بررسی ۵ تفاوت بتونه سنگی و فوری که در زمان خرید باید بدانید!

برای رنگ‌آمیزی هر خودرویی نیاز به طی برخی مراحل است که هر کدام اهمیت بالایی دارند. یکی از این مراحل بتونه‌کاری بدنه است. برای این منظور می‌توان از بتونه فوری یا بتونه سنگی استفاده کرد، اما تفاوت بتونه سنگی و فوری باعث شده تا هر کدام برای شرایط متفاوتی مناسب باشند.

از این بتونه‌ها برای رنگ‌آمیزی اولیه خودروها استفاده می‌شود، اما پس از آن هم اگر رنگ خودرو دچار مشکل شود، باز هم لازم است ابتدا بتونه‌کاری انجام شده و پس از آن رنگ اجرا شود. به همین منظور مهم است که پیش از استفاده هر نوعی از بتونه در مورد خواصش و ویژگی‌هایی که دارد اطلاعات داشته باشید.

باتوجه‌به کاربرد گسترده‌ای که بتونه سنگی و فوری دارند، می‌خواهیم این مطلب را به بررسی تفاوت‌هایشان اختصاص دهیم تا در شرایط نیاز بتواند بهترین نوع بتونه را برای خودرو خود انتخاب کنید.

بتونه فوری چیست؟

بتونه فوری یکی از رایج‌ترین انواع این محصول است که علاوه بر صنعت خودروسازی در بسیاری از صنایع دیگر از جمله صنایع ساختمانی هم کاربرد دارد. چیزی که باعث محبوبیت این نوع بتونه شده است، سرعت خشک‌شدن و زمان کمی است که نیاز دارد.

اگر بخواهیم در مورد ماهیت این محصول صحبت کنیم باید به مواد سازنده آن که انواع رزین‌ها مانند رزین پلی‌استر و سلولز هستند، اشاره کنیم. در واقع همین مواد تشکیل‌دهنده باعث شده‌اند که خاصیت خشک شوندگی سریع به این بتونه اضافه شود.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید بتونه فوری را روی تمامی سطوح بدنه خودرو اجرا کنید و حتی کوچک‌ترین فرورفتگی‌ها هم با استفاده از این بتونه قابل‌تعمیر خواهند بود. بتونه فوری هم مانند همه انواع دیگر بتونه حالتی بین مایع و جامد دارد. این حالت فیزیکی باعث شده تا بتونه فوری قابلیت انعطاف‌پذیری بسیار خوبی هم داشته باشد.

نکته دیگر در مورد بتونه فوری چسبندگی بسیار خوبی است که روی بدنه ماشین دارد. به کمک این ویژگی پس از خشک‌شدن دیگر نیاز به نگرانی برای ترک‌خوردن یا جداشدنش نخواهید داشت. در انتها هم باید اشاره کنیم که قیمت بتونه فوری ماشین به نسبت انواع بتونه‌های قابل‌استفاده برای این منظور بسیار منطقی‌تر است.

بتونه سنگی چیست؟

برای آماده‌سازی بدنه خودرو و رنگ‌آمیزی آن شما می‌توانید از بتونه سنگی هم استفاده کنید. این نوع بتونه هم به همان اندازه بتونه فوری برای ماشین‌ها کاربردی و مؤثر است و به همین دلیل همواره انتخاب بین این دو محصول دشوار خواهد بود.

بررسی ۵ تفاوت بتونه سنگی و فوری که در زمان خرید باید بدانید!

بتونه سنگی نیز به پایه رزین‌های متفاوتی ساخته می‌شود و بیش‌تر مواد استفاده شده در آن بر خلاف بتونه فوری، شیمیایی هستند. نرمی و انعطاف‌پذیری بتونه سنگی هم یکی دیگر از نکات مثبت در مورد آن است.

نکته‌ای که باید در مورد این بتونه بدانید، این است که همراه با یک هاردنر عرضه می‌شود. در واقع شما برای استفاده از این محصول لازم است که دو جز اصلی آن را با هم ترکیب کنید. هاردنر اضافه شده کمک می‌کند تا این محصول در زمان کوتاه‌تری خشک شود.

یکی از مهم‌ترین نکات در مورد این بتونه، قابلیت سنباده خوری خوبی است که پس از خشک‌شدن خواهد داشت. در واقع این قابلیت باعث شده تا انتخاب میان بتونه سنگی و فوری کمی دشوار شود. توجه کنید که در زمان خرید این محصول باید به موضوعاتی مانند برند سازنده و کیفیت بتونه دقت زیادی داشته باشید؛ چرا که بتونه بی‌کیفیت می‌تواند هزینه‌های بیش‌تری در آینده برای تعمیر مجدد ایجاد کند.

تفاوت‌های بتونه سنگی و بتونه فوری

زمانی که می‌خواهید بتونه مناسب برای بدنه خودرو خود انتخاب کنید، انتخاب‌های متفاوتی پیش روی شما هستند که بهترینشان، بتونه فوری و سنگی خواهند بود. اما نکته اینجاست که به چه روشی باید از میان این دو یکی را انتخاب کرد؟

برای این منظور لازم است تفاوت بتونه سنگی و فوری را تشخیص دهید. خوشبختانه برای این منظور پارامترهایی هستند که نشان‌دهنده تمایز این دو بتونه خواهند بود. با ما در ادامه همراه باشید تا این موارد را بررسی کنیم.

  1. زمان خشک‌شدن

بتونه فوری، در مقایسه با بتونه سنگی، زمان خشک‌شدن کمتری دارد و در عرض چند دقیقه به‌صورت کامل خشک می‌شود، درحالی‌که بتونه سنگی به مدت چند ساعت یا حتی چند روز نیاز دارد تا به‌صورت کامل خشک شود. مدت‌زمان خشک‌شدن برای بتونه فوری باتوجه‌به عمق بتونه‌کاری می‌تواند بین ۱۵ تا ۱۲۰ دقیقه طول بکشد.

  1. قیمت

می‌توان تفاوت بتونه سنگی و فوری را در قیمتشان هم متوجه شد. بتونه فوری به‌طورکلی قیمتی بالاتر از بتونه سنگی دارد. این تفاوت قیمت شاید چندان زیاد نباشد، اما قیمت بتونه سنگی خودرو باعث شده این محصول افراد زیادی را به سمت خود جذب کند.

  1. مواد تشکیل‌دهنده

موضوعی که باعث تفاوت اصلی این دو شده است، ماهیتشان یا همان مواد سازنده آن‌ها خواهد بود. مواد تشکیل‌دهنده بتونه سنگی به طور کامل شیمیایی هستند و این موضوع شاید از نظر برخی جالب نباشد. این در حالی است که بتونه فوری از ترکیب رزین‌ها و مواد طبیعی ماند سلولز تهیه می‌شوند.

بررسی ۵ تفاوت بتونه سنگی و فوری که در زمان خرید باید بدانید!

  1. قابلیت اشتعال‌پذیری

همان‌طور که اشاره کردیم، بتونه سنگی به طور کامل از مواد شیمیایی تشکیل شده است. این موضوع در برخی شرایط می‌تواند باعث مشتعل شدن این بتونه شود. البته این مشکل تنها زمانی که بتونه خشک نشده باشد، وجود دارد. در مورد بتونه فوری اما این موضوع وجود ندارد.

  1. سنباده‌خوری

چهارمین تفاوت بتونه سنگی و فوری در سنباده خوری این محصولات است. سنباده خوری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر بتونه پس از خشک‌شدن است که هر چه‌بهتر باشد، نشان‌دهنده کیفیت بالاتر بتونه خواهد بود. باتوجه‌به این موضوع می‌توان گفت که بتونه سنگی پس از خشک‌شدن، سنباده خوری بسیار بهتری از بتونه فوری دارد.

  1. کاربرد

بتونه فوری بیشتر در کارهای سریع، مانند تعمیرات ناگهانی و اضطراری، استفاده می‌شود. بتونه سنگی هم برای تعمیرات و ساخت قطعات صنعتی و خودرو استفاده می‌شود، اما برای پروژه‌های بزرگ‌تر و طولانی‌مدت مانند ساخت ساختمان‌ها و پل‌ها، بتونه سنگی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی

بتونه سنگی

بتونه فوری

سنباده خوری

خیلی خوب

نسبتاً خوب

اشتعال پذیری

نسبتاً اشتعال پذیر

-

قیمت

کمتر

بیش‌تر

مدت زمان خشک شدن

نسبتاً کوتاه

کوتاه ( بین 15 تا 120 دقیقه)

مواد سازنده

مواد نفتی، رزین‌ها و هاردنر

سلولز و برخی رزین‌ها

بتونه فوری یا سنگی خوب را از کجا تهیه کنیم؟

اگر دوست دارید رنگ ماشین شما بی‌نقص باشد، لازم است که حتماً برای صاف و یکدست کردن بدنه از بتونه خوبی استفاده کرده باشید. یکی از موضوعاتی که می‌توانید در زمان خرید بتونه به آن توجه کنید، قیمت بتونه ماشین است که عموماً برای محصولات باکیفیت‌تر، بالاتر خواهد بود.

فارغ از این موضوع مهم است که شما به طور کامل با تفاوت بتونه سنگی و فوری آشنایی داشته باشید. این دو محصول از نظر ماهیت با هم تفاوت‌هایی دارند، اما کاربردشان برای آماده‌سازی بدنه خودرو پیش از عملیات رنگ‌آمیزی خواهد بود.

در انتهای این مطلب شما می‌توانید به‌راحتی تفاوت بتونه سنگی و فوری را تشخیص دهید، اما باید به فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید هم دقت داشته باشید. برای این منظور توصیه ما مراجعه به فروشگاه رنگ تهران است که انواع بتونه‌ها را با برندهای شناخته شده و قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه عرضه می‌کند.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس