کنعانی: آمریکا با کارنامه سیاهش نمی‌تواند پرچمدار منع گسترش سلاح اتمی باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به استفاده آمریکا از بمب اتم در هیروشیما و ناکازاکی و حمایت آن از تسلیحات هسته‌ای رژیم صهیونیستی گفت: آیا چنین دولتی می‌تواند پرچمدار منع گسترش سلاح اتمی در جهان باشد.

به گزارش مشرق، امروز (یکشنبه) ششم آگوست ۱۹۴۵ سالگرد بمباران اتمی هیروشیما است که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور هر ترومن رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفت و سه روز بعد در نهم آگوست بمب اتمی دیگری در شهر ناکازاکی استفاده شد. حدود ۲۲۰ هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند. بیش از یکصد هزار نفر همزمان با بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال ۱۹۴۵ بر اثر اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان باختند.

در ساعت ۸:۱۵ صبح روز ۶ آگوست ۱۹۴۵، بمب افکن «بی-۲۹» آمریکا بمب اتمی «پسر کوچولو» را بر روی شهر هیروشیما انداخت.

هر ساله در دهم آگوست مراسمی برای یادبود قربانیان بمباران‌های اتمی در پارک یادمان جنگ شهر ناکازاکی برگزار می‌شود و نخست‌وزیر ژاپن در پایان این مراسم با قرائت قطعنامه‌ای بر حرکت به سمت جهان عاری از سلاح‌ هسته‌ای تأکید می‌کند.

در همین خصوص ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (یکشنبه) ۱۵ مرداد ماه و در سالگرد بمباران اتمی هیروشیما در صفحه خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) با انتشار تصاویری از این بمباران به زبان انگلیسی نوشت: آمریکا تنها دولتی است که سابقه بکارگیری بمب اتم به عنوان سلاح کشتار جمعی را در کارنامه سیاه خود دارد و از رژیمی نامشروع و دارای بزرگترین زرادخانه تسلیحات هسته‌ای حمایت می‌کند.

وی با طرح این پرسش که «آیا چنین دولتی می‌تواند پرچمدار منع گسترش سلاح اتمی در جهان باشد!؟» به ادعاهای بی اساس آمریکا درباره برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران اشاره کرد و افزود: ادعاهای آمریکا در مورد برنامه هسته ‌ای ایران، تکرار هدفمند یک دروغ بزرگ است.

ادعاهای آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران تکرار عمدی یک دروغ بزرگ است

ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی پیش از این هم با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که ساخت سلاح هسته‌ای در دکترین نظامی ایران جایی ندارد، افزود: ایران به عنوان دولت عضو آژانس و موافقتنامه جامع پادمان، به حقوق و تعهدات خود آشناست. تردیدی نیست که طرح ادعاهای بی پایه و اساس در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، هیچ کمکی به تلاش‌ها برای مشروعیت بخشی به اقدامات و تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و باج خواهی از آن نمی‌کند و ایران ثابت کرده است که تسلیم منطق زور نخواهد شد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ تلفنی گفت‌وگو کردند و گوترش درباره سالگرد وقوع فاجعه هیروشیما و ناکازاکی اظهار داشت: ما باید اطمینان پیدا کنیم که چنین اتفاقات وحشتناکی دیگر رخ نمی‌دهد و در این راستا موضوع خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه بسیار مهم است.

محسن نذیری اصل سفیر و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دهم مرداد ماه سالجاری در نشست کمیته مقدماتی بازنگری معاهده عدم اشاعه هسته‌ای (NPT) در جمع نمایندگان دولت‌های عضو در خصوص وضعیت نگران کننده تسلیحات هسته‌ای رژیم اسرائیل عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران نگرانی عمیق خود را از تاخیر مداوم و طولانی در اجرای قطعنامه ۱۹۹۵ و برنامه اقدام ۲۰۱۰ در خاورمیانه ابراز می‌کند. رژیم اسرائیل با حمایت و کمک آمریکا با تمام ابتکارات و تلاش‌ها در زمینه ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه مخالفت کرده است.

به گفته وی وجود صدها سلاح هسته‌ای در دست این رژیم، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خاورمیانه و فراتر از آن است.

وی گفت: جامعه بین‌الملل باید از طرق مقتضی از این رژیم بخواهد تا از سلاح‌های هسته‌ای دست کشیده و ضمن پیوستن به معاهده منع اشاعه، تمامی تأسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خود را تحت پادمان‌های جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پروتکل الحاقی قرار داده و پاسخگو باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 1
    لامذهبا خودشون همچین بمبی و اختراع کردن بقیه رو زدن کشتن بعد میگن بقیه داشته باشن خیلی بد فقط ما داشته باشیم خوب،همین بمب و روسیه علیه خودتون استفاده میکنه حالتون میاد سرجاش چاه کن ته چاه میمونه
  • آدم IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    چرا این ادعا را راجع به امارات یا ترکیه یا آلمان که همه هم هسته ای هستند ندارند؟؟ آیا ناشی از سیاستهای غلط مسئولان نظام نیست ؟؟؟؟
  • GB ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    1 0
    کلا سیاس جماعت چه به عمد چه سهو دروغ میگوید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس