مهدی محمدی

اکنون امریکایی ها کاهش تنش را مهم ترین راهبرد خود درباره ایران قرار داده اند و کشورهای منطقه هم برای جلوگیری از رویارو شدن با ایران از یکدیگر سبقت می گیرند.

به گزارش مشرق، روزنامه وطن امروز طی یادداشتی از مهدی محمدی به تبیین اظهارات رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان سپاه پرداخت. در این یادداشت آمده است:

از یک نظرگاه روزمره نگر، تاکتیکی و خبرزده، این سخن که نزدیک قله قرار داریم ممکن است غیرواقع بینانه به نظر برسد. چطور با وجود این همه مشکلات نزدیک قله قرار داریم؟ از یک منظر توجیه گر و سطحی نیز، اینکه نزدیک قله قرار داریم به جای اینکه یک واقعیت عینی در نظر گرفته شود که باید روی آن ایستاد و بر اساس آن برنامه ریزی کرد، به یک شعار فروکاسته می شود که می توان آن را روی بیلبورد های شهری نصب کرد بی آنکه واقعا تبیینی صورت گرفته و حقیقت آن آشکار شده باشد.

آنچه جامعه ایرانی در این مقطع از تاریخ خود به آن نیاز دارد از قضا واقع بینی مضاعف است. همین که به اندازه کافی واقع بین باشیم و به قول آن فیلسوف اروپایی «سر خودمان را از پنجره بیرون بیاوریم» آن وقت خواهیم دید که این جمله تا چه حد واقع بینانه و از قضا سخت گیرانه است.

مهم ترین ویژگی رهبر انقلاب در این مقطع نیز همین واقع بینی حیرت آوری است که به جامعه و جهان ما تزریق می کند اما عموما در سطحی بحث ناشده باقی می ماند و حقایق مهم نهفته در پس این سخنان مکتوم نگه داشته می شود. این سخن اکنون چه معنا دارد که ما نزدیک قله قرار داریم؟ یک شیوه بسیار راهشگا برای ارزیابی این این مسئله این است که ببینیم در رویارویی مستمر و عمیقی که میان ایران و دشمنانش در جریان است، آنها می خواسته اند ایران را از رسیدن به چه چیزهای بازدارند و اکنون آن چیزها در چه وضعیتی هستند. برنامه هسته ای مثال خوبی است.

بیش از دو دهه است که دشمنان ایران تلاش کرده اند ایران را از داشتن یک برنامه هسته ای صنعتی شده منصرف کنند نه به این دلیل که فکر می کردند ایران روزی سلاح هسته ای خواهد ساخت، بلکه به این دلیل که می دانستند برنامه هسته ای به عنوان یک صنعت مادر کشور را رشد خواهد داد، عزت ملی را افزون تر خواهد کرد و از همه مهم تر وضعیت ژئوپلتیکی ایران به نحو جهشی ارتقا خواهد داد.

اکنون ایران از یک مسیر بسیار غیرمعمول (که نه شامل ساخت سلاح می شود و نه شامل اعانه گرفتن از قدرت های بزرگ) یک قدرت هسته ای نوآور است که هر تصمیم سیاسی بگیرد، قدرت فنی دست یابی به آن را دارد و جهان نیز با این حقیقت کنار آمده است. این از گام اول.

دومین گام رسیدن ایران به قله را زمانی می توان درک کرد که به برنامه منطقه ای ایران نگاه کنیم. شهادت شهید سلیمانی از دید غربی ها باید کمر این برنامه را می شکست اما اکنون خود معترفند و روزانه با این حقیقت زندگی می کنند که سطح لایه اجتماعی، در ایجاد دوقطبی اقتصاد- مقاومت در کشورهای منطقه شکست خورده اند و تمایل اجتماعی بی سابقه ای در منطقه به مبارزه با اسراییل و امریکا ایجاد شده است. در سطح سیاسی هم تعداد دولت های حامی مقاومت در منطقه از هر زمان دیگری در چند دهه گذشته و حتی اوج دوران نقش آفرینی شهید سلیمانی بیشتر است.

زمانی این یک رویا بود که امریکا تصمیم به ترک منطقه بگیرد اما حالا این یک پروژه سیاسی است که امریکایی ها خود روزانه فکر می کنند بهترین فرمنول برای محقق کردن آن چیست.

سومین گام در نزدیکی قله، مربوط به برنامه دفاعی ایران بویژه برنامه موشکی و پهپادی است. گرچه دورنمای هیچ جنگی در منطقه وجود ندارد لیکن امروز دوست و دشمن معترفند که ایران یک قدرت نظامی متعارف در ابعاد فرامنطقه ای است که برنامه دفاعی آن هم بسیار موثر و قابل صادرات، و هم بسیار ارزان و بصرفه است. دفاع در ایران هم بومی و هم کارآمد است و تلفیق ایدئولوژی شیعی با قدرت دفاعی میزانی از بازدارندگی برای کشور ایجاد کرده که در طول تاریخ چند هزار ساله ایران بی سابقه است. غربی ها تا دیروز گمان می کردند فقط باید نگران سلاح هسته ای ایران باشند اما امروز فهمیده اند که حتی پهپادهای چند هزار دلاری و گلوله های توپ چند صد دلاری ایران هم می تواند معادلات آنها را به هم بزند. اینجا جای تفصیل نیست اما اگر از منظر همین برنامه های راهبردی به صحنه نگاه کنیم که امریکا می خواسته آنها را متوقف کند اما ایران بر آنها پای فشرده، خواهیم دانست که ما به بهترین شکل ممکن به آنچه از آن منع شده بودیم دست یافته ایم. گاهی برای اینکه موفقیت خود را ارزیابی کنید و ببینید کجای راه هستید، باید از برهان خلف استفاده کنید. به جای اینکه دنبال آن باشید که دریابید داشته های شما چقدر می ارزد، ببینید دشمن می خواسته چه چیزی را از شما سلب کند و آیا موفق شده است یا نه؟روش دیگر تخمین اینکه آیا قله ای وجود دارد یا نه و آیا ما به آن نزدیک هستیم یا نه، این است که ببینیم گزینه های فشار دشمن علیه کشور چه بوده و اکنون چه وضعی دارد. جمهوری اسلامی برای همیشه و به نحو پایدار، گزینه حمله نظامی به خاک ایران را از جانب همه دشمنان خود منتفی کرده است.

ایران اکنون جزو معدود کشورهای جهان است که هیچ ریسک نظامی معتبری خاک آن را تهدید نمی کند و تمامیت ارضی آن وابسته به اراده هیچ قدرت خارجی هم نیست. امروز حتی دیوانه ای مانند نتانیاهو هم همه حواس خود را جمع کرده که یاوه ای مانند همه گزینه ها درباره ایران روی میز است را زیاد تکرار نکند چرا که می بیند سطح تهدید علیه آن از پشت دیوار های غزه، به پشت ساختمان های تل آویو رسیده است.

مسئله تحریم ها از همه جالب تر است. کسری از تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده کافی است تا هر قدرت سرپایی را از پا بیندازد و شیرازه هر جامعه ای را -هر چقدر هم مستقل و توانمند- از هم بگسلد. ایران تنها کشوری در جهان است که توانسته واقعا یک رژیم بسیار موثر و دقیق برای دور زدن تحریم ها ایجاد کند وبه این ترتیب اقتصاد خود را هم در مقابل فشار خارجی و هم حتی نوسانات اقتصاد جهانی تا حد زیادی مصون نگه دارد. عبور از تحریم های نفتی و بانکی یک گام بسیار بلند به سمت استقلال اقتصادی، بهره وری ملی و استفاده درست از منابع داخلی برای تولید کالا و خدمات است که در ایران قدر آن به خوبی دانسته نشده اما دشمنان ایران به خوبی می دانند چه بر سر آنها آورده است.

اساسا به دلیل مقاومتی که ایران کرده است و هنرمندی که در بی اثر کردن تحریم ها از خود نشان داده، اکنون جهان به عبور از دلار فکر می کند، زیرساخت های دور زدن جهانی تحریم در حال ایجاد است و حتی کشورهای بزرگ از ایران می خواهند به آنها بیاموزد چگونه این راه را چنین به سرعت و با موفقیت طی کرده است.با عبور از گزینه نظامی و تحریم، عملیات در منطقه خاکستری یا آنچه اسراییلی ها آن را کشتن با هزاران زخم نامیده اند تنها چاره ای بود که پیش روی غربی ها ماند. پیشرفته ترین، مهیب ترین و می توان گفت هنرمندانه ترین نسخه این پروژه در آشوب های سال گذشته ایران اجرا شد و ناکام ماند. من اکنون در حال نوشتن تحقیقی بسیار مفصل در این باره هستم که به زودی منتتشر خواهد شد اما در اینجا همینقدر بگویم که آنچه در ایران اجرا شد نه تنها هیچ نمونه دیگری در جهان ندارد بله اساسا به آن شکل در هیچ کجای جهان قابل انجام هم نیست.

پیشرفته ترین نوع جنگ ترکیبی درون ایران اجرا شد در حالی که ایران تحت شدیدترین فشارها هم قرار داشت و آن پروژه اکنون هم شکست خورده و هم لو رفته است. نتیجه از پا درآمدن ایران با هزاران زخم نبود اما امکان حمله به دشمن با نیش هزاران زنبور را برای ایران فراهم کرد و این چیزی است که صهیونیست ها روزانه به آن شهادت می دهند. اگر هدف داشتن یک درک واقع بینانه از این موضوع باشد که آیا واقعا نزدیک قله ای ایستاده ایم یا نه یک نگاه بسیار مختصر به نظم جهانی نیز ضروری است.

روزگاری غربگرایان می گفتند ایران با راهی که می رود هم در شرق و هم در غرب منزوی خواهد شد اما حالا می بینیم در اثر مجموعه تحولات پس از جنگ اوکراین، شرق به طور دستجمعی به عمل به الگوهایی متمایل شده که اولین بار ایران آنها را ابداع کرده و توسعه داده است. در اقتصاد و سیاست، شرق در حال ایرانیزه شدن است و آنچه زمانی در ایران شعار نامیده می شد بدل به سیاست جاری بسیاری از کشورهای بزرگ شده است. تعبیری که برخی غربی ها گوشه و کنار درباره انگیزه اصلی خود از راه اندازی آشوب های سال گذشته در ایران به کار برده اند همین است که ایران وارد بازی بزرگان شده و باید آن را از درون متوقف و به مرزهای خود محدود کرد والا چه بسا همانطور که مجبور شدند ورود ایران به باشگاه هسته ای را بپذیرند، مجبور خواهند بود با بازیگری ایران در ابعاد فرامنطقه ای هم کنار بیایند.

به همین علت است که اکنون امریکایی ها کاهش تنش را مهم ترین راهبرد خود درباره ایران قرار داده اند و کشورهای منطقه هم برای جلوگیری از رویارو شدن با ایران از یکدیگر سبقت می گیرند. البته آخرین گام ها برای رسیدن به قله طبعا دشوارترین آنها هم هست. هنوز اقتصاد روزمره درایران به عنوان یک چالش جدی باقی مانده که هم چون غباری غلیظ نزدیکی به قله را می پوشاند و هم کام هایی را که بابت چنین توفیقاتی باید شیرین باشد، هر دم تلخ می کند. وظیف مسئولان اجرایی اکنون از هر زمان دیگری سنگین تر است تا مبادا دشمن بتواند به توده های مردم مجددا آدرس غلط بدهد و بیغوله را با شاهراه بیامیزد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 21
  • یاشار IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    51 39
    آقای مهدی محمدی ،قله شناسی ما زمانی درست است که در ایران 70%فقیرنباشه،وقتیکه 80%حقوق بگیران دولتی زیرخط فقر به چه دردی میخوره
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      15 24
      منبع این آمار کجاست ؟ بر عکس شما من فکر می کنم 70 درصد و 80 درصد مرفه هستند . چون هر جنسی که گران می شود بیشتر فروش دارد و تا حالا ندیده ام کالایی قیمتش بالا برود و بی مشتری بماند . نشانش این همه بنگاه املاک که با این همه گرانی باز هم درآمد دارند و مثل قارچ رشد می کنند . یا خودرو سازهای داخلی که هر چه قیمت بگذارند ماشینشان از ماه ها و سالها قبل پیش فروش شده و روی دستشان نمی ماند . وقتی قرار باشد شکمی آمار بدهیم از هر دو طرف می شود .
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      16 15
      عزیزم؛ اون درصد فقری که گفتی بیشتر مربوط به فقر شعور و آگاهی است که متأسفانه مشتی نادان و مسخ شده را درست کرده که اگر عنترنشنالها بگویند روز، شب و یا شب روز است بدون هیچ تعقل و تفکری طوطی وار میپذیرند و باور میکنند...
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      10 11
      سرخوردگی و سرافکندگی و شرمندگی و البته حسادت، رذالت و عداوت غرب پرستان تهی دست در مقابل موفقیت های هرروزه نظام مستقل جمهوری اسلامی ایران، ایشان را به هذیان گویی در بی اهمیت جلوه دادن این توفیقات کشانده است!!!
    • FR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      25 14
      حالا یه مشت مواجب بگیر حکومتی میان میگن فقیر نداریم چون خودشون تا خرخره میخورن
    • بختیاری IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      4 6
      این قله ای که به زودی فتح میشود جولان اشغالی هست و بلافاصله سایر مناطق اشغالی که سرچشمه تمام مشکلات ایران اسلامی هست.همچنین تولید قرص های درک وفهم و ترک دروغگویی برای تعداد اندکی که در مقابل فهمیدن مقاومت میکنند و چشم امید به کدخدای وحشی دارند کدخدایی که خود نفس ها آخر را میکشد.
    • ایرانی GB ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      6 5
      تحلیل بسیار درست و دقیقی بود , الان کشورهای چین و روسیه و برزیل و....و.... دقیقا" همون راهی رو دارن میرن که مردم ایران ۴۴ سال پیش ترسیم کردند , داکترین ایرانی استقلال و خودکفایی و عدم وابستگی به آمریکا الان تبدیل شده به هدف و فلسفه وجودی واسه کشورهای دیگه , ایران خط شکن شد و راه رو هموار کرد واسه ملت های مستقل. مشکلات اقتصادی ایران هم کاملا" حل میشه وقتی که اتفاق فکری بوجود اومده کاملا" جای خودشو پیدا بکنه , شکی ندارم مابین چهار تا پنج سال دیگه کشور ایران بطور اساسی تبدیل به یک ابر قدرت جهانی میشه کما اینکه الان نشانه هاش در حال هویدا شدن هست , به امید پیروزی , بهروزی و شادکامی مردم ایران
  • حسن IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    32 13
    قدرت در ارزش پول ملی ، ضریب جینی،شاخص فلاکت ،ارزش تولید ناخالص ملی است و مهمترین مردم نه چیزهایی که شما میگویید
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    30 12
    میشه بگی ار کدوم مشکلات رد شدیم
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      10 16
      یکی توطئه های منافقین یکی کرونا یکی جنگ تحمیلی یکی صادرات نفت علی رغم انف آمریکا و بدون برجام و اف ای تی اف یکی مشکلات حوزه سلامت. این قدر هم ناشکری و غفلت خوب نیست.
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      1 3
      از صادرات نفت نگو .
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      7 7
      چقدر واضح تاثیر شستشوی فکری و تاثیر پذیری جوان‌های ما از هجمه تبلیغاتی و عملیات روانی غربی ها در این نظرات دیده می شود و چون عینک نامریی شیطانی به چشم خیلی ها زده اند چشمشان واقعا نمی بیند . همین فریب دقیق و کثیف است که نمی گذارند برخی شاخص ها تغییر کند مثلاً قیمت کاذب دلار بی پشتوانه سقوط کند و ......اما این مقاومت بلاخره می شکند و اقتصاد سامان می گیرد اما متاسفانه تاثیر اختاپوس رسانه بر مغزها طوری شده که اگر رفاه کامل هم روزی حاصل شود باز غر و لند و بهانه جویی تمام نمی شود چون یک طرف قضیه شیطان است !
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    15 50
    درسته که مشکلات اقتصادی داریم که اون هم به فضل خدا حل خواهدشد ولی از خیلی جهات واقعا ایران اسلامی داره به قله میرسه وانشاالله به زودی زود پرچم رو در نوک قله به احتزاز در مییاریم ودماغ مستکبران خارجی ونوچه های داخلیشون به خاک می مالیم امین
    • پری مجرد 44ساله IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      7 1
      اهتزاز دوست عزیز
    • ali IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      3 2
      پری 44 ساله - یکم رو اخلاق ت کار کن😊
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    45 14
    بله نزدیک قله بدبختی قرار داریم
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 2
      دقیقا، یک بدبخت مفلوک غرب زده و اصلاحاتی با گشایش های آتی در قله بدبختی یا سرخوردگی قرار می گیرد چون همه ذهنش را به رسانه های شیطان فروخته است
    • ایرانی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 1
      خودتحقیران شستشوی مغزی شده وطن فروش مدتهاست در ته دره بدبختی و رذالت و مزدوری دشمنان قسم خورده این آب و خاک قرار دارند.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    19 6
    باشه بابا
  • عمیر IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    27 9
    برو بفکر نون شبت باش !
    • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      2 1
      خوب برای نون شب مقاله می نویسه . عاشق چشم و ابروی من و تو که نیست
  • عمیر IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    10 27
    درود بر اوکراین و حامی بزرگش امریکا !
    • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 1
      خاک عالم بر سر تو وکاسه لیسان امثال تو حقیر
  • ایرانی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    36 12
    کوه را برعکس بگزاریم روی زمین ما درست نوک قله هستیم.
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    6 16
    رهبر روحیه میدهد بسان پدری که به فرزندش روحیه میدهد اما فرزند هیچ ذر بساط ندارد!
    • بختیاری IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      3 47
      خدا شفایی فوری واختصاصی بهت بده که هنوز موضوعی که دوست ودشمن به آن معترف هستند را نفهمیدی.شما اگر در تمام دوران مسئولیت رهبری عزیز فقط یک دروغ یا بزرنگنمایی پیدا کردید حق باشماست.دروغ ها و چرندیات دنیای مجازی و افراد عقده ای وحسود را باورنکنید.حداقل درمورد صداقت ایشون تحقیق کن و فقط 1 مورد حرف خلاف واقعیت پیداکنید.! /// به کوری چشم یدخواهان و وطنفروشان خائن برای سلامتی رهبر عزیز صلوات بفرستیم الهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    7 11
    ارزش خوندن نداشت طبق معمول جناب مشاور رئیس مجلس در حوزه هسته ای و..........
    • ایرانی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 1
      بله از نظر شما خودتحقیران بی انصاف و بیسواد فقط خزعبلات بوقهای استکباری و کانالهای ضدانقلاب وطن فروش که توسط سیا و موساد و اینتلیجنت سرویس تغذیه مالی و فکری میشن ارزش خوندن دارند.
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    10 2
    چون مشکلات همه خود ساخته اند ، ساخته دست منافقان نفوذی بچه پولدار و ایت ا..ه زاده و لوس . یه مشت خائن وابسته عنگلیس . دنبال رانت و محرمانگی برای کثافت کاریاشون . دنبال سفر اروپا و کالای لوکس غربی تو دست و روی مچشون
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    26 9
    پا پیک نیک نشستی تحلیل میدی
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 1
      تو همه را به کیش خود پنداری !
  • جواد NO ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 17
    با نظرات اقای مهدی محمدی کاملا موافقم و مورد تایید بنده و اگر دقت کنیم به اظهار نظرات افراد در ذیل مقاله میبینیم که هیچکدام مخالفتی در باره موارد بیان شده توسط ایشان نتوانستند بیان کنند و تنها به نق زنی های معمولی بسنده کرده اند که جای گله گذاری است .
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    28 5
    آمریکا کاهش تنش با ایران را مطابق با منافع خود شل و سفت می کند این آقا از کدام قله صحبت می کند نفسش از جای گرم بیرون می زند این همه بدبختی و فلاکت را در کشور نمی بیند اگر نموداری رسم کنیم خط نمودار گرانی و تورم وبی ارزشی پول ملی و چاپ اسکناس بدون پشتوانه و رانت و فساد مالی و اخلاقی مسؤلان و بالا رفتن سن ازدواج و بیکاری و افسردگی اجتماعی و بی آیندگی مردم و بخصوص جوانان و هزاران کوفت و زهرمار به بالاترین قله نمودار رسیده است
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    4 2
    همیشه همراه هر سختی، فراغتی هم هست. هرجا سختی به اوج خودش میرسه، منتظر گشایش باید بود. میخوای باور داشته باشی یا نه. مهم نیست، قانون عالمه.
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    6 18
    درود برمهدی محمدی واقعامقاله بسیار خوب وآگاه کننده ای بود
  • سیدمحمدمهدی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    8 4
    سلام علیکم امروز داشتم از شبکه خبر تله مستند معبر را نگآه می کردم وقتی رزمندگان را در جبهه نشان می داد و تجمعات حسینیشان قبل از عملیات اشک و سینه زنی از همه مهمتر نگاه ها و چشمهایش بود در تک تک جند الله نور امید و شوق رسیدن به قله پیروزی حق بر باطل موج می زد . البته در این کلوز آپلود ها هم همه رسیدن به کربلای حسینی بود. مرگ بر صدام یزید کافر مرگ بر اسرائیل مرگ بر رژیم جنایتکار آمریکایی مرگ بر منافقین و مزدور
  • حسین IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    14 3
    چون متوهمید فکر میکنید نزدیک قله هستید،وقتی به قله میرسیم که زراد خانه اتمی داشته باشیم،تحریم ها بی اثر شده باشند ،رانت و فساد به حد اقل برسه و اقتصاد کشور تولید محور باشه ،هیچ کدام از این اتفاق ها رخ نداده.
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    8 2
    یکی از مهمترین نکات برای حل مشکلات، پذیرفتن وجود اونهاست . تا وقتی با این شرایط موجود و ایرادهای بسیاری که هست، به جای عزم واقعی برای حل مشکلات، به دنبال تعریف و تمجید اغراق آمیز از خودمان و انداختن مشکلات گردن این و اون باشیم ، مشکلات حل نخواهد شد .
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 1
    همه آنچه که بعنوان مزیت در این مقاله مطرح شده را شوروی سابق در زمان خودش داشت و نیمی از دنیا را هم زیر سلطه خودش درآورده بود
  • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    2 1
    کار اینها همین است
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    3 23
    انچه را که من وتو در اینه نمی بینیم سید علی در خشت خام می بیند .
  • محمد IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    3 1
    کدوم مشکلات ، الحمدلله در اینجا آب و برق و گاز و سوخت و نان و .... تقریبا رایگان بین مردم تقسیم میشه .اینقدر مفته که هیچ مهاجر خارجی حاضر نیست کشور ما رو ترک کنه و بهشت قاچاقچیان است . مشکل مردم ما نداشتن قناعت و بعضا ناشکری است . همه میخوان همزمان خونه و ماشین و زن و زندگی داشته باشن . حتی بعضا به یکی هم قانع نیستند . این یه واقعیت است میخواهید قبول کنید می خواهید قبول نکنید . اگر قانع و شاکر می شدیم، بهترین کشور دنیا بودیم .
  • کارمند ساده IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    1 0
    شاهراه این است ۷۰, درصد جمهور ملت ایران که شامل خانواده کارمند و کارگر ساده و کسبه و کشاورز خرد هستند باید مر قانون برنامه ششم در انتهایش ماهی ۲۵ میلیون دریافتی یا ارزش ریالی دریافتی‌شان باشد و هم اکنون با آمدن قانون برنامه هفتم این مبلغ به ۳۵, یا ارزش ریالی دریافتی باید اینقدر شود....
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 0
    هنوز در کنترل بازار تخم مرغ و پیاز
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 1
    اگر برای مجیز و تملق نوشتی که تکلیفت معلومه اگر هم بخیال خودت واقعیته پس بشدت مبتلا به توهم فوق حادی
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 2
    قله رو رد کردی.
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    4 2
    قله ؟؟؟؟
  • IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 1
    بالا رو نگاه میکنی یا پایین رو.
  • محمد جواد IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 1
    نظام نزدیک قله هست
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 1
    اگر بابا لنگ دارز هم بود بعد از چهل سال به قله می رسید بازی تمام شد از خواب بیدار شوید
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 1
    میشه در نیاوران زندگی کرد و از پنجره به جنوب شهر نگریست و به مردم مستضعف فکر کرد این منطق مسئولین ما هست
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 1
    الان دیگه رائفی پور ظز نمیدهد این بنده خدا داره از قله های پیشرفت صحبت میکنه.
  • ناراضی وضع موجود IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    4 0
    به قول خودت اینها که روزمره است.با توجه به شعارها و اهداف انقلاب اسلامی قله ها یه چیز دیگر است.در حال استحاله ایم و شعار برنده بودن میدهیم.
  • ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 2
    در وجود فقر در ایران بسیار اغراق میشود تعداد مسافرتهای تفریحی و آمار آن گفته من را تایید میکنند
  • منتقد IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 0
    مال کشی می کنی ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس