یک برنز و سه حذفی نمایندگان ایران در چهار وزن دوم/ سایه باخت ثانیه پایانی بلای جان کشتی

روز سوم مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در شهر بلگراد با کسب یک مدال برنز و حذف سه نماینده دیگر ایران و حضور یک نماینده ایران در دیدار رده‌بندی وزن ۶۵ کیلوگرم پیگیری شد.

به گزارش مشرق، در روز سوم مسابقات مرحله مقدماتی و نیمه نهایی ۲ وزن المپیکی ۶۵ و ۹۷ کیلوگرم برگزار شد. رحمان عموزاد خلیلی و مجتبی گلیچ نمایندگان ایران در این ۲ وزن بودند. همچنین در این روز مسابقات شانس مجدد چهار وزن دوم رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان برگزار شد.

در چهار وزن دوم میلاد والی‌زاده در وزن ۵۷ کیلوگرم و امیرعلی آذرپیرا نمایندگان ایران بودند که با شکست برابر حریفان خود از دور رقابت‌ها کنار رفتند. یونس امامی و محمد نخودی نیز در مسابقه شانس مجدد حضور داشتند که یونس امامی در دیدار برابر ختاک تسابالوف آزادکار روسی‌الاصل صربستان با نتیجه ۱۱ بر چهار شکست خورد و نتوانست به مدال برنز و سهمیه المپیک برسد.

امامی روز گذشته (یکشنبه) برابر زائوربک سیداکوف قهرمان جهان و المپیک شکست خورد.

محمد نخودی دیگر نماینده ایران در مسابقات شانس مجدد عملکرد بهتری نسبت به امامی داشت و در نهایت با غلبه بر عباسوف از جمهوری آذربایجان موفق به کسب نشان برنز جهان شد. نخودی در مسابقات چهار وزن دوم مغلوب اخمت عثمانوف روسی شده بود.

یکی از مهمترین اتفاقات این دوره از مسابقات از دست دادن ۳ سهمیه المپیک در روز دوم و سوم مسابقات بود. یونس امامی و میلاد والی‌زاده با شکست برابر حریفان خود و حذف از مسابقات جهانی نتوانستند سهمیه المپیکی این ۲ وزن را برای ایران کسب کنند.

در رقابت‌های ۲ وزن پایانی مجتبی گلیچ نیز با حذف از مسابقات به سهمیه المپیک وزن ۹۷ کیلوگرم نرسید. در روز نخست مسابقات حسن یزدانی و امیرحسین زارع سهمیه‌های اوزان ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم را برای ایران قطعی کردند.

بنا با اعلام اتحادیه جهانی سهمیه هر وزن به نام کشور داده می‌شود و مختص فرد نیست.

بیشتر بخوانید:

ادعای جنجالی تیلور بعد از شکست یزدانی

در مسابقات کشتی قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان ۹۰ سهمیه در ۳ بخش کشتی آزاد، فرنگی و کشتی زنان تقسیم می‌شود. پنج نفر برتر هر وزن المپیکی سهمیه مستقیم المپیک پاریس را کسب خواهند کرد.طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی وزن ۵۷، ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم اوزان المپیکی کشتی آزاد به شمار می روند.

رحمان عموزاد خلیلی و مجتبی گلیچ نمایندگان ایران بودند که در روز پایانی مسابقات به روی تشک رفتند. رحمان با شکست حریفانی از کومور، رومانی و آمریکا به مرحله نیمه نهایی رسید اما در این مرحله با نتیجه ۶ بر ۵ مغلوب اسماعیل موسوکایف دارنده مدال برنز جهان از مجارستان شد و به دیدار رده‌بندی راه یافت.

در روز سوم مجتبی گلیچ با وجود عملکرد خوب در برابر عبدالرشید سعدالله یف در ثانیه‌های پایانی ضربه فنی شد و از راهیابی به مرحله نیمه نهایی بازماند. شکست تانک روسی برابر کشتی‌گیر روسی‌الاصل بحرینی موجب شد تا گلیچ از جدول رقابت‌ها حذف شود و کار کسب سهمیه به اما و اگر کشیده شد. نمایندگان کشتی آزاد ایران برای کسب سهمیه های باقی مانده باید در مسابقات قهرمانی آسیا سال ۲۰۲۴ یا مسابقات گزینشی المپیک استانبول شرکت کنند.

یکی از تلخ‌ترین اتفاقات روز سوم مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان باخت‌های ثانیه پایانی ۲ آزادکار ایرانی بود. مجتبی گلیچ در ۱۲ ثانیه پایانی در حالی برابر عبدالرشید سعدالله یف ضربه فنی شد که چهار بر ۲ از این رقیب نامدار جلو بود. همچنین رحمان عموزاد کمتر از ۱۰ ثانیه با فینال و سهمیه المپیک وزن ۶۵ کیلوگرم فاصله داشت که مغلوب موسوکایف شد تا عصبانیت تند پژمان درستکار سرمربی تیم را به همراه داشته باشد. شب گذشته نیز حسن یزدانی در ۲۰ ثانیه پایانی برابر حریف سنتی خود دیوید تیلور ضربه فنی شد و پنجمین باخت خود را در برابر جادوگر آمریکایی تجربه کرد.

البته شکست رضا اطری و محمد نخودی برابر حریفان ژاپنی و روسی نیز در ثانیه‌های پایانی اتفاق افتاد و ناتوانی نمایندگان کشورمان در مدیریت کشتی از ضعف‌های مشهود این دوره از رقابت‌ها بود.

تا پایان روز سوم مسابقات کشتی قهرمانی جهان، نمایندگان کشورمان یک مدال طلا، ۲ نقره و یک برنز کسب کردند. امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم با شکست گنو پتریاشویلی تک مدال طلای ایران در این دوره از رقابت‌ها را کسب کرد و امیرمحمد و حسین یزدانی نیز به مدال نقره بسنده کردند.

محمد نخودی نیز برنز جهانی را به نام خود ضرب کرد.

در صورت موفقیت رحمان عموزاد خلیلی در دیدار رده‌بندی و کسب نشان برنز باید گفت که ۵۰ درصد از نمایندگان ایران در بلگراد موفق به کسب مدال شدند و پنج آزادکار نیز دست خالی به کشور بازخواهند گشت.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حمید کلباسی IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 0
    هلش بده ؛ هلش بده ؛ وعده زیر پلش بده . از وقتی امیر حسین زارع با هل دادن حریفانش قهرمان جهان شده ؛ بقیه کشتی گیرهای ایران هم در حال هل دادن صغیر و کبیر هستند
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    0 1
    پس اینهمه دعا و نزر و نیاز چیشد خخخ
  • سعید IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ضعف مدیریت موجب باخت کشتی گیران شد
  • پیمان DE ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    عدم توانایی مدیریت کشتی در لحظات پایانی مسابقات یکی از ضعفهای مشهود تیم ملی در این دوره از بازیها بود که باید در آینده برطرف شود .
  • ایرانی با غیرت IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    تیم کشتی ایران را 90% مازندرانی ها تشکیل میدهند. و به نظر میرسد مازنی ها وقتی خسته میشوند و نای کشتی گرفتن ندارند انتظار دارند داور هم سوت پایان مسابقه را همان جا بکشد. از وقتی که کشتی گیران ما باخت در ثانیه اخر دادند بیش از ده سال میگذرد باخت های ثانیه اخری مصطفی حسین خانی را هم بیاد بیاورید. این وظیفه مربی کنار تشک است که در 30 ثانیه به پایان کشتی به کشتی گیرش ندا بدهد که بیشتر از کشتی مراقبت کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس