تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
انگور

گنجاندن انگور در رژیم غذایی روزانه می تواند کلید حفظ بینایی کارآمد با افزایش سن باشد.

به گزارش مشرق، در یک مطالعه منتشر شده در مجله علمی Food & Function، محققان دریافتند که مصرف روزانه انگور می تواند به طور قابل توجهی شاخص های کلیدی سلامت چشم را در افراد مسن افزایش دهد.

این مطالعه، اولین مطالعه در نوع خود، بر اثرات مصرف منظم انگور بر تجمع رنگدانه ماکولا و سایر نشانگرهای زیستی حیاتی مرتبط با سلامت چشم متمرکز بود.

با افزایش سن، خطر بیماری های چشمی و مشکلات بینایی افزایش می یابد. محققان استرس اکسیداتیو و سطوح بالای محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته چشمی (AGEs) را به عنوان عوامل خطر اصلی برای این شرایط شناسایی کرده اند. این موارد می توانند به اجزای عروقی شبکیه آسیب برسانند، عملکرد سلولی را مختل کنند و استرس اکسیداتیو را القاء کنند و به بیماری های چشمی مختلف دامن بزنند.

این مطالعه نشان داد که استرس اکسیداتیو، یک عامل خطر مهم برای اختلال بینایی، می تواند با مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مدیریت شود. انگور نیز منبع آنتی اکسیدان های طبیعی و پلی فنول ها است و می تواند برای سلامت چشم مفید باشد.

در مطالعه ۱۶ هفته ای، ۳۴ شرکت کننده روزانه ۱/۲ فنجان انگور مصرف کردند، در حالی که دیگران دارونما مصرف کردند. گروه انگور افزایش قابل توجهی در چگالی نوری رنگدانه ماکولا (MPOD)، ظرفیت آنتی اکسیدانی پلاسما، و محتوای فنلی کل نشان دادند. در مقابل، کسانی که انگور در رژیم غذایی انها نبود، افزایش موارد مضر را تجربه کردند.

دکتر جونگ یون کیم، محقق اصلی، درباره این یافته ها ابراز هیجان کرد: «مطالعه ما اولین مطالعه ای است که نشان می دهد مصرف انگور تأثیر مفیدی بر سلامت چشم در انسان دارد. این کشف به ویژه با توجه به جمعیت رو به افزایش پیری قابل توجه و هائز اهمیت است. انگور میوه ای است که به راحتی در دسترس می باشد و مصرف فقط ۱/۲ فنجان آن در روز می تواند تفاوت اساسی در سلامت کلی و سلامت چشم افراد ایجاد کند.»

این تحقیق بر اهمیت آنتی اکسیدان های غذایی در کاهش استرس اکسیداتیو و مهار تشکیل AGE تاکید می کند.

افراد مسن، با گنجاندن انگور در رژیم غذایی خود، می توانند به طور بالقوه سلامت چشمشان را بهبود بخشند، به ویژه با افزایش MPOD. این میوه یک راه ساده و طبیعی به افراد ارائه می دهد تا از بینایی خود با افزایش سن محافظت کنند.

فواید دیگر انگور برای بدن

سلامت قلب

انگور منبع خوبی از پتاسیم است، ماده معدنی که به تعادل مایعات در بدن شما کمک می کند. دریافت پتاسیم کافی می تواند به کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک کند. اکثر مردم به اندازه کافی از این ماده مغذی دریافت نمی کنند، بنابراین خوردن انگور می تواند این خلا را جبران کند.

سلامت پوست و مو

دانه های انگور سرشار از ویتامین E هستند که به پوست شما را صاف و هیدراته نگه می دارد. همچنین سایر ترکیبات موجود در انگور ممکن است به جلوگیری از آکنه و افزایش جریان خون در پوست سر کمک کند تا موهای سالم‌تری داشته باشید.

کاهش وزن

به نظر می رسد ترکیب طبیعی موجود در انگور ذخیره چربی را برای سلول های شما سخت تر می کند. همچنین ممکن است به شکستن سلول های چربی در بدن شما با سرعت بیشتری کمک کند. فقط مراقب باشید زیاد این میوه دلنشین را نخورید. یک وعده ۱/۲ فنجان یا حدود ۱۶ انگور باید باشد.

تقویت سیستم ایمنی

ترکیبی در انگور به نام رسوراترول می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند. ممکن است در آینده نیز رسوراترول را در محصولاتی برای کمک به بهبود زخم ها یا جلوگیری از عفونت های باکتریایی مشاهده کنید.

سلامت مغز

رسوراترول موجود در انگور تجزیه سلولی را که به طور طبیعی با افزایش سن اتفاق می‌افتد، کند می‌کند؛ در نتیجه ممکن است از تشکیل پلاک‌های مضر در مغز و کند کردن عملکرد آن جلوگیری کند.

رفع یبوست

محتوای بالای آب موجود در انگور می تواند به سیستم گوارش شما کمک کند تا عملکرد روان تری داشته باشد. انگور همچنین سرشار از فیبر نامحلول است که می تواند منجر به نرمی مدفوع شود.

خواب بهتر

پوست انگور سرشار از ملاتونین است، ماده شیمیایی که ممکن است خواب شما را بهبود بخشد. مطالعات نشان می دهد ملاتونین جت لگ و بی خوابی را کاهش می دهد و ممکن است به تثبیت خلق و خوی شما کمک کند.

منبع:سلامت نیوز