زرشناس

شهریار زرشناس گفت: کتاب چند وجه خاص و ممتاز دارد که آن را از سایر کتب مشابه جدا می‌کند و آن این است که این کتاب در مسیر خودآکاهی تاریخی حرکت کرده. البته خودآگاهی تاریخی جنبه‌ها و لایه‌های مختلفی دارد.

به گزارش مشرق، مراسم رونمایی از کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، دانشگاهی، رسانه‌ای و دهه هشتادی‌ها در محل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزار شد.

این نشست با حضور امیرحسین ثابتی، شهریار زرشناس استاد دانشگاه، حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و همچنین جمعیت بسیاری از جوانان دهه هشتادی برگزار شد.

امروز گفت‌وگو با دهه هشتادی‌ها جهاد است

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: نکته‌ای را مقدمتاً عرض کنم و آن این است که موضوعی در بخش فکری و فرهنگی وجود دارد که دشمن هم روی آن کار می‌کند و آن این است که نظام‌هایی که مواجهه آنها با جنگ نرم است، مورد تغییر نظام ارزشی قرار گرفته است. یعنی تبدیل ارزش به ضدارزش.

وی افزود: یک نظام ارزشی یکسری ارزش‌های بالادستی دارد و یکسری ارزش‌های میانی. مثلاً در آمریکا آزادی بالادستی است و دین میانی. در ایران پس از انقلاب معنویت ارزش بالادستی شد که پس از جنگ مورد یکسری تغییر و تحولات واقع شد، مثلاً پس از آزادسازی خرمشهر که امام گفت خدا خرمشهر را آزاد کرد، کسی اعتراضی به حرف امام نداشت و همه پذیرای این حرف امام خمینی (ره) بودند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌شود گفت امروزه ارزش معنویت تبدیل به ضدارزش شده، چون همچنان در مناسبت‌هایی مثل محرم، رمضان، شب‌های قدر و… معنویت ملموس است. اما در شبیه‌خون فرهنگی دشمن در پی آن است که ارزش مادر، که همان معنویت است تبدیل به یک ارزش ثانوی شود.

وی افزود: در دهه ۷٠ شاهد مانور ثروت از سوی سرمایه‌داران در این برهه بودیم. مثلاً مدارس در دهه ۷٠ تقسیم به همین امر ثروت شد و از همین طریق به جامعه این مسأله تزریق شد برای همین می‌بینیم مثلاً دختری نوجوان بی‌حجاب می‌شود، چرا؟ چون در رسانه و مدیا بی‌حجابی تبدیل به نماد و سبک‌زندگی ثروتمندان شد، حال وقتی ثروت تبدیل به ارزش شد، یک دختر ولو فقیر دوست دارد از لحاظ ظاهری هم که شده شبیه به پولداران شود، چون ما ثروت و پول را تبدیل به ارزش کردیم.

خضریان گفت: در مورد کتاب باید بگویم در چنین جامعه‌ای گفت‌وگو با دهه‌هشتادی‌ها نوعی جهاد است. چون رهاشدگی برآمده از سیاست لیبرال‌ها موجب شد نوجوان تنها از طریق اضطراری با گفت‌وگو قانع شود. گفت‌وگو موجب می‌شود نظرات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، مثلاً آقای ثابتی با دخترانی که صحبت می‌کرد موجب می‌شد آن‌ها بعداً به تفکرات خود دوباره نگاه بیندازند یا با هم گپ بزنند و به قضاوت نظراتشان بپردازند.

وی در پایان گفت: سال گذشته برای صحبت به دانشگاه تهران رفتم و دیدم درِ تالاری که می‌خواهم صحبت کنم بسته‌است تا مبادا التهابی رخ دهد. اما من با همان جوانان معترض روی زمین نشستم و شروع به صحبت کردن کردیم، این اهمیت گفت‌وگو را نشان می‌دهد. این کتاب بالاخص فصل‌های دو و چهار نشان می‌دهد دغدغه نوجوان امروزی چیست و چگونه باید با آن سخن گفت.

شدت بحران حکمرانی آموزشی در دهه ۹۰

حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دیگر مهمان برنامه در ادامه نشست گفت: اگر این کتاب درمورد چیز دیگری بود من قطعاً در این نشست حاضر نمی‌شدم، حضورم به این علت است که کتاب درباره نوجوانان است و برای همین هم به دعوت آقای ثابتی لبیک گفتم.

وی افزود: نوشتن این جور کتاب‌ها وظیفه کسانی است که در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر دارای تریبون و اثر هستند. همچنین غیر از افراد نهادها هم باید ۳٠ تا ۵٠ درصد ظرفیتشان را صرف نوجوانان کنند تا تحولی را در این جامعه رقم بزنند. بسیج دانشجویی، تشکلات دانشجویی، گروه‌های مطالعات، مساجد و… همگی باید روی ارتباط با نوجوانان کار کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در دهه ۹٠ در حوزه حکمرانی آموزشی دچار یک بحران شدید شدیم و بعدش کرونا و استفاده بی‌رویه از فضای مجازی چالش‌هایی را برای فرهنگ ما ایجاد کرد. البته این موضوع مختص به ایران نیست و سایر کشورهای دنیا هم با این مشکلات درگیرند.

وی در ادامه گفت: نیهیلیسم برآمده از رسانه‌ها که نوجوانان را متأثر می‌کند امروزه خطرناک‌ترین چیز است، یک فرایند تعلیم و تربیت طولانی‌تری باید صرف این نوجوانان شود. خواندن این مدل کتاب‌ها چه بسا موجب می‌شود زندگی یک نفر تغییر کند، همین تفکری که امروزه در غزه کودک‌کشی می‌کند روی نوجوان ما اثر می‌گذارد تا بعداً استفاده‌ای از آن ببرد.

کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» در مسیر خودآگاهی تاریخی حرکت کرده است

شهریار زرشناس، استاد دانشگاه به عنوان سومین سخنران این مراسم ضمن بیان نکاتی مهم در مورد موضوع کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» افزود: کتاب چند وجه خاص و ممتاز دارد که آن را از سایر کتب مشابه جدا می‌کند و آن این است که این کتاب در مسیر خودآکاهی تاریخی حرکت کرده. البته خودآگاهی تاریخی جنبه‌ها و لایه‌های مختلفی دارد که خود را در آن‌ها نشان می‌دهد. شعر، رسانه، اندیشه سیاست، هنر و… همگی بستر نشان دادن خودآگاهی سیاسی هستند. به تعبیری خودآگاهی تاریخی تا زمانی که مورد قبول همگی نباشد تأثیر شگرفی نخواهد داشت.

وی گفت: ما دو قرن است که با مدرنیته مواجه شدیم و وارد وضعیت خاصی به نام شبه‌مدرنیته شدیم که جامعه ایران را ناخشنود کرده است. چیزی که مدرنیسم غربی نیست اما اثرات زیادی در کشور داشته است. این شبه‌مدرنیته موجب شده که همواره نوعی اعتراض در کشور وجود داشته باشد و مردم از هر فرصتی برای اعتراض استفاده کنند.

در استاد دانشگاه با پیوند زدن کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» با موضوعات جامعه شناختی افزود: این کتاب با دیالوگ‌های خود نشان داد برخی نوجوانان چگونه تبدیل به پیاده‌نظام ارتجاع شبه‌مدرنی شدند که می‌خواست استقلال سیاسی ایران را براندازد.

لذت‌طلبی، عامل جذب نوجوانان به سمت غرب است

پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس به عنوان آخرین سخنران این مراسم ضمن اشاره در مورد دلایل اهمیت کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» گفت: این کتاب از سه جهت اهمیت دارد. هم از لحاظ موضوع، هم مخاطب و هم رویکرد نویسنده. موضوع مهم است چون تبیین و اقناع ضرورت امروز جامعه ماست و ما در قبال تک تک مردم کشورمان با هر گرایش فکری و سلیقه سیاسی مسئولیم و نباید بگذاریم دروغ پردازی‌ها و عملیات فریب رسانه‌های ضد ایرانی ذهن و جان آنها را مسموم کند.

وی افزود: در اقناع باید توجه داشته باشیم که نقطه شروع از اشتراکات با مخاطب است و باید از جایی شروع کنیم که مخاطب ما در آن نقطه ایستاده است. لذا لازم است برخی وقت‌ها به چند پله عقب تر برگردیم و مسائلی را که فکر می‌کنیم بدیهی است را توضیح دهیم. این بعضاً نقطه ضعف ما در مواجهه با مخاطبانی است که مثل ما فکر نمی‌کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: کتاب از لحاظ مخاطب هم مهم است چرا که امروز بیشترین هجمه دشمنان بر روی نسل جوان و نوجوان است. رسانه‌های ماتریالیستی هدف زندگی را صرفاً لذت طلبی دنیایی تعریف می‌کنند و با عملیات رسانه‌ای و بزک دروغین غرب را مدینه فاضله ترسیم می‌کنند. جوان و نوجوان کمال طلب ما، کمال را در زرق و برق دنیایی می بیند و آرزوهایی دنیایی که رسانه‌های این جریان به تصویر می کشند را هدف غایی خود می‌پندارد.

وی در ادامه افزود: طبیعی است در چنین شرایط اگر به این اهداف نرسد، سرخورده و مأیوس می‌شود و اگر بر فرض هم به اهدافش برسد رضایت درونی برایش ایجاد نمی‌شود و دچار پوچی و افسردگی می‌شود. شاید به همین دلیل است که آمار خودکشی و افسردگی در قشر مرفه بسیار بیشتر از قشر فقیر جامعه است. ب

مراسم رونمایی از کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی، دانشگاهی، رسانه‌ای و دهه هشتادی‌ها در محل مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران برگزار شد.

این نشست با حضور امیرحسین ثابتی، شهریار زرشناس استاد دانشگاه، حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و همچنین جمعیت بسیاری از جوانان دهه هشتادی برگزار شد.

امروز گفت‌وگو با دهه هشتادی‌ها جهاد است

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان اولین سخنران این مراسم گفت: نکته‌ای را مقدمتاً عرض کنم و آن این است که موضوعی در بخش فکری و فرهنگی وجود دارد که دشمن هم روی آن کار می‌کند و آن این است که نظام‌هایی که مواجهه آنها با جنگ نرم است، مورد تغییر نظام ارزشی قرار گرفته است. یعنی تبدیل ارزش به ضدارزش.

وی افزود: یک نظام ارزشی یکسری ارزش‌های بالادستی دارد و یکسری ارزش‌های میانی. مثلاً در آمریکا آزادی بالادستی است و دین میانی. در ایران پس از انقلاب معنویت ارزش بالادستی شد که پس از جنگ مورد یکسری تغییر و تحولات واقع شد، مثلاً پس از آزادسازی خرمشهر که امام گفت خدا خرمشهر را آزاد کرد، کسی اعتراضی به حرف امام نداشت و همه پذیرای این حرف امام خمینی (ره) بودند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نمی‌شود گفت امروزه ارزش معنویت تبدیل به ضدارزش شده، چون همچنان در مناسبت‌هایی مثل محرم، رمضان، شب‌های قدر و… معنویت ملموس است. اما در شبیه‌خون فرهنگی دشمن در پی آن است که ارزش مادر، که همان معنویت است تبدیل به یک ارزش ثانوی شود.

وی افزود: در دهه ۷٠ شاهد مانور ثروت از سوی سرمایه‌داران در این برهه بودیم. مثلاً مدارس در دهه ۷٠ تقسیم به همین امر ثروت شد و از همین طریق به جامعه این مسأله تزریق شد برای همین می‌بینیم مثلاً دختری نوجوان بی‌حجاب می‌شود، چرا؟ چون در رسانه و مدیا بی‌حجابی تبدیل به نماد و سبک‌زندگی ثروتمندان شد، حال وقتی ثروت تبدیل به ارزش شد، یک دختر ولو فقیر دوست دارد از لحاظ ظاهری هم که شده شبیه به پولداران شود، چون ما ثروت و پول را تبدیل به ارزش کردیم.

خضریان گفت: در مورد کتاب باید بگویم در چنین جامعه‌ای گفت‌وگو با دهه‌هشتادی‌ها نوعی جهاد است. چون رهاشدگی برآمده از سیاست لیبرال‌ها موجب شد نوجوان تنها از طریق اضطراری با گفت‌وگو قانع شود. گفت‌وگو موجب می‌شود نظرات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، مثلاً آقای ثابتی با دخترانی که صحبت می‌کرد موجب می‌شد آن‌ها بعداً به تفکرات خود دوباره نگاه بیندازند یا با هم گپ بزنند و به قضاوت نظراتشان بپردازند.

وی در پایان گفت: سال گذشته برای صحبت به دانشگاه تهران رفتم و دیدم درِ تالاری که می‌خواهم صحبت کنم بسته‌است تا مبادا التهابی رخ دهد. اما من با همان جوانان معترض روی زمین نشستم و شروع به صحبت کردن کردیم، این اهمیت گفت‌وگو را نشان می‌دهد. این کتاب بالاخص فصل‌های دو و چهار نشان می‌دهد دغدغه نوجوان امروزی چیست و چگونه باید با آن سخن گفت.

شدت بحران حکمرانی آموزشی در دهه ۹۰

حسین ساعی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دیگر مهمان برنامه در ادامه نشست گفت: اگر این کتاب درمورد چیز دیگری بود من قطعاً در این نشست حاضر نمی‌شدم، حضورم به این علت است که کتاب درباره نوجوانان است و برای همین هم به دعوت آقای ثابتی لبیک گفتم.

وی افزود: نوشتن این جور کتاب‌ها وظیفه کسانی است که در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر دارای تریبون و اثر هستند. همچنین غیر از افراد نهادها هم باید ۳٠ تا ۵٠ درصد ظرفیتشان را صرف نوجوانان کنند تا تحولی را در این جامعه رقم بزنند. بسیج دانشجویی، تشکلات دانشجویی، گروه‌های مطالعات، مساجد و… همگی باید روی ارتباط با نوجوانان کار کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در دهه ۹٠ در حوزه حکمرانی آموزشی دچار یک بحران شدید شدیم و بعدش کرونا و استفاده بی‌رویه از فضای مجازی چالش‌هایی را برای فرهنگ ما ایجاد کرد. البته این موضوع مختص به ایران نیست و سایر کشورهای دنیا هم با این مشکلات درگیرند.

وی در ادامه گفت: نیهیلیسم برآمده از رسانه‌ها که نوجوانان را متأثر می‌کند امروزه خطرناک‌ترین چیز است، یک فرایند تعلیم و تربیت طولانی‌تری باید صرف این نوجوانان شود. خواندن این مدل کتاب‌ها چه بسا موجب می‌شود زندگی یک نفر تغییر کند، همین تفکری که امروزه در غزه کودک‌کشی می‌کند روی نوجوان ما اثر می‌گذارد تا بعداً استفاده‌ای از آن ببرد.

کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» در مسیر خودآگاهی تاریخی حرکت کرده است

شهریار زرشناس، استاد دانشگاه به عنوان سومین سخنران این مراسم ضمن بیان نکاتی مهم در مورد موضوع کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» افزود: کتاب چند وجه خاص و ممتاز دارد که آن را از سایر کتب مشابه جدا می‌کند و آن این است که این کتاب در مسیر خودآکاهی تاریخی حرکت کرده. البته خودآگاهی تاریخی جنبه‌ها و لایه‌های مختلفی دارد که خود را در آن‌ها نشان می‌دهد. شعر، رسانه، اندیشه سیاست، هنر و… همگی بستر نشان دادن خودآگاهی سیاسی هستند. به تعبیری خودآگاهی تاریخی تا زمانی که مورد قبول همگی نباشد تأثیر شگرفی نخواهد داشت.

وی گفت: ما دو قرن است که با مدرنیته مواجه شدیم و وارد وضعیت خاصی به نام شبه‌مدرنیته شدیم که جامعه ایران را ناخشنود کرده است. چیزی که مدرنیسم غربی نیست اما اثرات زیادی در کشور داشته است. این شبه‌مدرنیته موجب شده که همواره نوعی اعتراض در کشور وجود داشته باشد و مردم از هر فرصتی برای اعتراض استفاده کنند.

در استاد دانشگاه با پیوند زدن کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» با موضوعات جامعه شناختی افزود: این کتاب با دیالوگ‌های خود نشان داد برخی نوجوانان چگونه تبدیل به پیاده‌نظام ارتجاع شبه‌مدرنی شدند که می‌خواست استقلال سیاسی ایران را براندازد.

لذت‌طلبی، عامل جذب نوجوانان به سمت غرب است

پیام تیرانداز، مدیرعامل خبرگزاری فارس به عنوان آخرین سخنران این مراسم ضمن اشاره در مورد دلایل اهمیت کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» گفت: این کتاب از سه جهت اهمیت دارد. هم از لحاظ موضوع، هم مخاطب و هم رویکرد نویسنده. موضوع مهم است چون تبیین و اقناع ضرورت امروز جامعه ماست و ما در قبال تک تک مردم کشورمان با هر گرایش فکری و سلیقه سیاسی مسئولیم و نباید بگذاریم دروغ پردازی‌ها و عملیات فریب رسانه‌های ضد ایرانی ذهن و جان آنها را مسموم کند.

وی افزود: در اقناع باید توجه داشته باشیم که نقطه شروع از اشتراکات با مخاطب است و باید از جایی شروع کنیم که مخاطب ما در آن نقطه ایستاده است. لذا لازم است برخی وقت‌ها به چند پله عقب تر برگردیم و مسائلی را که فکر می‌کنیم بدیهی است را توضیح دهیم. این بعضاً نقطه ضعف ما در مواجهه با مخاطبانی است که مثل ما فکر نمی‌کنند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس گفت: کتاب از لحاظ مخاطب هم مهم است چرا که امروز بیشترین هجمه دشمنان بر روی نسل جوان و نوجوان است. رسانه‌های ماتریالیستی هدف زندگی را صرفاً لذت طلبی دنیایی تعریف می‌کنند و با عملیات رسانه‌ای و بزک دروغین غرب را مدینه فاضله ترسیم می‌کنند. جوان و نوجوان کمال طلب ما، کمال را در زرق و برق دنیایی می بیند و آرزوهایی دنیایی که رسانه‌های این جریان به تصویر می کشند را هدف غایی خود می‌پندارد.

وی در ادامه افزود: طبیعی است در چنین شرایط اگر به این اهداف نرسد، سرخورده و مأیوس می‌شود و اگر بر فرض هم به اهدافش برسد رضایت درونی برایش ایجاد نمی‌شود و دچار پوچی و افسردگی می‌شود. شاید به همین دلیل است که آمار خودکشی و افسردگی در قشر مرفه بسیار بیشتر از قشر فقیر جامعه است. برای برخی نوجوانان و جوانان غرب تبدیل به یک قبله شده است، اما وقتی با واقعیت آن مواجه می‌شوند می‌بینند واقعیت متفاوت از چیزی است که در رسانه‌ها دیده‌اند.

تیرانداز در پایان گفت: از لحاظ رویکرد نویسنده هم این کتاب حائز اهمیت است چون یک جوان تحصیل کرده و دغدغه مند در اوج گرفتاری‌های رسانه‌ای با تشخیص درست وقت خود را معطوف به روشنگری برای نوجوانان می‌کند که باید به دلیل این نگاه به ایشان تبریک گفت. آقای ثابتی بدون اداها و ژستهای بی طرفی با مخاطبش مواجه می‌شود و به نظر من همین روحیه صادقانه اثرگذاری کارها را بیشتر می‌کند.

رای برخی نوجوانان و جوانان غرب تبدیل به یک قبله شده است، اما وقتی با واقعیت آن مواجه می‌شوند می‌بینند واقعیت متفاوت از چیزی است که در رسانه‌ها دیده‌اند.

تیرانداز در پایان گفت: از لحاظ رویکرد نویسنده هم این کتاب حائز اهمیت است چون یک جوان تحصیل کرده و دغدغه مند در اوج گرفتاری‌های رسانه‌ای با تشخیص درست وقت خود را معطوف به روشنگری برای نوجوانان می‌کند که باید به دلیل این نگاه به ایشان تبریک گفت. آقای ثابتی بدون اداها و ژستهای بی طرفی با مخاطبش مواجه می‌شود و به نظر من همین روحیه صادقانه اثرگذاری کارها را بیشتر می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس