کد خبر 1547184
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

آیا در تجارت و حمل‌ونقل بین‌المللی اصطلاح ترم fca را شنیده‌اید؟ در بازرگانی و حقوق‌ بین‌الملل قواعد و قوانین اینکوترمز کاربرد بسیاری دارند و در قراردادهای حمل‌ونقل‌ برون‌مرزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از رایج‌ترین آن‌ها FCA است. مطابق با قوانین ذکر شده در قرارداد FCA، فروشنده ملزم به ترخیص کالا برای صادرات می‌شود. در ادامه به‌طور دقیق به سوال «ترم FCA چیست» پاسخ داده‌ایم. به‌منظور بررسی وظایف خریدار و فروشنده در این قاعده پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید. در نهایت در تجارت و حمل‌ونقل‌های بین‌المللی چه به‌عنوان فروشنده و چه خریدار، می‌توانید عملکرد بهتر و دقیق‌تری داشته باشید.

fca چیست؟ بررسی در حمل و نقل بین المللی

آشنایی با مفهوم ترمز FCA در تجارت بین‌الملل

برای پاسخ به سوال «ترم fca چیست» باید به بررسی مفهوم دقیق این عبارت بپردازیم. FCA مخفف عبارت Free Carrier است که به «تحویل رایگان به حامل» معنا می‌شود. ترم FCA نشان می‌دهد که فروشنده مسئول رساندن کالا به مقصد مشخص شده (در حمل‌ونقل دریایی بندر و در حمل و نقل هوایی بین المللی فرودگاه) توسط خریدار است. طبق این قاعده مسئولیت پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل تا محل تعیین شده و ریسک هرگونه آسیب و خسارت بر عهده فروشنده خواهد بود. بعد از این مرحله مسئولیت جابه‌جایی و هزینه‌ها به خریدار منتقل می‌شود.

fca چیست؟ بررسی در حمل و نقل بین المللی

روش‌ حمل‌ونقل بین‌المللی براساس اینکوترمز FCA چیست؟

ترم FCA قراردادی در حمل‌ونقل بین‌المللی است که برای انواع شیوه‌های حمل‌ونقل از جمله حمل و نقل دریایی زمینی، هوایی و ریلی مورداستفاده قرار می‌گیرد. انتخاب روش حمل باید براساس نوع کالا، بودجه طرفین معامله، مسافت موردنظر و زمان‌بندی شما برای ارسال بار صورت گیرد.

آشنایی با وظایف فروشنده در اینکوترمز FCA

به‌منظور پاسخ دقیق‌تر به سوال «fca چیست» باید به بررسی وظایف فروشنده در حمل بار بین المللی طبق این قاعده بپردازیم. براساس FCA Incoterms، فروشنده باید فرآیند صادرات بار را به‌طورکامل انجام دهد. پس از آماده شدن محموله برای بارگیری در کشتی یا هواپیما، مسئولیت به خریدار منتقل می‌شود. در ادامه مسئولیت‌های کامل فروشنده را فهرست کرده‌ایم:

  • بسته‌بندی صادراتی: برخی از کشورها الزامات منحصربه‌فردی برای نحوه بسته‌بندی بار به‌منظور صادرات را دارند. این الزامات ممکن است شامل علامت‌های خاص روی بسته‌بندی یا نحوه بسته‌بندی باشد. فروشنده باید اطمینان حاصل کند که بسته‌بندی مطابق با مقررات صادرات است.
  • هزینه‌های بارگیری: هزینه‌های بارگیری تا محل تعیین شده توسط خریدار بر عهده فروشنده است.
  • تحویل در مکان تعیین شده: هنگامی که محموله بر روی تجهیزات حمل بارگیری می‌شود، فروشنده وظیفه دارد محموله را به بندر یا مکان تعیین شده در قرارداد صادر کند.
  • دریافت مدارک؛ فروشنده وظیفه دارد کلیه مجوزهای صادرات، اسناد و مدارک موردنیاز برای حمل را دریافت کرده و در اختیار خریدار قرار دهد.

هنگام معامله براساس FCA Incoterm، مسئولیت‌های فوق کاملاً بر عهده فروشنده است. اگر فروشنده بخواهد از هر یک از مسئولیت‌های فوق درخواست جبران کند، نقض قرارداد خرید محسوب می‌شود.

بررسی وظایف خریدار در حمل‌ونقل بین‌المللی براساس FCA Incoterm

هنگامی که محموله از گمرک ترخیص می‌شود و به مکان تعیین شده می‌رسد، ریسک به خریدار منتقل خواهد شد. در ادامه مسئولیت‌هایی که خریدار باید برای پایان دادن به فرآیند لجستیک انجام دهد ذکر شده‌اند:‌

  • هزینه حمل: شامل هزینه حمل بابت انتقال محموله از محل تعیین شده به مقصد است.
  • بیمه: در حالی که بیمه محموله اجباری نیست؛ اما این مسئولیت خریدار است که تعیین کند آیا مایل به دریافت بیمه‌نامه است یا خیر.
  • هزینه‌های پایانه مقصد: هنگامی که محموله به مقصد رسید، هزینه‌های مربوط به تخلیه، انتقال و نگهداری بار در انتظار فرآیند واردات، بر عهده خریدار خواهد بود.
  • تخلیه در مقصد: هرگونه هزینه مربوط به تخلیه محموله از تجهیزات حمل در مقصد بر عهده خریدار خواهد بود.

توجه داشته باشید که هزینه‌ها و مسئولیت‌های مربوط به واردات کالا نیز بر عهده خریدار است. درصورت هرگونه بررسی، عوارض، مالیات یا سایر درخواست‌های مقامات گمرکی باید توسط خریدار پرداخت یا جبران شود.

fca چیست؟ بررسی در حمل و نقل بین المللی

اهمیت تعیین محل دقیق تحویل کالا در قرارداد FCA

محل تحویل کالا در قرارداد FCA از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این محل ممکن است انبار فروشنده یا هر محل دیگری باشد. توصیه می‌شود درصورتی‌که قصد حمل‌ونقل بین‌المللی براساس اینکوترمز FCA را دارید، برای جلوگیری از مشکلات احتمالی محل تحویل کالا را به‌طور دقیق مشخص کنید. چرا که دراین‌صورت مشخص خواهد شد که در چه نقطه‌ای ریسک از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. درصورت تعیین نشدن محل تحویل کالا، فروشنده می‌تواند با نظر خود محلی را برای تحویل محموله انتخاب کند.

تنظیم دقیق قرارداد FCA توسط شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا

در این مطلب سعی شده به‌طور خلاصه و مفید به سوال «fca چیست» پاسخ دهیم. Free Carrier به‌عنوان یکی از اصطلاحات تجاری اینکوترمز در نظر گرفته می‌شود که بیان می‌کند فروشنده مسئولیت حمل کالا به مقصد را بر عهده دارد. شما بازرگانان و تجار گرامی می‌توانید به‌منظور تنظیم این قرارداد از شرکت هنزا ناو دریا کمک بگیرید. هم‌چنین می‌توانید کلیه پرسش‌های خود در مورد این قاعده با کارشناسان هانزا در میان بگذارید.

شرکت نمایندگی کشتیرانی و خدمات بار هوایی هنزا ناو دریا یکی از معتبرترین شرکت‌های حمل و نقل بین المللی است که بهترین خدمات حمل‌ونقل را عرضه می‌کند. فقط کافی است برای ارتباط با ما به وب‌سایت این مجموعه مراجعه کنید.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس