به گزارش مشرق، بهرام عین اللهی در«نخستین همایش ملی مرجعیت علمی» که در سالن همایش های کتابخانه ملی ایران به میزبانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد،گفت: خوشبختانه ایران در حوزه سلامت به بسیاری از مراحل و شاخص های مرجعیت علمی در منطقه دست یافته و توسعه این موفقیت در سطح جهانی با دو بال دانش و سلامت یعنی همکاری های وزارت علوم و وزارت بهداشت قابل حصول است.
وی افزود: از سال ۱۳۸۴ که مقام معظم رهبری برای نخستین بار موضوع «مرجعیت علمی» جمهوری اسلامی ایران در جهان را در دیدار دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) مطرح کردند ۱۸ سال می گذرد و باید اذعان داشت که از این هدفگذاری عقب هستیم و به نحو مورد انتظار به این مهم پرداخته نشده است.
وزیر بهداشت با بیان این که در دوره قبل از وزارت به عنوان رییس انجمن علمی آموزش علوم پزشکی ۶ همایش «مرجعیت علمی» در حوزه سلامت و علوم پزشکی برگزار کرده و دستاوردهای آن را در اختیار «نخستین همایش ملی مرجعیت علمی» قرار خواهد داد، عنوان کرد: مرجعیت علمی برای ما یک مفهوم اعتقادی است ؛ چنان که در قرآن مجید و روایات مأثور از ائمه (ع) در خصوص علم سفارش فراوان شده و این که حضرت علی (ع) می فرمایند «العلم سلطان» نشان دهنده اهمیت جایگاه دانش و دانش اندوزی است.
عین اللهی اولین قدم برای کسب مرجعیت علمی را داشتن دانشگاه هایی دانست که به معنای واقعی کلمه محل تولید علم باشند و بتوانند آخرین دستاوردهای علمی روز جهان را با دانشمندان کشور به اشتراک گذاشته و به طور دائم درباره آنها بحث و تبادل نظر کنند.
وی با اشاره به جایگاه نظام سلامت ایران در منطقه و جهان، گفت: جمهوری اسلامی ایران بنا به اذعان سازمان بهداشت جهانی در حوزه سلامت از نظر شاخصها در رده اول منطقه قرار داد و به عنوان نمونه در همین بیمارستان شهریار که روز گذشته با حضور رییس جمهور افتتاح شد، بالغ بر ۴۰ درصد تجهیزات و دستگاههای پیشرفته پزشکی مستقر در آن از سوی شرکت های دانش بنیان داخلی ساخته شده اند که بعضا از انواع خارجی هم مرغوب ترند.
وزیر بهداشت، توسعه و حمایت از پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان را گام مهم بعدی برای دستیابی به مرجعیت علمی ایران در جهان توصیف کرد و اظهار داشت: بدون داشتن شرکتهای دانش بنیان و مراکز تحقیقاتی که دستاوردهای پژوهشی را به محصول تبدیل کنند، نمیتوان در جهان امروز به پیشرفت نائل آمد.
عین اللهی جامع ترین تعریف از مرجعیت علمی را «بهره برداری بهینه از مجموعۀ منابع کشور برای حرکت منظم و پیوسته و استفاده از ظرفیتها برای کسب چشم انداز و جایگاه علمی آرمانی در قالب نقشه جامع علمی کشور و توانایی تببین ساخت علمی الگوی اسلامی، ایرانی» عنوان کرد و گفت: در اسناد بالادستی از جمله در سند چشم انداز ۱۴۰۴، در سیاستهای کلی علم و فناوری و سیاستهای کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری بر مرجعیت علمی و راهبردهای آن تاکید شده است.
وزیر بهداشت، مدیریت نظام مند عرصه علمی، گفتمان سازی علمی، نهضت نرم افزاری و تولید علم، برگزاری جلسات و کرسیهای آزاد اندیشی، یادگیری از غرب و شاگرد نبودن مادام العمر، تحول در آموزش عالی، تحول در نظام تعلیم وتربیت، نخبه پروری و حمایت از نخبگان، تأسیس شرکتهای دانش بنیان، تجاری سازی علوم و فناوری ها ، تبادل علمی و دیپلماسی علمی را مهم ترین محورهای احراز مرجعیت علمی اعلام و تصریح کرد: بدون توسعه علوم پایه و تحقیقات بنیادی نمی توان به مرجعیت علمی رسید. بنابراین هرچه در علوم پایه هزینه کنیم، سرمایه گذاری کرده ایم.
عین اللهی کارکرد رسانهها برای ایفای نقش در نهضت تولید علم را یادآور شد و خاطرنشان کرد: باید اهمیت علم و نهضت علمی در رسانهها به ویژه صدا و سیما روایت و تبیین شده و ارج و قرب و منزلت دانشمندان به فرهنگ تبدیل شود؛ چرا که متاسفانه بسیاری از اقدامات علمی برجسته در کشور انجام میشود و کسی از دستاوردهای آن اطلاع ندارد.
وی گفتمان سازی نهضت نرم افزاری و تولید علم در دانشگاهها و استمرار آن را از نکات راهبردی دانست و گفت: تولید محتوای علمی مورد نیاز جامعه، تغییر نگاه در تاسیس مراکز تحقیقاتی، کشف راه های میان بر در تولید علم، توسعه پژوهش در دانشگاه ها ، پاسخگویی به نیازهای جامعه و داشتن برنامه در جهت رسیدن به مرزهای جدید دانش، از موضوعات کلیدی در گفتمان سازی علمی است.
وزیر بهداشت با بیان این که باید راهی برای طرح ایده های خلاق در دانشگاهها وجود داشته باشد که یکی از این راهها ایجاد کرسیهای آزاد اندیشی است، افزود: باید به طرح نظریات علمی با سعه صدر ، شنیدن دیدگاه های گوناگون و نقد علمی و تخصصی آنها و تشکیل کرسیهای آزاد اندیشی برای کسب مرجعیت علمی کمک کرد.
وزیر بهداشت، استفاده از تجارب جهانی در عرصه علم را ضروری دانست و گفت: تجربیات علمی جهانی باید با توجه به فرهنگ، هنجارها و باورهای ما مورد توجه قرار گیرد.
عین اللهی در بخش دیگری از سخنانش استفاده از هوش مصنوعی در علوم را به عنوان یکی از جدیدترین دستاوردهای علمی بشر ، فرصتی در خور توجه اعلام کرد و گفت: ایجاد دانشگاه های نسل جدید و هوشمند در مسیر دستیابی به مرجعیت علمی به ما کمک خواهد کرد.