درستکار: این‌که بگوییم همه چیز کشتی آزاد خراب بود دشمنی است/ از شفاف‌سازی خوشحال می‌شوم

درستکار درحالی با امضای استعفانامه‌اش جامعه کشتی را غافل‌گیر کرد که همین چهارشنبه گذشته در گفت‌وگویی با قاطعیت تمام از برنامه‌هایش برای المپیک ۲۰۲۴ دفاع کرده و یزدانی را سردار تیمش خوانده بود.

به گزارش مشرق، پژمان درستکار بعد از آن شروع دور از انتظار با کشتی آزاد ایران به‌عنوان سرمربی، وداع دراماتیکی با دبیر و فدراسیونش داشت؛ آن هم در فاصله ۸ ماه مانده به المپیک پاریس.

دارنده دو طلای قهرمانی آسیا درحالی با امضای استعفانامه‌اش جامعه کشتی را غافل‌گیر کرد که همین چهارشنبه گذشته در کسوت سرمربی تیم ملی کشتی آزاد، با قاطعیت تمام از برنامه‌هایش برای المپیک ۲۰۲۴ و چرخه تعریف شده انتخابی تیم ملی دفاع کرده بود.

هیچ‌کسی فکر نمی‌کرد جواد فروغی طلای المپیک بگیرد!

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد در ابتدایی این مصاحبه جذاب و خواندنی با اشاره به در پیش بود رقابت‌های المپیک پاریس، اظهار داشت: بعد از جهانی، امسال سال بسیار مهمی را پیش رو داریم و آن هم حضور در المپیک است. دورخیزمان برای المپیک است و در گام اول چرخه انتخابی تیم ملی را تعریف کردیم. هرچقدر جلوتر برویم، انشاالله برنامه‌هایمان طبق آنچه که به فدراسیون کشتی اعلام کرده‌ایم، عملیاتی بشود و می‌شود.

بار کشتی در المپیک پاریس درحالی سنگین‌تر خواهد بود که مسئولان ورزش کشور امیدی به طلایی شدن و حتی مدال‌آوری رشته‌های دیگر همچون وزنه‌برداری ندارند. درستکار در پاسخ به این سوال که آیا فضای مناسبی برای بالابردن سطح فعالیت‌های کشتی در حد المپیک فراهم است یا خیر گفت: ۴ سال پیش کسی فکر نمی‌کرد جواد فروغی مدال بیاورد ولی او طلای المپیک را گرفت. با این حال کسب مدال در المپیک، نیازمند برنامه‌ریزی است.

وی در پاسخ به این سوال که وزیر ورزش از بازی‌های آسیایی چه قول‌هایی داد که تا امروز عملی شده و چه قول‌های دیگری داده‌ است که باید در آینده عملی شود، گفت: تیم ملی نیازمند یکسری امکانات سخت‌افزادی و نرم‌افزاری است که شاید در فدراسیون کشتی نیامند آن باشیم که بیشتر حمایت شویم و وزیر ورزش این کار را انجام دادند.

انتخابی را به یک الگوی بومی بدل کردیم

درستکار در تشریح شفافیت چرخه انتخابی تیم ملی کشتی آزاد گفت: در طول ۷۰ سال، کشتی ایران همیشه از نبود یک قانون رنج برد. مرحوم ابوالفضل حسین‌پور بعد از ۸۰ سال، هنوز وقتی یاد مسابقاتی که او را نبردند می‌افتاد، اشک در چشمانش جمع می‌شد. روی چرخه انتخابی تیم ملی کشتی سال‌ها توسط یوسفی‌افشار و علیرضا دبیر کار شده بود. ما این چرخه را بروز کرده و آن را به یک الگوی بومی خاص کشورمان تبدیل کردیم. هرچند که برای المپیک این چرخه دست‌خوش تغییرات خواهد شد اما هیچ‌کشتی‌گیری از قبل انتخاب شده نیست. ضمنا آن‌ها که می‌گویند چرخه انتخابی ایراد دارد، دست از کلی‌گویی بردارند.

چرخه انتخابی پیچیده نیست

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد عنوان کرد: چرخه انتخابی پیچیده نیست. کسی که می‌خواهد جایگزین امیرحسین زارع یا قهرمان سنگین وزن جهان شود، آیا نباید حداقل قهرمان آسیا شود؟ ورزشکار باید با یکسری حقیقت‌ها کنار بیاید. ایراداتی هم به انتخابی تیم ملی آمریکا برمی‌گردد و فینال ایکس آمریکا به همان‌اندازه که طرفدار دارد، منتقدان زیادی هم دارد.

از شفاف‌سازی خوشحال می‌شوم

درستکار درخصوص ابهامات وزن ۵۷ و ۹۷ کیلوگرم افزود: از سوالاتی که شفاف‌سازی می‌شود خوشحالم. همه مدعیان وزن ۵۷ و ۹۷ کیلوگرم باید در قهرمانی کشور کشتی بگیرند.

بیشتر بخوانید:

زمان تغییر درستکار نبود/ قبلا در مورد روس‌ها هشدار داده بودم

شایعه نمایشی بودن جراحی حسن خنده‌دار است

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد در واکنش به شایعاتی از این دست که کتف حسن یزدانی جراحی نشده و این ترفندی است برای غافلگیر کردن حریفان المپیکی او، گفت: از شنیدن برخی شایعات خنده‌ام می‌گیرد. نه‌تنها شایعات درباره حسن بلکه درباره کامران و دیگران هم حرف‌های ویترینی می‌زنند. مثل این‌که کامران را به جهانی نبردند چون قرار بود به کشتی‌گیر اسرائیلی بخورد!

وی افزود: حسن یزدانی سردار تیم ماست. وقتی می‌خواستیم چرخه را بنویسیم، برخلاف آن‌چه گفته می‌شود، دبیر دخالتی نداشت. او در تنها موردی که ورود کرد، مورد حسن بود. باید شرایط ویژه‌ای در چرخه انتخابی برای یزدانی درنظر می‌گرفتیم و این حق حسن یزدانی است. تا روز تجلیل از پیشکسوتان نمی‌دانستم که حسن یزدانی می‌خواهد کتفش را جراحی کند و وقتی این موضوع را به من گفت، شوکه شدم. دبیر هم با توجه به فوبیایی که از جراحی کتف دارد، بعد از شنیدن موضوع بهم ریخت و گفت نمی‌خواهد عمل کنی. اما حسن گفت پزشکان گفته‌اند اگر عمل نکنی دیگر نمی‌توانی ورزش کنی. کمیسیون پزشکی هم جراحی پیش از المپیک را تایید کرد. آرزوی همه ما این است که حسن یزدانی با طلای پاریس، پرافتخارترین المپین ورزش ایران شود.

وی افزود: دبیر اصلا نگفته که حسن یزدانی دیگر نمی‌تواند کشتی بگیرد. بلکه او یک سابقه تاریخی از جراحی‌های کتف را گفت که خودش سردم‌دارش بود.

کتف حسن قبل از جهانی خراب بود

درستکار در تشریح دلایل اعزام حسن یزدانی به بازی‌های آسیایی با وجود مصدومیت گفت: اگر قرار بود حسن یزدانی در سال قبل از المپیک در بازی‌های آسیایی شرکت نکند، به مسابقات جهانی هم نباید می‌رفت. می‌خواهم بگویم که حضور در جهانی و بازی‌های آسیایی تفاوتی در شرایط کتف حسن نداشت و این کتف از قبل خراب شده بود. خود حسن هم علاقه‌مند به گرفتن کشتی در بازی‌های آسیایی بود. در این بین بعضی‌ها درخصوص حرف‌های هادی عامل درباره حسن یزدانی بی‌اخلاقی کردند. عامل اصلا نگفته بود که یزدانی رفته بود تا خرج عروسی خود را از هانگژو دربیاورد.

ای کاش المپیک ۱۰ وزن بود

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد درباره اخبار منتشر شده درخصوص تغییر وزن کامران قاسمپور و امیرمحمد یزدانی عنوان کرد: قبل از اعلام چرخه انتخابی، امیرمحمد یزدانی گفت قصد کشتی‌گرفتن در وزن ۷۴ کیلوگرم را دارد و کامران هم گفت می‌خواهد در ۹۷ کیلوگرم کشتی بگیرد. اما ۲ موضوع در این بین مطرح است. اما ای کاش کشتی در المپیک ۱۰ وزن بود.

بالا بردن فشار روانی ورزشکار یک ایراد تاریخی است

درستکار در واکنش به بالا بودن انتظارات از کشتی و این که آیا این موضوع کشتی‌گیر و کادرفنی را تحت فشار روانی قرار نمی‌دهد، گفت: تاریخ نشان داده که انداختن بار روانی روی دوش ورزشکاران اذیت کننده است. به شخصه شاهد بودم که در المپیک سیدنی چه باری روی دوش علیرضا حیدری بود و وقتی که کشتی را به کورتانیدزه باخت، به من گفت: «آخیش؛ راحت شدم!» به قدری فشار روی او بود که بعد از باخت احساس راحتی می‌کرد. این یک ایراد تاریخی است که باید مسئولان کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش، فدراسیون کشتی، کادر فنی، ورزشکار و رسانه‌ها باید بسیار هوشمندانه عمل کنند.

این‌که بگوییم همه چیز کشتی آزاد خراب بود؛ دشمنی است!

سرمربی اسبق تیم ملی کشتی آزاد همچنین تایید کرد که نه‌تنها بار مسابقات حساس به روی دوش ورزشکار است بلکه کادرفنی را هم تحت فشار روانی قرار می‌دهد. واکنش‌های نامحترم، احساسی و بدون کارشناسی، فشار مضاعفی روی دوش کادر فنی خواهد گذاشت. از نظر شجاعت، احترام و انسجام، مشابه تیم ملی کشتی آزاد ایران نداشتیم. اما فراموش نکنیم که دنیا هم نخوابیده و کشتی‌گیران مطرح در تیم‌های مختلف دنیا پخش شده‌اند و این تک ستاره‌ها به کشتی ما ضربه می‌زنند. اگر من بخواهم بگویم که ما هیچ ایرادی نداریم، این بزرگ‌ترین عیب است. تیم ما توان قهرمانی در جهان را داشت و قطعا ایراداتی به ما وارد است. اما این که بخواهیم بگوییم که همه چیز خراب بوده، این جز دشمنی چیز دیگری نیست. کشتی حسن و تیلور حیثیتی و حساس شده؛ به‌گونه‌ای که تیم ما ۷ مدال در بلگراد می‌گیرد ولی چون حسن می‌بازد، ما را بازنده می‌بینند. این درحالی است که اصلا چنین هجمه‌ای روی تیلور وجود ندارد. مانور دادن روی حسن، خودش یک ایراد بزرگ است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس