ببینید | ذوق یک بچه گربه با دیدن اولین برف زندگی‌اش

دادستان اردبیل در یک اقدام جالب قضایی دستور دستگیری مردی را صادر کرد که یک گربه را عمدا کشته بود. "حیوان‌آزاری" در دین مبین اسلام یک امر خلاف و مذموم است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اژه‌ای: معیشت مردم زیر فشار است

اژه‌ای: معیشت مردم زیر فشار است/ ورود دادستانی اردبیل به قتل عمدی یک حیوان

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا در نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه گفته است: مردم ما صبور و انقلابی هستند و زیر بار فشارها برای حفظ ارزش‌ها و نظام خود کمر خم نمی‌کنند اما ما وظیفه داریم برای بهبود شرایط تلاش کنیم.

به گزارش جماران، او تصریح می‌کند: امروز جمع قابل توجهی از مردم از لحاظ معیشت امورات روزمره تحت فشار هستند. بنده همواره به همکاران خود می‌گویم باید نگاه کنیم اگر تحریم و فشار دشمن هست اما قوانینی داریم که می‌تواند گره‌گشا باشد. ما بسیار تکلیف سنگینی برعهده داریم.[1]

*در گام اول دقت شود که مجلس و قوه قضائیه نسبت به معیشت مردم دو ضلع فرعی ماجرا محسوب می‌شوند و به جز وضع قانون و نظارت؛ کار چندانی در ید قدرت آنها نیست.

اما در گام دوم و در مبحث مورد اشاره حجت‌الاسلام اژه‌ای به قوانین راهگشا برای معیشت مردم می‌توان به وظیفه مدعی‌العمومی قوه قضائیه در قانون اشاره کرد.

وظیفه‌ای که قوه قضائیه را مدعی‌العموم حقوق عامه قرار داده و این قوه می‌تواند در هر ظلم عمومی بعنوان حق‌خواه مردم وارد عرصه شود.

یکی از مصادیق بارز این مسئله نیز "گرانی بیقاعده" و قیمت‌گذاری‌های بی‌ضابطه‌ی مجرمانه در بازار است که قوه قضائیه وظیفه دارد بصورت علی‌الرأس وارد برخورد با آنها شود.

هم‌اکنون در بازار با قیمت‌های عجیبی در بخش‌های مسکن، خودرو، مواد غذایی و... مواجه هستیم که دوست و دشمن اذعان دارند این قیمت‌های عجیب هیچ قاعده خاصی ندارند.

جالب است که حتی می‌بینیم دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تعیین سقف برای اجاره‌بها نیز رعایت نمی‌شود.

قوه قضائیه طبق قانون می‌تواند با همه این گرانی‌ها و عوامل آنها برخورد کند و آنها را به کانال واقعی برگرداند.

گفتنیست وظیفه مدعی‌العمومی قوه عدلیه در بحث گرانی در ایام ریاست آیت‌ا... آملی لاریجانی کاملا اجرا می‌شد و بعدها مسکوت ماند تا به دوران حجت‌الاسلام اژه‌ای رسید.

حجت‌الاسلام اژه‌ای نیز 2 سال قبل بخشنامه‌ای در این زمینه صادر کرده و خواستار ورود دادستان‌ها به مسئله گرانی شده است...[2]

***

ورود دادستانی اردبیل به قتل عمدی یک حیوان

اژه‌ای: معیشت مردم زیر فشار است/ ورود دادستانی اردبیل به قتل عمدی یک حیوان

شخصی که یک گربه را عمدا کشته بود؛ به جرم حیوان‌آزاری در اردبیل دستگیر شد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی و ارتباطات دادگستری کل استان اردبیل روز دوشنبه در این زمینه اعلام کرد: گشت سایبری دادستانی مرکز استان با رصد فضای مجازی انتشار فیلم حیوان‌آزاری این شخص را مورد پیگیری قرار داد.

بر اساس این اطلاعیه، شخص حیوان‌آزار با وارد کردن چندین ضربه چوب‌دستی به سر گربه‌ای در برابر مغازه‌اش منجر به مرگ حیوان شده بود که با دستور دادستان اردبیل شناسایی و دستگیر شده است.[3]

*دین مبین اسلام برای تعیین نسبت انسان با حیوانات، دستورات زیادی دارد که بخشی از آنها که دستورات حکومتی هستند باید در یک حکومت اسلامی رعایت شوند.

این دستورات همانطور که از نزدیک شدن انسان به حیطه حیوانات مضرّ منع می‌کنند و یا خواستار جلوگیری از ایذاء حیوانات علیه انسان هستند اما در عین حال بر رعایت حقوق حیوانات نیز تأکید می‌کنند.

حقوق حیوانات در دین اسلام یک قاعده کلی دارد و آن "ظلم نکردن انسان به حیوانات" است. یعنی انسان مگر در شرایط خاص؛ مجاز نیست به هیچ حیوانی آسیب برساند.

اقدام معقول دادستان محترم اردبیل در رسیدگی به جرم شخص مذکور ناشی از عقلانیت و پیشرفتگی حکمرانی در دین مبین اسلام است.

در اینجا لازم به تأکید است همانگونه که برخورد با حیوان آزاری یک ضرورت عقلانی، دینی و حکومتی است؛ برخورد با کسانی که بوسیله حیوانات به مردم آسیب می‌زنند نیز یک ضرورت حکومتی و قضایی است.

حمله سگ‌های صاحبدار به مردم و تردد سگ در پارک‌ها معضلاتی هستند که باید با عوامل آنها برخورد جدی و بازدارنده صورت گیرد.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1615941

2_ mshrgh.ir/1249470

3- https://irna.ir/xjP8HL

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    7 0
    یک شهروند دلسوز: این قبیل اخبار برای ما مردم راضی کننده نیست سالیان سال است که دلار فقط بالا میرود و گرانی هرروزه و هرماهه داریم تا زمانیکه مسئولان عاشق دلار و رباخواران از کار برکنار نشوند هیچ خبری ما را خوشحال نمیکند بالارفتن دلار یعنی بالارفتن نارضایتی بالارفتن نارضایتی یعنی شورش افزایش شورش یعنی خطر برای حکومت پس مسئولان باید کاری کنند علاوه بر این اکثریت قریب به اتفاق مردم از وزارت بهداشت و واکسن های آزمایشی اجباری ناراضی هستند که این هم خطر دوم است شما اصحاب جراید و فضای مجازی باید منعکس کننده حرف دل مردم باشید شما نامه دل مردم را به مسئولان برسانید
  • Arman ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 1
    گربه مظلوم و بی آزار زیر درختی نشسته بود که این پیرمرد شیطان صفت با چند ضربه چوب دستی به سر گربه جانش را گرفت خیلی صحنه دلخراش و غم انگیزی بود چی شده که بعضی اینقدر بی رحم میشن ؟؟؟
    • تک سوتر ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
      12 0
      امان از خون شهید عجمیان.
  • ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    2 0
    شب بخیر ، تا الان کجا بودی ؟
  • ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    18 0
    جالبه دادستانی در مورد گربه بلافاصله رگ غیرت ش باد میکنه مثل جن وارد میشه ولی کوره تا اینهمه پرده دری و بازی با روح وروان جوانان رو توسط هرزههای بی حجاب ببینه چرا چون خوششون میاد واحتمالا خانواده از اوناست
  • ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    13 0
    خب معیشت مردم زیر فشار است که باشه حال مسئولان که بحمدالله خوبه
  • ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    یعنی اینکه با گفتن معیشت مردم زیر فشاره حکم به برائت دولت و مجلس و نظام میدید وهمه میندازی گردن تحریم و دشمن
  • ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    2 4
    آخه از کجا می دانید که کشته شده ؟! گربه را برداشت برد جای دیگری انداخت . پستانداران جمجمه های محکمی دارند ، دلیل نمیشه که هر ضربه محکمی به سر بخورد باعث ضربه مغزی یا مرگ شود
  • علوی ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    تا هر سال با خلق پول بانک اموال مردم دزدیده میشه،پولهاشون دائم در حال سرقت شدن و اب شدنه که انرا به صورت ماهش ارزش پول حس میکنند.
  • ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    9 1
    دادستانی کارهای مهم تری ندارد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    گربه کشی در بندرعباس خیلی زیاده آیین و رسمشون هست هیچکی هم دنبال گرفتن حق گربه ها نیست
  • ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 0
    عاقبت برخورد سبک با مجرمان! متاسفانه فقط خوب حرف می زنید همین! ماشاء الله در هر حوزه ای هم ورود می کنید ولی عجیبه که هیچ نتیجه ملموسی نمی بینیم!
  • ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    واقعا مرزها رو جابجا میکنن و دائم فقط میگن معیشت مردم مشکل داره ولی کاری نمیکنن
  • حمید ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    6 0
    وزیر اقتضاد با گفتن اینکه سال بعد قیمت ها افزایش پیدا میکند عملا به خواسته اش میرسد , کسی فساد وزیر اقتصاد را نمیبیند؟ و برخوردی استیضاحی از کسی نیست یا همه منفعتی دارند ؟ که سکوت کرده اید و دندان کرمو را نمیکشید از دهان دولت ؟
  • مسعود دیپلمات ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 4
    میازار موری که دانه کش است. که جان دارد و جان شیرین خوش است. قساوت و شقاوت ذاتی این مرد خبیث در ویدئو کاملا" مشهود است و باید به مجازاتی سنگین محکوم گردد. چه بسا قبل از این هم مرتکب جنایات دیگری هم شده باشد که این چنین بیرحمانه حیوان بی آزاری را به قتل می رساند.
  • ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    با بند آخر شدیدا موافقم
  • ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    چشم بسته غیب میگی
  • سید فروزان ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    2 0
    معشیت مردم زیر فشار است
  • ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 1
    قاضی القضات ما که راضی نیستیم .گنهکارانی که بظاهر لباس تقوا به تن دارند اما ازدرون مردم وخانوارهایی که درتنگنای معیشت هستند رنج میدهند قابل بخشش نیستند .حالا هرچه فریاد بزنید وقت مردم را بگیرید .مشکل معیشت مردم حل نخواهد شد .فقیر کردن مردم درالویتهای نخست است 😂😂
  • ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    8 0
    مشرق نیوز جان چقدر جالب نوشتی یکی یک گربه ای را کشته دادستان مملکت بیکار بوده ورود کرده آنوقت سگهای هار مردم را میداند این دادستانها سرشان زیر لحاف است و تیتر پایینی از های چی گفته این همه مردم داد و هوار دارند از گرانی آنوقت داستانش چسبیده به یه گربه همینه دیگه وقتی تو خیابون را میری زنها به سگهایشان میگویند مامان جان بیا اینجا خدایا چچه بگویم فقط جوک میشه درست کرد
  • ناشناس ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    1 1
    همینکه یکی پیدا شد و نشون میده کمی وجدان داره خوبه، "معیشت مردم زیر فشار است" سرتون سلامت
  • ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 0
    هر کسی گربه ای رو کشته و ازار داده عاقبت بخیر نشده بلایی بزرگ به سرش اومده من خیلی دیدم در اطرافم
  • ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    2 0
    جناب اژه ای شعارهاتون که عملی توش نیست
  • ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    بهتره بپرسی چگونه آب سه روستای سباان را با کمک دادگستری دزدیدند و بردند برای خود پرورش ماهی بزنند
  • ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    هوای اردبیل خشنه و تعداد شکایت هم در کشور رتبه یک
  • ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    جناب اژه ای چشم بسته غیب گفتید مردم سالهاست تحت فشار هستند
  • حسین ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    ویرانی و آبادی یک کشور به مستقل بودن دادگستریست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس