محمدجواد حق شناس

سال‌ها پس از آنکه یکی از لیدرهای جریان چپ گفته بود دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست اما حالا یک فعال اصلاح‌طلب می‌گوید: در عرصه سیاست و روابط بین‌الملل موضوع حقوق‌بشر اولویت نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

افت و خیز پیرمردهای چپ در مسیر درک حقیقت

تصمیم سخت چمران پس از انتقاد از خودروساز داخلی/ محسنی‌اژه‌ای: برای تورم چه کرده‌اید؟!

"محمدجواد حق‌شناس" فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌گو با ایلنا در مورد وتوی قطعنامه‌ پایان جنگ غزه از سوی آمریکا با وجود نسل‌کشی‌ که در حال وقوع است، گفت:

"فکر می‌کنم در عرصه سیاست و روابط بین‌الملل موضوع حقوق‌بشر اولویت اول نیست و باید این را به عنوان یک واقعیت پذیرفت."

او در ادامه و در پاسخ به این سوال که برای حل این مشکل و اینکه شاهد این نسل‌کشی‌ها و جنایت علیه بشریت نباشیم، جامعه جهانی باید چه رفتاری در پیش بگیرد، گفت: فکر می‌کنم اتفاقی که باید حداقل در این رویداد دو ماهه اخیر مورد توجه قرار می‌گرفت حادث شدن یک آیتم و یک عامل جدید به عنوان "افکار عمومی" است. به هرحال این یکی از منابع مهم قدرت است. به همین دلیل قدرت‌های حاکم به ویژه در کشورهایی که با رویکرد دموکراسی و فضای انتخابات آزاد سعی می‌کنند قدرت خودشان را حفظ کنند، نمی‌توانند به افکار عمومی بی‌توجه باشند.[1]

*اذعان حق‌شناس به اولویت نبودن حقوق‌بشر را بایستی یک پیشرفت سیاسی برای چپ سیاسی در ایران دانست. جریانی که یکی از لیدرهایش می‌گفت دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست نه موشک‌ها!

مع‌الوصف حق‌شناس علیرغم برداشتن یک گام برای پیشرفتگی فکری اما در بخش دوم سخنانش نشان داده است که همچنان راه درازی تا قرار گرفتن در مسیر همیشگی پیشرفت دارد!

آنجا که می‌گوید چیزی که جلوی نسل‌کشی را می‌گیرد افکار عمومی-جهانی- است.

یعنی به نظر حق‌شناس مثلا اگر اسرائیل توان حمله به لبنان را ندارد و با پاسخ دندان‌شکن حزب‌ا... مواجه شده؛ این به دلیل وجود افکار عمومی است نه قدرت نظامی و موشک‌های تمام‌عیار حزب‌ا...!

از طرفی کدام تجربه تاریخی در 120 سال اخیر را می‌شناسیم که افکار عمومی توانسته باشند نقشی تعیین‌کننده در تغییر استراتژی امپریالیسم و کشورهای مدعی ابرقدرتی ایفا کنند؟!

در کدامیک از رخدادهای جنگ ویتنام، جنگ‌های جهانی، حمله به بوسنی، حمله به عراق، حمله به سوریه و... افکار عمومی با اینکه مخالف نسل‌کشی بوده اما توانسته نقش مهمی ایفا کند؟

پاسخ این سؤالات محرز است و البته نسل‌های نو باید بدانند اگر نبود درایت و خردمندی ولایت فقیه؛ ایران امروز اسیر همین قبیل تفاسیر و تحلیل‌های غلط می‌شد و همانند غزه و بوسنی و عراق؛ خلع سلاح و ضعیف در آماج تاخت و تاز دشمن قرار می‌گرفت.

***

تصمیم سخت چمران پس از انتقاد از خودروساز داخلی

تصمیم سخت چمران پس از انتقاد از خودروساز داخلی/ محسنی‌اژه‌ای: برای تورم چه کرده‌اید؟!

مهندس مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در حاشیه یکصد و نود و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به کاهش تعداد اتوبوس‌های تولید داخل در قرارداد منعقد شده با مدیریت شهری از سه هزار به دو هزار و ۵۰۰ دستگاه، گفت: فکر نمی‌کنیم حتی میزان تامین به دو هزار اتوبوس نیز برسد. متاسفانه خودروسازان نتوانستند اتوبوس‌های مورد نیاز را تحویل دهند و بهترین کارخانه گفته که ۵۰ اتوبوس تحویل می‌دهد و چون خوش قول است این تعداد را تحویل خواهد داد اما دیگران به وعده خود عمل نکرده‌اند و فکر نمی‌کنیم تا پایان سال به هزار دستگاه نیز برسد.

به گزارش مشرق، وی با بیان اینکه قیمت‌های اعلامی از سوی تولیدکنندگان داخلی برای قرارداد با چینی‌ها جهت واردات اتوبوس با قیمتی که در سفر به چین مطرح شد بسیار متفاوت است، گفت: البته مقداری باید به تولیدکنندگان حق داد چون ۱۰ تا ۱۲ سال خط تولید آنها تعطیل بوده و تا این خط راه‌اندازی شود زمان‌بر خواهد بود. هرچند معتقدم اگر می‌خواستند، می‌توانستند تولید کنند.

چمران تصریح کرد: با چینی‌ها قرارداد بسته و تاکید شد که اتوبوس‌ها در همکاری با تولیدکنندگان داخلی تولید شود اما چون ما عجله داریم؛ تصمیم گرفتیم اتوبوس بخریم تا مردم در باد و باران و سرما و گرما منتظر نمانند.[2]

*مسئله تولید داخلی اگرچه یک امر مقدس است اما توابع و پیوست‌هایی نیز دارد. که قیمت معقول و تعهد بر اساس توان از جمله آنهاست.

دو پیوستی که در قضیه ممنوعیت واردات لوازم خانگی و یا تأمین اتوبوس توسط شرکت‌های داخلی؛ می‌بینیم که چندان مورد توجه قرار نگرفتند.

به دیگر سخن اینکه تولیدکننده داخلی اگرچه توقعات به حقی در لزوم توجه حاکمیت و مردم دارد اما باید به پیوست‌های پیش‌گفته نیز توجه کند تا یک سرخوردگی دو طرفه بروز نکند.

در عین حال و در بحث اتوبوس‌ها اما تأکید مهندس چمران بر اینکه خطوط تولید اتوبوس‌ها طی 10 سال گذشته تعطیل بوده است نیز باید بخشی از حق را به خودروسازها داد و البته علت این امر را نیز از مدیران دولت روحانی و شورای شهر اصلاح‌طلبان در دوره پنجم (دوره سابق) جویا شد.

در باب سخنان مهندس چمران البته جسارت مدیریتی شورای شهر و شهرداری تهران در تصمیم برای خرید اتوبوس از چین برای رفاه حال مردم در عین توجه به تولید اتوبوس داخلی و انتقاد از روند کند تولید آن نیز شایسته تحسین است.

***

سؤال تورمی قاضی‌القضات از مسئولان

محسنی‌اژه‌ای: برای تورم چه کرده‌اید؟!

تصمیم سخت چمران پس از انتقاد از خودروساز داخلی/ محسنی‌اژه‌ای: برای تورم چه کرده‌اید؟!

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا به تازگی طی سخنانی در جلسه شورای اداری استان اردبیل درباره شعار سال (رشد تولید و کاهش تورم) گفته است:

"یکی از مسائلی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، بحث کاهش تورم و جهش تولید و سرمایه‌گذاری است و امروز باید مسئولان از خود بپرسند که در مورد تحقق این موارد چه اقدامی انجام داده‌اند؟"

به گزارش ایرنا، او همچنین تصریح می‌کند: امروز همه مسئولان وظیفه بسیار بسیار سنگینی دارند و اگر از لحظه لحظه‌های وقتشان را در جایگاه حقوقی که دارند؛ برای خدمت به کشور، نظام و مردم استفاده نکنند، بعدها پشیمان خواهند شد و این خود مجازات سنگینی است.[3]

*اژه‌ای پیش از این نیز دستور ورود سازمان بازرسی به میزان تحقق شعار سال (کاهش تورم و رشد تولید) را صادر کرده بود.[4]

سؤال قاضی‌القضات از مسئولان درباره میزان کاهش تورم و رشد تولید نیز اگرچه سؤالی است که مسئولان ذیربط باید به آن پاسخ بدهند لکن نهادهای نظارتی و قضایی نیز در این رابطه وظیفه دارند که خلف وعده‌ها، سوء مدیریت‌ها، کم‌توانی‌ها، ناتوانی‌ها و احیانا مانع‌تراشی‌های عامدانه را دقیقا احصا و شناسایی کنند و جلوی روند فعلی گرانی را به نحو شایسته بگیرند.

***

1_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1426198

2_ mshrgh.ir/1554395

3_ https://irna.ir/xjPbb2

4_ mshrgh.ir/1550592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 17
  • خلخالی ام برای شما ارزوست ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    33 2
    راه درست محاکمه همتونه
    • ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      16 2
      راه درست سرنگونی این کذابین دشمن خداوند است
    • ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      1 1
      مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس و فرانسه و آلمان و .... و کشورهای خائن منطقه و منافقین داخلی و خارجی و کفار و مشرکین و توطئه گران و فتنه گران ...
  • کارمند ساده ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    14 1
    مسئله این است صنعت خودرو داخلی و مافیای آن باید تنبیه شود و متنبه شدن آن فقط و فقط با واردات خودرود با قدرت موتور زیر 1400 برای مدت معین مثلا 3 سال بدون عوارض گمرکی.... سوپاپ اطمینان تا کی برای مافیای خودرو و صورت مسئله را مدام با یک سری حرف ها عوض می کنید؟
  • ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    8 2
    حرف مهندس چمران واقعیت تلخی شعار تا عمل رو نشون داد
  • ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    18 1
    اگه منظورت اینه که چرا کاری برای مهار تورم نکرده اید لاجرم باید خودت بگی چرا برای برخورد با ترک فعل دستگاهها در این مورد کاری نکرده ای! بله جناب قاضی القضات بهتره هر کسی پاسخگوی حوزه مسئولیت خودش باشه!
  • ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    8 0
    آقای اژه ای شما به جای این که از این و اون سوال بپرسی اول برو ببین تو دستگاه خودت چی داره میگذره که طرف چندین بار تا حالا محکوم شده بعد داره راست راست تو خیابون میگرده و دوباره مرتکب جرم میشه
  • ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    18 0
    آقای اژه ای شما بیست سی سال هست مقام عالی رتبه ی قضایی هستید لطفا بگید برای سلامت دستگاه قضا و کم کردن اطاله ی دادرسی و دقت در رسیدگی ها و بهتر شدن احقاق حق مردم چه کردید 5
  • ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    حرف چمران تو خالی بودن?
  • ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    1 0
    تو چه وضعی گیر کردیم واقعا
  • ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    1 0
    آقا اصلا فکر کن یک کشور خارجی بیاد 3000 دستگاه اتوبوس قلپی هدیه بده. میدونی پول یک حلقه لاستیک ایرانی چقدره؟ از حقوق ماهیانه یک کارمند بیشتره
  • حسین ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    1 0
    راه درست اینکه صورت های مالی بانک ها بدید چند تا ناظر مستقل تا هزاران تخلف و زد و بند از توش در بیارن
  • رضا ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    1 0
    ما که همه مشکلات را بر گردن آمریکا و صهیونیست و ... می اندازیم . اینها عرضه این همه خرابکاری ندارند و خرابکارهای داخلی خیلی موثر ترند و پس کنار مرگ بر آمریکا و اسرائیل و ... مرگ بر خرابکارهای داخلی منجمله خودروساز و مافیای آنها فراموش نشه.
  • ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مسئولان رفتند گل بچینند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس