روایت شنیدنی استاد انصاریان از یک حج حرام

ربط داشتن فساد به خودی و غیر خودی و یا چشم بستن سیستم به روی فساد نیز ناشی از نفهمیدن‌های بی‌دامنه‌ی امثال شکوری‌راد است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

صحبت‌های استاد انصاریان خطاب به "دزدان بیت‌المال"

سوپرعدالتخواهان درباره "پرونده فساد چای" چه می‌گویند؟!/ انتقاد مجلس از فشار بر مؤدیان مالیاتی

دفتر استاد شیخ حسین انصاریان، از وعّاظ و خطبای شهیر به تازگی سخنانی از او پیرامون فساد مالی و دزدی از بیت‌المال را منتشر کرد.

به گزارش شفقنا، استاد انصاریان در این سخنان که گویا سال گذشته ایراد شده‌اند، می‌گوید:

"این آیهٔ قرآن است که به مرد و زن می‌فرماید: «عَلَیْکُمْ أَنفُسَکُمْ»؛ خودتان را مراقبت کنید! این نفس را اگر رها کنید، یک دهان و معده‌ دارد که از هیچ‌چیز سیر نمی‌شود! پول به او بده، اگر سیر شد! یک میلیارد بده، می‌گوید دو میلیارد، چهار میلیارد، هشت میلیارد می‌خواهم؛ اگر نشد، دست به غارت و اختلاس سی‌چهل میلیارد، دویست میلیارد و هزار میلیارد می‌زند. احمق! این هزار میلیاردی که از این ملت مظلوم دزدیده‌ای، چقدرش را می‌خواهی بخوری؟ مگر معده‌ات چقدر است؟! واقعا می‌خواهی چه‌کار؟ با این هزار میلیارد و دو هزار میلیارد چند تا لباس می‌خواهی بگیری و بپوشی؟ این نفس رها شده است."[1]

*در مبحث فساد باید دانست که با یک مسئله نفسانی مواجه هستیم و تخاطب مستقیم استاد انصاریان نیز از همین روست.

یعنی یک شخص مفسد ولو حتی در پاک‌ترین سیستم‌ها نیز اما می‌تواند مرتکب فساد شود.

کما اینکه حتی در حکومت ائمه معصومین(س) نیز شاهد فساد بوده‌ایم. (اختلاس فرماندار منصوب امیرالمؤمنین و فساد مالی فرمانده لشکر امام مجتبی)

در عین حال باید توجه داشت که اگرچه فساد یک امر شخصی است و بروز آن توسط افراد معمولی یا حتی حکومتی بعید نیست اما یک مسئله مهم وجود دارد و آن نحوه مواجهه حاکم و زمامدار با امر فساد است.

اگر این حاکم اهل مداهنه با فساد بود و فی‌المثل برای برخورد با مفسدان خط قرمز کشید و یا از معرفی آنها به محکمه خودداری کرد؛ یقینا او نیز شریک در فساد است.

مردم باید در قبال این فرایند هوشیار باشند و هرگز به چنین حاکمانی رأی ندهند و مساند یک کشور را برای آنها رواداری نکنند.

***

سوپرعدالتخواهان درباره "پرونده فساد چای" چه می‌گویند؟!

سوپرعدالتخواهان درباره "پرونده فساد چای" چه می‌گویند؟!/ انتقاد مجلس از فشار بر مؤدیان مالیاتی

علی شکوری‌راد، فعال اصلاح‌طلب و عضو کادر حزب اتحاد ملت به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که کانال تلگرامی امتداد آنرا منتشر کرد در اشاره به پرونده فساد چای اظهاراتی را مطرح کرده که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

_ فساد در کشور ما نهادینه و تبدیل به امر رایج شده است. ضمن آنکه مسئولان کشور نیز گوش‌هایشان را بسته‌اند و اساساً به اعتراضات توجهی نمی‌کنند... فساد تبدیل شده به امر روتین... این موضوع (فساد) جزئی از سیستم است. بنابراین فساد که در تمام دنیا یک امر استثنایی محسوب می‌شود، در ایران امر رایجی شده است.

_ وقتی حاکمیت شهروندان را به خودی و غیر خودی تقسیم می‌کند و همه توجهات خود را برای کنترل غیر خودی‌ها می‌گذارد، ناگزیر چشمش را بر تخلفات و فسادی که در مجموعه نیروهای خودی رخ می‌دهد، می‌بندد یا حساسیت‌های خود را کاهش می‌دهد؛ به نوعی که این فسادها بسیار دیر کشف یا با آن برخورد می‌شود.

_ در کشور فرآیند امور مثبت نیست و نارضایتی در جامعه روزافزون است.[2]

*تلخ‌تر و بزرگ‌تر از پرونده فساد چای؛ همین کاسبی‌ها و دروغ‌ها است که به بهانه فساد شاهد آنها هستیم.

شکوری‌راد در حالی ادعای روتین و سیستماتیک بودن فساد در ایران را دارد که نمی‌فهمد اگر چنین حرفی صحت داشت پس او اساسا نباید خبری از پرونده فساد چای می‌شنید و مفسدان همگی با هماهنگی قوه قضائیه و سایر اعضای سیستم به فساد خود ادامه می‌دادند!

یعنی وقتی سیستمی یک فساد را افشا و با آن برخورد می‌کند یعنی فساد نه سیستماتیک است و نه روتین.

ربط داشتن فساد به خودی و غیر خودی و یا چشم بستن سیستم به روی فساد نیز ناشی از نفهمیدن‌های بی‌دامنه‌ی امثال شکوری‌راد است.

چه اینکه او باز هم نمی‌فهمد سیستمی که هیچ پرونده فساد کشف شده‌ای را بدون مجازات باقی نگذاشته؛ فساد خودی و غیر خودی برای او معنی ندارد و ایضا وقوع فساد نیز به منزله چشم بستن حکومت به روی فساد نیست کما اینکه در حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی(علیهم‌السلام) نیز شاهد بروز مفاسد کلان بوده‌ایم.

و البته پر واضح است که سوپرعدالتخواهان و افراد کم‌فهمی که وارد سیاست می‌شوند؛ چه در این زمان و چه در آن دوران انگشت اتهام را به سمت حکومت اسلامی و حاکم الهی نشانه می‌روند و حکم به فسادش می‌دهند. چه علی(ع) باشد و چه سیدعلی...

ادعای شکوری‌راد مبنی بر مثبت نبودن فرایند امور و نارضایتی روزافزون نیز نه سخنی برآمده از تحلیل درست که حرفی از اقتضائات سیاه‌نمایی و تقلای بانیان آشوب برای ایجاد "فتنه اقتصادی" است!

وگرنه کشوری که دستخوش ادعای شکوری‌راد باشد در پیشبرد سیاست‌های ملی و بین‌المللی خود موفق نیست، نمی‌تواند قانون را اجرا کند، بازار ورزش و سینما و سرگرمی در آن کساد است، پیکر سردار حکومتی توسط چند میلیون نفر تشییع نمی‌شود و نهادهای خیریه حکومتی‌اش نیز شاهد افزایش کمک‌های سالانه مردم نیستند.

جامعه باید بداند که راه گذر از این شبهه‌افکنی‌ها جز عقلانیت و مطالعه نیست. چه اینکه بدخواهان اساس حرف‌های خود را بر "تحلیل غلط" می‌گذارند و جامعه‌ای که با عقلانیت و مطالعه صحیح در مقابل تحلیل غلط واکسینه شود؛ جامعه‌ای خواهد بود که در مقابل حکومت حق و عقل هرگز موضع عداوت نخواهد گرفت.

***

انتقاد مجلس از فشار بر مؤدیان مالیاتی

سوپرعدالتخواهان درباره "پرونده فساد چای" چه می‌گویند؟!/ انتقاد مجلس از فشار بر مؤدیان مالیاتی

محسن زنگنه، نماینده مجلس و رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه در مصاحبه با ایلنا پیرامون ایرادات لایحه بودجه سال آینده به "مالیات زیاد" اشاره کرده و گفته است: در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون تلفیق با وزیر داشتند، هرچند دوستان -دولتی- تاکید می‌کنند ما منابع‌مان از مؤدیان فعلی نیست اما آن چیزی که در برنامه‌های وزیر و رئیس سازمان برنامه نگرانی را تشدید می‌کند این است که به جای این‌که بر اساس برنامه هفتم، لایحه جامع نظم‌بخشی به تخفیفات و مالیات‌های با نرخ صفر که قرار شد در سال اول برنامه ارائه شود –مورد توجه قرار گیرد اما- باز هم شاهد فشار لایحه بودجه بر روی مؤدیان فعلی هستیم همچنان که ما این فشار را در حال حاضر نیز بر روی مؤدیان فعلی مشاهده می‌کنیم.

او می‌افزاید: امروز بالا رفتن شدید نرخ مالیات‌های اصناف و بخشی از اقشار را مشاهده می‌کنیم لذا به نظر من یک مغایرت‌های جدی دارد.[3]

*ما قضاوت درباره گفته‌های رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه را بر عهده مخاطبان محترم و کارشناس امر می‌گذاریم.

در بحث مالیات بالا و بیش از توان بازار و مردم بیان این نکته ضروریست که مالیات بالا اثر پایدار تورمی دارد و بخش زیادی از گرانی فعلی در بازار ایران نیز اثر مالیات بالاست.

به این معنی که بازار مشاغل و کالاها برای اینکه بتواند از عهده مالیات خویش براید؛ عدد افزایش مالیات را بر روی نرخ کالا یا خدمات اعمال می‌کند تا حاشیه سودش حفظ شود و در نتیجه سطح عمومی قیمت‌ها دچار انفجار می‌شود.

این قضیه البته ناگفته‌های دیگری هم دارد که از بیان آنها می‌گذریم لکن مسئله اینجاست که مردم انتظار دارند مجلس محترم و نهادهای مسئول کشور متوجه خطر افزایش مالیات باشند.

نرخ مالیات طی 3 سال اخیر افزایش بیسابقه‌ای داشته است.

***

1_ https://fa.shafaqna.com/news/1702579

2_ https://hammihanonline.ir/fa/tiny/news-10747

3_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1426592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 35
  • ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    11 1
    دزدی برخی از مسئولین در شرایط تحریمی مثل فساد چای دبش و دام، کمر مردم را می شکند.
    • ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      8 3
      مرگ بر آمریکا و منافقین داخلی و خارجی
    • ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      2 0
      مالیات زیاد از کسبه شاید سال اول این کار از جیبشون بره ولی سال های بعد از جیب ملت کارگر کارمند گرفته میشه تا به حساب دولت ریخته بشه (مالیات دوبل).همانطور که سرممیزان مالیاتی میگن ما میگیریم شما (کسبه)هم از ملت بگیرید.
    • ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
      20 0
      دوست عزیز اینکه یک ایرانی از فساد در ایران نارحت میشه و انتقاد میکنه نشانه دلسوزی اون برای کشور هست نه منافق بودن و دشمن بودن او ...
  • صادق ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    31 8
    ما فساد سیستماتیک نداریم هرکی گفته غلط کرده ما در حدی فساد داریم که میتونیم چندتا کشورو با پول اختلاس ها بخریم،میتونیم جون هزاران بچه محتاج دارو رو نجات بدیم میتونیم جوونارو خوشبخت کنیم و...البته این اختلاس ها واسه زمان شاهه واسه الان نیست قطعا آمریکا و اسرائیل همکاری کردن تا پول مردم بدبخت بره تو جیب اختلاس گرا،قیمت چایی چرا ده برابر شده با وجود ارز دولتی؟چون اسرائیل میاد چای رو گرون میکنه،پول اختلاس هایی که کشف شده و باهاش میشه یه ایرانو دوباره ساخت کجا میره؟اونم تو جیب آمریکا و اسرائیل میره،
  • محمدایوب ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    10 3
    در مورد فساد که شبکوری راد گفته اگر رسانه های انقلابی مستندی بسازند از ابتدای انقلاب آنچه فساد اتفاق افتاده از چه جریانی بوده شکوری راد همراه جمعیت نمی دود فریاد بزند ای دزد ای دزد یک نمونه آن حسین فریدون مهدی هاشمی عروس وداماد وپسر دختر وزرای دولت اعتدال وامید رییس خصوصی سازی روحانی سیف مهدی جهانگیری ووو وقتی منفعل شویم دزدان همراه مردم فریاد ای دزد میزنند
    • ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      7 1
      پوست کلفت آند وقتی محاکمه نمی شند دست پیش میگرند و به دیگران اتهام میزنند
    • ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      7 1
      پوست کلفت آند وقتی محاکمه نمی شند دست پیش میگرند و به دیگران اتهام میزنند
  • پیروز ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    10 1
    قشری که خوب مالیات میدهد کارمند معمولی با حقوق های ده تا پانزده میلیونی است که سالانه بین بیست تاسی میلیون تومان مالیات مستقیم از حقو قشان را به خزانه واریز می کنند، یعنی حقوق هنوز پرداخت نشده مالیاتش به خزانه رفته ، اما در بازار ، طرف هزاران بار معاملات میلیاردی و هزاران میلیاردی می کند ، اما موقع مالیات دادن با لابی و فاکتور سازی ، از دادن مالیات طفره رفته و باوجود استفاده فراوان از امکانات این مملکت خیلی ها نمی خواهند همان استفاده فراوانشان از اینهمه موهبت را به نظام جبران کنند ، نعمت امنیت، راه ها ، آب برق گاز تلفن و سوخت را برخی نعمت نمی دانند و چون پول بیشتری دارند بیشتر هم از امکانات و یارانه ها بهره می برند و این بنظر درست نیست ، مثل افرادی که از هواپیما و یارانه بنزین استفاده می برند که درصد بسیار کمی از مردم هستند که از این یارانه استفاده می کنند و اگر یارانه به همه مردم اختصاص یابد ، بسیار بهتر است
  • ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    17 5
    هیچ کجای دنیا سه میلیارد دلار دزدیده نمیشود الان هم تعارض منافع گروه های مافیایی است که خبرش را میشنویم و قرار نیست این مبالغ به مردم برگردد.
    • ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      7 0
      داداش 3 میلیارد دلار دزدیده نشده .3 میلیارد دلار را با ارز حدودا 21 هزار تومان خریده و چای دم کرده باهاش . اولا چرا به یک نفر اینهمه اجازه واردات چای دادند ؟؟ ثانیا مثلا چای اینقدر واجب بود ؟؟ چرا این پول را در کشت و داشت و برداشت چای در استانهای شمالی سرمایه گذاری نکردند .3 میلیارد دلار دزدیده نشده به شدت در جائی خرج شده که درصد بالائی از آن لازم نبوده . افرادیکه مجوز این اسناد داده اند را باید از هشتک آویزان نمود .اون آقا دزده چای ریز که این پولهای نیمائی را خریده یکی نپرسیده این همه میلیارد تومان از کجات ! آورده ای که اینقدر قدرت خرید داری. مشکل تخصیص ارز به غذای سگ و گربه و لوازم آرایش و لوازم لوکس و نی ناش ناش و موادی که مایحتاج عموم مردم نبوده , هست.دزدی نیست این یک خیانت به مردم فقیر و محتاج و قشر زحمت کش است که سگ و گربه و نی ناش ناش ندارد .همین قشر مستضعفی که اگر به کشور حمله بشه باز از جون و مال خودشون مایه میگذارند .
    • ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      6 1
      ۹:۴۵ عزیزم دنیای تو اندازه لونه مورچه هست برای همین نمی‌فهمی که اتفاقا دزدی های چند ده و چند صد میلیارد دلاری رسمی و قانونی در ینگه دنیا مخصوصا آمریکا همین الان در جنگ اوکراین و قبلا در افغانستان و عراق اتفاق افتاده و خواهد افتاد ولی جلبک مغزهایی که تمام دنیاشان شبکه های فجازی و ماهواره ای هست درک و فهمشان در حد میکروسکوپی هست البته منافقین و فارسی نویس های اسقاطیلی هم کم تاثیر نیستند😉🤫👎
  • ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    10 1
    دزد وحامی دزد وقتی به بیابرویی میرسند .سعی میکنند برای توجیه خودشان همه رامثل خودشان نشان دهند تا توجیه پذیر شوند نه .ایملعون هرکس خیانت کرد باید یقه اش راگرفت ولو بهانقطاع نسل اصلاح طلب بیانجامد
  • ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    43 2
    یکی از بزرگترین اشتباهات شما توجه نکردن به دستور خدا و ائمه بود پهلوی بد بود ایراد داشت کاملا درست ولی شما هی اومدین گفتین اون بده ما خوبیم اون بده این ایراد داره و.... خدا هم سرتون آورد و عیب و ایرادتون ریخت بیرون حالا اختلاسها هزاران برابر بدتر است گرچه قبلی بده ما خوبیم فرهنگ است رئیس جدید به قبلی مدیر باشگاه جدید به قبلی دولت جدید به قبلی و...
  • ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    4 1
    کی برد؟ کی خورد؟
  • ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    7 0
    آآآآی ی درزرززززد.
  • ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    5 0
    یکی از علل فساد دامنه دار در کشور وجود دولت های ضعیف و ناکارآمد است اگر این روند فساد و اختلاس ها در کشور ادامه پیدا کند احتمال اینکه دیگر کشور ها تبادلات اقتصادی و تجاری سالم خود را با ایران به عنوان یک کشور فاسد و پولشو به حالت تعلیق در بیاورند وجود دارد و این بهانه ای دست دشمنان خواهد داد که برای فشار و تحریم های بیشتر بین المللی علیه ایران وارد عمل شوند
  • ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    9 0
    مگه چای ایرانی نداریم که ارز برای واردات تخصیص میدن؟
  • رضا ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    10 0
    سازمانهای نظارتی چکاره بودند؟ اگر نتوانند جلوی اینها را بگیرند پس به چه دردی می خورند؟
  • ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    5 2
    شکوری راد لابد معیار دیگری برای خودی و غیر خودی هم در رابطه با فساد دارد وگرنه ما که هرچی در جرگه سبز و بنفش فاسد بیشتری میشناسیم !
  • ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    6 0
    صحبت های استاد انصاریان در مورد شخص فاسد و طینت و فطرت او کاملا دقیق است اصولا ذات برخی با فساد از هر نوع آن مشکلی ندارند اگر زمینه برایشان فراهم شود اکنون در غرب با توجه به سختگیری و قانونمندی شدید مالی و مالیاتی فساد مالی کمتر وبرعکس بدلیل آسان گیری موضوعات اخلاقی و جنسی هر روز صحبت فساد های اخلاقی شرم اور در حد بالاترین شخصیت های اجتماعی هستیم
  • ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    7 3
    حماسه چای دبش!
  • ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    3 3
    مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس و فرانسه و آلمان و .... و کشورهای خائن منطقه و منافقین داخلی و خارجی و کفار و مشرکین و توطئه گران و فتنه گران ...
  • ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    10 0
    واقعی هنوز با این همه دزدی و اختلاف مانده ام چطور بعضیها هنوز به این سیستم امید دارند
  • ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    8 0
    سه میلیارد و خورده ای دلار مگه ک پولیه اینا دیگه فساد نیست این فساد هر کجا رخ میداد کل مسولین اون کشور رو اعدام میکردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس