آتیلا حجازی

فرزند زنده یاد حجازی گفت: در شرایطی که حال مردم رو به راه نیست و مشکلات عدیده اقتصادی فشار زیادی را بر هم‌وطنانم وارد می‌کند دیگر جایی برای کری خواندن و آزرده خاطر کردن آنها نیست.

سرویس ورزش مشرق - آتیلا حجازی، فرزند زنده یاد ناصر حجازی، بازیکن و مربی اسبق استقلال در گفتگو با مشرق، درباره دیدار پیش روی استقلال مقابل پرسپولیس و شرایط امروز اقتصادی مردم که طیف گسترده‌ای از آنها را طرفداران تیم‌های سرخابی پایتخت تشکیل می‌دهند اظهاراتی را مطرح کرد.

با رسیدن به روز دربی که همزمان با سالروز تولد زنده یاد ناصر حجازی است دوست داشتیم صحبت‌های شما را در این باره بشنویم؟

بله! متاسفانه به دلیل وقفه‌های عدیده در برگزاری مسابقات لیگ برتر شرایط به گونه‌ای رقم خورد که بازی دربی رفت به ۲۳ آذر موکول شود. البته این اصلاً خوب نیست و می تواند یک نمره منفی برای فوتبال ما باشد. چون همه می‌دانیم که رکن اصلی فوتبال هر کشوری را باشگاه‌های آن تشکیل می‌دهند و اگر باشگاه‌ها به شکل منظم و مرتب در رقابت‌ها حضور پیدا نکنند رفته رفته دچار فرسایش و در نهایت افت فاحش خواهند شد. متاسفانه این اتفاق درست در فصلی برای استقلال رقم خورد که ما در جام ملت‌های آسیا هم باید حضوری قدرتمندانه داشته باشیم و انتظار داریم نتیجه بگیرد. این شرایط کار برای تیم ملی هم دشوار می‌شود.

فکر می‌کنید این دربی تا چه اندازه برای اهالی فوتبال جذاب باشد؟

طبیعتاً این مسابقه تحت هر شرایطی توجه بیشتر مردم را به خودش جلب می‌کند. طیف گسترده‌ای از هواداران فوتبال در سراسر کشور این مسابقه را دوست دارند و می‌خواهند ببینند در نهایت چه نتیجه‌ای در پایان برای دو تیم رقم می‌خورد اما متاسفانه امروزه اوضاع اقتصادی در کشور ما به گونه‌ای است که حال و احوال مردم برای تماشای دربی مثل همیشه خوب نیست.

منظورتان را واضح‌تر بیان می‌کنید؟

من الان به واسطه شرایط کاری‌ام مدتی است که در کشور ترکیه زندگی می‌کنم و در روزهایی که برای رسیدگی به کارهای خودم در ایران به تهران برمی‌گردم با مقایسه اوضاع اقتصادی هموطنانم نسبت به درآمدی که در ایران دارند واقعاً برایشان ناراحت می‌شوم و غصه می‌خورم.

چطور! ممکن است بیشتر در این باره توضیح بدهید؟

تنها چیزی که در ترکیه شما می‌توانید گران‌تر از تهران آن را بخرید بنزین و یک سری از حامل‌های انرژی است وگرنه سایر اقلام از جمله میوه، گوشت، لبنیات، سبزیجات، نان و بقیه چیزها به نسبت حقوقی که مردم ترکیه دریافت می‌کنند تقریباً نیازهای اقتصادی‌شان را پوشش می‌دهد اما در ایران اصلاً اینگونه نیست. من چند روز پیش چند قلم میوه در یک میوه فروشی خریدم که وقتی قیمت تمام شده میوه‌ها را باهمان میوه‌ها در ترکیه مقایسه کردم تقریباً همان قدر شد. اصلاً هم کاری به کیفیت میوه ندارم! ولی با این وضعیت درآمد اصلاً این قیمت‌ها عادلانه نیست. در ترکیه کمترین مقدار حقوق یک کارگر یا به عبارتی کف حقوق به پول ما ۲۷ میلیون تومان است اما در ایران یک کارگر معمولی کمتر از یک سوم این مبلغ را می‌گیرد ولی در نقطه مقابل غیر از بنزین همه چیز را به قیمت جهانی اش خریداری می کند. خلاصه می‌خواهم بگویم امیدوارم لااقل برای دو، سه ساعت مردم شرایط بد اقتصادی‌شان را فراموش کنند و سرشان با دربی گرم شود. البته یک موضوع دیگر هم هست که نمی‌توانم به آن اشاره نکنم.

چه موضوعی؟

بحث آلودگی هوای تهران که واقعاً نگران کننده و آزاردهنده است. این هوا برای همه اقشار جامعه خطرناک و حتی سرطان زاست چه برسد به بیماران قلبی، ریوی و افراد مسن و به ویژه بچه‌ها. من در این باره فقط می‌توانم نظرم را بگویم و اینکه چه تصمیماتی در این ارتباط گرفته می‌شود به کارشناسان مربوطه ربط پیدا می‌کند. امیدوارم لااقل به خاطر خانواده خودشان هم که شده به فکر این وضعیت باشند. چون خانواده خودشان هم در همین شهر و در همین هوا تنفس می‌کنند.

با توجه به نتایج رقم خورده در دیدارهای قبل و جایگاه جدولی استقلال و پرسپولیس درباره دربی چه صحبتی دارید؟ فکر می‌کنید این بازی چطور باشد؟

مسابقه دربی هیچ زمان به شرایط تیم‌ها تا قبل از این بازی ربطی پیدا نمی‌کند.‌ اینکه یک تیم در بازی قبل برنده شده یا بازنده شده ضمانتی برای برد و باختش نیست. اگر این حرف را می‌زنم، دیده ام که می‌گویم. چون من به عنوان بازیکن و مربی بارها در دربی حضور داشته‌ام و روی تجربه این حرف را بیان می‌کنم. اگر استقلال می‌خواهد در این بازی برنده شود شرطش این است که هوشیار و فرصت طلب باشد. کوچکترین فرصت می‌تواند بزرگترین نتیجه را برای استقلال رقم بزند و کوچک‌ترین غفلت ممکن است بدترین اتفاق را به وجود بیاورد.

درباره عملکرد دروازه‌بانان دو تیم به ویژه حسینی چه صحبتی دارید؟

به طور کلی خط دفاعی استقلال تا اینجا عملکرد خوبی داشته که البته ظاهراً دو گل آن هم گل به خودی بوده. این نشان می‌دهد در خط دفاع شرایط خوب است. هرچند که متاسفانه برای این دربی یکی دو بازیکن ما مصدوم هستند اما استقلال به اندازه کافی نفر دارد که جای آنها را بگیرند و نگذارند خطری دروازه استقلال را تهدید کند.

به نظر شما با حضور بیرانوند درون دروازه پرسپولیس گلزنی به این تیم برای مهاجمان استقلال تا چه اندازه سخت است؟

هر دو دروازه‌بان استقلال و پرسپولیس ملی‌پوش هستند و هر دو شرایط خوبی دارند. قطعاً بیرانوند هم دروازه‌بانی نیست که گل نخورد. اگر بچه‌های خط حمله و بازیکنان استقلال توپ را درست به زاویه‌ای بزنند که توپ بهترین حالت را برای ورود به دروازه داشته باشد قطعاً بهترین دروازه‌بانان دنیا هم نمی‌توانند آن را بگیرند چه برسد به بیرانوند. مهم ضربه نهایی است.

برای مسابقه و روحیه دادن به بچه‌های استقلال دوست ندارید کری بخوانید؟

به طور کلی اهل کری خواندن نبوده و نیستم. از طرف دیگر هموطنانم چه آبی و چه قرمز هر دو عزیز هستند و دوست ندارم با صحبت‌هایم باعث رنجش خاطر کسی بشوم. گفتم که، موضوعات زیادی برای آزرده خاطر بودن در جامعه وجود دارد. دیگر نیازی نیست که ما بابت فوتبال هم هم‌وطنانمان را برنجانیم.

درباره سالروز تولد ناصر خان و همزمانی‌اش با دربی صحبتی دارید؟

ممنون که به یاد این روز بودید. امیدوارم یک دربی زیبا در سالروز تولد پدرم برگزار شود.

برای امروز و تولد ناصرخان برنامه ای دارید؟

برنامه خاصی نداریم و مثل هر سال در محل آرامگاه پدرم حاضر می‌شویم. البته اگر مسابقه دربی نبود امروز به بهشت زهرا می‌رفتیم اما به خاطر همزمانی این دو اتفاق با هم، فردا (روز جمعه) راس ساعت ۱۰ در قطعه نام آوران به مزار پدرم می‌رویم.

معمولاً برای تولد پدر چه هدیه‌ای برایشان تهیه می‌کردید؟

بیشتر چیزهایی که او خیلی دوست داشت را برایش می‌خریدم مثل عینک آفتابی، ادکلن، کمربند، کراوات... ولی به یاد دارم از یک هدیه‌ای که برایش خریدم خیلی بیشتر خوشش آمد.

بهترین هدیه ای که به او دادید چه بود؟

در زمانی که گوشی‌های خوب در بازار چیزی در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قیمت داشت من یک گوشی موتورولا به قیمت یک میلیون و صد هزار تومان برای پدرم هدیه گرفتم که از دیدنش خیلی خوشحال شد.

دلتنگ شان نیستید؟

واقعا جایش خالی است و لحظه‌ای نیست که از او در جمع خانواده یاد نشود. هر بار که مسابقه دربی از راه می‌رسد بیشتر از قبل جای خالی پدرم را احساس می‌کنم.

حرف باقی مانده‌ای دارید؟

امیدوارم دربی زیبایی را شاهد باشیم و همه مردم از تماشای یک فوتبال تماشایی لذت ببرند. البته امیدوارم تیمی که در نهایت پیروز میدان می‌شود استقلال باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سلام ودرودخدابه شهدا ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    0 0
    آقاآتیلای عزیزدرودبرشما.روح آقاناصرقرین رحمت الهی.شب جمعه است قرائت فاتحه ای بخوانیدبرای تمام رفتگان اللخصوص آقاناصروآقای پورحیدی وباوی .ازصحبت های بدون حاشیه شمالذت بردم.من پرسپولیسی هستم انشاءالله هرتیمی خوب بازی کردبرنده بشی بدون حاشیه
  • ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۴
    0 0
    الان این بحث ها راجع به شهراورد بود ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس