کد خبر 1559276
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰
کنترل فشارخون در زمستان سخت تر است

به گفته متخصصان قلب و عروق، هرچند ابتلا به فشارخون بالا ممکن است ارثی باشد، اما ۹۵ درصد علت ابتلا به فشارخون بالا، بی‌دلیل و بی‌علامت است.

به گزارش مشرق، در مناطقی که رژیم غذایی غالب، دریایی و گیاهخواری است، درصد بروز فشارخون بالا در افراد بیشتر از ۵۰ سال، کمتر و در مناطقی که غذای غالب، فست‌فود و پرچرب و پرنمک است، ابتلا به این بیماری، زودتر و بیشتر رخ می‌دهد.

فشارخون بالا از اصلی‌ترین عوامل بیماری‌های قلبی و عروقی در جهان است و افراد بالاتر از ۴۰ سال باید فشارخون خود را به طور مرتب، اندازه‌گیری کنند. فشارخون بالا، مصرف سیگار، دیابت، افزایش وزن، بی‌تحرکی و استرس از عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی هستند.

نزدیک به پنج درصد از عوامل زمینه‌ساز فشارخون بالا مانند تنگی شرایین کلیه، استفاده از هورمون در بانوان و یا برخی داروهای تسکینی در آقایان قابل برطرف شدن هستند اما پرفشاری خون، هیچگاه قابل درمان نیست بلکه قابلیت کنترل دارد.

خونریزی و سکته مغزی، سکته قلبی، از کار افتادن کلیه، اختلالات در عروق، گشاد شدن سرخرگ‌های اساسی مانند آئورت، اختلال در دریچه‌های قلب و مسدود شدن رگ‌ها، از عوارض جدی پرفشاری خون است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس