دانمارک ارسال اف-16 به اوکراین را به تاخیر انداخت

یک روزنامه دانمارکی از قصد دولت این کشور برای به تاخیر انداختن ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ خود به اوکراین خبر داد.

به گزارش مشرق، روزنامه دانمارکی «برلینگسکه» گزارش داد، وزارت دفاع این کشور قصد دارد ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را تا چند ماه به تاخیر بیندازد.

به نوشته پایگاه «بلومبرگ»، دانمارک که در زمره یکی از پشتیبان‌های بزرگ اوکراین در میان کشورهای غربی قرار دارد، برنامه‌ریزی کرده بود اولین بخش از جنگنده‌های اف-۱۶ خود متشکل از شش جنگنده را در حدود اوایل سال نوی میلادی برای اوکراین بفرستد اما حالا طبق گزارش این روزنامه دانمارکی تحویل این جنگنده‌ها به سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ موکول خواهند شد.

این روزنامه دانمارکی در مطلب خود نوشت، وزارت دفاع دانمارک در توضیح درباره این تصمیم بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد، برنامه تحویل این جنگنده‌ها مبتنی بر عملی شدن چند شرط شامل موفقیت برنامه آموزش کار با این جنگنده‌ها به خلبان های اوکراینی، موجود بودن لجستیک کافی و وجود زیرساخت مربوط به تامین خدمات اف-۱۶‌ها در اوکراین است.

روزنامه برلینگسکه نوشت، در حال حاضر شش خلبان اوکراینی در حالی گذراندن آموزش کار با اف-۱۶ در دانمارک هستند.

«مته فردریکسن»، نخست وزیر دانمارک در ماه اوت وعده داد ۱۹ فروند جنگنده اف-۱۶ را برای کی‌یف بفرستد.

روز جمعه ارتش نروژ اعلام کرد، این کشور تحویل دو فروند جنگنده اف-۱۶ به دانمارک به منظور استفاده در برنامه آموزش به خلبان های اوکراینی را تکمیل کرده است.

روز چهارشنبه گذشته وزیر دفاع نروژ اعلام کرد، اسلو دو فروند جنگنده اف-۱۶ و ۱۰ مربی را برای برنامه آموزش کار با این جنگنده‌ها به خلبان‌های اوکراینی، به دانمارک می‌فرستد.

بلژیک نیز اعلام کرده در بازه زمانی ماه مارس و سپتامبر دو فرونده جنگنده اف-۱۶ و حدود ۵۰ پرسنل را برای این برنامه آموزشی به دانمارک اعزام می‌کند.

متحدان غربی اوکراین برنامه آموزش کار با جنگنده های اف-۱۶ به خلبان های اوکراینی را در آمریکا، رومانی، دانمارک، فرانسه و بریتانیا برگزار خواهند کرد.

نخستین بار در فصل تابستان بود که برنامه اعطای جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی متحدان غربی به اوکراین در پی موافقت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا با آن به صورت رسمی منعکس شد.

مرداد ماه گذشته منابع آمریکایی خبر دادند دولت جو بایدن با ارائه جنگنده‌های اف-۱۶ توسط هلند و دانمارک به اوکراین، بعد از اتمام برنامه آموزشی خلبانان اوکراینی برای پرواز با این هواپیماهای جنگی، موافقت کرده است.

پس از این بیانیه دولت بایدن، دانمارک و هلند نیز تحت فشار و چراغ سبز آمریکا موافقت کردند که بخشی از جنگنده‌های اف-۱۶ خود را به اوکراین تحویل بدهند.

ماه اوت گذشته، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین به بازدید از یک پایگاه هوایی نظامی واقع در شهر آیندهوون در جنوب هلند رفت تا دو فروند از این جنگنده‌ها را بررسی کند. این اتفاق در همان روزی افتاد که هلند و دانمارک تصمیم اولیه خود برای اعطای این جنگنده‌ها به اوکراین را اعلام کردند.

ماه گذشته میلادی نیز رومانی یک مرکز بین‌المللی مخصوص آموزش خلبانی اف-۱۶ به نیروهای اوکراینی با مشارکت متحدانش از جمله در ائتلاف ناتو را اعلام کرد.

طبق بیانیه رومانی، جنگنده‌های مورد استفاده در این مرکز آموزشی توسط هلند و مربیان و پرسنل نگهداری این مرکز نیز از سوی شرکت آمریکایی لاکهید مارتین، تولید کننده این جنگنده‌ها تامین خواهد شد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    3 1
    حیف به اینا گفت کشور! انباری داری امریکا و غرب بیشتر میاد! نه جمعیتی،نه سیاستی نه حرفی برای گفتن! نه هیچی! پایین تر از غلام و برده..
  • عمیر IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 1
    دانمارک بیخود کرد روسگدا شد. ارتش قهرمان منقلی نیاز به اف16 تو ندارد. اوکراین کریمه را داد و رئیسش خبر ندارد.
  • امیر IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    1 0
    تعویق افتاد تا تکمیل آموزش خلبانان قهرمان اوکراین و رعایت الزامات ایمنی استفاده از منقل در کابین
  • عمیر IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 1
    گریه یک کابویو فیل چقدر مسرت بخشه، بیوطن خودش رو نمیبخشه 😂😂
    • عمیر IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      0 0
      روسوفیل گریه کن و خودتو بخاک بمال 😂😂
  • عمیر IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 1
    مرگ بر دانمارک خیانتکار، ما همه علافیم طرفدار اوکراینیم
  • عمیر IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 1
    منقل زلنسکی به راه باشه، همه اینها فدای سرش
  • عمیر IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    وای از اون روزی که برسه ، کابوس روسوفیلا تو راهه 😉😂
  • عمیر IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    وای از اون روزی که برسه ، کابوس روسوفیلا تو راهه 😉😂
  • عمیر IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    درود بر اوکراین مقتدر
  • عمیر IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    درود بر اوکراین مقتدر
    • عمیر IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      0 0
      مرگ بر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس