نرخ تورم مهر ماه کاهش یافت

یک جامعه چگونه به کفر علی(ع) و مرگ ناخودآگاه امیرکبیر رضایت می‌دهد و جوامع چگونه با "انزوای نخبگان" از مسیر پیشرفت و حقانیت دور می‌شوند!؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.   هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

گزارش یک جلسه اقتصادی؛ چرا آمارها خوب‌اند و دستاوردها بد!؟

خنجری بر تابوت شهید بزرگ ایران / گزارش یک جلسه اقتصادی؛ چرا آمارها خوب‌اند و دستاوردها بد!؟

خبرگزاری دولتی ایرنا به تازگی خبری را از جلسه ستاد تنظیم بازار یک استان منتشر کرد که در آن آمده است: استاندار استان ... کاهش نرخ تورم نسبت به متوسط کشوری را مرهون تلاش اعضای ستاد تنظیم بازار دانست و بر لزوم رصد و سنجش دقیق بازار بر اساس تکلیف و ماموریت مسوولان تاکید کرد.

وی اما در ادامه همین جلسه و طبق متن خبر با بیان این که نارضایتی مردم نسبت به افزایش و نوسانات قیمت گوشت قرمز در استان بسیار جدی است از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی استان خواسته است تا نسبت به واردات گوشت قرمز از کشورهای همسایه (استان دارای مرز است) به صورت تهاتر اقدام عملی کنند.

او تصریح می‌کند: امروز تعدد و نوسانات قیمت کالا از یک مغازه تا مغازه دیگر در استان عامل نارضایتی مردم شده است و تنظیم بازار استان با همکاری اصناف و اتحادیه ها باید به چالش پایان بدهند.[۱]

*چگونه ممکن است که مسئولان یک استان از کاهش نرخ تورم و حتی کاهش بیشتر آن نسبت به نرخ کشوری مشعوف باشند اما همان مسئولان در همان جلسه اذعان کنند که مردم از قیمت گوشت در استان نارضی هستند، قیمت‌ها نوسان دارد و تنظیم بازار دچار چالش است!

دقت شود که ۲ مسئله تورم و گرانی یکی نیستند اما نباید و نمی‌توان منکر ارتباط آنها با یکدیگر نیز بود.

فی‌الجمله اینکه تناقض موضوعه در جلسه مذکور همواره در جایی رخ می‌دهد که شاهد رفتارهای بیقاعده اقتصادی باشیم.

آمارها، نرخ تورم، کاهش تقاضا و... همگی منبعث از قواعد ریاضی و اقتصادی هستند. اما در نبود نظارت کارای دولتی بر بازار؛ یک فروشنده به راحتی می‌تواند قیمت کالا یا خدمات خود را بدون هیچ قاعده یا تبعیتی، بالا ببرد و موجب نارضایتی شدید مردم شود.

در نتیجه و در حالت فوق‌الذکر، علیرغم اینکه آمارها از کاهش تورم حکایت می‌کنند اما چیزی که مردم لمس می‌کنند گرانی روزافزون و نارضایتی خواهد بود.

بماند که تورم از مقوله روان اجتماعی نیز تأثیر می‌پذیرد و این شاخص اقتصادی هنگامی که جامعه به لحاظ روانی دچار احساس گرانی شود؛ افزایش پیدا می‌کند.

در اینجا و به این بهانه البته بیان یک حقیقت مهم اقتصادی و همیشه کارا لازم است و آن اینکه وقتی مردم خبری پرطمطراق از بهبود یک شاخص اقتصادی می‌شنوند ولی مابه‌اِزای آنرا در واقعیت و با عینک دقیق عقلانی مشاهده نمی‌کنند یعنی عملا اتفاق خاص و تأثیرگذاری رخ نداده است.

جالب آنکه از مقام معظم رهبری نیز شنیده‌ایم که "خروجی آمارها و آنچه به دست مردم می‌رسد مهم است. "

این حقیقت به این معنی نیست که مدعیان بهبود آمار الزاما دروغ گفته‌اند بلکه به این معنی است که همه حقیقت را نگفته‌اند (حقایق ناگفته‌ای از قبیل قابل اتکا نبودن شاخص تورم نقطه به نقطه) و یا بهبودی که مدعای آنرا دارند بسیار تا بسیار میکروسکپی بوده است. ضمن اینکه در مانا بودن یا نبودن بهبودهای میکروسکپی اقتصادی هم تردیدهای جدی وجود دارد.

نمونه‌ای از آنچه در قضیه بالا به آن اشاره شد؛ در ماجرای ادعای کاهش تورم مسکن و کاهش نیافتن نرخ اجاره‌ها نیز رخ داده است.

***

یک جامعه چگونه به کفر علی(ع) و مرگ امیرکبیر رضایت می‌دهد؟

خنجری بر تابوت شهید بزرگ ایران

خنجری بر تابوت شهید بزرگ ایران / گزارش یک جلسه اقتصادی؛ چرا آمارها خوب‌اند و دستاوردها بد!؟

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به تازگی اظهارات فردی به نام الهام ملک‌زاده که گفته شده عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است را پیرامون زندگی و زمانه شهید مظلوم، میرزاتقی خان فراهانی (امیرکبیر) منتشر کرد.

فرد مذکور که این سخنان را در نشست "امیرکبیر و ایده ترقی" بیان کرده؛ ضمن تمجید از خدمات امیرکبیر اما درباره آن شخصیت بزرگ گفته است:

"با وجود اینکه نقش امیرکبیر و جایگاه او را در سطوح مختلف مملکت‌داری ارج می‌نهیم اما کاش امیرکبیر جدای از نگاه اصلاح‌گرایانه گزینه دیگری را نیز در وجود خود تقویت می‌کرد. کاش او روابط خویش را بهتر مدیریت می‌کرد زیرا ساختار غلطی حاکم بود. باید با رفتار دیپلماتیک‌تری گام برمی‌داشت. او به نوعی با نداشتن مدیریت روابط سبب شد ایران از وجودش محروم شود."[۲]

*این قضاوت ناروای تاریخی درباره آن شهید خردمند ایرانی (امیرکبیر) ناشی از نبود تعمق و مطالعات سطحی و ویکی‌پدیایی درباره امیر است.

تاریخ به ما می‌گوید که اتفاقا یکی از بارزترین صفات و توانمندی‌های امیرنظام در شناسایی روابط پیرامون و مدیریت آنها بود.

توانمندی ویژه‌ای که امیرنظام را قادر ساخت آنهمه اصلاحات زیرساختی را در ساحات اقتصادی، اجرایی، امنیتی، دیپلماتیک، قضایی و سیاسی ایران با مدیریتی اسلامی ایجاد کند در حالی که یک پادشاه میگسار و اطرافیان فاسدش امیر را احاطه کرده بودند.

این امیرکبیر بود که شخصیت دمدمی مزاج و ابن‌الوقت ناصرالدین شاه را از همان ابتدا شناخت، متوجه روابط کثیف مادر شاه شد و توطئه روس و انگلیس را دقیقا رصد کرد.

شناخت، توجه و رصدی که امیرنظام را در دوران کوتاه مدیریت خود به آن واداشت تا مدیریتی ساختاری، خوداتکا و شبکه‌ای را اعمال کند تا پس از شهادت او نیز امکان تمایز درست و غلط را به مردم بدهد، ایران را یاری کند و نخبگان را از انزوا به در آرد.

تاریخ به ما می‌گوید که امیرنظام چگونه در شب تبعید خود به کاشان و هنگامی که مهدعلیا (مادر شاه و مادر همسر امیر) برای وداع به خانه او آمده بود؛ از روبوسی و وداع با مادرهمسر خود امتناع کرد و گفت: "من با ... روبوسی نمی‌کنم"! مونولوگی تلخ که نشان از اشراف امیر به روابط پیرامونش دارد.

این امیرنظام بود که در تدبیر خود برای عبور "کارآمدی" از فضای تاریک و سیاه کاخ ناصری؛ از پیرمرد سماورساز خواسته بود تقاضایش برای ساخت سماور در ایران (که تا آن موقع از روسیه وارد می‌شد) را وسط تالار پادشاهی بلند بگوید تا امیرنظام از کمند بدگویی شاهزادگان و نزدیکان شاه برهد و بتواند با بودجه خزانه از تولید داخلی حمایت کند. پس امیر نه تنها در شناخت روابط آن دوران ضعیف نبوده بلکه از کیاستی مثال‌زدنی در این زمینه بهره‌مند بوده است.

ولی باید پذیرفت وقتی جامعه‌ای دچار "انزوای نخبگان" و تقدم اراذل بر افاضل باشد و کسی نباشد تا به مردم بگوید که چه بر سر کاردانان و دانایان آنها می‌رود و چرا می‌رود؛ آنگاه یک نخبه به راحتی هرچه تمامتر با چاه تنها می‌شود، در صحرای کربلا به شهادت می‌رسد و یا در حمام فین کاشان رگ دست‌هایش را می‌زنند.

جالب است که مخاطبان محترم بدانند تا سال‌ها پس از شهادت امیرکبیر مردم از شهادت او خبر نداشتند و با تبلیغات دربار و دشمنان امیر فکر می‌کردند میرزا تقی خان به دلیل استفاده بد از داروهایش وفات کرده است! (همچنانکه مردم فکر می‌کردند امیرالمؤمنین-ع- نماز نمی‌خوانده و یا حسین-ع- خارجی بوده است!)

پس به این شهید والامقام تاریخ ایران و اسلام ظلم نکنیم و او را در حد سطور اطلاعات ویکی‌پدیا تنزّل ندهیم.

بماند که علیرغم تقلاهای خواسته و ناخواسته چنین چیزی ممکن نیست و ماه هرگز پشت ابر نخواهد ماند...

ایران و ایرانی مادام که بقا داشته باشد مرهون امیر است و باید در تاریخ زندگانی آن شهید بزرگ بیاندیشد، شادمان شود و البته بگریَد.

***

۱_ https://irna.ir/xjPyBM

۲_ ibna.ir/x۶jhJ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 14
  • سید IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    27 5
    ظاهراً خانم الهام ملکزاده به بهانه تحلیل سیاست امیرکبیر می خواهد سیاست کرنش آمیز و التماس گرایانه دولت حسنک وزیر و به طور کل اصلاح طلبان تهوع آور در روابط شان با سفارتخانه های غربی را موجه جلوه دهد!!!
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      13 3
      رشته این بابا رو پنبه کردی دمت گرم
    • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
      1 0
      فکر نکنم منظورش حسنک وزیر باشه
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    13 9
    حسن روحانی: اکثریت مردم تصمیم گرفته اند در انتخابات شرکت نکنند.
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      0 3
      چرت نگو
    • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      2 3
      من و خانواده و دوستام که تصمیم داریم شرکت کنیم
  • پسر شجاع! IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    15 12
    چرا آمارها خوبند و دستاورد ها بد؟! فکر کنم داری شوخی میکنی؟ شما ازصبح تا شب واز همه رسانه ها و خبرگزاری‌ها دارید تبلیغ دستاوردهای بزرگتان را میکنید و آمار و ارقام ارائه می‌دهید ! حالا خودتان مقاله نوشتید که دستاوردها خوب نیستند! پس به این نتیجه می‌رسیم که آمارها و گزارش‌های ارائه شده واقعی و حقیقی نیستند.جز این نیست!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    15 0
    در جامعه امروز هم بازیگران و بازیکنان و بلاگرها بر نخبگان و عالمان ترجیح داده می شوند و نتیجه این شده که دغدغه جامعه بینی و بوتاکس و تاتو شده نه علم و اخلاق
  • صمصام IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    6 0
    امروز 1402/11/01 منطقه 22 بلوار کوهک مرکز خرید طوبی در زیر این مرکز خرید یک نانوایی وجود داره که تا دیروز بربری رو میداد 10000تومن امروز رفتم یدونه بربری بخرم که که نان بربری رو امروز 15000تومن میفروخت من نخریدم ...باور نمیکنید به همین آدرس مراجعه کنید و به چشم خودتان ببینید
  • علی IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    3 1
    ین حقیقت به این معنی نیست که مدعیان بهبود آمار الزاما دروغ گفته‌اند بلکه به این معنی است که همه حقیقت را نگفته‌اند (حقایق ناگفته‌ای از قبیل قابل اتکا نبودن شاخص تورم نقطه به نقطه) و یا بهبودی که مدعای آنرا دارند بسیار تا بسیار میکروسکپی بوده است. ضمن اینکه در مانا بودن یا نبودن بهبودهای میکروسکپی اقتصادی هم تردیدهای جدی وجود دارد. قربون آدم چیز فهم این که گفتید اصل ماجراست همین ...
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    6 1
    خیلی غم انگیز هست که عدم اگاهی ما چقدر در طول تاریخ به ما ضربه زده، الان که متاسفانه وضع بدتر ه ،با وجود فضای مجازی همه دچار توهم دانستن شدن وچرچیل هایی داخلی وخارجی فکر جوانان ومردم رو به سمتی که دوست دارند سوق می دهند خدایا خودت به داد برس🤲
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    7 4
    امیرکبیر توسط باهمدستی قدرتهای استعماری ( انگلیس و روسیه و فرانسه) و عوامل داخلی آنها مانند بابی ها و شیخیه ها برکنار و شهید شد. از این عضو به اصطلاح هیات علمی جایی که پژوهشگاه علوم انسانی نامیده می شود نباید انتظار بیش از این داشت. جایی که اتاق فکرش ماسونهای انگلیسی و فرانسوی مانند مجتهدی و داوری اردکانی بودند و در حال حاضر توسط شعبه ماسونی شیخیه مانند موسی نجفی و رجبی ها اداره می شود.
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    1 0
    مرگ ناخودآگاه امير کبیر یعنی چه؟
  • مجتبی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    9 0
    "ولی باید پذیرفت وقتی جامعه‌ای دچار "انزوای نخبگان" و تقدم اراذل بر افاضل باشد و کسی نباشد تا به مردم بگوید که چه بر سر کاردانان و دانایان آنها می‌رود و چرا می‌رود؛ آنگاه یک نخبه به راحتی هرچه تمامتر با چاه تنها می‌شود، در صحرای کربلا به شهادت می‌رسد و یا در حمام فین کاشان رگ دست‌هایش را می‌زنند." واقعا همینجور است. امیر کبیر جزء اولین کسانی بود که سیستم امنیتی را در ایران ایجاد کرد. در سیستم کنونی با عوض شدن یک یا دو مدیر مشکل حل نمی شود. و عوض کردن کل مدیران نیز امکان پذیر نمی باشد. باید تفکرات مدیران و مسئولان اصلاح شود. جهاد تبیین لازم دارد.
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    4 2
    امیرکبیر را جهل مردم کشت
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
      1 1
      امیر کبیر را غرور خودکش کشت.
  • عبدالعلی IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
    0 2
    تا کی بازی با کلمات وتاریخ از امیر کبیر تا تفاوت کلمه گرانی وتورم یعنی برای ایراد سخن هم دیگر سوژه مثبت وجود نداره اخه نمایش تا کی مستقیم بگویید ۹۹تومان در خارج یک تومان داخل کشور ودر داخل این یک تومان هم ۹ریال برای حاکمیت یک ریال واسه صدقه دادن وگگرنه این یک ریال هم محال بود خرج شما بشود واقعیت اینه عمو جان .
  • مهدی US ۰۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    1 0
    میدانید چرا علیه امیر کبیر چرا این همه حجمه بوسیله ساختن سریال و کتاب و در سخنرانی های افراد مشکوک درست کردن و می‌کنند بخاطر استقلال فکری و وطن پرستی و مبارزه با بهائیت ‌ و استعمار این مرد بزرگ است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس