محمد دهقان

حزب و گروهی که به انتخابات دعوت نکند و شریک پروژه ناامیدسازی مردم باشد، عملا مخالفی است که وارد فاز شورش مسلحانه شده است. زبان صحبت با اینان نیز زبان توصیه یا خواهش یا طعنه نیست!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"انقلابیون پشیمان"؛ بلای جان انتخابات

"انقلابیون پشیمان"؛ بلای جان انتخابات/ آیا مردم "رأی خوب" را تکرار می‌کنند؟!

مرتضی الویری، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرآنلاین پیرامون وضعیت سیاسی کشور اظهار کرده است:

"من معضل این کشور را فراتر از نسل Z می‌بینم، من که نسل زدی نیستم بلکه فردی هستم که به نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی اول رای دادم و به قانون اساسی دوم رای منفی دادم. همچنین در همه مراحل حضور داشتم. با این وجود کسی هستم که امروز ابراز نگرانی می‌کنم. وای به حال آن جوان ۱۸ و ۲۰ ساله‌ای که به هیچ‌وجه سوابق انقلاب و واقعیت‌های گذشته را مشاهده نکرده و آینده روشنی برایش متصور نیست، می‌خواهم بگویم که قضیه فراتر از این‌ها است."

او در اظهارات خود کنایه‌هایی را نسبت به انتخابات کشور نیز مطرح می‌کند.[1]

*یکی از چالش‌های فعلی که انقلاب اسلامی ایران در مسیر پیشرفت خود با آن مواجه شده است چالش "انقلابیون پشیمان" و پیرمردهای خسته است...

کسانی که یک عمر بر مناصب نظام نشسته‌اند و مال و آبروی خود را از همین مسندنشینی به دست آورده‌اند اما امروز که به کبر سنی رسیده‌اند و باید در قبال نان و نمکی که خورده‌اند مسئول باشند اما به یکباره ژست منتقد و حتی اپوزسیون می‌گیرند و می‌خواهند حتی از پشیمانی و خستگی خودشان هم پله بسازند.

فرض بگیریم اظهارات الویری درباره وجود نگرانی‌های وسیع و ناامیدی صحیح باشد...

آیا وظیفه یک مسئول سابق و یک رجل سیاسی دمیدن بر نگرانی‌هاست یا امید معقول دادن، مشارکت‌جو بودن و دور داشتن مردم از هیجانات کاذب؟

ما از آقای الویری که در سخنانشان هیچ تأکیدی بر حضور در انتخابات به هر قیمتی وجود ندارد، می‌پرسیم که آیا مردم یک جامعه برای اصلاح امور و نگرانی‌های خود هیچ راهی جز صندوق رأی دارند؟!

پاسخ این سؤال مشخص است. مگر اینکه الویری از بانیان تحریم انتخابات و جنگ خیابانی باشد و مطرح شدن گزینه "اسلحه" پس از عبور از صندوق رأی را جایز بداند.

بماند که اظهارات الویری اساسا صحیح هم نیستند و نظام جمهوری اسلامی علیرغم تمام ضعف‌ها اما در مسیر حل مشکلات و پیشرفت قرار دارد و ناامیدی نه بلیّه‌ای عمومی که ابتلای ذهنی تعدادی توییتری و پیرمرد انقلابی خسته است.

***

"آنها" دشمنان مردم‌اند

یک یادآوری حقوقی برای معاون حقوقی

"انقلابیون پشیمان"؛ بلای جان انتخابات/ آیا مردم "رأی خوب" را تکرار می‌کنند؟!

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور در مصاحبه با ایلنا با بیان این‌که دشمنان ما دوباره به تحریم انتخابات روی آوردند، اظهار داشت: طبیعتا کسانی که اعتقاد به این نظام، ملت و کشور دارند و امنیت و پیشرفت این کشور را دوست دارند، نمی‌توانند با دشمنان ما همراه شوند و حتما باید اراده‌ای بر این داشته باشند که مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنند.

او همچنین تصریح می‌کند: از جناح‌ها و گروه‌ها انتظار است مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنند یا اگر حداقل تشویق مردم را در دستور کارشان قرار ندادند، حتما انتظار است که حداقل مردم را ناامید نکنند.[2]

*آقای دهقان از مسئولان دلسوز و نجیب کشور هستند. لکن باید این یادآوری را خطاب به ایشان روا داشت که رجال و گروه‌های سیاسی هیچ شأنی به جز تشویق و ترغیب مردم به انتخابات ندارند و لذا این گزاره که "اگر تشویق نمی‌کنید حداقل ناامید نکنید" گزاره درستی نیست.

در واقع این وظیفه ذاتی آنهاست و کسی که از وظیفه‌اش عدول می‌کند عملا از جایگاه خود سقوط کرده است.

لذا نمی‌توان ولو در حالت کنایه یا شوخی هم حتی به آنها گفت حالا که تشویق نمی‌کنید پس لااقل ناامید نکنید! چون این گزاره غیر منطقی است و حزب و گروهی که به انتخابات دعوت و مردم را امیدوار نکند عملا مخالفی است که وارد فاز شورش مسلحانه شده است.

گفتنیست مقام معظم رهبری در یکی از بیانات اخیرشان، مخالفان انتخابات را مخالف نظام و اسلام قلمداد کردند.[3]

***

آیا مردم "رأی خوب" را تکرار می‌کنند؟!

"انقلابیون پشیمان"؛ بلای جان انتخابات/ آیا مردم "رأی خوب" را تکرار می‌کنند؟!غلامعلی محمدی، رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، روز پنجشنبه گذشته طی سخنانی در آیین افتتاح خط تولید موتورسیکلت برای اشتغال زندانیان در قم با اشاره به این که اشتغال در پیمودن راه‌های تعالی مادی و معنوی بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: همانطور که فقر ریشه بسیاری از مشکلات است،‌ اشتغال نیز موجب نشاط و شادابی و اعتماد به نفس است و این موضوع مهمترین نقشه راه در مسیر اصلاح و تربیت زندانیان است.

به گزارش ایرنا، وی با تاکید بر این که ما از همه فرصت‌ها برای توسعه اشتغال زندانیان استفاده می‌کنیم، گفت: یکی از مهمترین این فرصت‌ها، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و کارآفرینان است، با تلاش صورت گرفته، خدمات تولیدی زندانیان از مالیات معاف است و ما به دنبال این هستیم که این موضوع قانون دایمی شود.

محمدی همچنین بیان کرد: تسهیلاتی که مجلس شورای اسلامی برای توسعه اشتغال زندانیان درنظر گرفت جای تقدیر و تشکر دارد.[4]

*کسی مدعی معصومیت مجلس یازدهم یا ایرادات آن نیست اما نمی‌توان انکار کرد که طی 4 سال اخیر هرجا شاهد تحولی به نفع مردم بوده‌ایم؛ پای مجلس انقلابی یازدهم در میان بوده است.

تحولاتی نه مستتر در لابه‌لای بخشنامه‌ها و دستورها بلکه تحولاتی ملموس و غیر قابل انکار از قبیل افزایش حقوق سربازان، طرح کالابرگ، مشوق‌های فرزندآوری، نظام رتبه‌بندی معلمان، نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، حمایت از گزارشگران فساد و...

مقولاتی که در ادامه آنها، ورود مجلس به مسئله مهم اشتغال زندانیان نشان می‌دهد که همگی در پارادایم "خدمت اقتصادی به مردم" قرار داشته‌اند.

دقت شود که این رخدادهای خوب که البته نسبت به ایرادات مجلس تفوّق و برتری دارند جملگی اثر "رأی خوب مردم" در انتخابات سال 98 هستند.

رأی خوبی که نشان داد چگونه می‌تواند منجر به تغییر در زندگی مردم و جوانان عزیز ایران باشد.

این عبرت البته برای "رأی بد" نیز قابل خوانش است و اگر مردم در 4 سال قبل رأی بد داده بودند؛ طبعا امروز شاهد این سطح از خدمات مجلس نبودند.

***

1_ khabaronline.ir/xkSrr

2_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1441846

3_ mshrgh.ir/1562028

4_ https://irna.ir/xjPGdK

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • سید IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    4 20
    قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را فراهم می کنند! آن گونه که جورج سوروس صهیونی آموزانده شان! پس عدم شان به ز وجود!
    • جلال میاندواب IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
      28 2
      مردم تو فشار اقتصادی دارن میمیرند گرسنه اند فشار مالیات گرانی ملت را فلج کرده بانک ها وام ملت را نمیدن شما از چپ وراست اصلاح طلب و اصول گرا حرف میزنی ول کنید این حرفها را
    • متفکر DE ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
      23 1
      از دید شما امثال شهید لاجوردی هم انقلابی پشیمان هست.
  • محمد IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    26 0
    یکی از شعبده بازی مسئولان در مورد حقوق است، بنده در سال ۹۲ با ۸۲۰ هزار تومن حقوق بازنشسته شدم در همان زمان یکی از کارمندان دولت ۷۰۰ تومن حقوق میگرفت اکنون بعد از ۱۰ سال حقوق من شده ۱۰ میلیون و حقوق آن کارمند شده ۱۷ میایون ! این چه عدالتی است ؟
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      19 0
      بله کاملا درست است وغیرقابل انکار دقیقا همین اتفاق برای منه بازنشسته افتاده است
  • حسین IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    5 1
    انتخابات پرشور میخواهید ؟افغانی ها رو اخراج کنید،با اخراج افغانی ها ،مسکن و مواد غذایی ارزان میشه،جوانان هم شغل پیدا میکنند،این رو هر آدمی میفهمه ولی متاسفانه شما اراده ای برای اخراج افغانی ها ندارید.
    • DE ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
      2 1
      شما دعا کن وضع اقتصادی کشور افغانستان آنقدر خوب بشه که برای افغانی ها تصمیم و انتخاب ماندن در ایران یا بازگشت به شهر و‌ محل قبلی، کار آسانی نباشه. وقتی که کار و زندگی ممکن باشه، خیلی ها آنجا را بهتر میدانند. کسی هم‌که از کودکی در ایران بوده یا در ایران به دنبا آمده، ایرانی است و هیچ فرد نژاد پرست عقده ای نباید حق و بهانه داشته باشه تا در مورد سرنوشت او نظر بده. ایرانی است وسلام.
  • احمد IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    6 1
    بیشتر سالهای بعد از انقلاب قدرت دستشون بوده. بیشتر وقتها هم با رای مردم به قدرت رسیدن. جیبها رو هم خوب پر کردن. الان پشیمان شدن؟ انقلاب نمیشد، الان تو کدوم ده کوره داشتن چه غلطی میکردن؟
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    18 3
    من ۴۶ سالمه فرزند این انقلابم متولد ۱۱ بهمن اکثر انتخابات شرکت کردم میشه یک کار مفیدی ک مجلس و انقلاب واسم کرد بگید ؟ شغل و بیمه و خونه ک پشم تنها دارای ام ی وانت مدل ۸۸ هر جا خواستیم کار یا جواز بگیریم گفتن خانواده شهدا یا ایثارگر هستی بفرما نیستی برو گمشو چرا باید رای بدم اینهمه رای دادیم جز نفرت و دروغ چیزی ندیدم هر کی اومد با وعده و دروغ سرمون رو شیره مالید بهش رای دادیم اما ....
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    15 2
    رای خوب ؟؟؟؟ مجلس شاسی بلند و شفافیت ؟؟
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    21 2
    زکی
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    2 4
    خودتون فرمودیدین از فعالان افساد طلب ،تمام بدبختی های ما از این طیف بی شرمه از خدا بی خبر هست که همیشه طلبکارن 🤔🤮
  • فرزند ایران IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    13 3
    انقلابیون پشیمان؟؟ کدام انقلابیون؟؟ عملکرد این افراد را دوران مسئولیت ها بررسی کنیم به راحتی میتوان دید بیشترین لطمات را به کشور همین افراد به ظاهر انقلابی(؟!) زده اند. در اصل انقلابی بودن این افراد شبهات جدی وجود دارد و نفوذی بگیم بهتره. متاسفانه نظام و کشور اسیر و گرفتار و گروگان آنها شده است!! واقعا باید برای این افراد فکر اساسی کرد!
  • محمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    3 3
    سرطان بدخیم اصلاحات
  • سیدمهدی موسوی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۴
    17 2
    ما رای نمی دهیم
  • جلال میاندواب IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    16 2
    رای بدیم ندیم بی فایده است مجلس هیچ عرضه برای بهبود معیشت ملت نداره اینها همشون میرند برای فامیل و اشخاص خاص کار کنند. و تو مجلس یک چیزهایی را تصویب کنند که ملت را بیشتر بیچاره تر فقیر تر و مردم را نوکر دولت میکنه
  • US ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    24 2
    به چ دلیل رای بدهیم برای گرانی برای چ چیزی
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    24 0
    اثر "رأی خوب مردم" به اصولگرایان باید در اشتغال مردم، در سفره مردم، در مسکن و خودرو، در جیب و معیشت مردم دیده شود که نیست و هر روز فشار زندگی بر قشر کارگر و کارمند و... افزایش یافته.
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    22 0
    شعارها و وعده های خوبان را در چهار سال پیش مرور و بازپخش کنید شاید مردم از این همه بصیرت و کارنامه درخشان به وجد آمدند!
  • mehdi IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۶
    10 0
    بنظر من رای دادن یا رای ندادن مردم به عملکرد دولت یا مجلس ربط بیشتری داره تا حرف ها و کار های یه سری !!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس