فاجعه عملکرد روحانی اصلاحات را ناچار به سانسور کرد

سایت حامی روحانی با وجود دفاع از روحانی و انتقاد از رد صلاحیت وی در انتخابات مجلس خبرگان، این اتفاق را به نفع وی معرفی کرده و نوشت که روحانی اگر تایید هم می‌شد رای نمی‌آورد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: عصر ایران هر چند در تحلیل‌های دیگر خود از عدم تایید صلاحیت روحانی عصبانی شده بود اما نوشت: رد صلاحیت حسن روحانی در انتخابات مجلس خبرگان، هدیه‌ای بود که شورای نگهبان، ناخواسته به او اعطا کرده است.

به دو انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ می‌رویم: در انتخابات مجلس یازدهم که در ۲ اسفند ۱۳۹۸ برگزار شد، میزان مشارکت ۴۲.۴ درصد بود که پایین‌ترین رقم مشارکت در سال‌های بعد از انقلاب به شمار می‌رود. تا پیش از آن، حتی یک بار هم میزان مشارکت از ۵۰ درصد پایین‌تر نیامده بود.

با توجه به عدم مشارکت بخش اعظم مردم و به ویژه میانه‌روها و حامیان گفتمان اصلاحات، مجلس یازدهم به دست نواصولگرایان افتاد و فقط تعداد انگشت‌شماری از اصلاح‌طلبان و میانه‌روها به این مجلس راه یافتند که تعدادی از آنها هم در این دوره رد صلاحیت شدند!

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، باز هم میزان مشارکت زیر ۵۰ درصد بود و با مشارکت ۴۸.۸ درصدی، کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت. در این انتخابات نیز سید ابراهیم رئیسی با ۶۲ درصد آرا پیروز شد و عبدالناصر همتی که رای معدود شرکت کنندگان میانه‌رو و اصلاح‌طلب را به خود اختصاص داد تنها ۲.۳ میلیون رای گرفت.

با توجه دو انتخابات ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ که میزان مشارکت در آنها زیر ۵۰ درصد بود و با در نظر گرفتن عدم کاندیداتوری بسیاری از چهره‌های مطرح و رد صلاحیت‌ها و فضای عمومی کشور، میزان مشارکت در انتخابات پیش‌رو، درهاله‌ای از ابهام قرار دارد. اگر میزان مشارکت همانند دو انتخابات گذشته، همچنان پایین باشد، اصولگرایان و نو اصولگرایان، فاتح بی‌چون و چرای مجلسین شورای اسلامی و خبرگان خواهند بود. مخلص کلام آن که در شرایط مشارکت اندک، شانس رأی‌آوری چهره‌های مستقل، اصلاح‌طلب و میانه‌رو، به شدت پایین و در شهرهای بزرگ و به ویژه تهران، تقریباً «صفر» است. اگر روحانی تایید صلاحیت می‌شد، در فقدان احتمالی رای دهندگان غیرسنتی، به احتمال قریب به یقین، رأی نمی‌آورد و دستاویزی تبلیغاتی برای نواصولگرایان شکل می‌گرفت. شورای نگهبان، با ردصلاحیت روحانی، رئیس‌جمهور سابق را از یک شکست قطعی نجات داد و گزکی بزرگ را از دست محافظه‌کاران خارج کرد. از این رو، اگر روحانی بیانیه دومی ‌دهد و از آیت‌الله احمد جنتی و همکارانش در شورای نگهبان به خاطر این هدیه بزرگ سیاسی تشکر کند، جای شگفتی نخواهد داشت و البته نقد عملکرد شورای نگهبان که بانی وضعیت انتخاباتی موجود محسوب می‌شود به جای خود محفوظ است.

عصر ایران همچنین می‌نویسد: برخی از حامیان اصلاحات و اعتدال نگران آن بودند که روحانی تأیید شود اما چون انتخابات مجلس و خبرگان برای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان مانند قبل جذابیت ندارد، مردم تنها به صرف نام او حاضر به رأی دادن نشوند و بعد بگویند انتخابات رقابتی بود و روحانی رأی نیاورد و هم از کاندیداتوری او بهره ببرند و هم از رأی نیاوردن او. حذف روحانی این سناریو را منتفی می‌کند.

درباره مغالطه نهفته در تحلیل سایت مذکور گفتنی است که محبوبیت آقای روحانی در سال‌های پایانی ریاستش به زیر شش درصد رسیده بود که یک رکورد محسوب می‌شود. نارضایتی شدید مردم از سوء مدیریت دولت وی و همچنین بی‌صداقتی‌های روحانی موجب شد مردم نه در انتخابات مجلس و نه در انتخابات ریاست جمهوری قبلی، به رئیس بانک مرکزی و معاون حقوقی وی (آقایان همتی و مجید انصاری) رای ندهند. ضمن این که سوء مدیریت شدید روحانی در کنار اوج‌گیری بحران کرونا در دو مقطع زمستان ۱۳۹۸ و خرداد ۱۴۰۰، در کاهش مشارکت در انتخابات مؤثر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    8 1
    البته تجربه نشان می دهد که اصلاح طلبان تهوع آور مهارت عجیبی در عوام فریبی و کسب آراء قشریون دارند که باز هم البته این شیوه کسب آراء و پیروزی بر رقبا را از طریق عوامل کدخدای جهانی شان آموزش دیده و آموخته اند!!
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      6 0
      حسن روحانی و ظریف و اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟ آیا رضایت اصلاح طلبان با سکوتشان در برابر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا بطور عملی حمایت از اشتباه دولت اصلاح طلب روحانی نیست؟ آیا سکوت اصلاح طلبان در برابر فوت بیش از 130،000 نفر در اثر عدم تزریق واکسن کرونا توسط دولت اصلاح طلب روحانی بدلیل رضایت آنها از فوت مردم بیگناه بدست اصلاح طلبان غربگدا و سرمایه اسرائیل در ایران است؟
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      1 1
      نه قصد اهانت دارم نه سیاسی می اندیشم؛ هر مدعی مردم سالاری که خواست ببینه نسبتش با جمهوریت چیست، سر ظهر، بیست و دو قدم، تنها در «خیابان جمهوری» قدم بزنه!
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 0
      عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده.
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      2 0
      عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده.
  • ابی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    7 3
    نظام خیلی شل گرفته ،باید محاکمه میشد.....
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      چند نماینده اصلاح طلب در 25 مرداد 1395 خبر مخالفتشان با سوخت گیری و مهماتگیری بمب افکن های روسی در همدان برای حملات شدید هوایی بر علیه داعش در سوریه و عراق ، رسانه ای شد. خبری های از جمله با تیتر "از حب داعش یا بغض روسیه" در نقد مخالفت اطلاح طلبها با مهماتگیری بمب افکن ها در پایگاه همدان در آن مقطع زمانی در وبسایتها منتشر شد. علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در خبری اعلام کرد: "همکاری‌های دفاعی صورت گرفته بین ایران و روسیه برای مبارزه با تروریسم امر غیرمنتظره‌ای نیست و نگاه ایران به رابطه با روسیه یک نگاه راهبردی است"" - در نهایت سنگ اندازی نماینده های اصلاح طلب مانع اجرای بمباران سنگین داعش در عراق و سوریه شد- طبق اعلان کارشناسان نظامی روس در صورت مهماتگیری و سوختگیری بمب افکن های مهاجم به داعش در همدان امکان بارگیری 22 تن بمب با پرواز 700 کیلومتری را داشته اند در صورتیکه با بارگیری در روسیه امکان بارگیری 5 تا 7 تن با مسافت 2000 کیلومتری را داشته اند. بهر حال توقف بمباران شدید داعش توسط این بمب افکنها هدیه اصلاح طلبان داخلی به داعش و سنگ اندازی بر سر راه نابود کردن داعش بود. چه تائیدی بر عمدی بودن ایجاد مزاحمت اصلاح طلبان داخلی بر سر راه نابود کردن داعش بهتر از این: علی مطهری در برنامه زنده تلویزیونی نابودی داعش در سوریه توسط ایران را اشتباه اعلام کرد. در حالیکه حتی دبیر شورای امنیت ملی وقت استفاده از فضا و امکانات ایران برای بمباران تروریستهای داعش را اعلام کرده بود. "شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم در واکنش به انتشار خبر استفاده روسیه از فضا و امکانات ایران برای حمله به تروریست‌ها در سوریه گفت: "همکاری‌های تهران - مسکو برای مبارزه با تروریسم در سوریه راهبردی است و ما در این زمینه تبادل ظرفیت و امکانات داریم". این موضع گیری شمخانی در شرایطی بود که به موجب اصل ۱۷۶ قانون اساسی، "بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی" از وظایف شورای عالی امنیت ملی است. ولی با مخالفت بسیار شدید نمایندگان اصلاح طلب، در نهایت مهماتگیری و سوختگیری در همدان با غوغا راه انداختن "نقض حاکمیت کشور طبق اصل 176 قانون اساسی" اصلاح طلبان متوقف شد.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    7 3
    حسن جون ...با یه خدا حافظی خوشحالمون کن
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    4 1
    رئیسی چرا خراسان جنوبی شرکت کرد؟
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    4 1
    ولی بنظرم آقای رییسی در خراسان جنوبی رای میاورد
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    6 3
    این مردک باید اعدام بشود به نفع کشورست
    • پریسا متفکر IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      3 2
      احسنت
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    4 3
    حسن روحانی از شورای نگهبان بسیار فراوان تشکر کند که او را رد صلاحیت کرد که اگر تأئید می شد یأس و ناامیدی مردم صد چندان بیشتر می شد. حسن روحانی را همفکران نابابش نابود کردند. و صد البته دلبستگی کاذب به اربابش USA و همپیمانانش و تضمین های کاذب ظریف از جان کری و صبح بدون تحریم و پیروی از خیانتهای فاجعه بار از قبیل سند 2030 و پیمان آب وهوایی پالرمو و FATF و دخالت مشکوک در شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی که یار و یاور ملتهای مظلوم و ستمدیده از داعش بود و مخالفتهای خیانت بار با عملکرد صادقانه سپاه در منهدم کردن پایگاه آمریکا در منطقه و سرنگونی هواپیمای اوکراین که شواهد از دخالت مشکوک دست اندرکاران دولت روحانی در این فاجعه وحشتناک می دهد و خیانتهای بزرگی از جمله تعطیلی فعالیتهای صنعتی و اقتصادی که عملاً کشور را به سمت فاجعه اقتصادی سوق می داد و دفاع از عملکرد خیانتبار برجام که جز نابودی زیر ساختهای هسته ای و صنعتی و اقتصادی کارایی دیگری نداشت و در پایان رشد فاجعه بار قیمت مسکن که سرآمد خیانتکاران یعنی عباس آخوندی دلبسته اسرائیل مرتکب شد. ان شاءالله تعالی دیر نیست که مردم مظلوم به موقع خیانتکاران را به سزای اعمالشان خواهند رساند.
  • حاج اکبر IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    6 4
    اینا رو میگید بعد توقع دارید نگن انتخابات مهندسی میشه و تقلب شده و این حرفای مفت بابا سرتون درد میکنه پیش بینی میکنید
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    10 1
    تو که میدونستی قطعا رای نمیاره چرا ردش کردی؟
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
      14 3
      اینکه رد شد . دلیلش این بود که قطعا رای می آورد.
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    2 0
    روباه بنفش دستت رو شده، قصه هاتو بلد شدن...
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
      0 0
      عباس عبدی فروردین 1399 گفته بود که روحانی برای زنده کردن برجام با کرونا مقابله نمی کند. وارد نکردن واکسن کرونا هم برای زنده کردن برجام خسارت محض بوده. اصلاح طلبان فقط به مردم و کشور لطمه زده اند. اصلاح طلبان آیا حاضرند فوت بیش از 130،000 هموطن ایرانی در دولت روحانی بخاطر وارد نکردن عمدی واکسن کرونا را محکوم کنند؟
  • نرگس مهاجر IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۷
    1 1
    خودش که در دلش خوشحال است؛ چون شورای نگهبان به وظیفه اش عمل کرد و آبروی نداشته اش را خرید. اما من پیشنهاد میکنم کسانی که امکانش را دارند، از رهبر معظم درخواست کنند با حکم ایشان، او به انتخابات برگردد تا معلوم شود نزد مردم ــ مگر معاندان اندک ــ هم هیچ مقبولیتی ندارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس