به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در کانال خود در ایتا مطلبی با عنوان اصلی‌ترین وظیفه حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) منتشر کرد و نوشت:

یکی از انتظارات طبیعی از حکومت اسلامی مثل هر حکومت دیگری «تأمین امنیت» و جلوگیری از هرج و مرج اجتماعی است.

یکی دیگر از وظایف حکومت اسلامی مثل سایر حکومت‌ها «تأمین مایحتاج عمومی» مردم است: نیازمندی‌های درمانی، بهداشتی، غذایی، آموزشی و امثال آن.

تا اینجا تفاوتی بنیادین میان وظایف حکومت اسلامی و غیراسلامی وجود ندارد.

مهم‌ترین وجه تمایز حکومت اسلامی از غیراسلامی در این است که اساساً فلسفه وجودی حکومت اسلامی، «تأمین مصالح معنوی مردم» و زمینه‌سازی برای «تکامل روحی و اخلاقی» مردم است. در حالی که فلسفه غایی تشکیل حکومت از نگاه غیراسلامی و غیرالهی، نهایتاً «تربیت شهروندان آرام و راضی و شاد» است.

به تعبیر امام خمینی(ره):

«حکومت اسلام مثل سایر حکومت‌ها نیست. سایر حکومت‌های مادی... فقط کار به این دارند که نظم مملکت خودشان محفوظ باشد و کسی ... ظلم [و] تعدی به دیگری نکند؛ ... اما اسلام و حکومت‌های الهی این جور نیستند.... اسلام، و همین طور سایر حکومتهای الهی و دعوتهای الهی، به تمام شئون انسان از آن مرتبه پایین، مرتبه درجه پایین، تا هر درجه‏ای که بالا برود، همه اینها را سر و کار با آن دارد. مثل این حکومت‌ها نیست که فقط به باب سیاست مُلکی کار داشته باشند؛ همان‌طوری که سیاست مملکتی دارد اسلام، ... یک احکام معنوی دارد؛ یک حقایق هست، یک معنویات هست.»‏

امام خمینی(ره) در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۵۸ در ضمن یک سخنرانی می‌فرماید:

«اسلام برای تأمین علف نیامده است! اسلام برای تأمین معنویات آمده است. همه‏اش فریاد از مادیات نباشد؛ بر خلاف مسلک اسلام است. معنویات اگر تحقق پیدا کرد، مادیات معنوی می‏شود و به دنبالش هست. اسلام مادیات را به تبع معنویات قبول دارد؛ مادیات را مستقلًا قبول ندارد. اساس معنویات است. یک کشور با معنویاتش کشور است.»

در ضمن یک سخنرانی در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۶۳ در جمع مردم و مسؤولان می‌فرماید:

« ما می‏خواهیم دست ظالم‌ها را کوتاه کنیم ان‌شاء‌اللَّه و می‏خواهیم که قدرت‌ها را سرکوب کنیم و پایشان را از این بلاد مسلمین کوتاه کنیم ان‌شاء‌اللَّه. همه اینها مقدّمه این است که یک آرامشی در این بلاد پیدا بشود و دنبال این آرامش یک سیر روحی پیدا بشود، یک هدایت به سوی خدا پیدا بشود. آن چیزی که اساس است سیرالی اللَّه است، توجه به خداست، همه عبادات برای اوست. همه زحمات انبیا از آدم تا خاتم برای این معنا هست که سیر الی اللَّه باشد.»

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۹
    0 10
    حکومت اسلامی ما نمی خواهیم ما امت اسلامی نیاز داریم که حضرت امام خامنه ای در بیاناتشان توضیح دادند ...خدارو شاکریم که سیره مطهر ایشان با درایت تمام کشور هدایت می کنند . اطاعت از ولی مطهر فقیه و بیعت با ایشان برای همه امت اوجب الواجباته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس