کد خبر 1575975
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۳
«مناقشه موزی» اکوادور و روسیه پایان یافت

با وجود مناقشه بین روسیه و اکوادور بر سر توافق ارسال تسلیحات اکوادور به اوکراین، مسکو تحریم واردات موز از این کشور آمریکای لاتین را لغو کرد و دولت کیتو هم این امر را مورد استقبال قرار داد.

به گزارش مشرق، مقام‌های دولت مسکو می‌گویند علت این ممنوعیت در واردات موز و گل از اکوادور وجود آفات گیاهی بوده اما این اقدام چند هفته پس از آن انجام شد که کیتو با یک توافق تسلیحاتی از سوی ایالات متحده در ارائه تسلیحات دوران شوروی به اوکراین موافقت کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر تجارت اکوادور روز جمعه در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت، ممنوعیت واردات موز از پنج شرکت به روسیه لغو شده است.

وی نوشت: خبرهای خوبی است. صادرات موز اکوادور به روسیه از سر گرفته شد! ما برای تضمین تجارت خود با روسیه ادامه خواهیم داد. روسیه مقصد خوبی برای محصولات کشاورزی ماست.

«خوآن فرناندو اولگین»، سفیر اکوادور در مسکو نیز در ویدئویی آنلاین اعلام کرد، این نقطه عطف بر اهمیت گفت‌وگو که باید بین دو کشور در تمامی مراحل و زمان‌ها انجام شود و اینکه دو کشور روابط خیلی نزدیک و مثبتی دارند، تاکید داشته است.

اکوادور بزرگترین صادر کننده موز و یکی از صادرکنندگان گل به ویژه رُز در جهان است.

ماه گذشته میلادی، رئیس جمهوری اکوادور اعلام کرد با پیشنهاد دولت واشنگتن مبنی بر معاوضه تجهیزات نظامی دوران شوروی با تسلیحات مدرن آمریکایی در توافقی به ارزش ۲۰۰ میلیون دلار موافقت کرده است.

ایالات متحده اعلام کرد که تجهیزات قدیمی ارتش اکوادور به اوکراین منتقل می‌شود تا به این کشور در جنگ با روسیه کمک کند.

این توافق باعث خشم مسکو شد به طوری که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، اکوادور تصمیمی نابخردانه تحت فشار ذینفعان خارجی اتخاذ کرده است.

زاخارووا همچنین گفت، اکوادور یک الزام قراردادی دارد که نباید تجهیزات دوران شوروی را بدون موافقت روسیه به طرف ثالث بدهد.

در این میان، رئیس جمهوری اکوادور تاکید کرد که دولت کیتو کاملا حق داشته این توافق را انجام دهد چون شامل یکسری تجهیزات از رده خارج و ضایعات بوده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
    2 4
    دم روسیه گرم!! از قدیم گفتن، تا نخورد چوب تر، فرمان نبرد گاو و خر!!
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      3 1
      چوب رو که روسیه خورد . هم موز صادر شد به روسیه پولش رفت تو جیب اکوادر هم تسلیحاتشون رو اکوادر اب کردن پولش رفت تو جیبشون .
    • عمیر IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
      0 0
      ارهه همینطوره ، تا وقتی چوب تر بالای سر روسیه نباشه نمیشه حقیرشون کنیم 😂😂

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس