توهم مزمن اصلاح طلبان/ عباس عبدی چرا دروغ می گوید؟

روزنامه اعتماد با بیان این که بیانیه ۱۱۰نفری اصلاح‌طلبان نه واقع‌گرایانه است و نه آرمانگرایانه، نوشت: آیا این تصمیم به نفع جریان اصلاحات است یا نه؟ بیانیه، ایرادات شکلی و ماهوی دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه از قول علی ربیعی نوشت که بیانیه مذکور نشانه اختلاف میان اصلاح‌طلبان نیست. با این وجود، ضمن گفت‌وگو با عباس عبدی (متهم پرونده فروش اطلاعات به بیگانگان) و تخطئه بیانیه، بر جدی بودن اختلاف صحه گذاشت.

عبدی گفته است: این نه تنها حق هر کسی است که مواضع خود را اعلام کند، بلکه ضرورت هم هست. حتی جدا شدن از جریان اصلاحات را نیز منفی نمی‌دانم، هر چند این دوستان معتقدند که چنین انگیزه‌ای را نداشتند، ولی غیرطبیعی نیست که از این اقدام چنین برداشتی صورت گرفته باشد و اگر چنین قصدی نداشتند و این بیانه را دادند، این اولین انتقاد به آن است، زیرا این کارشان قابل فهم نیست، چون اصلاح‌طلبان منعی برای شرکت در انتخابات نگذاشته بودند گرچه دعوتی هم نکرده بودند. ولی دعوت به مشارکت به معنای عام در برنامه آنان نبود. هنگامی که بیانیه‌ای کلی با عنوان روزنه‌گشایی داده می‌شود، ماجرا فرق می‌کند. این فقط یک شعبده‌بازی تحلیلی است.

نکته دیگر این که این جمع از افراد گوناگونی تشکیل شده است. برخی از افراد شهره آنان را همه می‌شناسیم. چند نفر سیاسی به نسبت حرفه‌ای هستند و این امضای آنان فارغ از ملاحظات سیاسی حزبی آنان برای من قابل فهم بود، ولی برخی دیگر چهره سیاسی نیستند و اغلب به صفت فکری و اندیشه‌ای شناخته می‌شوند؛ مثل دکتر فاضلی و دکتر فراستخواه، حضورشان معنای متفاوتی داشت. فارغ از کیفیت تحلیلی و اعتبار متن که در جای خود ناامیدکننده است، این دوستان گرانقدر، حضورشان موجب تعجب شد.

امضای چنین بیانیه‌ای به معنای ایفای نقش فعال سیاسی است که به چنین صفتی شناخته. متنی شایسته امضای آنان نبود و آنان را از کارکرد واقعی خود دور کرد. آیا این دوستان فکر نکردند که چرا از میان این همه اهل فکر و نظر فقط نام چند صاحب تحلیل محدود در زیر این بیانیه است؟

مشکلات بیانیه گوناگون است و از آنجا آغاز می‌شود که مقدمات معمولا درستی را بیان می‌کند که چندان محل ابهام و حتی ایراد نیست، ولی معلوم نمی‌شود، چگونه از آنها نتیجه‌ای را می‌گیرد که اتفاقا مخالفان نیز نتیجه خود را از این مقدمات می‌گیرند... می‌گویند: «... ایرانیان دعوت می‌کنیم با فراروی از «آرمان‌گرایی بدون واقع‌نگری» و «واقع‌گرایی بی‌آرمان»، با نگاهی «بلندمدت‌گرا» روزنه‌گشایی کنند.» خب منتقدان می‌گویند خودتان مصداق مقوله دوم هستید. حتی بالاتر اینکه واقع‌گرا هم نیستید. نه واقع‌گرا هستید و نه دارای آرمان.

البته این بیانیه یک نتیجه ناخواسته هم دارد که آقایان استصوابی را در سیاست‌های خود ثابت‌قدم می‌کند. چون به این حقیقت می‌رسند که هر کاری کنند، عده‌ای هستند که لبیک بگویند. خب این اعتراضی بود که به آقای خاتمی داشتیم. من از همان سال ۱۳۷۹ و ۱۳۸۰، مخالف تقابل با حکومت بودم، خروج از حاکمیت نیز معنای روشنی از این عدم تقابل بود... ولی هنگامی که حکومت نمی‌خواهد دیگران شرکت کنند، دیگر جایی برای بحث نمی‌ماند.

حکومت و اصولگرایان از این اقدام استقبال کردند چون مستمسکی برای شکاف انداختن میان اصلاح‌طلبان به دست آورده‌اند و همچنین گمان دارند ممکن است اندکی هم به آرا، اضافه و شور و شوقی به انتخابات داده شود. از سوی دیگر این اقدام پیام مهمی دارد، اینکه ما هر کاری کنیم عده‌ای هستند که ولو مطلقا هم شانس برای‌شان نگذاریم، تمکین و استقبال می‌کنند.

برخی از این دوستان محترم وقتی پایش بیفتد در تندروی بی‌پروا عمل می‌کنند از جمله در همان روزهای اول اعتراضات ۱۴۰۱ در میان تعجب همگان هشتگ‌های آنچنانی می‌زدند و از اولین بازداشت‌شدگان بودند و روانه زندان شدند حالا چگونه دیگران را به میانه‌روی دعوت می‌کنند؟ درباره دعوت به میانه‌روی هم باید گفت سوابق برخی دوستان در ۸۸ و حتی سال گذشته با این توصیه سازگار نیست، به علاوه بنده میانه‌روی کمتر را هم می‌پذیرم ولی این رفتار اصلا در این مقولات جا نمی‌گیرد که کسی بخواهد آن را به صفت میانه‌روی متصف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ایرانی IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 2
    من آقای عبدی را نه از نزدیک می‌شناسم و نه این افراد را ، ولی این چه راهی است برای لجن‌پراکنی نویسنده از عصبانیت؟ «متهم فروش اطلاعات به بیگانه» هم شد عنوان و لقب؟ آیا در دادگاه ثابت شد؟ وقتی اتهام باقی ماند و در دادگاه ثابت نشد، خب یعنی نبوده و با این نوع ادبیات، به قاضی پرونده توهین می‌کنید. یعنی قاضی ای که اتهام مذکور و ادله دادستان را شنید از عبدی پول گرفت و تبرئه کرد؟ واقعا به کجا می روید؟ پس آبروی مومن و توصیه به « تقوا » در هر دقیقه زندگی کجا است؟
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      2 0
      ما درخائن بودن عبدی ظریف و تمامی غربگرایان شکی نیست
    • DE ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      2 0
      فقط شما نیستید که عباس عبدی را از نزدیک می شناسید. ایشان و روزنامه اعتماد را شاید خیلی ها نزدیکتر و بهتر از شما بشناسند. تقابل با حکومت مردمی، خروج از حاکمیت انتخابات با بهانه های کودکانه و نخ نما شده (مثل فتنه ۸۸) و واژگان تبلیغاتی که دیگر به درد آگهی شکلات و پودر رختشویی هم نمی خورند، احتیاجی به معرفی ندارند. دوره روشنفکربازی و کودتای مخملی تمام شده، خیلی وقته تمام شده.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    جدا شدن قطعی صف اصلاح طلبان از تحول گرایان یکی از آثار بارز و مثبت این بیانیه خواهد بود.
  • سید IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 1
    قهر یا عدم شرکت و یا تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان تهوع آور را از الطاف الاهی باید دانست چرا که این جماعت یأجوج و لجوج و مأجوج اگر برنده انتخابات شوند کشور را به جولانگاه جاسوسان صهیونی تبدیل می کنند و علم و صنعت کشور را تعطیل و اگر بازنده انتخابات شوند زمینه بلوا و فتنه و آشوب و ناامنی را به شیوه انقلاب های رنگی جورج سوروس صهیونی فراهم می کنند! پس عدم شان به ز وجود!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اصلاح طلبان دو مشکل دارند، یکی اینکه طیفی از افکار و "منافع" متضادند که در مخالفت با سیاست های رهبری انقلاب، در کنار هم و در یک سمت قرار گرفته اند و دوم اینکه، جناح موسوم به میانه، به ظاهر داد مخالفت با شرکت در انخابات سر داده اند ولی در خفا در شهرستان ها کاندید می دهند
  • هادی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
    0 0
    اصلاحات بیشتر از ۲ میلیون رای نداره در بهترین حالت میگم
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
      2 1
      اگر ترس از قطع یارانه و مهر خوردن شناسنامه دانش آموزان و کارمندان و. ....نباشه کلا در این حکومت دو میلیون بیشتر رای دهنده وجود ندارد
  • عبدالله IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۶
    0 0
    انصافا عبدی و امثال او رو که نگاه کنید بخاطر رفتار کثیفشان ریخت و قیافه نحسشان دقیقا مثل ساوکیهای زمان طاغوت است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس