لیست ۳۰ نفره شورای ائتلاف برای انتخابات مجلس آخر هفته اعلام می‌شود

هر ذهن آگاهی می‌داند که "دو تابعیتی بودن" همیشه بد است و مثلا رجال سیاسی نمی‌توانند با یک بام و دو هوا در چند فهرست انتخاباتی حضور داشته باشند. برخی به این رویه عقلانی اما اعتراض دارد!

سرویس سیاست مشرق _ برخی رسانه‌های مدعی انقلابی بودن اما با روش‌های اختلاف‌افکن در آستانه شکل‌گیری وحدت بین نیروهای انقلابی و آغاز رقابت‌های انتخاباتی، با اتهاماتی نیروهای انقلاب حمله کرد.

یکی از این رسانه‌ها در یادداشتی با خطرناک نامیدن رویکرد عقلانی "تعهد به لیست ائتلاف"؛ به این بهانه مدعی قدرت‌طلبی و تمامیت‌خواهی در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب شده است.

در یادداشت مذکور می‌خوانیم: این تمامیت‌خواهی شورای ائتلاف که روی دیگر سکه آن «دعوا بر سر قدرت» است، با منویات امامین انقلاب مبنی بر وحدت تعارض بنیادین داشت؛ چراکه باعث می‌شد در بلندمدت، انشقاق جدی در جبهه انقلاب به وجود بیاید. در تمام این سال‌ها، جبهه انقلاب علیرغم اختلاف در سلایق و روش‌ها در اصول کلی همچون التزام به ولایت فقیه، استکبارستیزی و توجه به محرومین اشتراک‌های قابل توجهی داشته است. این روش سیاست‌ورزی و خودمحوری «شورای ائتلاف» اما باعث می‌شد بخاطر اختلاف نظر بر سر چند شخص و چهره سیاسی، تمام اشتراک‌ها زیرپا گذاشته شود و توان رقابت به جای روبه‌رو شدن با جبهه مقابل، صرف رقابت درون جبهه‌ای شود.

این جریان سیاسی خاص و تفرقه‌افکن در ادامه از التزام شورای ائتلاف به این تئوری عقلانی در جریان انتخابات پیش رو ابراز خوف کرده است.[1]

وقتی به عقلانیت می‌گویند تمامیت‌خواهی!/ تقلا برای وحدت‌گریزی در ثانیه‌های آخر

تقلای مطلب مذکور برای بر هم زدن وحدت احتمالی و نیز علاقه آن به "چند فهرستی" کاملا هویداست.

چه اینکه ایده اشتراک صفر و الزام تعهد به فهرست ائتلاف اتفاقا یک ایده کاملا پیشرفته و عقلانی است که نبود آن مایه‌ی تعجب بود نه وجود آن!

پر واضح است که نیروهای سیاسی هم‌جبهه باید بتوانند با وحدت در هر انتخاباتی شرکت و نامزد معرفی کنند تا دچار انکسار آرا نشوند. در این میان نیز هرگز منطقی نیست که نامزدی متعلق به یک فهرست رویکرد وسط‌بازی پیشه سازد و در فهارس دیگر نیز حضور داشته باشد. زیرا در این صورت امر وحدت از حیّز انتفاع ساقط می‌شود و معنی فلسفی خود را از دست می‌دهد.

دقت شود که مخالفان ایده منطقی اشتراک صفر به این عقلانیت می‌گویند تمامیت‌خواهی!

لکن تمامیت‌خواه کسی است که وحدت را نمی‌فهمد و آنرا برنمی‌تابد.

در واقع اینان سیاست را با "حرف، حرف من است" فهمیده‌اند نه با عقلانیت و از همین‌روست که یک مسئله بدیهی و عقلانی را متوجه نمی‌شوند.

امروز هر ذهن آگاهی هم می‌داند که "دو تابعیتی بودن و یک بام دو هوا داشتن" امری مذموم است و رجال سیاسی نمی‌توانند و نباید یک بام و دو هوا باشند. حال چه در امر سیاست، چه در امر پذیرش منصب و غیره.

وقتی به عقلانیت می‌گویند تمامیت‌خواهی!/ تقلا برای وحدت‌گریزی در ثانیه‌های آخر

در وجه دیگر یادداشت مذکور که در رسانه منتسب به یک جریان تندروی سیاسی است، احتمالا ایده "چند فهرستی" را دنبال می‌کند تا اگر نیروهای دلخواهش در فهرست وحدت حضور نداشتند؛ به بهانه تمامیت‌خواهی و غیره از فهرستی دیگر یا انشعابی که با شهوات خودش انطباق بیشتری دارد حمایت کند نه از فهرستی که بر مبنای عقلانیت نوشته می‌شود.

کما اینکه نگاهی به قضایای سیاسی این روزها و سربرآوردن قارچ‌گونه تشکل‌هایی مثل شریان و صبح ایران و امنا که همگی در پارادایم تندروانه ارزیابی می‌شوند نیز مؤید همین ادعاست.

دقت شود که از این حیث نیز مسئله "تعهد به فهرست" و لزوم آن بهتر فهمیده می‌شود زیرا اذهان سیاسی به وضوح درک می‌کنند که دو تابعیتی شدن نامزدهای انتخابات هنگامی که با عملگری خطرناک این جریان مواجه شود چه مضارّی خواهد داشت و چه ضربه‌ای به وحدت نیروهای انقلابی خواهد زد.

* حسین سلیمانی

***

1_http://rajanews.com/node/375860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    6 4
    درکشورهای کفر(کوچکترین رانت,فساد،پارتی بازی،امتیاز،سواستفاده،خیانت،چپاوول،جاسوسی...حتی اشتغال وبهره برداری وامتیازگرفتن ازمقام مسئولین)توسط(همسریافرزندان وفامیل...)غیرقانونی است وسریعا(تمام سیستم رسانه ای،اطلاعاتی,قضایی وامنیتی..)پاسخگوو محاصره اش میکنند،چه برسد به دوست واشنا ...!؟درکشوراسلامی ما راست راست توچشم مردم ورسانه ها...نگاه میکنند ودروغ میگویند
  • وحید IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    5 4
    دیگه دوره این توجیه ها گذشته،
  • IR ۰۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    1 4
    رزمندگان سپاه رزمندگان اسلامند چیزی خارج از این نباید باشه
  • مرتضی IR ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 4
    رهبر انقلاب دنبال رقابت واقعی و سالم هستند شما با تهمت ها و تمامیت خواهی خود جریان ها و جبهه ها و سلایق دیگر از ائتلاف رو وحدت شکن، تندرو، عدالت خوار و... می نامید!! همه برن کنار ائتلاف میخواد با خودش رقابت کنه!! ترسوهای ناکارامد سیاسی دورانتون تموم شده آن شاءالله
  • محسن IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 4
    مشرق جان بسه دیگه حالا فقط شورای ائتلاف شده مصداق اتقلاب و بقیه ضد انقلاب؟
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 0
      __ بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر جناب محسن آقای عزیز خدای تعالی حفظتان کند ، جناب آقا محسن گُل ، بهتر نیست از مشرق خوب و دوست داشتنی تشکر کنیم که ما را از نظر های گونا گون آگاه می کند؟ قربان شما بشوم مشرق عزیز ، که کسی را مجبور به خواندن یا نخواندن و بابع آن پذیرفتن یا رد کردن نظری نکرده است . بنده ی حقیر مشرق عزیز را دوست دارم یقین دارم که جنابعالی هم دوستدارید وگرنه کلمه ی « جان » را نمی نوشتید البته خودتان نیز دوست داشتنی هستید چون بنده بارها و بارها بیانات شریفتان را خوانده و خوشم آمده است . با عرض پوزش و ادب و ارادت ، دوستدار و خادم کوچکتان ، محمد مهدی اسلامی
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    1 5
    __ بسمه تعالی __ بیا بنشین نزدم تا کنیم نوش __ کمی نوشابه ی ِ شیرین مزن جوش _ نگردد نا امید انسان سخت کوش __ بدوست دیگری نیز گفتم این دوش __ که با زاری و آه می گفت از بوش__ ببرد از من قرار و طاقت و هوش __ بت سنگین دل سیمین بناگوش__ (شنو از من ولی از خلق می پوش)__نگاری چابکی شنگی کلهدار __( مواظب باش و نزد خود نگهدار )_ ظریفی مه وشی ترکی قباپوش __ قبایش نیز زیبا بود بر دوش __ برو کارگر باش اما بجد __ پذیرا نباش هیچگه حرف ضد ّ __
    • محمد مهدی اسلامی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      1 5
      __ بسمه تعالی __ با سلام و احترام بر عزیزان خوبمان در مشرق نیوز دوست داشتنی ، ایدهم اللّه تعالی ، استدعا دارم با بزرگواری خودشان در صورت امکان و البته اگر بصلاح میدانید ، بجای « بروکارگر باش امابجد» ، « برو کار می کن ولیکن بجد ّ» قرار داده شود . بسیار سپاسگزار و ممنونم . با عرض ادب و ارادت ، دوستدار و خادم کوچکتان ، محمد مهدی اسلامی
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    __ بسمه تعالی __ با سلام و احترامام بر منفی دهندگان عزیز ایدهم اللّه تعالی عرض میکنم تا آنجا که این بنده ی حقیر بخاطر دارم بزرگواران اهل حکمت وکمال مشتاقانه نقد های نقدان را گوش کرده و سپس ضمن تشکر از نقدان ،بسیار منطقی و مبرهن پاسخ ارزنده و سازنده و اثرگذارشان را بیان می کردند چه خوب است که ما نیز بتبعیت از آن عزیزان بزرگوار کثراللّه تعال امثالهم این روش حکیمانه را رواج دهیم که انشاءاللّه اخلاق اسلامی و فرهنگ صحیح آن جای فرهنگ مخرب و فاسد غرب را بگیرد . بجای آن که ما از آنان کورکوران تقلید کنیم ، آنان از ما خردمندان بیاموزند. ان شاءاللّه تعالی . بتو گویم عزیز منفی دهنده __ نخواهد داشت اثر منفی به بنده __ جوابم ده اگر اشکال دارم __بحرفم با دلیل ای نیک یارم __ بخوارانم وگرنه اندک از سر __ پس از دیدن ز یادم می رود در __ بگو تا دیگران هم یاد گیرند __ که حق گویان دلیرند و چو شیرند __ از خدای تعالی برای خوانندگان عزیز توفیق وسربلندی مسألت دارم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس