کد خبر 1617809
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۴

به گزارش مشرق، جعفرعلیان‌نژادی در مطلبی با عنوان «آنِ» انتخابات در کانال خود در ایتا نوشت:

لحظه فرار به سمت پیروزی، جلب توجه عموم مردم و به تصمیم نهایی رسیدن مرددین را می‌توان «آنِ» انتخابات دانست. دقیقه حساسی که همه انتظارش را می‌کشند. به واقع چه‌چیزی یا چه اتفاقی چنین لحظه‌ای را ممکن می‌سازد؟

از مجموع اقدامات صورت گرفته توسط ستادهای انتخاباتی، چنین برمی‌آید که شوک‌های منفی و گفتار تند و هیجانی نیز نتوانسته چندان چنین آنی را رقم‌ بزند. عادت ستادهای اصلاح‌طلب به دوقطبی‌سازی و هیجان‌زایی کاذب نیز چندان موفق نبوده‌ است. ژست اخلاقی و حاشیه‌گریز پزشکیان نیز نتوانسته آنی از جنش مظلومیت برای او تولید کند.

گفتار فصیح، بلیغ، تند و هیجانی پورمحمدی نیز آورده‌ای برای او نداشت. حتی بیان شورمندانه قاضی‌زاده‌هاشمی و زاکانی نیز نتوانست چنین آنی را رقم‌ بزند. در خصوص جلیلی و قالیباف نیز، آنچه منجر به چنین جلب توجهی شده، ساخته و پرداخته گفتار تبلیغی آنان نبوده است، بلکه ریشه در شناخت نسبی اجتماعی و جدی‌تر محسوب‌شدنشان در امتداد راه شهید جمهور بوده است.

همه این موارد، نشان می‌دهد، فضا مستعد تولید یک «آنِ» غیرمنتظره و تعیین‌کننده نیست. اما آیا بکلی امکان چنین لحظه‌ای سلب شده است؟ به‌نظر نمی‌رسد چنین باشد. همه این تلاش‌های ناکامل نشان می‌دهد، باید پرسش را معطوف به فهم فضا-زمان فعلی کرد؟ چرا چنین است؟ پاسخ در این است که جامعه بازشدن پرانتز جدید درون پرانتر بازشده پس از شهادت شهید جمهور را معتبر نمی‌داند.

به بیان دیگر، آنِ واقعه سی‌ام اردیبهشت(شهادت رئیس‌جمهور) که منجر به تعلیق روزمرگی‌ سیاسی و باز شدن پرانتزی بی‌سابقه در جلب توجه مردم به نهاد ریاست‌جمهوری شد، آنچان پر اثر و پر نفوذ است که نمی‌گذارد ناخودآگاه جمعی‌مان‌ متوجه امر دیگری شود. این انتخابات، تحت تأثیر آنِ شهادت است. هیچ اثری یارای جایگزینی با اثر شهید رئیسی نیست.

جریان رقیب نیز وارد اشتباهی نسنجیده شد، خود را ناخواسته در مسیر خنثی‌سازی اثر شهید قرار داد.‌ جبهه انقلابی اما با اینکه‌ فهم‌ درستی شد، نتوانست بهره کاملی از اثر شهید حاصل کند. حال اگر به سوال اصلی این‌ یادداشت برگردیم و بپرسیم چگونه چنین لحظه‌ای را ممکن سازیم، پاسخ‌ به سادگی در ایجاد تصویری کامل از شهید رئیسی است.

چنین تصویری مسلما به تنهایی در هیچ‌ نامزدی متبلور نیست. مردم‌ گفته و نگفته، منتظر چنین رویدادی هستند. چگونه به آن‌ تصویر کامل‌برسیم؟ به تصویری جامع و مانع. تصویری که به نحو قانع‌کننده‌ای بازنمایی‌ کاملی از شهید جمهور باشد. تصویری که‌ در آن هم کارآمدی و کفایت، هم خلوص و صداقت و هم گشودگی و جامعیت رئیسی را نمایندگی کند.

برای ایجاد این تصویر تنها یک راه‌ موجود است. مردم اثر شهید را در شخصیتی جامع‌الاطرف می‌بینند که در اجماع‌ این چند نفر جبهه انقلاب ممکن می‌شود. آنها اگر یک‌ ما شوند، آنِ شهادت را امتداد می‌بخشند. آنِ شهادت را متذکر می‌شوند و آن انتظار نویدبخش را ممکن می‌سازند. جبهه‌ باید تصمیم مهمی بگیرد، مردم باهم‌ برنده‌شدن را بر بی‌هم بردن ترجیح می‌دهند. به تصمیم‌ مهم‌ و قوی مردم‌ کمک کنیم تا از پس آزمون انتخابات بسی موفق‌تر برآیند...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    1 1
    خیلی بی ربط و بی دلیل نوشتی. خدا رحمت کنه آقای رئیسی رو. ولی انتخابات چه ربطی به ایشون داره؟؟؟؟ فضای انتخاباتی با مدل مهندسی شده شورای نگهبان سرد شده. یه نگاه به ۶ نفر بنداز ببین واقعا قراره یکی از اینا بشه رییس جمهور؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    0 1
    پزشکیان رئیس جمهور بشه برای اوضاع کشور خیلی خوب میشه
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
      0 0
      این نادان اوضاع کشور رو خیلی خوب میکنه ولی نه کشور ایران رو بلکه کشور آمریکا رو !
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۷
    0 0
    جواب به انصاف نیوز در مورد نطر گروههای تند رو در مورد گروههای مختلف نطر همه محترمه و گرنه شما در انتخابات نامزد نمیداشتی ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس