.

کارشناس محیط‌زیست در گفتگو با «جوان» : هیچ راه‌حلی وجود ندارد که بتوان یک‌شبه معضل سگ‌های ولگرد خیابانی را برطرف کرد، اما با عقیم‌سازی، جمعیت پایدار این سگ‌ها غیرمولد و غیرهار می‌شود.

به گزارش مشرق، معضل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد از مسائل مهم در جوامع مختلف است. در هفته‌ها و روزهای گذشته شاهد گازگرفتگی تعدادی از کودکان سرزمین‌مان توسط سگ‌های ولگرد بوده ایم که در چندین مورد منجر به فوت کودکان نیز شده‌است. به نظر می‌رسد باید تلاش کنیم تا راهکارهای مناسبی را در زمینه سگ‌های بدون صاحب در محیط‌های شهری، روستایی و طبیعت به کار ببریم تا شاهد چنین اتفاق‌هایی نباشیم.

روزنامه «جوان» در این رابطه با کارشناسان گفتگو کرده‌است.

مدیریت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به یکی از معضل‌های اساسی در کشور تبدیل شده‌است، در ارتباط با این موضوع کارشناسان، واکسیناسیون، عقیم‌سازی و عدم غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب را راهکار پیشگیری از افزایش شدید جمعیت این سگ‌های ولگرد و کاهش بار بیماری هاری می‌دانند.

آسیب‌های بی‌شمار سگ‌های ولگرد به محیط اجتماعی

ایمان معماریان، دامپزشک و فعال حقوق حیوانات گفت: افزایش سگ‌های ولگرد آسیب‌های زیادی را به همراه دارد که بخشی از این آسیب‌ها به خودشان باز می‌گردد، چون اگر این حیوانات تحت نظارت، کنترل و مدیریت انسان نباشند، هم بیمار می‌شوند و هم به یکدیگر بیماری انتقال می‌دهند.

تقریباً هیچ سگ و گربه ولگردی نیست که سالم و خوشحال در این شرایط زندگی کند. بخش دیگر این آسیب‌ها، آسیب‌هایی است که به حیوانات حیات‌وحش چه شهری و چه خارج از شهر وارد می‌شود.

ایمان معماریان اظهار کرد: حیواناتی مانند سگ‌ها و گربه‌هایی که بدون مدیریت در شهرها و روستاها زندگی می‌کنند و روز به روز نیز رو به افزایش هستند، می‌توانند مشکلات زیادی را برای جامعه به وجود بیاورند، چراکه سگ‌های بدون صاحب در چرخه زیستی جایی ندارند و می‌توانند باعث مشکلات زیادی از جمله گازگرفتگی‌ها، ایجاد بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات و حیوانات دیگر شوند.

غذارسانی به حیوانات باید با مدیریت کارشناسان صورت گیرد

معماریان در ارتباط با بحث غذا دادن به سگ‌ها ادامه داد: پژوهش‌ها مشخص می‌کند که غذارسانی باید چه اصولی داشته باشد. برای مثال، اگر غذا در یک منطقه واحد ریخته شود، ممکن است در اثر اجتماع حیوانات، انتقال بیماری‌های مختلف به‌راحتی انجام بگیرد، بنابراین غذارسانی باید از کانال کارشناسان و مسئولان کاربلد محیط‌زیستی انجام شود.

وی اضافه کرد: در بسیاری از غذارسانی‌های غیراصولی، حجم غذا و نوع ماده غذایی برای حیوانات مشکل ایجاد می‌کند، چراکه به‌طورمعمول کربوهیدرات و چربی بالایی به بدن حیوانات می‌رسد و این موجب نبود تعادل در جمعیت آن‌ها می‌شود. گفتنی است، برخی حیوانات در برخی فصول باید غذای کمتری بخورند و وزن خود را کاهش دهند تا دوام بیشتری در طبیعت داشته باشند. با غذارسانی بی‌ملاحظه انسانی، ممکن است روند زیستی آن‌ها با اخلال مواجه شود.

وی با بیان اینکه مسئولان متولی در این حوزه باید تلاش کنند تا برنامه جامعی برای کنترل حیوانات طرح‌ریزی کنند، عنوان کرد: مدیریت پسماند یکی از برنامه‌هایی است که مسئولان باید به درستی آن را مدیریت کنند، چراکه می‌تواند یک منبع غذایی مناسب برای سگ‌ها باشد.

دامپزشک و فعال حقوق حیوانات افزود: غذارسانی برای این دسته از حیوانات به لحاظ زیست محیطی امری اشتباه است؛ از آنجایی که این حیوانات به منابع غیرطبیعی انسانی نظیر پسماندها و زباله‌های خانگی دسترسی دارند، روزبه‌روز جمعیت‌شان نسبت به ظرفیت طبیعی رو به افزایش است. ناگفته نماند که در شهرها افزون بر سگ و گربه، حیوانات اهلی دیگر هم زندگی می‌کنند که آن‌ها هم به‌دلیل مدیریت نشدن پسماندها جمعیت‌شان رو به افزایش است.

وی گفت: حیواناتی نظیر سگ و گربه در اصل نباید رها شوند، چراکه رها شدن آنها، هم برای خودشان آسیب‌زا است و هم در صورت افزایش جمعیت، برای انسان‌ها هم خطرآفرین هستند. باید به این موضوع هم واقف باشیم که زیاد شدن یک گونه حیوانی در محیط‌زیست شهری منجر به از بین رفتن یا به خطر افتادن زیستگاه حیوانات دیگر می‌شود و ممکن است، مورد هجوم حیواناتی که جمعیت بیشتری دارند، قرار بگیرند.

مدیریت و واکسیناسیون سگ‌ها بسیار مهم است

معماریان بیان کرد: همچنین واحدهای کنترل سگ‌های ولگرد، باید تلاش کنند تا کنترل تمامی سگ‌های نگهبان و گله را نیز در دست داشته‌باشند، در واقع همه سگ‌های در کشور جزو سگ‌های بی‌قانون و بدون محدودیت هستند و نیازمند معاینه و مراقبت‌های خاصی دارند تا در برابر بیماری‌های مختلف از جمله هاری ایمن شوند.

بمب ساعتی «سگ‌های ولگرد» را با عقیم‌سازی خنثی کنید

وی ادامه داد: تمامی سگ‌های محیط‌های شهری، روستایی و آن‌هایی که در طبیعت وجود دارند باید شناسایی شوند و برنامه جامعی برایشان صورت گیرد؛ با نگاه به گذشته درمی‌یابیم که سگ‌کشی به عنوان اقدامی برای ریشه‌کنی هاری بی‌اثر بود، زیرا ممکن بود شکارچیان فقط سگ‌های سالم را اسیر کنند که در این صورت سگ‌های هار در محیط باقی می‌ماندند و عاملی برای انتشار بیماری محسوب می‌شدند. همچنین منابع رسمی ادعا می‌کنند که نیمی از مرگ و میر انسان به واسطه هاری، ناشی از حیوانات خانگی واکسینه نشده‌است، بنابراین تأکید می‌شود که امروزه دیگر کشتن سگ‌های خیابانی فایده‌ای ندارد.

دامپزشک و فعال حقوق حیوانات گفت: ضمن اینکه این سگ‌ها برای سیر شدن به سراغ منابعی که در حیات‌وحش هستند می‌روند و مسلماً ضررهای جبران‌ناپذیری را به محیط‌زیست و حیوانات دیگر وارد می‌کنند، در حال حاضر با وجود انتقال بیماری‌ها و شکار دیگر حیوانات در طبیعت باعث می‌شوند تا دیگر حیوانات هم در محیط‌زیست در خطر انقراض قرار گیرند.

وی افزود: سگ‌های ولگردی که در حومه شهر هستند، می‌توانند به طور مستقیم با شکار، انتقال بیماری، جفت شدن با گونه‌های مختلف مثل گرگ و شغال یا خوردن شکار بقیه حیوانات به دیگر گونه‌های حیوانی نیز آسیب بزنند. از طرفی، چون این حیوانات تحت نظارت دامپزشک قرار نمی‌گیرند، می‌توانند به انواع بیماری‌های انگلی مبتلا شوند و با انتقال این بیماری‌ها به انسان، برای انسان‌ها نیز مشکل‌ساز شوند.

معضل سگ‌های بدون صاحب مانند یک بمب ساعتی عمل می‌کند

در ادامه مسعود شکیبا، پژوهشگر و کارشناس محیط‌زیست استان گلستان گفت: حیواناتی همچون سگ و گربه بدون مدیریت انسان‌ها باعث ایجاد مشکلات زیادی در چرخه زیستی می‌شوند، چون به لحاظ طبیعی دشمن جدی ندارند، جمعیت آن‌ها روز به روز در حال افزایش است.

مسعود شکیبا افزود: موضوع سگ‌های بدون صاحب مانند یک بمب ساعتی است که در آینده خسارات جبران ناپذیری را برای انسان‌ها و طبیعت به وجود خواهد آورد و بخصوص باعث بیماری‌های زیادی بین انسان از جمله هاری می‌شوند.

بمب ساعتی «سگ‌های ولگرد» را با عقیم‌سازی خنثی کنید

وی ادامه داد: هاری یک بیماری خطرناک است که درمان بخصوصی ندارد و باید تلاش شود تا یک مجموعه مناسب برای هر شهر ساخته شود تا سگ‌ها جمع‌آوری شوند و غیر از عقیم‌سازی نسبت به هاری هم ایمن شوند. شکیبا اضافه کرد: شهرداری‌ها با کمک دامپزشکی‌ها باید تلاش کنند بودجه‌هایی را در اختیار بگیرند، ضمن اینکه با کمک افراد متخصص با پدیده سگ‌های بدون صاحب مقابله کنند.

وی بیان کرد: مسئولان امر می‌توانند با استفاده از تجربه دیگر کشورهای دنیا برخی از برنامه‌های خود را اجرا کنند و البته به دلیل اینکه ما یک کشور اسلامی هستیم نمی‌توانیم تمامی برنامه‌های آنان را اجرایی کنیم.

کنترل، واکسیناسیون و عقیم راهکارهای مناسب برای کنترل سگ‌های بدون صاحب

پژوهشگر و کارشناس محیط‌زیست استان گلستان عنوان کرد: کنترل، واکسیناسیون و عقیم‌سازی از مهم‌ترین مسائلی است که در ارتباط با مقابله با ازدیاد سگ‌های بی‌خانمان باید انجام داد و متأسفانه اگر سیستم مشخص و تحت نظارتی نداشته باشیم، مشکلات حل نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: وقتی سگ‌ها عقیم می‌شوند و در منطقه خودشان مستقر می‌گردند، جمعیت و مشکلات ناشی از سگ‌ها هر دو کاهش می‌یابد؛ بدین ترتیب که هر سگی از قلمرو خود محافظت می‌کند و اجازه ورود به سگ‌های ولگرد جدید را نمی‌دهد. از آنجا که همه آن‌ها عقیم شده‌اند، دیگر جفت‌گیری نمی‌کنند یا تکثیر نمی‌شوند. همچنین عوامل اصلی منجر به پرخاشگری سگ (مهاجرت و جفت‌گیری) حذف می‌شوند، دعوای سگ‌ها نیز به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و با کاهش پرخاش میان سگ‌ها، گاز گرفتگی انسانی و انتقال بیماری نیز کمتر می‌شود. در نهایت طی یک بازه زمانی، با مرگ طبیعی سگ‌های عقیم‌شده، جمعیت سگ‌های ولگرد به شدت کاهش می‌یابد.

شکیبا ادامه داد: هیچ راه‌حلی وجود ندارد که از طریق آن بتوان یک‌شبه معضل سگ‌های ولگرد خیابانی را برطرف کرد، اما با عقیم‌سازی، جمعیت پایدار این سگ‌ها غیر مولد و غیر هار می‌شود و به مرور زمان مشکلات مربوط به آن‌ها کاهش می‌یابد.

وی در ارتباط با غذا دادن به سگ‌های بدون صاحب گفت: سگ‌ها باید غذا بخورند و ما اگر این کار را نکنیم یا به سمت زباله‌ها می‌روند یا در محیط طبیعی به شکار می‌پردازند و به این وسیله می‌توانند باعث انتشار آلودگی و بیماری‌های زیادی از جمله هاری شوند. ضمن اینکه به دلیل اینکه سگ‌ها در این مکان تجمع می‌کنند بهتر می‌توان بر آن‌ها مدیریت داشت.

شکیبا گفت: برای جلوگیری از گاز حیوانات هنگامی که فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شد، می‌توانید اصول اولیه دور ماندن از گاز گرفته‌شدن توسط حیواناتی مثل سگ را به او یاد بدهید. هرگز کودک خود را با حیوان خانگی متعلق به خودتان یا شخصی دیگر تنها نگذارید. تقریباً نیمی از کودکان گاز گرفته‌شده، توسط سگ خانواده یا سگ همسایه گاز گرفته شده‌اند و به یاد داشته‌باشید که هر سگ یا گربه‌ای در صورت تحریک‌شدن، برای مثال توسط کودکی که دمش را بکشد یا رفتار تهاجمی داشته‌باشد، ممکن است گاز بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    27 8
    برعکس اونی که فکر میکنی خطر اصلی مربوط به سگهای قلاده دار مربوط به اشخاصه که میارن تو خیابون و پارک وسط زن و بچه مردم . سگ ولگرد نژاد شنلو و دوبرمن نیست که با یک اشاره بپره رو طرف و بخواد تیکه پارش کنه . کلا سگ گردانی باید در بیرون از حریم منازل و باغات ممنوع اعلام بشه
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      12 6
      دقیقا
    • DE ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      7 0
      بهتر نیست بمب ساعتی سگچران ها را خنثی کنیم؟
    • رادمان IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 2
      بعضی ها استعداد فراوانی در تقلید دارند فقط بلدن حرفهای تلویزیونی بزنند و مثل طوطی تکرار کنند اسم خودت را گذاشتی مسلمان شیعه که سرشار از معنویت و اخلاق اسلامی است یا منافعت در اینکه حرفهای آنهای که جیره خوارشان هستی تکرار کنی ؟! سگ ده بار در قرآن به نیکی اسمش یاد شده ،موجود آفریننده پروردگار عالم است پس باید طوری کنترلش کرد که مفید باشد و معضلات اجتماعی تبدیل نشود کوتاهی و بی خردی مسئولین ربطی به این حیوان زبان بسته و مهربان ندارد!!! اگر نمی دانستید هم بدانید که آنسان آلوده ترین دهان را از لحاظ ناقل ویروس ها ،میکروبها،باکتریها را دارد التماس تفکر
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    13 7
    باید نابودشون کرد
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      9 3
      مردم باید خودشان بادادن غذای مسموم سگ‌ها را بکشند
  • احمد TR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    8 1
    سگهای ولگرد و جمع کنند و صادر کنند به تایلند و کره جنوبی و در عوض چیزهای دیگری را وارد کشور کنند . گوشت سگ . گربه برای تایلندی ها و کر ه ای ها خیلی لذیذ و خوشمزه هست . همچون گوشت گوسفند و گاو که برای ملت ما لذیذ و خوشمزه هست و در کشور ما مصرف میشه .
    • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      4 0
      روت نشد بگی کله پاچه سگ محبوبترین غذای چینی هاست ؟ ای زبل
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      0 4
      ابله کدوم آدم گوشت سگ ولگرد که بازباله تغذیه میشه وانگل داره می خوره؟!!!
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    7 19
    به کودکان در مدارس باید اموزش داد حیوانات را ناراحت نکنند و غذا بدهند و داروخانه ها هم واکسن هاری و قرص انگل بفروشند مردم خودشان واکسن بزنند
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      6 2
      که چی بشه عقل کل ؟؟ خیلی حیوانات را دوس داری. برو توی بیابان با سگ ها زندگی کن !!!!
    • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      15 1
      پیشنهاد بسیار خردمندانه ای است ، به نظرم شما با این همه آی کیو حیف شدی در ضمن اگر صلاح بدونید به مردم هم اسلحه بدهیم تا در مقابل دزدان مقاومت کنند ، دارو و آموزش هم بدهیم که اگر زخمی شدند خود را در خانه جراحی و مداوا کنند! نظرتان چیست استاد؟
    • محمد IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      6 2
      خیلی پرتی اگه یه بار سگ ولگرد دنبالت کنه یا گازت بگیره نظرت صد و هشتاد درجه میچرخه
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      2 0
      یعنی منظورت اینه که بجای آموزش وپرورش و درس و مدرسه وووبچه ها روش سگ بازی وحیوان بازی یاد بگیرن دیگه. داروخانه ها هم بجای داروهای موردنیازانسانهاوشهروندان داروهای سگ بفروشند. نازی نازی حامی حقوق هاپوهای ولگرد. نازی باکلاس مدرن. نازی نازی متمدن فرهیخته.🤮🤮🤮🤮🤮
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 1
    دور شهرها دیوار بکشید مثل قدیم . بیرون دیوار مال حیوونها
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 2
    گنجشک و کلاغ هم مثل بمب افکنهای بی۵۲ آمریکا بمباران پهنی میکنن . باید تمام پرندگان را کشت . زمین مال اشرف مخلوقاته 😂 زارت
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 2
    ببخشیدشون به چین بياد مفت جمع کنه ببره
  • سید جواد IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    4 1
    یک راهکار ارزان و موثر برای این معضل توزیع غذاهای آغشته به داروی سقط در فصل بارداری سگهای ماده است.
  • ناشناس IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 0
    متاسفانه تعداد سگهای ولگرد آنقدر زیاد شده اند که به بچه‌ها آسیب می‌ زنند بایدباعقیم سازی و جمع کردن آنها ازسطح شهر مردم راازاین معظل راحت کنند
  • DE ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 1
    این بمب ساعتی ریموتش دست دخترانی هست که سگ غیر ولگرد دارند. اگر می خواهید کاری کنید اول اون رو درست کنی.
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 1
    فقط تیربار ، مسلسل و تفنگ دوربین‌دار 🦧
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 1
    فقط اعدام
  • IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 1
    چرا عقیم سازی؟ جمع آوری شوند و به کره و چین صادر شوند. هم سگ و هم گربه
  • DE ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    حمله سگ‌ نگهبان به ۱۱ شهروند مشهدی// دقیقا اراذل و اوباش و وطنفروشان و خودتحقیر های توسری خور بیشخصیت ها و بیفرهنگها و بی ناموسان بیشرف در خارج از کشور مانند سگ هار پاچه هموطنان رای دهنده ما را میگرفتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس