کد خبر 1625975
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۳:۵۸

به گزارش مشرق، احمدحسین شریفی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در مطلبی با عنوان دین و تکالیف دینی، اسباب رحمت الهی نوشت:

به هنگام تشریح و تبیین تکالیف دینی از سوی بسیاری از مبلغان و عالمان دینی، بیشتر بر بُعد محدودیت‌آوری و کلفت و سختی آنها تأکید و تکیه شده است. البته روشن است که هر تکلیف و مسؤولیتی نوعی محدودیت و کلفت و سختی را در پی دارد، اما تکالیف دینی لایه دیگری هم دارند که در ادبیات تبلیغی ما کمتر مورد تأکید قرار گرفته‌اند. جامع‌نگری دینی و معرفتی اقتضا می‌کند همه ابعاد و لایه‌های معارف دینی به مخاطبان عرضه شود.

در آیات متعددی از قرآن کریم، پیروی از دستورات دینی و معارف قرآنی و اقامه نماز و اعطای زکات و پرهیز از گناه و ایجاد همدلی اجتماعی میان مؤمنان (اصلاح ذات‌البین) و به طور کلی انجام تکالیف دینی، به عنوان راه و وسیله‌ای برای دریافت «رحمت» و «عنایت» الهی معرفی شده‌اند.

به عنوان نمونه:

وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏ (آل‌عمران، ۱۳۲)

وَ هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏ (انعام، ۱۵۵)

أَ وَ عَجِبْتُمْ أَنْ جاءَکُمْ ذِکْرٌ مِنْ رَبِّکُمْ عَلی‏ رَجُلٍ مِنْکُمْ لِیُنْذِرَکُمْ وَ لِتَتَّقُوا وَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏ (اعراف، ۶۳)

وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏ (اعراف، ۲۰۴)

وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏ (نور، ۵۶)

قالَ یا قَوْمِ لِمَ تَسْتَعْجِلُونَ بِالسَّیِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ لَوْ لا تَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏ (نمل، ۴۶)

وَ إِذا قیلَ لَهُمُ اتَّقُوا ما بَیْنَ أَیْدیکُمْ وَ ما خَلْفَکُمْ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ‏ (یس، ۴۵)

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون‏ (حجرات، ۱۰)

به نظر می‌رسد یکی از راه‌های جذب حداکثری مردمان به دین، نشان دادن همین زیبایی‌ها و تبیین پیامدها و آثار عملی و اجتماعی دین و دینداری است.

اقبال لاهوری، متفکر و اندیشمند بزرگ اسلامی سده اخیر، در بیان آثار تربیتی و اجتماعی تکالیف شرعی می‌گوید:

لا اله باشد صدف، گوهر نماز

قلب مسلم را حج اصغر، نماز

در کف مسلم مثال خنجر است

قاتل فحشا و بغی و منکر است

روزه بر جوع و عطش شبخون زند

خیبر تن پروری را بشکند

مؤمنان را فطرت افروز است حج

هجرت آموز و وطن سوزست حج

طاعتی سرمایه ی جمعیتی

ربط اوراق کتاب ملتی

حب دولت را فنا سازد زکوة

هم مساوات آشنا سازد زکوة

(دیوان اشعار، اسرار خودی، ص۳۱)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    4 0
    این نوشته ها را برای خودتان بنویسید و سپس بخوانید تا کمی به راه راست هدایت شوید ، همه مردم را با خوتان مقایسه نکنید ، ما مردم برای تهیه نان شب خود و اجاره منزل و هزینه های بهداشت و دارو و هزار مورد دیگر هزاران مشکل داریم ، شما مشمول رحمت الهی هستید کافی است ما را به حال خودمان واگذار کنید .
    • FR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
      4 0
      دقیقا همین طور است که شما گفتید. شکم هاشون سیر از این داستنان برای مردم می گویند
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 2
    آینه قرار دادن اصول دینی خود حجت بر ما تمام است
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 2
    استدلالهای قرآن کریم بر همه چیز کافی و حجت است که خودمان از قران کریم استنباط می کنیم
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۲
    0 0
    قانون انتخابات و انتصابات را اجرا کنید هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس