ص3قصقب

تولیدات نمایش خانگی که مثلا قرار است «فرهیخته» و «جدی» باشد، عینا بازسازی ترکیبی از سینمای جاهلی-لمپنی با فضای تلخ و نیهلیستی «موج نو» یی است که اخیرا به آن موسیقی پاپ افسرده نیز اضافه شده است.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- سال‌های پیش در مستندی درباره‌ی آثار مرحوم «فریدون گله»، از کارگردانان جریان موسوم به موج نو سینمای ایران در دوران پیش از انقلاب، شادروان رضا کرم‌رضایی از بازیگران فیلم «کندو» (ساخته‌ی گُله) تعریف می کرد که وقتی در جشنواره سینمایی سپاس، با حضور فرح پهلوی، از عوامل آن فیلم تقدیر می شد، فرح چیزی به این مضمون از کرم‌رضایی می پرسد: «من فیلم شما را ندیدم. از همین فیلم‌های لات و لوتی است؟» و کرم‌رضایی با جسارتی همراه با کنایه می گوید: «والاحضرت، مگه وزارت فرهنگ و هنر اجازه می ده فیلم غیرلات و لوتی ساخته شود؟»

در همین پرسش کنایی شادروان کرم‌رضایی، یکی از دلایل اصلی انحطاط فرهنگی سینمای دوره پهلوی به طور خاص و فرهنگ آن به طور عام، نهفته بود. رژیم پهلوی که به خیال خود، قصد داشت با توسعه‌ی آمرانه و «دیکتاتوری مصلحانه» ایران را به دروازه‌های تمدن نوین برساند، گمان می برد با تمرکز بر اقتصاد توزیعی(آن هم به روایت خاص خود) و سیاست‌زدایی شدید از حوزه‌های دیگر اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی، هر نوع مزاحمت و مانعی را بر سر راه برنامه‌های خود حذف کند. نتیجه‌ی آن سیاست‌زدایی افراطی، دفن‌شدن سینمای ایران زیر حجم انبوه فیلم‌های «جاهلی» و «اروتیک» داخلی و کمدی‌های جنسی سخیف ایتالیایی بود. وضعیتی که به ورشکستگی سینمای ایران در همان سال‌های ۵۵ و ۵۶ منجر شد.

یاور همیشه «خائن»! / تقاطع سینمای لمپنی و موسیقی پوچ‌گرا در «داریوش»  +عکس

سینمای «جاهلی» یا همان‌چیزی که با نام‌گذاری مرحوم دکتر هوشنگ کاووسی(از اولین منتقدان سینمایی در مطبوعات ایرانی) به «فیلمفارسی» معروف شد، حول محور لمپنیسم و اقشار بدخیمی از جامعه با نام‌های «کلاه‌مخملی»، «روسپی» و «رقاصه» حقیقتا یک ریل‌گذاری خیانت‌بار، عقب‌مانده، منحط و ضدفرهنگی از سوی وزارت فرهنگ و هنر عصر پهلوی، با هدف کلان «سیاست‌زدایی» از فرهنگ عامه بود.

هیچ‌گاه جاهلان و اراذل و اوباش، که عمدتا ناجوانمرد، هیز و هرزه، عیاش، مفتخور و تلکه‌بگیر، خلافکار و منفور بودند، یک طبقه یا قشر اصلی یا عمده در جامعه‌ی ایرانی نبود، در حالی که سیاست‌گزاران فرهنگی با همدستی پایوران وقت فیلمفارسی قصد داشتند جامعه‌ی ایران را در کلیت خود یک جامعه‌ی جاهلی و لمپنی به تصویر بکشند.

از سوی دیگر، در حالی که بخش عمده‌ی تولیدات سینمای فارسی را سینمای «لات و لوتی» تشکیل می داد، تحت هدایت دستگاه‌های فرهنگی وابسته به دربار، نوعی سینمای مثلا «خاص‌پسند» و «پیشرو» هم با حمایت تمام‌قد دولت شکل گرفت که به تاسی از سینمای به اصطلاح اتلکتوئل فرانسوی، «موج نو» سینمای ایران نام گرفت.

مشخصه‌ی اصلی این سینما، سلطه‌ی یک نوع تابوشکنی رادیکال اخلاقی و همزمان نیهلیسم فلسفی بر آن بود. پوچ‌گرایی، روابط ناتورالیستی مبتنی بر رانه‌های حیوانی و تنازع بقاء، فضای سرد و تلخ و تاریک، پایان تراژیک و نوعی از بی‌پردگی در ترسیم روابط جنسی مشخصات غالب این به اصطلاح «موج نو» سینمای ایران بود. از قضاء همین سینمای مخاطب‌خاص، پوچ‌گرا، تابوشکن و به لحاظ انسانی مایوسانه و تلخ بستری برای شکل‌گیری نوعی از موسیقی پاپ شد که چیزی جز ناله و نفرین و غمنامه‌ی مطلق نبود.

یاور همیشه «خائن»! / تقاطع سینمای لمپنی و موسیقی پوچ‌گرا در «داریوش»  +عکس

اصطلاحا سه تفنگدار این نوع موسیقی(فرهاد مهراد، فریدون فروغی و داریوش اقبالی) هر سه با خواندن برای تیتراژ این نوع فیلم‌ها به شهرت رسیدند. فرهاد با خواندن ترانه «مرد تنها» و «جمعه‌ها» برای دو فیلم «رضا موتوری» و «خداحافظ رفیق» معروف شد. فریدون فروغی با خواندن ترانه‌ی «فریادرس» برای فیلم به شدت تلخ و سیاه و نیهلیستی «تنگنا» و داریوش اقبالی(که تا قبل از آن در یک گروه سه نفره با افشین و کیوان آهنگ‌های رقاصی می‌خواند) با خواندن ترانه‌ی «برادرجان» برای فیلمی به نام «یاران» اثر فرزان دلجو و امیر مجاهد به شهرت رسیدند.

یاور همیشه «خائن»! / تقاطع سینمای لمپنی و موسیقی پوچ‌گرا در «داریوش»  +عکس
فرهاد مهراد

متاسفانه هر سه‌ این خوانندگان به واسطه‌ی تفکر و زیست حاکم بر فضای هنری دهه‌ی پنجاه و حتما و قطعا متاثر از یاس و افسردگی و تلخی مفرط آثار خود، عمیقا با مواد مخدر دست و پنجه نرم کردند که در مورد دو تن از ایشان(فرهاد و فروغی) همین معضل اعتیاد مستقیم و غیرمستقیم در مرگ ایشان نیز موثر بود.

یاور همیشه «خائن»! / تقاطع سینمای لمپنی و موسیقی پوچ‌گرا در «داریوش»  +عکس
داریوش اقبالی

حال، چند سالی هست که احیای مولفه‌های فرهنگی(ضدفرهنگی!) نیمه نخست دهه پنجاه، در دو وجه آن، یعنی لمپنیسم و نیهلیسم، در فضای تولیدات سینمایی و سریالی ما کلید خورده است.

از تولیدات یک دفتر خاص سینمایی که جزء به جز سناریوهای فیلملفارسی‌های قدیمی را بازنویسی و بازتولید می کند که بگذریم، بخش عمده‌ی تولیدات سینمای ایران، حتی مجموعه‌ها و شوهای نمایش خانگی تبدیل به صحنه‌ی رقص و موسیقی شش و هشت شده است.

اما رخ دیگر تولیدات سینمایی و نمایش خانگی که مثلا قرار است «فرهیخته‌نما» و «جدی» باشد، عینا بازسازی ترکیبی از سینمای جاهلی-لمپنی با فضای تلخ و نیهلیستی «موج نو» است که اخیرا موسیقی پاپ دهه پنجاهی هم به این ترکیب اضافه شده است.

سریال «داریوش» ، از تولیدات پلتفرم فیلم‌نت، به تهیه‌کنندگی نوید محمودی و نویسندگی، کارگردانی و بازیگری هادی حجازی‌فر، مصداق بارز و تازه‌ی همین ملغمه‌ی پیش‌گفته است.

در واقع، سینمای ایران بین یک قیچی که یک تیغه‌ی آن ژانر بشکن و بالابنداز رقصی با آهنگ‌های شش و هشت با لایه و لعابی از شوخی‌های اروتیک از نوع «فسیل» و «هتل» است و روی دیگرش ژانر فلاکت لمپن-چارواداری از نوع «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، که در یک چیز مشترک هستند، یعنی رویکرد به شدت ارتجاعی، واپس‌گرایانه و منسوخ احیای فرهنگ «جاهلی».

یاور همیشه «خائن»! / تقاطع سینمای لمپنی و موسیقی پوچ‌گرا در «داریوش»  +عکس

جدای از این، هادی حجازی‌فر شدیدا میان گرته‌برداری از تم‌های معروف سینمای مسعود کیمیایی(تم‌های رفاقت و مردانگی و خیانت و قربانی شدن برای رفیق و بازگشت قهرمان برای انتقام) و شیوه‌ی کارگردانی محمدحسین مهدویان(که حجازی‌فر در فیلم‌های او سینما را تجربه کرد و چهره شد) سرگردان است.

کارگردانی «داریوش» به شدت مهدویانی است. انتخاب بازیگران، نحوه‌ی هدایت بازیگران، جنس داستان و روابط، حتی نوع نورپردازی و لنزها و فیلترهای به کار رفته(یک لایه‌ی طوسی سرد که از «ماجرای نیمروز» مشخصه‌ی تصویر در آثار مهدویان شد) حتی موسیقی مسعود سخاوت‌دوست هم به شدت یادآور سریال زخم کاری مهدویان و تم راک‌ معروف آن ساخته‌ی حبیب خزایی فر است. اما حجازی‌فر در گرته‌برداری و بازنمایی‌های خود از سینمای کیمیایی هم توفیق چندانی ندارد و جنس «رفاقت» سریال او مبهم، پادر هوا و سردرگم است.

یاور همیشه «خائن»! / تقاطع سینمای لمپنی و موسیقی پوچ‌گرا در «داریوش»  +عکس

در وهله‌ی اول، نقش‌آفرینی خود حجازی‌فر در نقش داریوش به شدت انتخاب نادرست و اشتباهی است. جدای از این که، او در واقع (خواسته و ناخواسته) نقش نعیم سریال «پوست شیر» را به تماشاگر یادآور می شود، عدم تطبیق حجازی‌فر بر شخصیتی با این سن که دختری حداقل ۳۰ ساله و نوه‌ای ۱۰، ۱۱ ساله دارد، ضربه بزرگی به سریال وارد کرده است. از همین رو، روابط پدر-دختری او با لیلا (ژیلا شاهی که تنها ۹ سال با حجازی‌فر اختلاف سنی دارد) به شدت تصنعی و باورناپذیر از کار در آمده است.

تناقض بزرگ در طراحی شخصیت داریوش این است که او به عنوان یک آدم بی‌جربزه، ترسو و بی دل و جراتی، چگونه تن به دزدی داده است؟ اصولا چگونه دزد و خلافکاری بوده است؟ او که ناموس و نوه‌ی خود را جلوی هجوم اراذل تنها می گذارد و در می رود، چگونه قصد دارد یک برنامه‌ی دزدی بزرگ دیگر را اجرا کند؟ بعد جالب (و در عین حال مضحک) این‌جاست که چنین شخصیت بی‌وجودی، یک خلافکار سنگین که ساقی کوکائین است یعنی «وحید» (با بازی مهرداد صدیقیان) را تحت سلطه‌ی خود در می آورد!

رابطه‌ی داریوش با وحید حقیقتا کاریکاتوری و بلاهت‌بار است. صحنه‌ی مخ‌زنی و دلبری آقا داریوش بی‌دست و پا و بی‌دل و جگر از «ساقی» (سحر دولتشاهی)، آن هم با خونسردی و حرفه‌ای‌گری فرانگ ابیگنل (لئوناردو دی کاپریو) در فیلم «اگه می تونی منو بگیر» مضحک است.

یاور همیشه «خائن»! / تقاطع سینمای لمپنی و موسیقی پوچ‌گرا در «داریوش»  +عکس

رویای اول سریال در قسمت اول، بهرام برهنه و زخمی در برف با قمه... رویای بسیار بی ربط و بی معنایی است و هیچ نقشی هم در پیشبرد سریال و حتی شناساندن شخصیت بهرام ندارد.

ظاهرا حجازی‌فر آن‌قدر از تکرار تجربه‌ی «پوست شیر» و بازی با نام یک خواننده‌ی قدیمی و ترانه‌های او ذوق‌زده بود که حتی تحقیقات ساده و جزیی پیرامون شخصیت‌ها و روابط داستان خود انجام نداد.

داریوش مرتکب قتل شده است و یک قاتل، جدای از حکم قصاص، از بابت جنبه‌ی عمومی جرم، معمولا به ۳ تا ۱۰ سال زندان محکوم می شود و صدسال دیگر هم که به کشور برگردد این مجازات بر جای خود باقی است. اما در این سریال، قاتل فراری همین که می شنود خانواده مقتول رضایت داده‌اند، سیخکی و راست راست وارد کشور می شود و برای خود آرتیست‌بازی در می آورد.

یاور همیشه «خائن»! / تقاطع سینمای لمپنی و موسیقی پوچ‌گرا در «داریوش»  +عکس

باور کنید این شخصیت‌ها و این روابط مربوط به همان دهه ۴۰ و ۵۰ هستند و هیچ ربطی به تهران سال ۱۴۰۳ ندارند. تنها پوشش و آرایش و برخی تکیه‌کلام‌های آنان مربوط به این روزگار است، وگرنه چون کلیت این سریال و آثار مشابه با ذهنیت گرته‌برداری و بازسازی روابط سینمای جاهلی-لمپنی ساخته شده، جنس شخصیت‌ها، کنش‌ها و روابط آنان از همان نوع «علی خوشدست» و «مهدی کافر» و «عباس چاخان» و...(کاراکترهای معروف فیلمفارسی‌های قدیمی) و همپالکی‌های جاله و خلافکار آنان است.

البته، بی‌انصافی است که بگوییم عناصر مدرن در داریوش وجود ندارد. آن «شوگرددیسم» نه چندان پنهان میان بهرام و لیلا (یعنی دختر رفیقش) تحفه‌ی دو سه سال اخیر است و در بسیاری از محصولات نمایش خانگی ردّی از آن وجود دارد.

چه بسا که این تحفه، نشانگان روابط و فانتزی‌هایی است که آگاهانه یا ناخودآگاه به متن فیلم‌ها و سریال‌ها راه یافته است!

یاور همیشه «خائن»! / تقاطع سینمای لمپنی و موسیقی پوچ‌گرا در «داریوش»  +عکس

دست‌کم از زمان ساخت فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» در سال ۹۶، این نوع محتوای لاتی - لمپنی با محوریت گنده‌لات‌ها، و قمه به دست‌ها و خالکوبی‌داران حسابی در سینمای ما اصطلاحا «سوکسه» پیدا کرده و نوعی حماسی‌سازی از این نوع شخصیت و روابط بیمار و ضدفرهنگی رواج یافته است.

اما کاش دست‌کم پایوران سینمای ایران به اندازه‌ی یک زنده‌یاد «فریدون گُله» فرهیختگی، بصیرت و هنرمندی داشتند که در دل سینمای تجاری-جاهلی دهه‌ی پنجاه، فیلمی به شدت نوآورانه به لحاظ تکنیک سینما و انقلابی به لحاظ محتوا بسازند و غلیان و جوشش کین‌خواهی طبقاتی و درد استخوان‌سوز نادیده‌گرفته‌شدن طبقات محروم اجتماعی در توسعه‌ی آمرانه و ظاهربین عصر پهلوی را در فیلم «کندو» به زبان سینمایی ترجمه کنند.

مرحوم گله با همان عوامل فیلمفارسی، از یک سو نیهلیسم جاری در عمق فرهنگ جاهلی را تلخ، سرد و بی‌رحم به تصویر می کشد و از سوی دیگر، کنش‌مندی و تلاش برای «معنایابی» را در همان طبقه زیر ذره‌بین می برد.

اما دریغ از ذره‌ای «معنا»، اندکی «تحلیل جامعه‌شناختی»، و سر سوزنی «روان‌شناسی اجتماعی» در «داریوش» و فیلم و سریال‌هایی از سنخ آن. صرفا یک نوع ناتورالیسم کور، سیاه، منحط و ارتجاعی.

از قضاء، همان خواننده‌ای که سازندگان و عرضه‌کنندگان سریال «داریوش» روی او و ترانه‌ی معروفش کارزار تبلیغاتی خود را بنا کردند، از قضاء در حاکم‌شدن فضای عفن، منحط و سیاه نهیلیسم در دهه پنجاه کم نقش نداشت.

آن چیز که بعدا، به غلط، به کوشش جریان شبه‌روشنفکری حاکم بر ژورنالیسم ایرانی، به عنوان «موسیقی اعتراض» شناسانده (در واقع فروخته شد)، چیز جز بانگ شوم بوف کور پوچ‌گرایی، معناباختگی، چس‌ناله‌های غم غربتی، و مرثیه‌خوانی انتلکتوئلی پامنقلی نبود.

چه مرحوم فرهاد مهراد، چه فریدون فروغی و چه داریوش اقبالی، با آن سبک موسیقی سمی و ادبار گرفته، که یکسره افسردگی، یاس و ناله بود، بر روان بخش‌های زیادی از سه نسل این سرزمین(نسل‌های دهه‌های چهل، پنجاه و شصت) اثرات ویرانگر و مخربی باقی گذاشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    15 7
    مردم از سینما متنفر شدن
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      4 3
      نمیخواستم این سریالو ببینم ولی الان که دیدم ازش بد گفتید همین امشب شروع میکنم به دیدنش چون شک ندارم یه خیری برای مردم تو دیدن این سریال هست که نمیخواید مردم ببینن
  • IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    13 4
    صنعت فیلمسازی بهتر از این درنمیاد
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      3 0
      صنعت فیلمسازی جمهوری اسلامی.سانسور نکن بدبخت
  • IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    12 17
    چون میدونید مردم ازتون متنفرند برای تبلیغ یه سریال از این روش استفاده می کنید که بد سریال رو بگید تا مردم از لجتون برند ببینند
    • AE ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      8 5
      چقدر شما بی قکر و کودن هستی با این درک از متن
  • US ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    18 20
    داریوش اقبالی یکی از ستاره های افول ناپذیر موسیقی ایران و ایرانی هستند، با اشعار و مضامین سنگین و پر محتوا، هر جا هستند موفق باشند،
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      8 5
      چرت
    • US ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      1 1
      چرت تویی ،برو ساسی مانکن گوش کن ،مزدور
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    6 1
    اروتیک یعنی چی؟
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      3 3
      اصطلاحا به فیلمای مجوز دار میگن
    • علی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      10 1
      فیلم های اروتیک فیلم های هستند که از محتوای مسائل جنسی اعم از کلام، شوخی ها و حرکات و لحن در اونها استفاده شده تا به صورت غیرمستقیم باعث جذب مخاطب بیشتر شوند. روزنامه ای رو تصور کنید که برای فروش بیشتر عکسی تحریک کننده از یک بازیگر خانم رو در صفحه اول منتشر کنه. به این میگن محتوای اروتیک.
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    3 1
    گفتمان دولت وقتی دولت کامل بشه مشخص میشه البته الان کورسوهایی مشخص است ...
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    8 6
    چقدر تحلیل عالی و سطح بالا بود. سپاسگزارم
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    4 1
    تقاطع خصوصی سازس ، آقازده و ارگان خاص
  • IR ۰۶:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    10 0
    این همه شبکه تلویزیونی با این حجم برنامه های کسل کننده و سریال های تکرار فاجعه است. پیشنهاد می شود؛ تعداد شبکه های صدا و سیما را کم کنید و بودجه ی آنها را هزینه تولید سریال ها و برنامه های فاخر کنید تا پلتفرمهای سود جو از میدان خارج شوند.
    • آرمان آزادی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      0 1
      برای چی باید شبکه های تلویزیونی کم کنه هر سال بودجه می‌گیرند برای چی از اون استفاده کنه
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    7 3
    جریان شبه‌روشنفکری حاکم بر ژورنالیسم ایرانی جریان بدیه
  • یاسر AF ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    6 5
    دقیقا همینطوره .. البته ضعف حکمرانی فرهنگی رسانه ای دولت ها هم دخیل هست.
    • US ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      2 2
      افاغنه بیرون
  • ایرانی DE ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    9 13
    از شما که بگذریم‌،سر تعظیم فرود میارم در برابر این سه بزرگوار...داریوش فریدون فرهاد.
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    6 2
    ودستگاه های نظارتی همچنان خواب خواب !
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      1 0
      تو چقدر خوش خیالی که فکر میکنی خوابن
  • محمد IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    4 0
    نکبت ومصیبتهای پی در پی رابرای تولیدکنندگان وعوامل موثردراین آثارازخداوندجبارخواهانیم
  • DE ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    4 0
    چه كساني اين براداران محمودي را به جايي رسوندن كه الان سياستگذار فرهنگي باشن؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    8 4
    مثلا صدا و سیمای ارزشی تان با بودجه هزاران میلیاردی، چه فیلم و سریال جذابی در چند سال اخیر ساخته که پاچه ی بقیه رو میگیرید؟
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      2 1
      متاسفانه بخش زیادی از بودجه صدا و سیما صرف حقوق به کارمندان استخدامی توصیه ای دوره های قبل، که طرفدار بی و بند و باری هم هستند می شود.
  • s IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    7 0
    سینمای انقلابی ار می توانست کسی را هدایت کند، بازیگرانش را هدایت می کرد، که نتوانسته! دوستان بودجه ها خرج می کننند که تهش بازیگران یا لگد بزنند یا از راه به در شوند و بقیه دنبال کنندگانشان را هم از راه به در کنند. به خودتون بیاید دیگه! بسه دیگه! هی حروم کردن بیت المال! بیا اینم داره خالتور و زرد بازی میکنه! یادتونه قبل شورش ... های 1401 سریال یاغی رو همینا ساختن که تو پوسترش تابلوی راهنمایی رانندگی رو پسره کنده بود؟ تو اون بلوا و آشوبها هم عین همینو انجام دادن و تصویر نمادین ساختن. یه بار سوتی دو بار سوتی، شماها انگار یه چیزیتون هستا
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    6 0
    متاسفانه همه اینا به خاطر انفعال صدا و سیماست که باید سالانه فیلم های با کیفیت با حضور بازیگران درجه یک بسازه که ملت فرار نکن به ماهواره و شبکه خانگی
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    3 1
    قیصصصصصصصصصصصصصر کجایی که دواشتو کشتن
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    2 1
    از سینما متنفرم
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    2 2
    امریکا امد به صدام حمله کرد باعث سقوط خودش شد
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    سیاست های انگلستان بهتر بود
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    2 1
    سلام، به متن خط جهارم ار آخر توجه كنيد: (چس‌ناله‌های غم غربتی،...) واژه بكار برده شده كل نوشته را زير سوال مي برد
  • US ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    2 2
    مردم ایناارا ببین با هزار اشکال بهتر برن کره ای ترکیه ای ببین شماها فقط نیمه خالی لیوان مبینید
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    5 1
    فیلمهای مزخرف درپیتی که فقط بی ادبی وبی فرهنگی رو رواج میدن کسی هم که نظاره نمکینه واسه خودشون راحت ،این پولها خوردن نداره ،جالبه اقای پیمان معادی می گفت من نمیذارم بچه هام فیلمهایی که بازی کردم رو ببینند🤔🤔🤔
  • سیاوش IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    2 0
    خیلی هم خوبه سریالش.. په نه په همش جنگ و دفاع مقدس باشه خوبه؟
  • محمد فیروزی IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    5 1
    اگر اینها بد هستن چرا به سریال شب دهم که میرسید برای آن ذوق میکنید و ده ده بار از شبکه آی فیلم و سایر شبکه ها بازپخش میکنید؟ اصلا چی میشه که یک دفعه لات و لوتها میایند محرم خوب میشوند؟ راستش دستمال شما برای پاک کردن این چرک خیلیها هم تمیز نیست...
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    2 1
    بدون تعصب هرکسی یکم از موسیقی بفهمه قطعا میدونه که فریدون فروغی ، فرهاد و داریوش اقبالی از اساتید بی بدیل موسیقی ایران هستند که سه تا 4 نسل از شنیدن صداشون و معنای ترانه ها شون لذت بردند و میبرند. شما مدعیان هنر اموزنده چه هنرمندی معرفی کردین که بخواین جایگزین این بزرگان کنین. نویسنده انگار دشمنی دیرینه ای با داریوش داره که ایشان را خواننده رقاصه ها میدونه و این مثال لایق ایشونه که اب که سر بالا میره قورباغه ابوعطا میخونه البته این نویسنده از نوع قورباغه های هفت تیر کشه
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    حجازی فر افتضاحه حتی در بازیگری اصلا حتی موقعیت مهدیش هم خوب نبود
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    2 0
    دادا: صدا وسیما میلللللللللللللللللللللللللللللللی با 17000هزار پرسنل نتونسته نیاز 85 میلیون نفری که در این کشور متاسفانه زندگی می کنند تامین کنه حالا برخی ها اومدن این کمبود را جبران کنند.چرا شماها همتون دارید می سوزییییییید.کرم ضد سوزش برای همین روزها است.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 2
    «آن چیز که بعدا، به غلط، به کوشش جریان شبه‌روشنفکری حاکم بر ژورنالیسم ایرانی، به عنوان «موسیقی اعتراض» شناسانده (در واقع فروخته شد)، چیز جز بانگ شوم بوف کور پوچ‌گرایی، معناباختگی، چس‌ناله‌های غم غربتی، و مرثیه‌خوانی انتلکتوئلی پامنقلی نبود» عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس