1

خط مستمر جریان اصلاح‌طلب تحمیل مطالبات خود در زمینه فیلترینگ، زنان و سیاست خارجی بوده و می‌کوشد از هر سوژه‌ای برای برجسته ساختن این مطالبات و کانونی سازی آن ها بهره‌گیری نماید.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*********

یک رسانه اصلاح طلب از سویی ضمن اذعان به اینکه حتی با پیوستن ایران به fatf لغو نخواهد چرا که مساله اصلی، لزوم حل مسائل با رژیم صهیونیستی است.

روزنامه شرق طی گفتگویی با مسعود سپهر به نقل از وی نوشت:

در ارتباط ما با غرب چند مسئله از جمله مسئله انرژی هسته‌ای، به قول غربی‌ها پشتیبانی ایران از تروریسم، مسئله حقوق بشر و... وجود دارد که روی میز غربی‌ها است و آنها به‌خاطر این مسائل ما را تحت فشار قرار می‌دهند. اما مسئله اصلی به نظر من اسرائیل است. تا زمانی که مسئله اسرائیل حل نشود و ایران به عنوان طرف اصلی اسرائیل در منطقه و نه اعراب وجود داشته باشد، هر کاری از مذاکره هسته‌ای گرفته تا پیوستن به FATF و... اسرائیل اجازه نخواهد داد که روابط عادی بین ایران و غرب برقرار شود و این مسئله همچنان ادامه دارد.

وی همچنین تاکید می کند: امروز اگر اعلام شود ما به FATF پیوستیم و می‌خواهیم به برجام برگردیم و تحریم‌ها را لغو کنیم به شما اطمینان می‌دهم این اتفاق نخواهد افتاد چراکه مسئله اصلی، امنیت اسرائیل و حل مسئله اسرائیل است. تا زمانی که مسئله اسرائیل حل نشود که به دو شکل می‌تواند برای ایران حل شود؛ یا اینکه ایران مواضع خود را نسبت به اسرائیل تغییر دهد که این با نظام کشور ما محال است و یا اینکه مسئله اسرائیل و فلسطین به یک فیصله در شرایط صلح برسد که چشم‌اندازی برای این هم نمی‌توان دید. تا این نباشد هرچقدر هم دنبال موضوعاتی مانند مذاکرات هسته‌ای و FATF برویم، هیچ‌یک از مسائل ما حل نخواهد شد و تحریم‌ها اگر تشدید نشوند، کمتر هم نخواهند شد.

تا رژیم اسرائیل را نپذیریم مشکلات حل نمی‌شود/ اگر مشکل فیلترینگ حل نشود باید منتظر آشوب بود!

گفتنی است این اظهارات بی تردید در بردارنده ۲ نکته است اصلی است. نکته نخست اینکه غرب‌گرایان داخلی که طی سالیان سال حل تحریم را در گرو برجام، مذاکرات و پذیرش fatf می‌دانستند، روشن بود که از ابتدا هم نسبت به فرجام این محورها به دلیل عدم شناخت ماهیت و ذات استکبار یا ساده اندیشانه برخورد می کردند و اینکه خود را به تجاهل می‌زدند.

دوم اینکه همین جریان اصلاحات با تصریح بر اینکه تا مساله ما با اسرائیل حل نشود، مشکلات ما نیز حل نخواهد در حال ادامه همان ساده اندیشی و تجاهل پیشین خود می باشند که در مجموع نشان می‌دهد که این جریان نه منافع ملی را خوب می‌شناسد، نه ماهیت موجود نظام بین الملل و نیز خود اهل ایستادگی و مقاومت است.

تهدید نظام به درگیری‌های خیابانی!

یک روزنامه اصلاح طلب در راستای تعریف شرایط کشور و جامعه به عنوان وضعیت تعلیق مدعی شد در صورت عدم حل مساله فیلترینگ، حجاب، fatf و... و. باید منتظر خشم عمومی باشیم.

روزنامه هم میهن در گزارشی با ادعای اینکه کشور به دلیل عدم پاسخگویی نظام به مطالبات مردم دچار شرایط تعلیق شده و ارتباطات بین المللی نیز دچار محدودیت شده، نوشت:

سیاست‌گذارهای کلان کشور در سال‌های اخیر از اتخاذ تصمیمات اساسی که پاسخی به مطالبات جدی مردم بدهد طفره رفته‌اند. این ادعایی است که بسیاری از تحلیلگران در سطوح مختلف مطرح کرده‌اند. از جمله مهمترین مصادیق آن هم از سیاست‌های داخلی از جمله موضوعات مربوط به زنان و رفع فیلترینگ گرفته تا پیوستن ایران به پیمان‌های بین‌المللی از جمله FATF است که سال‌هاست جامعه در انتظار تصمیم‌گیری مبتنی بر منافع ملی در قبال آنهاست.

این روزنامه اصلاح طلب همچنین می نویسد:

درک نیاز به تغییر و خارج شدن از این شرایط برای سیاستمداران و برنامه‌ریزانِ کشور امری سخت و نشدنی است و در برابر موج خروشان خواسته‌هایی که شکل گرفته است، حرکتی آهسته و تعلیقی را در پی گرفته‌اند و هنوز به این مسئله آگاه نیستند که تزریق قطره‌چکانی سیاست‌ها و یا پاسخ محدود و جسته و گریخته به مطالبات مردمی خشم و سرخوردگی عمومی را نه‌تنها کاهش نمی‌دهد بلکه در مواردی می‌تواند در بیشتر شدن آن هم موثر باشد. برای نمونه زمانی که سخنگوی دولت از صبوری برای رفع فیلترینگ سخن می‌گوید و معلوم نیست که این صبر تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد، تحملِ مردم در آستانه لبریز شدن است و استهلاک فرآیند فعلی بر زندگی مردم سایه افکنده و موجب کاهش نارضایتی و حتی اعتماد (با توجه به وعده‌هایی که از سوی مسئولان داده شده) می‌شود.

تا رژیم اسرائیل را نپذیریم مشکلات حل نمی‌شود/ اگر مشکل فیلترینگ حل نشود باید منتظر آشوب بود!

تاملی اما بر این مطالب مطرح شده اما بیانگر آن است که خط مستمر جریان اصلاح‌طلب تحمیل مطالبات خود در زمینه فیلترینگ، زنان و سیاست خارجی بوده و می‌کوشد از هر سوژه‌ای برای برجسته ساختن این مطالبات و کانونی سازی آن ها بهره‌گیری نماید.

از جانب دیگر اصلاح‌طلبان تلاش دارند تا ضمن فشار به دولت برای تعجیل در عملیاتی سازی مطالبات تحمیلی خود، مدعی شوند که عدم پاسخ به این مطالبات تحمیلی آنهم به صورت آنی موجب شکل گیری دور جدیدی از اعتراضات و خشم عمومی خواهد شد.

این عملیات سیاسی- رسانه ای اصلاح طلبان اما در شرایطی در دستورکار قرار گرفته که این جریان محدودیت های بین المللی ایران را فقط منحصر به کشورهایی همچون آمریکا و اتحادیه اروپا می دانند که همین اتحادیه اروپا در خصوص جزایر سه گانه ایرانی به صراحت به تمامیت ارضی ایران حمله کرد.

از سوی دیگر این جریان در شرایطی از وعده فلیترینگ و مساله زنان و...سخن به میان می آورد و جعل وعده می‌کند که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز به صراحت تاکید کرده بودند که پزشکیان در این زمینه وعده ای نداده بود. علاوه بر این برخی اصلاح طلبان اذعان دارند که این جریان در برابر دولت با طرح این قبیل محورها در حال گروکشی سیاسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس