غضنفری، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی

تجربه "بنگاه‌داری" در بانک‌ها و یا مؤسساتی مثل شستا هرگز خوشایند نبود. لکن تعجب اینجاست که برخی مدیران اقتصادی کشور تمایل به تکرار این تجربه تلخ دارند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

وسوسه بریدن از پزشکیان در ستاد اصلاحات

اولتیماتوم لاریجانی به "عرب‌های بیانیه‌نویس"/ وسوسه بریدن از پزشکیان در ستاد اصلاحات

جواد امام، فعال چپ و سخنگوی جبهه اصلاحات به تازگی در اظهاراتی که کانال تلگرامی امتداد منتشر کرد در اشاره به شعار وفاق دولت جدید گفته است: تفسیری که ایشان (پزشکیان) از مسئله وفاق داشته، ارتباطی با خود وفاق ندارد!

او می‌افزاید: پس از آن که دولت پزشکیان شعار وفاق سر داده و اکثریت وزرای آن نیز از جریان رقیب انتخاب شد، ما شاهد حداقل تحقق یکی از شعارهای ایشان-که رفع فیلترینگ بود-نبودیم، هیچ؛ بلکه قانون عفاف و حجاب نیز توسط مجلس تصویب شد.

این فرد همچنین با انتقاد از همکاری دولت با مجلس گفته است: در حال حاضر، گاردی که مجلس یازدهم گرفته اساسا نسبتی با مسئله وفاق ندارد. در عین حال، دستگاه‌های امنیتی که باید همراه و هماهنگ با سیاست‌های و شعارهای مستقر باشد با همان رویکردها و سیاق گذشته، مانع ورود جریان پیروز در انتخابات در حوزه اجرا بوده و اصرار آن‌ها، عملا بر این است که به نوعی، همان کارگزاران قبلی با همان نگاه و همان رویکرد، مطالبات مردمی که به وضع موجود در زمان انتخابات «نه» گفتند را دنبال کنند!

امام همچنین از این گفته است که کابینه پزشکیان بر خلاف نظر رأی‌دهندگان بوده و مردم اگر این کابینه را می‌شناختند به پزشکیان رأی نمی‌دادند! +

*رئیس‌جمهور پزشکیان در مقابل یک سؤال راهبردی مهم قرار دارد و آن اینکه در دوراهی انتخاب بین همکاری با چپ‌های نجیب یا چپ‌های نانجیب؛ کدامیک را برمی‌گزیند؟

و اهمیت این سؤال در هر روزی که می‌گذرد بیشتر آشکار می‌شود...

بصورت کاملا آشکاری می‌بینیم که یک جریان در اردوگاه اصلاحات هست که نسبتی با عقلانیت و البته با شعارها و منش پزشکیان ندارد.

برای اینان فیلترینگ و حصر و گشت ارشاد مهمتر از اقتصاد است.

بدیهی‌ترین اصول در تعاملات سیاسی را نمی‌فهمند و شدّت و تندروی‌هایشان در امور به حدی است که همواره مشعل به دست در مقابل قیصریه ایستاده‌اند تا به کوچکترین بهانه‌ای آنرا به آتش بکشند.

مثلا از نظر اینان پزشکیان باید کابینه‌اش را دربست در اختیار چپ‌های نانجیب می‌گذاشت و اگر مجلس یا یک نهاد نظارتی به این چینش اعتراض می‌کرد یا آنها را به صلاح نمی‌دانست؛ ‌ پزشکیان مردم را به خیابان و حتی اشغال مجلس فرا بخواند!

و اکنون که پزشکیان دست به رفتارهای تعاملی زده؛ پس فهمی از وفاق ندارد.

آیا این رفتارها و خواسته‌ها در شأن یک رجل سیاسی عاقل و شیعه در نظام جمهوری اسلامی است؟ طبعا خیر و رئیس‌جمهور پزشکیان هم تا اینجا به چنین بی‌خردی‌هایی نه گفته است.

در بحث جامعه رأی پزشکیان نیز باید دانست که بر خلاف ادعای امثال امام؛ مردم شخص آقای پزشکیان را انتخاب کرده‌اند و جامعه وقتی یک شخص را انتخاب می‌کند؛ یعنی بصورت اکثریتی؛ تمام انتخاب‌های 4 ساله آن منتخب را پذیرا شده است. فلذا یک عده اقلیت همیشه تندرو نباید و نمی‌توانند که در این معادله عقلانی وارد شده و مطالبات حداقلی خود را به اسم اکثریت فاکتور کنند.

اینکه امثال امام ادعا می‌کنند معنای وفاق را از خود پزشکیان(بعنوان مبدع شعار) بهتر می‌فهمند نیز البته از طنزهای روزگار ماست.

به نظر می‌رسد این رویکردها طلیعه‌ای است که نشان می‌دهد وسوسه بریدن از پزشکیان در میان برخی اصلاح‌طلبان مطرح شده است.

گفتنیست، محمد نعیمی‌پور، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در مصاحبه‌ای گفته بود: متاسفانه برخی جریانات سیاسی وفاق را بهانه‌ای کرده‌اند که سیاست و سلیقه خود را پیش برده و به نفی دیگران بپردازند. درحالی‌که پزشکیان می‌گوید برای منافع ایران همکاری کنیم تا بتوانیم کشور را بسازیم و با جهان هم تعامل کنیم تا از این رهگذر مشکلات مردم رفع شود. [1]

در کنار چپ‌های نجیب، البته اصولگرایان نیز مشغول ایجاد دژ دفاعی پیرامون رویکردها و اقدامات درست دولت آقای پزشکیان هستند و سخنان و کارنامه این روزهای رجالی مثل قالیباف، حداد عادل و باهنر در حمایت از دولت پزشکیان بیانگر همین موضوع است. +

***

"بموقع به حسابتان می‌رسیم"

اولتیماتوم لاریجانی به "عرب‌های بیانیه‌نویس"

اولتیماتوم لاریجانی به "عرب‌های بیانیه‌نویس"/ وسوسه بریدن از پزشکیان در ستاد اصلاحات

دکتر علی لاریجانی، مشاور عالی مقام معظم رهبری طی سخنانی در مراسم نکوداشت مرحوم مهدوی‌کنی به راهبرد ایران در مقطع کنونی اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی در این مقطع راهی جز ایستادگی انقلابی و البته عاقلانه ندارد. باید به وحدت درونی برای صیانت از منافع ملی توجه تام داشته باشیم.

او همچنین به رفتارهای عجیب برخی کشورهای عربی اشاره و تصریح کرده است:‌ به نظر می‌رسد در حوادث تند ماه‌های اخیر بیشترین ضربه را برخی کشورهای عربی خورده‌اند که با سکوت و گاه تعریض به مقاومت و خوشحالی از شهادت نصرالله و هنیه و سنوار؛ در افکار عمومی بی‌حیثیت شدند. و در همین زمان به دنبال بیانیه‌نویسی در مورد جزایر علیه ایران هستند که بموقع باید به حساب آنها هم رسید.

به گزارش اعتمادآنلاین، لاریجانی می‌افزاید: اگر پایداریِ ایران در این بزنگاه‌ها نباشد؛ وضع ایران هم مشابه همین کشورها خواهد بود. –کما اینکه- زمان شاه ایران چنین وضعی داشت. لذا به نظر می رسد جمهوری اسلامی تدبیر درستی در حوادث یکسال اخیر دنبال کرده است. [2]

*آقای لاریجانی در همین سه فراز از سخنان خود به 3 مقوله بسیار مهم اشاره کرده که توجه مسئولان کشور و مردم به آنها ضروریست.

وحدت در مقطع فعلی، درک تدبیر درست ایران در قبال رخدادهای محور مقاومت و نیز تودهنی دیپلماتیک به عرب‌های بیانیه‌نویس اماراتی؛ 3 مقوله‌ای هستند که باید همه توجه درست و عاقلانه‌ای به آنها داشته باشیم.

دقت شود که اصولا در مقاطع حساس؛ این هیجان نیست که به کمک حل بحران می‌آید بلکه "عقلانیت" و نگاه فلسفی به قضایاست که راهگشای کشور و مردم خواهد بود و مسیر پیشرفت را هموار خواهد ساخت.

جامعه باید بداند که راهبردها و راه حل‌ها پیش کسانی نیست که همیشه رگ‌های گردنشان باد کرده است، فقط مستند می‌سازند و با شعار ولایت و عدالت به همگان می‌تازند بلکه نوشداروی مسائل را باید در نزد عقلا و نخبگان صاحب کارنامه جستجو کرد و از رهگذر تدبیر و خردمندی و تحمل، به صبح آسایش و پیروزی رسید.

***

"تمنّای بنگاه‌داری" به جای بنگاه‌سازی

مدیری اقتصادی که سیاست نمی‌داند

اولتیماتوم لاریجانی به "عرب‌های بیانیه‌نویس"/ وسوسه بریدن از پزشکیان در ستاد اصلاحات

مهدی غضنفری، رئیس صندوق توسعه ملی به تازگی در گفتگویی ویدئویی که محتوای آن در فضای مجازی نشر یافته؛ در اشاره به مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با ایجاد بنگاه‌های نفتی توسط این صندوق گفته است: نظر من این است که این کار خیانت بود!

او تصریح می‌کند: گفتیم میادین نفتی را در اختیار ما قرار دهید، ما با کمک بخش خصوصی این‌ها را فعال کنیم و بعدا از این طریق، طلب خودمان را با دولت صفر می‌کنیم. در مجمع تشخیص مصلحت، به دلیل کج فهمی، نگاه سیاسی، نگاه‌های کمونیستی، حسادت و نفهمی با این طرح مخالفت شد.

غضنفری همچنین از این می‌گوید که اگر صندوق این طلب را وصول می‌کرد، می‌توانست کارهای زیادی با آن انجام بدهد.

*غضنفری پیش از این هم در اظهاراتی مشابه گفته بود: صندوق ١٠٠ میلیارد دلار وام به دولت‌ها داده که برنگشته‌است، برای وصول این مطالبات موضوع سرمایه گذاری در پروژه های بالا دست نفت و گاز را مطرح کردیم که در مجلس مصوبه‌ای را در این باره گرفتم اما شورای نگهبان به آن ایرادی گرفت و مصوبه به مجمع مصلحت رفت هر چند در مجمع مصلحت یک بار در اسفند ماه سال گذشته رای موافق به آن دادند اما فروردین ماه مجددا با آن مخالفت شد و من این وضعیت را در نظام حکمرانی درک نمی‌کنم.

او می‌افزود که: به صورت مستقیم به آقای آملی لاریجانی می‌گویم که شفاف باشید و بگویید چرا مخالف این موضوع هستید و بنده نه عنوان مقامی مسئول در صندوق بلکه به عنوان یک شهروند از انتقادات وارد شده قانع نشدم. [3]

انتقادات تند غضنفری به یکی از کارآمدترین نهادهای حاکمیتی کشورمان در حالی است که "بنگاه‌داری" هرگز تجربه خوبی برای نهادهای حکومتی، دولتی و مالی کشور نبوده است.

چه اینکه تنها در یک تجربه می‌توان به بنگاه‌داری بانک‌ها و نیز بنگاه‌داری شستا وابسته به سازمان تأمین اجتماعی نگاه کرد. تجربه‌ای که در شقّ اول خود موجب ضرررسانی به اقتصاد کشور و افزایش پایه پولی و گرانی شده است و در شقّ دوم خود انبوهی از شرکت‌های ناکارآمد را شاهد است که قرار بود درآمدزایی کنند اما اکنون به طفلی شیرخوار و بی‌سرپرست تبدیل شده‌اند که دولت باید کفیل آنها باشد.

این در حالی است که بر اساس منطق اقتصاد و حکمرانی باید دانست که وظیفه نهادهای اقتصادی حکومتی پس از رسالت سازمان؛ "بنگاه‌سازی" است نه بنگاه‌داری!

تذکر این دقت هم به آقای غضنفری ضروریست که نخستین توجیهات بنگاه‌داری برای بانک‌ها و شستا نیز شباهت‌های بسیاری با توجیهات غضنفری برای ایجاد بنگاه آنهم در ابعاد بنگاه نفتی دارد.

همچنین است که پیشنهاد صندوق توسعه نه تنها در مجمع تشخیص مصلحت بلکه در شورای نگهبان نیز مورد ایراد و اشکال قرار گرفته است اما تیغ تیز انتقادات غضنفری گویا فقط باید به سمت آیت‌ا... آملی لاریجانی از نیام بیرون بیاید و کاری با شورای نگهبان ندارد!

جدای از توجیهات مهمی که برای ردّ پیشنهاد صندوق توسعه وجود دارد؛ البته بی‌سیاستی غضنفری در تعامل با ارکان حاکمیتی نیز یک امر محرز است زیرا یک مسئول حکومتی برای پیشبرد امورات سازمان خود نباید در نقش اپوزسیون سیاسی ظاهر شود. راه خردمندانه در چنین بزنگاه‌هایی؛ ابتکار، تعامل و مشورت با نخبگان و کارآمدان است.

***

1_ mshrgh.ir/1654522

2_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-680260

3_ mshrgh.ir/1602005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس