از بزرگترین اهداف شبکه آقاخان، شناسایی و جذب استعدادهای درخشان کشورهای مسلمان و ارائه بورس به نخبگان آنان است تا به گفته مقامات این فرقه، در آینده بتوانند فرهنگ کشورهای مسلمان را منطبق با اقتضائات تمدن غرب و گفتمان مدرن شکل دهند.

گروه فرهنگی مشرق- در تلمود(یکی از کتابهای مذهبی یهود می باشد که از آن به عنوان تورات شفاهی نیز یاد می‌شود) آمده است: از آن رو كه مسيح دروغگوست و بدان سبب كه محمد(ص) به [حقانيت] او (مسيح) اعتراف كرد، و اعتراف كننده به [حقانيت] دروغگو، دروغگويي مانند اوست، واجب است كه با دروغگوي دوم به جنگ برخيزيم هم‌چنان كه با دروغگوي اول جنگ كرديم. رژيم نامشروع اسرائيل پس از سال ۱۹۶۷ به شكل آشكار و واضح به جنگ با عقايد اسلامي پرداخته است. از جمله اين روش‌ها مي‌توان به حمايت این رژیم از فرقه هاي استعماري (اسماعيليه، بهاييت، قادياني و...) اشاره کرد. رژيم صهيونيستي اجازه نشر افكار و عقايد این فرقه ها را در فلسطين اشغالي صادر، و راه را براي عرضه جهاني افكار و عقايد آنان از طريق ايجاد كنگره جهاني آن در شهر حيفا هموار كرد. اين رژيم، به افكار و عقايد منحرف اين گروه‌ها در رسانه‌هاي عمومي مختلف خود حق انتشار داده است.

تجربه نشان داده است که غرب برای به حاشیه راندن و تضعیف انگیزه‌ها و حرکت‌های اسلامی از سیاست موازی سازی و ایجاد تفرقه مذهبی و قومی استفاده کرده است و می‌توان انتظار داشت غرب مجدداً از این حربه در جهت مقابله با امواج شیعی در منطقه استفاده کند، تلاش شبکه آقاخان برای نفوذ در ایران، به دلیل قوت و قدرت اندیشه شیعی اثنی عشری و حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران همواره با ناکامی مواجه شده است، اما به نظر می‌رسد، بازیگران عرصه بین‌الملل و به خصوص انگلستان برای به حاشیه راندن جریان اصیل شیعی در منطقه از فرقه اسماعیلیه و شبکه آقاخان استفاده خواهند کرد.






کریم آقاخان به همراه خانواده. زهرا(بزرگ‌ترين فرزند وی) در سال ۱۹۹۴ از دانشگاه هاروارد با درجه‌ی ليسانس در مطالعات توسعه فارغ التحصيل شده است و اکنون رييس بخش رفاه اجتماعی در مقر آقاخان در فرانسه است. پسر ارشدش، رحيم، که از دانشگاه براون (آمريکا) در سال ۱۹۹۵ فارغ التحصيل شده است، مسئوليت‌هايی در زمينه‌ی مؤسسات توسعه‌ی اقتصادی امامت دارد. (پسر دومش، حسين که از کالج ويليامز (امريکا) در سال ۱۹۹۷ فارغ التحصيل شده است به فعاليت‌های فرهنگی در شبکه‌ی توسعه‌ی آقاخان می‌پردازد).

اسماعیلیان گروهی از به اصطلاح شیعیان هستند که امامت را به اسماعیل، فرزند امام جعفر صادق(ع) ختم می‌کنند و او را امام هفتم می‌دانند.
فرقة اسماعیلیه، دومین فرقه پرجمعیت شیعه، بعد از اثنی عشری است. اینان هم‌زمان با روزگار سامانیان سربرآوردند؛ در سال 148ق. (765م.) در كوفه از شیعیان جدا شدند و دست به نهضتی سیاسی مذهبی برای براندازی عباسیان زدند. آنها قایل بودند كه حكومت عدل توسط امامی از فرزندان اسماعیل بن جعفر(پسر بزرگ امام صادق سلام الله علیه به وجود می آید و سده‌ها با توان بسیار به پراکندن اندیشه خویش پرداختند.
 امروزه از شمارشان کاسته شده‌است. اسماعیلیان در قطعاتی از تاریخ دارای حكومت بوده اند( مثل فاطمیون مصر و الموت ایران)، بنابراین توانستند، عقاید خود را مكتوب و نظام مند كنند. در ایران بسیار کمیابند و در برخی کشورها مانند هندوستان و تانزانیا و کنیا پراکنده‌اند.

چنانکه هانری کربن می‌گوید: اسماعیلیان نزاری پس از سقوط قلعه الموت به دست مغولان و نابودی کتب موجود در آن منابع خود را از دست دادند. اما اسماعیلیان مستعلوی که در دوره فاطمیان در مصر مستقر بودند و اکنون بیشتر در هند هستند، منابع دست اول خود را حفظ کرده‌اند، هرچند تمایلی به انتشار آن ندارند.






آقاخان، همچون غربيان يا بهتر بگوييم مسلمانان سكولار به زندگى خود ادامه مى دهد و جوانان اسماعيلى را تشويق مى كند كه به اين سبك روى آورده و در فضاى معنوى معتدل به صورت سكولار زندگى نمايند.

امام کنونی اسماعیلیان نزاری که در منطقه الموت تمرکز جغرافیایی داشتند،کریم آقاخان نام دارد که زاده ژنو است و اکنون در پاریس اقامت دارد و فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد است.


انحرافات عقیدتی فرقه

انحراف اسماعيليه از زواياي مختلف قابل بررسي است كه مهمترين انحرافات اين گروه را مي‌توان سه چيز برشمرد:

الف. تأويلات باطنيه در حد بي‌اعتبار دانستن ظواهر شرع پيش مي‌رود، يعني اينها احكامی مانند وجوب نماز، روزه، حج و... را قابل نسخ و رفع مي‌دانند و با اين حساب با انكار شريعت، راه اباحه‌گري بي‌حد و مرز را مي‌پيمايند. داشتن چنين عقيده ای به اتفاق فرق اسلامي، موجب كفر و خروج از اسلام است، بدين جهت هنگامي كه تمام مذاهب اسلامي نماينده به مجمع التقريب بين المذاهب الاسلامي معرفي كرد، اين گروه موفق نگرديد كه نماينده خود را به مجمع مزبور معرفی نمايد، زيرا همه فرق اسلامي، مسلماني گروه مزبور را قبول نداشتند.


از بزرگترین اهداف شبکه آقاخان، شناسایی و جذب استعدادهای درخشان کشورهای مسلمان و ارائه بورس به نخبگان آنان است تا به گفته مقامات این فرقه، در آینده بتوانند فرهنگ کشورهای مسلمان را منطبق با اقتضائات تمدن غرب و گفتمان مدرن شکل دهند.

ب. شيعه اثنی عشري، گروه مزبور را گمراه و منحرف مي‌دانند، زيرا تاويلات بي‌حد و مرز آنان علاوه بر نفي ظواهر شريعت به نفي خشم نبوت هم مي‌انجامد. همچنین عدد هفت براي آنان يك ارزش مادر به حساب مي‌آيد تا آنجایی که همه انبياء و اوصيا و امامان را منحصر در عدد هفت می دانند و به عقیده ی این فرقه، دين متأثر از عرفان و عقايد هندوئيزم و فلسفه ستاره پرستان است.
ج. عدم پذيرش امامان بعد از امام صادق(ع) خود انحرافي است كه به منزله انكار همة ائمه است و انكار يكي از امامان مانند انكار رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ است. انحرافات اسماعيليه از نظر معرفتي خيلي فراوان است و در واقع تمام انحرافات آنان به همان سه انحراف اول بر مي‌گردد.






بخش فرهنگی شبکه آقاخان نیز اخیرا مسئولیت مرمت و بازسازی آثار تاریخی افغانستان و تاجیکستان را جهت نفوذ در افکار عمومی و نخبگان فرهنگی این دو کشور، تدارک دیده است.


تشکیلات فرقه
آقاخان چهارم در حال حاضر از شبکه ای شامل سیصد مؤسسه و برنامه آموزش در هند و پاکستان و کنیا و تانزانیا و چندین کشور دیگر حمایت و پشتیبانی می کند و به کارهای اقتصادی رغبت نشان می دهد.
قطب این فرقه تشکیلات وسیع و سازمان یافته ای را درسراسر جهان تشکیل داده که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1.    AKA : آکادمی آقاخان که هدف آن عضوگیری و آموزش جهت تبلیغ و نشر اعتقادات و اهداف این فرقه در شهرها و کشورهای دنیا می باشد.
2.    AKES:  خدمات آموزشی آقاخان
3.    AKF:  بنیاد آقاخان
4.    AKFED:  صندوق توسعه اقتصادی آقاخان، جهت برنامه ریزی مالی و تامین بودجه تبلیغاتی فرقه استفاده می شود.
5.    AKPBS: ساختمان برنامه ریزی آقاخان

6.    AKT: فرهنگ آقاخان
7.    AKU: دانشگاه آقاخان
8.    UCA:  دانشگاه آسیای مرکزی، بنیاد تمرکز که برای ترویج عقاید فرقه، دانشجویان را از سراسر دنیا به صورت رایگان پذیرش می کند.
9.    خدمات ترويج صنعتي
10.    دانشكده پزشكي آقاخان
11.    مدرسه پرستاري
12.    مركز اسماعيليه لندن
13.    بنياد جوايز معماري آقاخان
14.    بيمارستان آقاخان كراچي

و دیگر نهادها و موسساتی که در سراسر دنیا جهت تبلیغ، عضو گیری و تامین بودجه های کلان که صرف گسترش فرقه و تبیین آن در کشورهای دنیا بالاخص کشورهای جهان سوم می گردد.




وى در موارد متعدد از جوامع اسماعيلى نزارى ديدن كرده و به ارتقاء فرهنگ و اقتصاد آنها كمك كرده است. بعد از اشغال افغانستان در سال 2002 م توسط آمريكا آقاخان چهارم از آنجا ديدن كرد و در فعاليتهاى اقتصادى آنجا شركت نمود.


گسترش فرقه اسماعیلیه در قرن اخیر

آقاخان سوم یعنی«سلطان محمدشاه» که ۷۲ سال رهبری فرقه اسماعلیه را برعهده داشت، مشهورترین شخصیت این فرقه به شمار می‌رود. او پایه گذار نهادها و موسسات اقتصادی و فرهنگی در شبه قاره هند، و بنیان شبکه توسعه آقاخان بود. « سلطان محمد شاه»، از سال ۱۹۳۷تا ۱۹۳۹ رئیس جامعه ی ملل گردید. جامعه ملل، شکل اولیه سازمان ملل فعلی بود که توسط قدرتهای بزرگ و فاتح جنگ جهانی اول تاسیس شد ولی با شروع جنگ جهانی دوم و حمله ارتش رایش به لهستان و شوروی، جامعه ملل از هم فروپاشید.

در این میان، سنت حضور در مجامع بین المللی در فرقه اسماعلیان ادامه یافت و فرزند ارشد سلطان محمدشاه، یعنی علی خان بعدها به عنوان سفیر پاکستان در سازمان ملل برگزیده شد. شایان ذکر است رهبر فعلی فرقه اسماعیله، « کریم آقاخان» می باشد که به عنوان چهل و نهمین امام موروثی اسماعیلیه است. او يکی از ثروتمندترين انسان های روی زمين است؛ درآمد وی ۱۵۰ ميليون دلار در سال تخمين زده می شود.  وی دوران کودکی خود را در نایروبی، پایتخت کنیا، سپری و سپس برای تحصیل مدت  ۹ سال را در مدرسه‌ی "له روزی" سوییس گذرانید. و در سال ۱۹۵۹ از دانشگاه هاروارد به دریافت مدرک ممتاز لیسانس در رشته‌ی تاریخ اسلام نایل گردید. برادر آقاخان، امين، در سال ۱۹۶۵ پس از فارغ التحصيلی از هاروارد به مقر سازمان ملل، در بخش امور اقتصادی و اجتماعی پيوست. از سال ۱۹۶۸، امين به امور مديريت و توسعه‌ی اساسی مؤسسات امامت پرداخته است.

كریم آقاخان، در سال های اخیر شبكه توسعه آقاخان (AKDN) كه همان مدیریت و سازمان مدرن اسماعیلیه است را شكل داد و پس از آن نیز تشكیلاتی وسیع با بودجه های سنگین كه دقیقاَ مشخص نیست از كجا آمده شكل داد و حالا به عنوان سی و دومین ثروتمند انگلیس تحت لوای فعالیت های خیریه در حال توسعه فرقه اسماعیلیه در كشورهای مختلف از جمله كشورهای آفریقایی است. تا جایی كه گفته می شد در گردهمایی این فرقه در سال 2008 در آمریكا، 38 هزار نفر از سراسر جهان شركت كرده اند.




کریم آقاخان روابط گرمی با خانواده پهلوی به ویژه فرح پهلوی دارد

وی نشان‌ها و جوايزی از سازمان‌های حرفه‌ای مختلف به خاطر کار در زمينه‌ی معماری و حفظ بناهای تاريخی دريافت کرده است. در سال ۱۹۵۷ عنوان حضرت ‌والا از سوی ملکه‌ی انگلیس و عنوان والاحضرت از سوی شاه ايران در سال ۱۹۵۹ به وی اعطا شد.

در حال حاضر یک شرکت زنجیره ای بین المللی به نام «صندوق توسعه اقتصادی آقاخان» به عنوان محور اقتصادی این فرقه مشغول سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های اقتصادی دراکثر نقاط جهان می‌باشد. کارمندان این شرکت در حال حاضر ۱۸ هزار نفر و سرمایه آن بیش از یک و نیم میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. گفته می‌شود که این شبکه همچنین، گروه رسانه ای گسترده ای را تحت کنترل دارد که در ذیل به شاخه هایی از فعالیت های آن اشاره می‌شود:

**گروه رسانه‌های نیشن Nation شامل سه روزنامه و دو هفته نامه و یک شبکه تلویزیونی وهمچنین یک شبکه رادیویی که در آفریقای شرقی و منطقه مدیترانه به جذب مخاطب و اشاعه آموزه‌های اسماعیلی مشغول است. همچنین وی نشریاتی در انگلیس، افغانستان، آذربایجان و برخی دیگر از كشورها دارد و حتی دیدارهایی در راستای توسعه روابط با روئسای جمهور و سران كشورهای افغانستان، پاكستان، امارات، مالزی، روسیه، آذربایجان، آمریكا، هند، فرانسه، ایتالیا، سوریه، سنگال، مراكش، اسپانیا، تاجیكستان و بریتانیا نیز داشته كه تصاویرش در سطح اینترنت انتشار یافته و همچنین روابط گرمی با خانواده پهلوی به ویژه فرح پهلوی دارد.



















تصاویر بدست آمده از کریم آقا خان در کنار برخی شخصیت های مهم

اهداف ذکر شده برای شبکه فرهنگی - رسانه ای آقاخان به گفته گردانندگان آن مواردی از قبیل: تقویت جامعه مدنی، توسعه روستایی و آموزش زنان و دختران، آموزش کلان با تاسیس دانشگاهها و آکادمی‌های مختلف در سراسر جهان و . . . می‌باشد.
از بزرگترین اهداف شبکه آقاخان، شناسایی و جذب استعدادهای درخشان کشورهای مسلمان و ارائه بورس به نخبگان آنان است تا به گفته مقامات این فرقه، در آینده بتوانند فرهنگ کشورهای مسلمان را منطبق با اقتضائات تمدن غرب و گفتمان مدرن شکل دهند.

این فرقه همچنین همکاری و سرمایه گذاری گسترده ای با شرکت «مایکروسافت» آمریکا،  «بنیاد راکفلر»، «بنیاد فورد»، «دانشگاه هاروارد» و «وزارت تعاون و توسعه اقتصادی» آلمان، «آلکاتل» و «بوئینگ»، «بنیاد شل» انگلیس، «صندوق توسعه اجتماعی» ژاپن، «بانک اسکوشیای» کانادا، «سازمان تعاون کلیساهای » هلند، «کانتون» سوئیس، همکاری و روابط نزدیک با دولت‌های ایالتی «گجرات و راجستان و ماهاراشترا، دهلی» هند، «جمعیت تنظیم خانواده» پاکستان، «سازمان باستان شناسی» سوریه و قزاقستان، «حکومت ولایت خودمختار کوهستان بدخشان تاجیکستان» و همکاری مستقیم با دولت «افغانستان وتانزانیا و سوریه و فیلیپین» را عملی نموده است.

از سوی دیگر، فرقه آقاخان، با انتشار کتابچه ای تحت عنوان «شبکه توسعه آقاخان» اقدام به تشریح تاریخچه و اهداف اقتصادی - فرهنگی و اجتماعی خود در میان بیش از پنجاه کشور و در قالب صدها شرکت و موسسه اقتصادی و فرهنگی نموده است که در بخشی از آن چنین آمده است : «شبکه توسعه آقاخان، متشکل از گروهی از سازمانهای غیرمذهبی، بین المللی و خصوصی است که در جهت بهبود فرصت‌ها و ارتقای شرایط زندگی مردم در مناطق در حال توسعه جهان، تلاش می‌کند که در این راستا فعالیت‌های غیرانتفاعی را در دستور کار خود قرار داده است.










این فرقه همکاری و سرمایه گذاری گسترده ای با شرکت «مایکروسافت» آمریکا،  «بنیاد راکفلر»، «بنیاد فورد»، «دانشگاه هاروارد» و «وزارت تعاون و توسعه اقتصادی» آلمان، «آلکاتل» و «بوئینگ»، «بنیاد شل» انگلیس، «صندوق توسعه اجتماعی» ژاپن، «بانک اسکوشیای» کانادا، «سازمان تعاون کلیساهای » هلند، «کانتون» سوئیس، همکاری و روابط نزدیک با دولت‌های ایالتی «گجرات و راجستان و ماهاراشترا، دهلی» هند، «جمعیت تنظیم خانواده» پاکستان، «سازمان باستان شناسی» سوریه و قزاقستان، «حکومت ولایت خودمختار کوهستان بدخشان تاجیکستان» و همکاری مستقیم با دولت «افغانستان وتانزانیا و سوریه و فیلیپین» را عملی نموده است.


شبکه توسعه آقاخان و جمهوری اسلامی ایران
اسماعیلیه در قرن‌های اخیر، دیگر آن گروه سرکش و یاغی که در کوه‌ها و غارها سنگر می‌گرفتند و با ترورهای مخفیانه خویش، رعب بر دل مخالفان می‌افکندند، نیست، بلکه دستور کار خود را بر مبنای «انطباق با محیط و تغییرات تاریخی» بنا نهاده‌ است. «شبکه توسعه آقاخان» فعالیت‌های گسترده‌ای را در سطح بین‌الملل و همچنین جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا دارد.
نوسازی و گسترش فرقه اسماعیلیه در قرن اخیر همزمان با شکل‌گیری فرقه‌های استعماری «بهاییت» و «بابیت» در ایران بوده است، به نظر می‌رسد، نزدیکی شعارها و آموزهای بهاییت و فرقه اسماعیلیه، مدرن، کاملاً حساب شده و تحت یک مدیریت پشت پرده  می باشد و این تشابه هیچگاه به صورت اتفاقی رخ نداده است.

بررسی نوع تأثیرپذیری بهائیت در عقاید خود با توجه به هم‌زمانی حمایت انگلستان از آقاخان اول و پیدایش فرقه بهائیت می‌تواند زمینه این آگاهی را افزایش دهد. به عنوان مثال فرا رسیدن قیامت که توسط ائمه اسماعیلی مطرح شد و پایان شریعت و شروع به اباحه‌گری در نسخ شریعت محمدی و تاثیر پذیری توسط باب و بعداً بهاء‌الله تاثیر داشته است، آنجا که طاهره قرةالعین در بدشت (روستایی در هفت کیلومتری شرق شاهرود) قیامت کبری و نسخ شریعت را اعلام کرد و تمام وظایف دینی را ملغی اعلام کرد. جایگزینی «جماعتخانه» در اسماعیلیه آقاخانیه به جای «مسجد» و جایگزینی «مشرق الاذکار» در بهائیت نیز به این شباهت در مدیریت شبکه‌ای دامن می‌زند.

البته ما به هیچ وجه کافران ملحدی چون بهائیان را با فرقه اسماعیلیه مسلمان هم‌ردیف نمی‌دانیم و در جهت تکفیر کسی نیستیم و مرادمان از مطرح کردن این بحث، بررسی علت نزدیکی شعارهایی چون سکولاریسم و اباحه‌گری در طول تاریخ ... از ناحیه این دو فرقه متفاوت است که می‌بایست با بررسی و تحقیق، حقیقت تبیین شود و مشخص شود سرمنشأ اصلی و خط دهی از کجاست.
آقاخانیه نظام دعوتش همانند اسماعیلیان سابق نیست و مبلغ به آن معنا ندارد، در حالی‌که با توجه به عمق نفوذ شبکه آقاخان در ساختارهای کشورهای مختلف، بررسی این موضوع که این شبکه چگونه از روش های اقتصادی ، اجتماعی برای جذب مخاطب استفاده می‌کند، ضروری است.


انشاالله در قسمت آینده، نفوذ این فرقه در جامعه معماران معاصر ایران تشریح خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 175
  • در انتظار بررسی: 57
  • غیر قابل انتشار: 125
  • صالح ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    29 34
    یعنی مشرق دمت گرم حال اومدیم دست مریزاد
    • لطف الله AF ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۸
      4 2
      درمورد کتابها اسماعیلیان باید پیداکنم
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    13 23
    درود بر مشرق . الله يحفظكم
  • محمدرسول ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    6 16
    علی بود
  • محمد ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    15 15
    مشرق دستت درد نکنه از این نوع اطلاع رسانیت و چاپ این قبیل مقالات تشکر میکنم
  • علی ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    65 29
    مشرق فقط واسه چرت و پرت نوشتن یکه تاز میدانی.
  • hamid ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    12 15
    بحثهای تخصصی وکارشناسی مانند این مقاله خوب است جهت گیری سیاسی و حب وبغض هم در آن نبود ونتیجه گیری رابعهده خواننده گذاشتید امیدوارم این موارد با همین سبک ادامه یابد
  • حسین ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    8 4
    یعنی چی علی بود!
  • میثم ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    12 15
    بصیرت افزایی و روشنگری یعنی همین گزارش ... ادامه بدهید حتما .
  • ابوالفضل ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    6 2
    عالی بود یه مساله در مورد فعالیت های جاری بهاییت در کشور،مثل تبلیغاتشون نوع جذب و مباحث درون گفتمانیشون هم بگید بد نیست
  • سجاد ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    15 18
    سلام با اینکه اینها فرقه ی ضاله ای هستند که قائل به امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداه نیستند ولی خیلی از این اعراب وهابی کودنی که دست علی رو ول کردن وبه پای دیگران چسبیدن بهترن هرچی باشه برای امام حسین گریه میکنن و شیعه ی علی و محب زهرا هستن
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    40 6
    هنوز ثبت نام می کنند ؟! با درس و کار و تو ایران که به جایی نرسیدیم !
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    8 5
    یک حرف از حق برداری دیگر باطل است نه حق دوست من. حق یعنی راه خدا؛ غیر ذره ای به آن دست بخورد دیگر آن راه، راه خدا نیست. یا علی
  • یک شیعه ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    9 2
    حدیث از امام صادق عليه السلام : كَلامٌ فى حَقٍّ خَيرٌ مِن سُكوتٍ عَلى باطِلٍ؛ سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
    • علی تهرانی IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
      0 1
      حرف حساب 👏
  • ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 4
    احسنت
  • صادق ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    9 11
    از این عکسها می توان به قدرت و نفوذ آنها پی برد. مشرق هم این گزارش را بدون هدف نگذاشته به نظر یکی از راههای تهاجم فر هنگی می تواند همین فرقه پولدار و باقدرت باشد.
  • یک شیعه ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    4 6
    حدیث از امام صادق عليه السلام : كَلامٌ فى حَقٍّ خَيرٌ مِن سُكوتٍ عَلى باطِلٍ؛ سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    9 18
    هرچقدر در شناسایی عوامل شیطان تلاش کنید اجرتان عندلله بیشتر خواهد شد.به امید ظهور امام هصر(عج)
    • حمید IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۷
      2 0
      حصر درسته بهمعنی حصار
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    7 14
    پس اين وزارت خارجه ما كه اينهمه ديپلمات داره نميتونن حداقل توي افغانستان هند تاجيكستان جلوشونو بگيره.
  • علي ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 8
    اقا خان : هي واي من ، عكس ها فكر كنم فتوشاپ باشد .
  • ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 1
    جالب است غربی ها این اسامی خوش خوراک خودشان را از دوره قاجار ها روی بچه تمرین کرده اند مثلا آقاخان نوریالبته میرزا هم هم داشت یعنی سه عنوان تقلبی (میرزا+آقا+ خان) اولا نشان قدرت طلبی خانواده دارد در اسم گذاری و تجربه نشان داده این قبیل اسامی در شرق از لانه هایی بیرون می آیند که خانواده آن ها کشته مرده قدرتند و حامی قلدر نیاز دارند و حامی خارجی باشد بهتر است و اسم نیز قطب نما است لعنت براین عقده های روانی انسان ها
  • ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    20 3
    یه اسماعیلی هم بیاد نظراتشو بگه .خوبه
  • احسان ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    3 2
    منظورش "عالی" هست
  • حسین ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    8 6
    به امید ظهور حضرت مهدی(عج).اجرکم عندالله
  • رشتی ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    9 19
    خدایا خودت انقلاب اسلامی ایران را از مکر و کینه دشمنان داخلی و خارجی حفظ کن امین یا رب العالمین
  • معمارباشی ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    4 5
    مشتاقانه منتظر قسمت آینده هستیم.جامعه معماری ما دچار مشکلات عدیده ای است.غربزدگی در این جامعه بیداد میکند.مرسی از گزارش خوبتون
  • حامد ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 2
    و مکرو و مکرالله والله خیر الماکرین
  • احمد ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 0
    سلام مرسی خوب بود پیشنهاد میکنم کتاب کسانی که میخوان اطلاعات بیشتری از فرقه اسماعیلیه داشته باشن کتاب اسماعیلیان آقاخان رو بخونن نویسنده:سید محسن موسوی گرمارودی
  • روح اله ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 2
    بیچاره هول بوده، انگاری بار اولش بوده که نظر می داده!!!
  • ناشناس ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 1
    با درس و کار بدون توکل به خدای بزرگ هیچ جا به جایی نمی رسیم.
  • روح اله ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 4
    دهن گشادت رو ببند لطفا!!!
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 4
    سایت مشرق عزیز خدا خیرتان دهد روشنگری شما در موارد سیاسی ودینی بی نظیر است تشکر تشکر
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 2
    جیگر کار شیطون همینه خودش و به رنگ تو در میاره که تو رو از راه بدر کنه. گول نخور . شیعه مرجع تقلید داره اینهمه امام جماعت هست برو یه دقیقه مسجد محلتون سوال کن.
  • ALI ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    5 3
    كاش ازدواج افتضاحش با خواننده انگليسي را نيز ذكر مي كرديد. شركتهايي كه نام برديد همگي از شركتهاي حامي فراماسونري در جهان هستند. انگليس از اين دست مذهبي ها زياد داره يكيشون را الان ميتونيد در مصر ببينيد كه مي خواهند تا عراق را بگيرند.
  • ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 0
    تو بحث سیاسی گاهی حرفت درسته. ولی در بحث های فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مثل این حتی عالم ترین آدمها هم نمی تونن مثل مشرق کار درست تحلیل کنن. مشرق جزاکم الله خیرا
  • ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 1
    این بنده خدا هم نگفت اینا حق هستند. گفت وهابی نیستن
  • ALI ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    1 0
    كاش ازدواج افتضاحش با خواننده انگليسي را نيز ذكر مي كرديد. شركتهايي كه نام برديد همگي از شركتهاي حامي فراماسونري در جهان هستند. انگليس از اين دست مذهبي ها زياد داره يكيشون را الان ميتونيد در مصر ببينيد كه مي خواهند تا عراق را بگيرند.
  • ALI ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    2 1
    كاش ازدواج افتضاحش با خواننده انگليسي را نيز ذكر مي كرديد. شركتهايي كه نام برديد همگي از شركتهاي حامي فراماسونري در جهان هستند. انگليس از اين دست مذهبي ها زياد داره يكيشون را الان ميتونيد در مصر ببينيد كه مي خواهند تا عراق را بگيرند.
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    31 1
    بررسی عقاید اسماعیلیان و فرق مختلف آنها در آفریقا و شبه جزیره هند ، کار بسیار خوب و شایان توجهی است ؛ اما لازم است در بعد تاریخی و فرهنگی و مذهبی آنان بسیار دقت شود؛ کریم آقا خان که در گزارش فوق محور بحث اسماعیلیان قرار گرفته به عنوان حاکم و رهبر این فرقه و نه رئیس مذهبی این فرقه تلقی می شود ؛ دقیقا همان اتفاقی که در زمان تاسیس امویان برای مسلمانان اهل سنت افتاد یعنی رهبری سیاسی و ظاهری از مرجعیت دینی جدا شد - معاویه در شام حاکم بود اما فقهاء سبعه در مدینه مرحعیت دینی مردم را داشتند - ، در اسماعیلیه نیز این اتفاق در قرن های 3 و 4 هجری افتاد ؛ این تفکیک هم اکنون نیز در میان اهل سنت رایج است، به طور مثال هم اکنون در عربستان حکومت سیاسی بر عهده آل سعود است اما مرجعیت علمی و مذهبی در دست خاندان آل الشیخ است و در مصر نیز مرجعیت مذهبی با دانشگاه الازهر است اما حکام و رئیس جمهور ممکن است کسی مانند مبارک باشد و در ایران پیش از انقلاب نیز مرجعیت دینی با مرحوم آیت الله بروجردی بود اما حاکم محمد رضا پهلوی بود ؛ روشن است که با بررسی رفتار و کردار ملک عبدالله و مبارک و ... نمی توان در مورد مسلمانان اهل سنت نظر داد ، همچنین با بررسی شخصیت و رفتار کریم آقاخان نمی توان و نباید در مورد اسماعیله حکم کرد . به هر صورت آنچه روشن است اگر چه اسماعیله در نگاه ما یک فرقه با عقاید انحرافی است اما همانطور که در متن هم آمده است اسماعیلیه مانند بهائیت و وهابیت از فرقه های تازه تاسیس انگلیسی نیست بلکه یک فرقه اسلامی با تاریخ طولانی و فقه و فرهنگ خاص است و برخورد با آنها ، به خصوص با متدینان و مردم عوام این فرقه باید از بعد فرهنگی و ارشادی باشد و قطعا نباید به همان صورت رفتار با بهایی ها و وهابی ها باشد ؛ به نظر می رسد گزارشی که شما ارائه کرده اید باعث می شود مخاطبین عام سایت مشرق نسبت به کلیه اسماعیلی ها نگاهی یک سویه و دشمنانه پیدا کنند نه مشفقانه و ارشادی
  • دانشجوی نخبه ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    10 5
    متشکریم ما را با اینا آشنا کردی.می خوام عضوشون بشم هههه
  • معمار ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    11 2
    با سلام و عرض خسته نباشید مقاله ی خوبی بود این بنیاد گران ترین جایزه معماری دنیا را به منتخبین ارائه می کند. از ایران هم تا کنون چند بار این جایزه نصیب معماران ایرانی شده است. اگر می خواهید در قسمت بعد بگویید که چون کامران دیبا و ... این جایزه را دریافت کرده اند پس این ها با اسماعلیه مرتبطند منطق بسیار ضعیفی است. در ضمن بدانید جامعه معماری امروز ایران جامعه آشفته ایست از نظر معماری اما نه از نظر اخلاقی یا اعتقادی. من چندین نفر از بهترین و دلسوزترین انسانهای عمرم را در این جامعه دیده ام. با این اتهام های "معماری لیبرال" که مشخص نیست از کجا درآورده اید فقط این آشفتگی را بیشتر به هم میزنید. این دفع حداکثریست. این دلسوزی نیست. لذت افشاگریست! در این سالها حرکتهای خوبی در معماری صورت گرفته. شما را به خدا این روند را با جناحی بازی ها و رسانه بازی ها خراب نکنید تا نابود شود. ای کاش میفهمیدیم!
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
      0 1
      با نظر شما موافقم
  • معمار ایرانی ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    3 0
    روشنگری با افشاگری خیلی فرق داره برادر،ضمناً هما جا خوب و بد وجود داره،من جمله جامعه معماری ایران.لطفا بگو چه حرکت های خوبی در سطح کلان در جامعه معماری ایران اتفاق افتاده؟ بذار مشرق قسمت دومو بذاره بعدش درمورد رویکردش به موضوع معماری نظر بده.عجولانه قضاوت نکن عزیز
  • محقق ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 1
    1- بررسيها بايد بيرون از مباحث شعاري و موضعكيريهاي شخصي باشد، و نقد روشها و عقايد مستقلا در بخشي بيايد، اما نه اينكه با همه عبارات و ادبيات مقاله آميخته باشد اكر اين نكته را رعايت كنيد تاثير روشنكريتان بيشتر و بهتر مقبول مي افتد 2- جوايز معماري كه مؤسسه مربوطه داده است، به طرحهايي تعلق كرفته كه بجز خلاقيت، رويكر مثبت و تصحيحي نسبت به معماري غربي رايج داشته اند. 3- تجمعات اسماعيلي در ايران هنوز هم بعد جند قرن برقرار است روستاهايي در خراسان از آن جمله اند. ولي ظاهري متفاوت با بقيه روستاها ندارند. بجز اينكه بيشواي روستا را دولت تعيين نمي كند. 4- عليرغم جنجال مؤسسات خودي در مواجهه با انحرافات ولى نسبت به تامين نيازهاى فرهنكي اين روستاها كار ظريف و مناسبي و جدي انجام نكرفته است و اين در حاليست كه وهابيان بيش از بانزده سال روي آن كار مي كنند با اينكه انها را باطني و مهدور الدم مي دانند و اين روستا هم در متن مركز شيعي واقع شده و هيج سني ندارد. ابتدا يك كاركر بلوج به نام كاركري از بلوجستان انجا امد با خانواده اش مستقر شد، بركار و كم مزد بعد جند ماه يك مبلغ وهابي با خانواده اش به اين روستا مهاجرت كرد و به اسم تامين نيازهاي ان يكنفر انجا مستقر شد البته روحيه و تربيت واكسينه اسماعيلي مانع تاثير جندان در محيط اسماعيلي انجا بوده، ولى نسل جديد روستا معلوم نيست در امان باشند. 5- اكر متصديان خواستند كاري براى اين موارد بكنند، افراد هوشمند و با ظرفيت را بكمارند نه افراد شعاري كه با نصب عكس و جفيه شروع، و با شركت در مراسمهاى سياسي خود را موفق مي بيند كار فرهنكي در اين موارد مثل بقيه موارد نياز به دانش لازم و مهارت عمل و رفتار ظريف دارد بايد با معارف عميق امامي اثناعشري انها را آشنا بطوريكه در عمل بيابند آنها فقط ادعايش را داشته اند نه واقعيت. اكر اين حل شود خود بخود عوارض ديكر اسماعيلي بودن هم برطرف شده هر جند رسما كاري بر نفي آنها نشده باشد
  • رسول ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 3
    چرا شما نامی از رئیس مذهبی فرقه اسماعیلیه نبردید؟!! ضمنا قراردادن نام آیت الله العظمی بروجردی در کنار دانشگاه الازهر مصر بسیار کار نادرستی است.خود شما خوب می دانید که حکومت دینی در کشورهایی مثل عربستان و مصر،کاملا در جهت منافع حکومت سیاسی آن کشورها تعیین شده است.
  • علیرضا ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 2
    سلام انصافا تحلیل جامع و خوبی بود دمتون گرم
  • حبان الله ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    8 6
    بی خود نیست عربها مذهب شیعه را مترادف با کفر میدانند از بس که فرقه های رنگارنگ درست کرده اند . من (نعوذ بالله ) اگه جای خدا بودم آخرین پیامبر را از ایرانیان انتخاب میکردم.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    2 2
    سلام یرادر شما بهتره به جای اینکه فکر کنی که اگر جای خئا بودی چه کار می کردی بهتره بری کمی درمورد اهل سنت بخونی تا ببینی که اونا چند برابره شیعه ها فرقه دارند
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    5 2
    شما جلوي تبليغات سگ هاي وهابي رو در بين اهل سنت ايران بگير مبارزه با شيعيان اسماعيلي در افغانستان هند تاجيكستان پيشكش!
  • سلمان ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 2
    ما منتظر دومیش هستیم.خیلی عالی بود مشرق جون
  • یکی از بندگان خدا ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    4 0
    در حدود سی سال پیش که «دارالتقریب بین المذاهب الاسلامیة‏» در قاهره تأسیس شد و مذاهب شیعه امامیه، زیدی، حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی، هرکدام نماینده داشتند، اسماعیلیان خیلی کوشش کردند که نماینده بفرستند ولی از طرف سایر مسلمانان مورد قبول واقع نشد.
  • یاسر شالفروش ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    5 1
    اسماعیلیه به طور کلى فلسفه‏اى شبیه به فلسفه ستاره پرستان دارند که با عرفان هندى آمیخته است و در معارف و احکام اسلام براى هر ظاهرى ، باطنى و براى هر تنزیلى ، تأویلى قائلند. اسماعیلیه معتقدند که زمین هرگز خالى از حجت نمى‏شود و حجت خدا بر دو گونه است: ناطق و صامت . ناطق، «پیغمبر» و صامت ، «ولى و امام»است که وصى پیغمبر مى‏باشد و در هر حال حجت مظهر تمام ربوبیت است. اساس حجت ، پیوسته روى عدد هفت مى‏چرخد به این ترتیب که یک نبى مبعوث مى‏شود که داراى نبوت (شریعت) و ولایت است و پس از وى هفت وصى داراى وصایت بوده و همگى داراى یک مقام مى‏باشند جز اینکه وصى هفتمین ، داراى نبوت نیز هست و سه مقام دارد: « نبوت و وصایت و ولایت » . باز پس از وى هفت وصى که هفتمین داراى سه مقام مى‏باشد و به همین ترتیب.
  • یلدا ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 1
    مشرق،میبینم که داری پا رو دم شیر میذاری.آقاخان خطر داره حسن،خطر داره
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    2 5
    کریم آقاخان،مأمور سیا و دست نشانده استکبار است.عمق نفوذ این جریان در قاره آفریقا می باشد.طوریکه کریم آقاخان را به عنوان یه فرد مقدس تلقی می کنند
  • مهدی ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 4
    سلام بر مشرقی های عزیز متشکرم از اطلاعات به روز، دقيق، و متنوعی که در اختیار مردم قرار می دید. واقعاٌ قابل استفاده است. در پناه امام زمان (عج) باشید. مبادا تعریفها، موجب تحریکها بشه ها.... همون! در پناه امام زمان (عج) باشید. انشأالله.
  • ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    2 1
    حداقل در این فضا حرمت را نگه دارید شما خودتون اشتباه نمیکنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    0 1
    الهی امین
  • مسعود ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    1 2
    برخی از آقایان و خانمهای هموطن برای بنیاد آقا خان کار می کنند.
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    3 1
    ازاينها بنويسيد چيه احمدي نژاد ... خاتمي ... موسوي .. اينها به در مي خوردند مشي جان
  • سجاد ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
    6 32
    سلام من اهل شهربابک شهری در استان کرمان هستم تعداد زیادی از فرقه اسماعیلیه در شهر ما زندگی می کنند همین کریم آقاخان(به قول خودشان اما شان)هر جند وقت یکبار می آید پاکستان و اینها به دیدارش می روند کلی پول بهشان می دهند و اکثر جوانهایشان در خارج هستند خیلی ممنون از اینکه پته امام شان را روی آب ریختی
  • علی ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 4
    بیا بزنیم dislike کنیمش امتیاز منفیش بره بالاتر تا این باشه دیگه اشتباه تایپ کنه... خخخخخخخخ :دی
  • احسان ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    28 5
    واقعأ واسه شما متأسفم که دین بزرگانی چون ناصرخسرو،ابوالقاسم قشیری،رودکی،ابن سینا،حکیم نزاری،شمس تبریزی و ... که همه اسماعیلی بودن رو زیر سوال میبرین.جالب اینجاس که اسماعیلیت هیچ وقت نه قدرتی در سیاست داشته نه به دلیل وجود دشمنانی چون شما و تبلیغهای باطل علیه آنها مقبولیتی آنچنانی بین مردم زمانهای مختلف داشته و اینها همه با توجه به شواهد و با تکیه به عقل و منطق خود و نه بخاطر به دست آوردن منزلت اجتماعی مذهب مقدس اسماعیلیت رو پذیرفتن،چیزی که در دوره ما خیلی کم گیر میاد... واقعأ جای تعجب داره که فعالیت های انسانی و بشردوستانه آقاخان رو در دنیا نمیبینین و شایدم میبینین ولی غرض ورزانه به این شخصیت وارسته توهین میکنین! البته حق دارین که نبینین،شما از جمله آدمهایی هستین که حقیقت رو میدونن اما بازم... انشاالله که خدا همه رو به راه راست هدایت کنه.
    • متین IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 0
      شوخی نکن
  • حسین ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    18 5
    در تمام جهان این فرقه و امامانشان قابل قبول هستند ولی فقط در ایران به علت کوتاه فکری افکار غیر قابل قبول هستند... واقعاٌ عجیبه . نه؟ شما کافیه به چندتا از سایت هاشون برید و خدماتی که انجام دادند رو ببینید. تمام خدماتی که انجام میدن بشر دوستانه هست. از کمک به محرومان و فقرا جهان گرفته تا احداث بیمارستان های مجهز و پیشرفته و دانشگاه هایی با سطوح عالی و غیره.. در زمان زلزله بم آمار بگیرید ببینید همین فرقه و امامش چقدر به زلزله زدگان کمک رسانی کردند. در ضمن از سایت خوب مشرق درخواست دارم کتبی که در رابطه با این فرقه و پیروانش در ایران چاپ شده(البته همه کتبها!!) رو ارائه کنند تا دوستان بهتر آشنایی پیدا کنند. ممنون
  • Taha ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    17 1
    موسی به دین خویش، عیسی به دین خویش... آقا به دین و ایمان ملت چیکار دارین... دین یه مساله کاملا شخصیه! هر کسی‌ آزاده که دین خودشو انتخاب کنه...
  • mohamad ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    27 3
    این فرقه همونطور که خودتون گفتین از دوره امام صادق پیداش یافته!! من نمیدونم این این وسط چطوری این فرقه آمریکایی و بریتانیی شده؟! یا اصلا دست غرب تو کاره!!! من دوسته اسماعیلی در ایران داشتم... تنها هدف این فرقه نشون دادن چهرهای غیر خشن از اسلام است... و همچنین کمک‌های بشر دوستانه به کشورهای جهان سوم!!
  • ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    2 36
    دقت کنید که مثلا این شخص با آن خانواده غربیش امام شیعیان اسماعیلی است!! تنها راه مبارزه واقعی با این جریانات معرفی حقیقت انسانی و چهره نورانی فرقه حقه اثنی عشری است. امروز انسانها مانند تشنه ای هستند که به جای آب دارند سم دریافت می کنند.
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    1 11
    البته فرقه گولن و بهایی هم همینکار را می کنند. اما هدفشان از این اقادامات چیست؟ مسیحیان تبشیری و مسیونرهایشان هم مشغول خدماتی از جنس موارد یاد شده هستند اما آیا هدف خدمت به بشریت است؟ آیا معرفی چنین چهره تماما غربی به عنوان امام شیعه اسماعیلی! معنایی جز توطئه دارد؟
  • ايمان علي ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    0 0
    خداوند به همه ما نورمعرفت و هدايت عنايت فرمايد
  • فریماه ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    24 3
    من متاسفم برای شما که در زمانی که عقلانیت،کثرت گرایی،چنداندیشی،گفتگوی تمدن ها....حرف همه انسانهای فزهیخته است افرادی چنین کوتاه فکر وکج اندیش هنوز وجود دارن که تفکرات جزمی ویخ زده ای این چنین دارند ،طریقه اسماعیلی قدمتی به درازای تاریخ دارد که اگر نبود اقدامات و از خود گذشتگی افرادی همچون ابو حاتم رازی ،خواجه نصیر الدین طوسی،موید شیرازی ناصر خسرو،ابن سینا،حمیدالدین کرمانی،حسن صباح.....خلفای فاصمی که امامان این دوره و سپس دوره الموت...ودیگر امامان اسماعیلی تشیع این گونه گسترده نشده بود.من باز هم متاسفم که این مشرق نیوز هیچ مطالعه از تاریخ های به جا مانده ندارند وتنها از روی تعصب ...این گونه نظر داده اند وهمه این صحبتها به علت جهل ونادانی است...که به قول مولانا :در کف هر کس اگر شمعی بدی /اختلاف از گفتشان بیرون شدی...من توصیه می کنم به همه کسانی که چشم بسته نظر دادن کتابهای زیادی نوشته شده که نویسندگان همه مذهب شان غیر اسماعیلی بودند مطالعه کنند از جمله کتاب جدیدی به نام فرقه اسماعیلی نوشته اقای عیسی صمدی ....در دنیا معاصر که اقدامات ومنش اقاخان زبانزد همه هست دیگر نه کتاب آقای گرمارودی ونه نظرات مشرق نیوز خللی در دل طرفدارها ایجاد نمی کند و شما مختارید که چه اظهار نظری کنید ....
  • zeze ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    4 1
    جواب ابلهان خاموشی است
  • اسماعیلی ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    4 3
    با سلام و احترام مقاله شما به نظر میرسه غیر کارشناسی و بدون مطالعه باشه مثل کتاب آقای موسوی گرمارودی که تازه به چاپ رسیده، به قول خودش ده سال زحمت کشیده از طرفی کتاب آقای فرهاد دفتری 20 سال زحمت واقعا کارشناسی انجام داده به بزرگترین کتابخانه اسلامی - اسماعیلی مراجعه کرده و تحقیقات زیادی انجام دادند. بنازم خاطر پاک سنایی راکه می گوید: مسلمانان! مسلمانان! مسلمانی مسلمانی! تو هم امام بحقی و هم حقیقتِ حق تو هم علی زمانی و برقرار تویی
  • الهام ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 5
    ممنون جناب مشرق فکر می کنم کمتر مطلبی را در سایت هادیده ام که این همه نظرات منطقی ومثبت داده اند. بعنوان یک تکنولوژیست آموزشی پیشنهاد می کنم مطالب طولانی که تصاویر زیادی هم دارد بخشی از مطالب را در زیر نویس عکس ها بیاورید اثر ماندنی تر دارد.
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    16 1
    خطاب به همه کاربران مشرق: و این هم سناریوی «مشرق» برای تفرقه افکنی میان مسلمانان شیعه اعم از شیعه اثنی عشری و شیعه اسماعیلی. در عصر مدرن، به راستی انتشار جهالت مدرن برای بسیاری از خوانندگانی که آشنایی چندانی با اسماعیلیه ندارند، جای تبریک ویژه دارد! همین اختلاف افکنی ها و برتربینی ها و خودبینی ها مسلمانان - اعم از شیعه و سنی- است که ملت های مسلمان را به این روز انداخته است. به قول شاعر: به یزدان اگر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم با این بازی حساب شده، و کوچک کردن دیگران، بزرگ نمی شوید! بزرگی آن است که ... بگذریم. منتظر ادامه سناریوی «جهل پراکنی» و «تفرقه بینداز و حکومت کن» هستیم. غرور، همه را زمین می زند. شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی و یهود ندارد. مختارنامه و مصعب بن زبیر و کوفه حاضر همین جاست. همین جا. ایران! و اکنون مردمانی مغرور از دانشی جاهلانه! دوستان عزیز هر چه دوست داشتید منفی بدهید. کوفیان هم همین کار را کردند! ای ایران سرفراز من یادت بخیر!
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    13 2
    خطر اسماعیلیه چندان نیست مشرق نیوز اگر مردی مقاله ای در نقد پان ترکیسم در حال گسترش در آذربایجان ایران منتشر کن .
  • ++ ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    6 2
    واقعا براتون متاسفم. آقاخان یک عنوان است نه یک اسم....... باز هم متاسفم چون اون کسی که امام زمان رو قبول داشته باشه و به وجودش اعتقاد داشته باشه براش فرقی نمی کنه که به کدوم سمت نماز بخونه . وقتی می گوییم امام معصوم است یعنی همین که هرچه گوید به صلاح پیروانش است.
  • مسلمان ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    3 4
    همه دنیا اشتباه می کنند و مشرق درست می گه.......
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    7 2
    بگویم برایت متاسم مشرق نه !....تاسف نیز لایقت نیست چراکه تمام نکاتی که در نوشته هایت امده نشان از مطالعه ای خوب از این مذهب شیعی داری اما بسیار قرض ورزانه نوشته ای البته از شما کوفیان زمان انتظار بیشتری نباید داشت به کدامین داشته هاتان مینازید به تقلیدتان ؟.....یابه عقلی که در صندوقجه کرده اید وکلیدش را به نگه بانان شب داده اید؟خورشید امامت تابیده ،می تابدوخواهد تابد حتی برشما کوردلان نوشتهای شما در برابر کار های بدی که در حق حضرت علی واولادش کرده اید چیزی نیست .
  • ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    8 5
    البته توهین به هرکسی در در فضای مجازی رایج شده اما من میگم در قرن بیست ویکم با این همه امکانات یک نفر فقط یک نفر رو پیدا کنید که بتونه اثبات بکنه که بعداز 1500 سال نسلش به حضرت علی ( ع ) وبی بی فاطمه (س ) برسه ولی اسماعیلیان با همین امامی که شما دارید ازشون حرف میزنید میتونند ثابت کنند لطفا از روی غرض ورزی و جهالت نظر وابراز احساسات نفر مایید با تشکر
  • ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    5 2
    اگر شک داری برو مطالعه کن وکورکورانه قضاوت نکن تا ببینی که کریم آقاخان از نسل حضرت علی وچهل نهمین امام اسماعیلیان است فقط وجدانی بنویس
  • فریماه ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۲
    0 0
    متاسفم برای مشرق که حتی در محیط مجازی که هر کس آزادانه می تواند نظر بدهد نمیدانم چرانظر منو نگذاشتید ؟؟ا
  • عظيم ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    8 3
    نه دوستان من هيچ يك از عكسها فتوشاپ نيست و همه واقعيت مهض است و باعث افتخار ما اسماعيليان . . .
  • عظيم ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    2 0
    دوستان گرامي و برادران ديني من مخالف نيستم كه كتاب سيد محسن موسوي گرمارودي را بخوانيد كه به قول خودشان 10 سال روي اين كتاب كار كرده اند . ولي بعد از مطالعه اين كتاب برويد و كتاب تاريخ اسماعيليه مربوط به فرهاد دفتري را نيز مطالعه نماييد چون ايشان 20 سال دررابطه با اين موضوع تحقيق كرده اند و در كنار تاريخ نويساني چون ايوانف و هانري كربن و . . . كار كرده اند و زحمت كشيده اند. هر دو را مطالعه كنيد و هر كدام از آنها كه بيشتر توانست با سند و مدرك مطالب رو براي شما روشن نمايد از آن تبعيت و تعريف نماييد. با تشكر و سپاس از مسئولين اين سايت و افرادي كه براي جمع آوري اين مطالب زحمت كشيده اند.
  • عظيم ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    0 0
    ممنون از دوست گرامي كه كارشناسانه موضوع معماري را بررسي نموديد.
  • مونا ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    0 0
    vaghan vasatoon motasefam k bedoone agahi nazar midin
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    6 2
    خااااااااااااااااااااااااااااااااااااک تووووووووووووو سر روزنامه مشرق کنن.حییییییییف خااااااااک که با چرند گفتن داری واسه خودت اعتبار و آّبرو جمع میکنی و خاااااک تو سر اونااای که ندونسته و الکی اراجیف این آشغالو باور میکنن
  • مستجیب ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    2 1
    فعل ما بر دین ما باشد گواه
  • یک اسماعیلی ایرانی ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۳
    12 1
    به نظر شخصي بنده روزنامه مشرق بجای تخريب تعريف كرده است.درود بر اسماعیلیان جهان
  • عظيم ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    3 2
    نظر من متأسفانه منتشر نشد و اميدوارم روزي از اين سانسورها نجات پيدا كنيم.
  • فور یوو ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    11 2
    دوست عزیزی که اهل شهربابک هستی و مطلب گذاشتی، اگه تو در کشوری زندگی میکردی که اینطوری در یک سایت به مذهبت توهین میشد و هیچ نهادی مسئول رسیدگی به اون نبود و افراد زیادی مثل خودت به دلیل جهالت اینجوری نظر میدادن آیا خودت دوست داشتی تو این کشور زندگی کنی؟ یا دوست داشتی که التماس کنی که بهت کار بدن؟ عزیز من اگه پول میدیم یا پول میگیریم نه چیزی تو جیب تو میره نه چیزی از تو کم میشه پس به تو هیچ ربطی نداره. شما بهتره در مورد مذهب خودت نظر بدی و به فکر رشد و پیشرفت خودت باشی،شاید از این کوته بینی و جهالت رهایی پیدا کنی
  • جهادگر جهاد سازندگی سابق ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    2 0
    بر اساس گزارش سال 1370 کارشناسان وزارت جهاد سازندگی سابق: یکی از موسسات بسیار فعال آغاخان که با الگو گیری اولیه از جهاد سازندگی ایران در پاکستان ایجاد شده و اکنون در بسیاری از کشورهای جهان سوم فعالیت جدی دارد، AKRSP می باشد. این موسسه آغاخانی به منظور حمایت از پروژه های توسعه روستایی (با هدف جذب و برخورداری از حمایت های مالی موسسات بین الملیی و بنیاد های خیریه در سراسر جهان) ایجاد شده است. روستاهای مسلمان نشین شمالی علاقه جات پاکستان(گیلگیت و بلتستان و..)، افغانستان و بسیاری از کشورهای آفریقایی و آسیایی از پروژه های این موسسه بهرمند شده اند. کمک کنندگان مالی به پروژه های این موسسه بنیاد فورد، بنیاد راکفلر، فائو، UNDP، بنیادهای آغاخان در اروپا، کانادا و... می باشند.
  • احسان ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    4 0
    مشرق جان: 1.‏ نظراتی که میذاریم رو سانسور نکن چون اگه گزارش شما از پایه و اساس گزارشی غلط و غرض ورزانه است. 2.‏ پیشنهاد میکنم قبل از اینکه این موضوع رو از طرف مسئولین محترم جمهوری اسلامی پیگیری کنیم و دودمانتو به باد بدیم این گزارش رو از روی سایتت بردار باتشکر
  • مسلمان ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    1 6
    این پیغام و لحن تهدیدآمیز آن، به خوبی نشان دهنده ی تأثیرگذاری این گزارش و میزان روشنگری آن هست. آفرین بر مشرق.آفرین بر شجاعت شما
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    0 0
    امام على عليه السلام مَا السَّيْفُ الصّارِمُ فى كَفِّ الشُّجاعِ بِاَعَزَّ لَهُ مِنَ الصِّدْقِ؛ شمشير بُرّنده در دست شجاع براى او دشمن شكن تر از راستگويى نيست.
  • تراب ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    5 0
    جالبه بدونید این آقا امام چهل و نهم اسماعیلیه است
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    4 0
    آقا یا خانم مسلمان! آفرین بر حضرتعالی که بعد از گذشت 200 سال فهمیدید عصر روشنگری هم وجود داره! شجاعت را توهین اکثریت به اقلیت می دونید. اگه همچین اهانتی به شما می شد الان اقسام آتش زدن و اعمال غیر انسانی رو شاهد بودیم. درسته؟ آفرین بر مسلمانی تان جناب مسلمان!
  • ..... ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    15 1
    واقعا براتون متاسفم که بدون هیچ دانشی نظر میدید کاش بجای اینکه به حاشیه نگاه کنید به کارهای بشر دوستانه یا چیز های دیگر نگاه کنید. در ضمن متاسفم که هنوز بلد نیستید به عقاید یک کس یا گروه احترام بگذارید
  • معترض ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    3 1
    متاسفم که بدون هیچ دانش و اندیشه ای مطلب می گزارید. خیلی خوب بود که 4 کتاب می خواندید و به اصطلاح خودتون مقاله می نوشتید. با این مطلب مشخص کردید که هیچ اعتمادی به حرفاتون نمیشه داشت.
  • شاگرد معمار ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    1 0
    سلام معمار باشی اگر میخواهی دنبال گرفتاری های جامعه معماری ایرانی بری، یه سری به ساختمانهایی که دارو دسته آقای میرمیران به عنوان سفارت برای دولت ما ساختند بزنید، همه چی دارند الا هویت ایرانی و یا اسلامی. نمونه هاش توی توکیو، سئول، بانکوک، برلین و فرانکفورت هست. هر کدام شان جدا افتضاح معماری هستند.
  • کوروش والا ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    محشر بود اگه دوست داشتین یه سری به من بزنید
  • به تو چه ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    10 3
    والا این جوری که شما نوشتین یکی نفهمه فکر میکنه اسماعیلی ها رو هم انگلیس به وجود آورده!!!!! ما که تو عمرمون هر چی اسماعیلی دیدیم صد برابر از شما و امثال شما آدم تر بودن و غیر عقده ای تر... بدبختهای عقده ای...صبح تا شب کارتون این شده که بشینین برای غیر شیعه ها حرف در بیارین..یه روز یهودی یه روز بهایی یه روز زرتشیتی یه روز مسیحی. .. یه روز فلان یه روز بهمان.... با این گند کاری هاتون دیگه دم از وحدت که میزنین آدم دلش میخواد بزنه کلتون رو جوری بکوبه تو دیوار که ضربه مغزی بشین... جرات داری نظر منو عمومی کن تا ا همه ی کسایی که مثل خودتونن بتونم حرف بزنم
  • یک دوست ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    1 5
    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دست اندرکاران سایت مشرق نیوز واقعا از مطالب مفید و ارزنده شما در همه موارد استفاده مطلوب نموده ایم و در مراکز فرهنگی آنها را بعنوان اسناد قطعی میتوان یاد کرد . از تلاش های هوشمدانه شما عزیزان که دستهای آلوده صاحبان این فرق ضاله را رو کرده اید بسیار سپاسگزاریم . با دقرت هرچه تمام به کار بصیرتی خود ادامه دهید . دست علی به همراهتان. ضمنا مطمئن هستیم که آندسته از مخاطبان که نمره منفی به این همه فعالیت و روشنگری شما داده اند ، تحمل آشکار شدن واقعیات را ندارند و قصد تخریب دارند .
  • خان آقا ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    3 5
    ای مردم اسماعلیه همه در دوزخ میروند مردم خوبی نیستند همی آغ خان هم
  • شبیلریسز ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    3 6
    آغا خان کافر
  • بنده خدا ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    7 1
    مشرق خان : تا خدا هست نیازی نیست کس دیگه ای، بهتون جواب بده واگذارتون میکنم به خدا و وجدان خودتون.
  • جهادگران سابق ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    2 0
    جهادگر عزیز جهاد سازندگی سابق: اضافه کنید، و این همه در حالی است که در کشور ما با تبدیل نهاد جهادسازندگی به وزارتخانه ای دولتی و ادغام آن در وزارت کشاورزی ، سابقه و تجربه بسیار مفید و موثر 25 ساله فعالیت جهادبرون مرزی در برخی از کشورهای محروم و مستضعف نادیده گرفته شده است و بسیاری از آثار آن نیز عمدا یا سهوا معدوم گردیده و ده ها نفر جهادگر مجرب و ورزیده در این رابطه متفرق و یا بایکوت شده اند!!!
  • علي ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    12 2
    در اين شرايط و در جايي كه تعصب و ناداني به همه جا سايه افكنده، حرف نزدند و سكوت كردن خيلي بهتره. در كشور ايران تعداد قابل توجهي مسلمان شيعه ي اسماعيلي حضور دارند كه همه همراه با قوانين و اصاول ارزشي حكومت شيعي ايران در حال خدمت به كشور و مردمند. اين مسلمانان (اسماعيليان) به همه ي عقايد و انديشه هاي ديني كه با دل مردم گره خوردند احترام ميگذارند و توهين و افترا و تخريب را در شان يك انسان و بنده ي خداوند نميدونند. شيعه معتقد به وجود امام زمان هست (همه ي شيعيان) و اين اعتقاد از آنجا نشات ميگيره كه امام زمان دين رو متناسب با زمان و مكان براي انسانها تفسير كنه و مردم در همه ي زمانها از هدايت الهي بهره‌مند باشند. اين اصل اعتقادي در ميان اسماعيليان هم وجود داره. دوستان عزيز مي دونم كه اين باور رو همه قبول داريد كه ما در قرن بيست و يكم و نه قرن هفتم ميلادي هستيم، اين دنيا و دينداري در اين دنيا مصاديق و شرايط خاص خودش رو ميخواد كه در ميان جامعه ي اسماعيلي به اين شكل تبلور يافته. كاش اين موضوع هم كمي درك بشه كه اينها باورهاي قلبي گروهي مسلمان هست! ضمن احترام به همه ي دوستان احساس مي كنم براي اين جو نامناسبي كه بر فضاي اين خبرگزاري وجود داره همين مقدار بسنده باشه! بنظرم اين مهمه كه يك خبرگزاري ملي به احساسات و باورهاي دروني بخشي از جمعيت ايران احترام بذاره و تنها و تنها توهين و افترا و تاديده گرفتن واقعيتهاي بزرگ رو در دستور داشته باشه. از همه بابت تحمل و صبرتون سپاسگزارم.
  • علي ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
    1 0
    عزيز دلم! در اسلام (اهل هز مذهبي كه باشي) تهميت زدن بدون مدرك و ادله يك عمل بد و حرام محسوب ميشه! و نهايتا! يك سوال به عنوان كسي كه اسماعيليان او را امام زمان قرن بيست و يكم خودشون مي دونند آيا كريم آقاخان نكته ي مثبتي هم در عملكردش داره؟ آيا واقعاً‌نداره؟
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 0
    احسنت. مرحبا. بدون شرح و قابل توجه مشرق!
  • ناشناس نیستم ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    7 0
    جالبه که استکبار فقط با شیعه اثنی عشری که ایران داره مشکل داره!
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    0 0
    چه مد شده ! هر عکسی رو می گن فتوشاپه... گویا کلاس داره.
  • ایرانی ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
    7 2
    تو از این مذهب به اندازه یک کتاب ساده هم چیزی نمی دونی من که این مطلب رو خوندم این آقا خان امام اسماعیلی به تمام دنیا کمک مالی وانسانی کرده است حتی افغانستانی که از ایران عقب است اما دولت ایران جزء حسادت چیزی گیرش نمیاد
  • مهدی رحمانی ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    8 4
    آقای ناشناس من نمی دونم که کی هستی؟ چه اعتقادی داری؟ و مربوط به کدام فرقه می باشی! ولی باید بهت بگم که سخت در اشتباهی و در یک گمراهی آشکار حرکت می کنی و اعتقاد که نداری هیچ، مذهب و اعتقاد ناچیزت با سیاستی که سراپا دروغ است آمیخته شده است... کریم آقاخان، 49مین فرزند رسول الله می باشد و امام حی و حاضر مسلمانان شیعه امامی اسماعیلی می باشند. مستکبر کسانی هستند که به امامت ایشان اعتقاد ندارند و به جای اینکه ایشان را کمک کنند در راه او سنگ اندازی می کنند... کریم آقاخان، امام برحق عصر و زمان است و جز او دیگری کسی امام نیست.
  • سعید محمدی ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    1 0
    آره! عکس ها فتوشاپه و تو هم فکر می کنی جون خودت... این ها فتوشاپ خدایی هست که انسانی هاهاهاهاهاهاهاها...
  • فرشاد محسنی ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    1 1
    بی مخ، این چه ربطی به انقلاب اسلامی داشت؟!!! گیج و گنگس شدی ها!!! یک دیوونه دیگه میاد و از همه چیز بی خبر میگه آمین...! چقدر خنده دار!!!
  • محسن مجیدی ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    4 0
    آقای احمد خوب بود چی؟؟؟ شما هم عجب آدمی هستی ها!!! از این کتاب کرده بهتر است که کتابهای خود مذهب اسماعیلیه مطالعه شود... به طور مثال شخصیت عالیقمام این مذهب که تا سن چهل سالگی سنی شافعی بود و بعداً اسماعیلی مذهب شد، منظورم حکیم اجل ناصر خسرو بلخی می باشد که کتابهای وجه دین ایشان یا دیگر کتب وی مطالعه شود اگر بتوانید هضم کنید و یا کتاب تاریخ و عقاید اسماعیلیه دکتر فرهاد دفتری، ترجمه فریدون بدره ای که مدت 20 سال بر روی آن زحمت کشیده اند... و یا کتاب ناصر خسرو لعل بدخشان نوشته دکتر آلیس سی. هانسبرگر - ترجمه فریدون بدره ای و یا مختصری در تاریخ اسماعیلیه که این نوشته دکتر فرهاد دفتری و ترجمه فریدون بدره ای و همچنین خاطرات یک مأموریت که نوشته دکتر ورنا کلم و ترجمه دکتر فریدون بدره ای است... این کتابها اگر در تهران پیدا شود و مطالعه کنید، سطح دانش و اطلاعات تان نسبت به مذهب اسماعیلی بالا خواهد رفت و متوجه نقاط ضعف و کمبودی ها خویش خواهید شد... با تشکر محسن مجیدی
  • قلندر ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    5 1
    کافر تو هستی که به خلیفه خداوند توهین کرده اند ای نادان.... کافر تو هستی که وصی پیامبر را قبول نکرده ای... کافر تو هستی که کافر از دنیا می روی چون امامی نداری که به دست او با خدا بیعت کنی و خمس یا زکات خود را به نمایند برحق خدا بدهی و هر چه می خوری حرام است... تو یک انسان بی دانش و جاهل هستی که از دین و راه خودت بویی نبرده ایی...
  • انوشه افضلی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    5 2
    کاربر محترم خان آقا افسوس به حال شما با این نظر و حرف احمقانه و جاهلانه تان... کسانی که شما آنها را دوزخی می گویید، دارای امام حی و حاضر هستند و به تمامی اصول و موازین دین نظر به فتوای امام شان که جایگاه پیامبر را دارد، پابند هستند و باید از این حرف هایت توبه کنی که به نماینده و ولی خدا و خلیفه خدا که همانا آقاخان هست، توهین می کنی و کافر قلمداد می کنی...
  • عقاب ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 1
    http://www.iis.ac.uk/ www.akdn.org برای دیدن خدمات ودامنه ی فعالیت آقاخان سایتهای بالا را ببینید.
  • شاهین ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    2 5
    دیدم و به یقین رسیدم که این فرقه، انحرافیست و کریم آقاخان، امام معصوم نیست و بنیاد آقاخان مصداق کامل یک جریان فراماسونری است
  • مهدی ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    1 2
    آقا علی،دوست عزیز یکی از احادیثی که از پیغمبر نقل شده وسند بسیار محکمی هم داره میگه بعداز من مسلمانان به هفتاد وسه فرقه تقسیم میشن که فقط یکیشون بر حقه،پس اینطور نیست که هرکس بتونه از باور قلبی خودش بعنوان دین یاد کنه،در اسلام راه فقط یکیه اینو آیت الکرسی به ما میگه،در تاریخ شیعه عمدن یا سهون خیلی سعی شده که انحراف به وجود بیارن،ناووسیه ساختن،کیسانیه ساختن،زیدیه و...،برادران اهل سنتم فکر میکنن برحقن،این وسط فقط راهی برحقه که جای اینکه خودشو بامعیار حق یگانه بسنجه نه تفسیر به رای کنه ودر دام هرمنوتیک دچار بشه،این اصلن ربطی به مقتضیات زمان نداره،حق همیشه یگانس وبرای همه ادوار حرف کافی برای گفتن داره، ببخشید اما ازین خلاصه تر نمیشد جواب بدم
  • علی ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    7 1
    مهدی عزیز. از مطالب ارزشمندتون ممنونم. یه سوال: چرا از وهابیها متنفریم و راهشون رو درست نمی دونیم؟؟ چون اونها فقط و فقط به استناد ظاهر قرآن که هیچ تغییر و انعطافی هم در اون نمی دونند مصرند که حق تنها و تنها متعلق به اونهاست و مابقی باید هدایت بشوند و یا بمیرند. حالا اگه ما هم بر اساس ظواهر معتقد به این باشیم که از بین هفتاد و چند فرقه فقط ما برحقیم و بقیه باید یا هدایت بشوند و یا بمیرند ما چه فرقی با وهابیها داریم؟ قرآن به هیچ عنوان اینقدر که شما میفرمایید محدود فکر نمیکنه!!! سوره بقره آیه 62 بیانگر این واقعیت است که رستگار شدن تنها و تنها منحصر به مسلمانها نیست! در سوره انبیا خداوند پس از برشمردن لیستی طولانی از پیامبران در آیات متعدد نهایتا به آیه ای در مورد حضرت مریم اشاره می کنند و در آیه ی بعد (92) می فرمایند: این امت شماست که امتی یگانه است و من پروردگار شما هستم پس مرا بپرستید. دایره ی امت از دید خداوند به این محدودیتی که ما فکر میکنیم نیست. لطفا سوره شوری آیه 13، سوره ی ماعده آیه 48 و سوره آل عمران آیه ی 84 را نیز ملاحظه فرمایید. درست است که خداوند در آیه 85 سوره آل عمران می فرمایند دینی جز اسلام پذیرفته نیست اما در آیه قبل آن یعنی آیه ی 84 تعریفی از این اسلام و کسانی که در دایره ی این اسلام قرار میگیرند را ارئه فرموده است. و نهایتاً آیه ی 43 سوره فصلت: به تو (ای پیامبر) چیزی گفته نمی شود جز اینکه به پیامبران قبل از تو گفته شده باشد. همه ی اینها را عرض کردم که خدمت شما و مشرق نیوز و خوانندگان محترم عرض کنم خداوند چنین دیدگاهی وسیع از ما میخواهند حتی نسبت به پیروان سایر ادیان الهی، و حالا ما در میان مذاهب اسلامی به جان هم می افتیم و همدیگر را به کفر و الحاد و کجروی متهم می کنیم. و در این مورد خاص به عقاید و باورهای یک مذهب شیعی حمله ور شده ایم. اینجانب بر خلاف شما دیگران را از دایره ی دین و رستگاری خارج نمی دانم. معتقدم راه من راه راستین است ولی پیروان دیگر ادیان و مذاهب الهی بویژه مسلمانان نیز می توانند با تمسک به آیات خداوند و تعقل در اصول و ارزشهای الهی، رستگار شوند. خداوند به ما بینش، آگاهی عمیق و ایمان راستین عنایت فرماید.
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    1 6
    آقاخان،دست نشانده ی سیستم استعماری بریتانیاست
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
      0 0
      اشتباهی دستم رفت امتیاز مثبت برات ثبت شد.وگرنه نظرت کاملا اشتباه است و از روی عدم اطلاع و ناآگاهی و عدم مطالعه و تحقیق مناسب است.
  • مهدی رحمانی ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    9 2
    محترم ناشناس شما ذکر کرده اید آقاخان، دست نشانده سیستم استعماری بریتانیاست!!! با کدام دلیل و منطق این حرف مزخرف را گفته اید؟ چقدر آقاخان را می شناسید؟ آقاخان کیست؟ لقب آقاخان از کجا منشأ می گیرد؟ نام اصلی و جایگاه واقعی آقاخان در جهان چیست؟ شما و برخی دیگر که نظراتی چون نظر و مفکوره شما دارند خوش هستید که نظر داده اید و با حرف های بی معنی به یک شخص والا مقام در عرصه بین المللی توهین می کنید... خدمت شما باید بگویم که شما اصلاً استعمار را نمی شناسید! شما آقاخان را هم نمی شناسید! شاه کریم الحسینی، ملقب به آقاخان چهارم، چهل و نهمین امام و پیشوای روحانی و مقتدای مسلمان شیعه امامی اسماعیلی می باشد که زمام امور مذهبی و روحانی مسلمانان اسماعیلی را به عهده دارند... ایشان از نسل مستقیم پیامبر گرامی اسلام (ص) از طریق ازدواج دختر پیامبر، حضرت بی بی فاطمه زهرا (س) با حضرت مولانا علی (ع)، اولین امام مسلمانان شیعه امامی اسماعیلی هستند. من فکر می کنم که نظرات شما استعماری است و حرفهایتان بوی جهالت می دهد نه دانایی... آقاخان چهارم، صاحب الزمان است. آقاخان چهارم، ولی عصر و زمان است. آقاخان چهارم، نماینده جهان اسلام در عرصه بین الملل می باشد... شما باید ذهن آسیب دیده و ویروسی خود را درست کنید. آقاخان دست نشانده سیستم استعماری نیست؛ بلکه دست نشانده خداوند متعال در روی زمین است و او خلیفه و نماینده خداوند بر روی زمین است برادر یا خواهر گرامی... هیچ وقتی زمین از وجود امام خالی نبوده، نیست و نخواهد بود و امام باید به صورت حی و حاضر در بین مردم باشد تا آنها را به راه راست هدایت کند و به دست او با خداوند بیعت کرد و نذورات و وجوهات و خمس و زکات را به او باید پرداخت ... اما مطمئن هستم که شما دنباله رو چنین راه و مذهبی نیستید و من به خود اجازه توهین به مذهب یا گروهی را نمی دهم که شما به امام یک مذهب اینگونه آشکارا توهین می کند... خداوند جزایتان دهد مهدی رحمانی
    • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
      0 3
      جناب آقای رحمانی عزیز سلام و درود فراوان بر شما لطف کنید در مورد نسل امام حال حاضر مذهب اسماعیلیه سند معتبر معرفی کنید
  • مهدی رحمانی ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    9 3
    آقا شاهین... شما یک انسان عجول و خودبین هستید!!! از کجا فهمیدید که این فرقه انحرافی است؟ از کجا فهمیدید که کریم آقاخان، امام نیست و معصوم نیست؟ چه کسی به شما گفت؟ نعوذبالله، خداوند برایت الهام کرد؟ یا در کدام حدیث پیامبر خواندی؟ یا در کدام گفتاری از اهل بیت و ائمه اطهار حدیثی آمده است که کریم آقاخان امام نیست و معصوم نیست؟ از کجا فهمیدی؟ من در این مورد حیران هستم که شما بدون جستجو و کاوش و تجزیه و تحلیل از شکم خود یک حرف مفت و مزخرف می زنید...!!! شاه کریم الحسینی، حاضر امام، ملقب به آقاخان چهارم، چهل و نهمین امام مسلمانان شیعه امامی اسماعیلی از نسل رسول کریم به واسطه ازدواج دخت پیامبر، فاطمه زهرا (س) با حضرت مولانا علی (ع) می باشند و ایشان رشته امامت را از روز غدیر خم به ارث برده اند و حرفهایی که تو می زنی یک مشت چرندیات و دروغ و مزخرفات است که به درد خودت می خورد و کسانی که با تو هم نظر هستند!!! مهدی رحمانی
  • مسعود کریمی ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    1 0
    خان آقا تو چه کار هستی؟ وکیل وصی کسی هستی؟ نماینده خدایی نعوذبالله؟ یا تقسیم کننده دوزخ و بهشت هستی؟ حرفهای مفت مفت نزن ... برو و بر روی جهالتت آب معرفت و دانش بریز تا به خدا نزدیک تر گردی و پشت تقسیم کردن بهشت و دوزخ نگرد... اگر درد درون خود را مدوا نکنی، دوزخ از خودت خواهد بود...بهت قول و وعده می دهم....
  • زهرا کرمانی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    1 2
    خوب می کنند که برای بنیاد آقاخان کار می کنند مسعود جان! دلت هست بیایند و در بنیاد ننه و بابای تو کار کنند؟ تو پول شون رو می دی تو این قحطی و گرونی در ایران... ها؟
  • احمد فرید بغلانی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    0 0
    اقا تراب این واسه تو جالب هست... اما برای کسانی که اهل درک و حقیقت هستند، و چون ناصر خسرو به دنبال نور هدایت، این مسئله یک واقعیت و حقیقت محض و انکار ناپذیر است
  • تاریخ ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    1 4
    جناب ..... آقاخان حاکم کدام کشوراست در60 سال پیش صهیونیست هم مثل فرقه آقاخان مکانی برای حکومت نداشت که بکمک انگلیس اسرائیل را بپا کردن اولش با پرچم انگلیس وبعدها بنام اسرائیل پرچم درست شد و عاقبتش را می بینید . و حالا لندن نشینان بفکر احیای کشوری برای فرقه آقا خان می باشد.
  • موساد ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    0 0
    اگر امکانات وپول بشتر می خواهی بیا پهلوی ما.
  • عقیم ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
    1 0
    لطفا ما را راهنمائی کنید چه جوری بیائیم لندن
  • امیرحسین ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    3 5
    آقای مهدی رحمانی،متاسفانه شما خیلی از مسیر حق منحرف شدی..امیدوارم خدا کمکت کنه تا به راه راست هدایت بشی.امام زمان شیعیان جهان،حضرت مهدی(عج) است که جان ها به فدایش باد
  • ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۹
    8 0
    از انچه نوشته اید چندان انحرافی از فرقه اسماعیلیه بدست نمی دهد. برعکس انها را بسیار فعال در زمینه امور عام المنفعه جلوه می دهد.
  • یک مسلمان ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    3 0
    بازم خدا پدر و مادر آقاخان رو بیامرزه که داره با عملش تبلیغ می کنه. مسلمانی رو در عمل نشون می ده. نه مثل این وهابی های سگ که با شبکه های وصال فارسی یا وصال حق و کلمه و ... در صدد ویران کردن پایه های اعتقادی تشیع در ایران هستند. به اعتقاد من آقاخان پلی است میان تشیع و سایر جهان که می تواند در کشور هایی که در بدبختی و فقر به سر می برند با حفظ هویت اسلامی و شیعه شان، از این بدبختی ها نجات پیدا کنند.
  • yaser ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 2
    خلیفه خداوند !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
  • حسن ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 0
    قابل توجه دوستانی که بدون مطالعه و متعصبانه به عقاید دیگران هجوم میبرند. اگر دین ندارید آزاده باشید.
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    2 1
    اسماعیلیه ای که الان وجود داره با اسماعیلیه زمان ابن سینا و ناصر خسرو زمین تا آسمون فرق کرده و دچار انحراف شده و کلی از احکام الهی که در قران انجامش بر انسان فرض شده است رو بکلی نسخ کرده اند (مانند نماز، روزه، حج،...) و دین جدیدی رو برای خودشون دستو پا کردن تا به قول خودشون همگام با پیشرفت علم و تکنولوژی بشوند غافل از اینکه علم در طول اعصار تغییر پذیره ولی حکم خدا با آمدن تکنولوژی قابل تغییر نیست و این خداوند است که با توجه به مقتضیات انسانهای هر عصری حکم مخصوص آن مردم متناسب با شرایط آن عصر را توسط پیامبر برای مردم می آورد. همین ها در زمان امام قبلیشون یعنی قبل از آقا خان نماز را به شکل شیعیان می خواندند ولی الان دیگر نمی خوانند و آن را تغییر داده اند.
  • فیض بامیانی ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    15 1
    به نظربنده در این سایت اکثر کسانی که در مورد جناب والاحضرت آقا خان چهارم نظر داده است خصوصا ایرانی ها وافغان همه بی معرقت هستند وتوهین درمورد یک مذهب خود گناه میباشد .اگر یک برادر اسماعلی مسلمان به یک شیعه کاظمیه (اثناشرعیه ) یا یه عقیده آن وامام آن توهین کنند چه فایده بدست میارندمسلم است که هیچ .پس برشما همه کسانی که خودرا اسلام قلمداد میکنید راه درست را در پیش بگیرید ته توهین وتحقیر به بزرگان دین اگر توهین به اسماعلیه شد توهین به اثناشرعیه هم میگردد ودر اصل امام علی ع است
  • بهرام شاه ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۹
    1 0
    انسانیت در نطق نیست ای مردم : انسان یک موجود خداوند هست .بنا اگر هر کسی که اسلام را قبول بکند وکلمه لا الاله الاله محمد رسولالله در زبان بیاورد هیچ شخص حق ندار او را کافیر بگوید. زیراکه خداوند در کلامش فرموده است که . ای کسانیکه ایمان اورده اید به خدا اعطاعت کنید از رسول و در دیگه جا هم گفته که اولل امر هدف از امامان است که هر کسی امام خود را نشناسد بمیرد جاهیل مر میکند وجاهد جایش دوزخ است وسلام .
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    1 0
    بعضی از دوستان بی سواد وقتی حرفی برا گفتن ندارند متوسل به فحش وناسزا میشن برات متاسفم فرشاد. خدا ایشاءالله هدایتت کنه.
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۱
    1 0
    دین اسلام کامل ترین دین است . که قول خداوند شاهد است( الیومه اکمل تو لکم دینکم ) لعنت خدا بربالای کسانیکه از نزد خودشان چیزی را اضافه کرده .وبه دین نسبت میدهد. چراکه دین اتباع است . نه ابداع
  • علی ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۸
    0 0
    اقا خان عنوانی است که پادشاه قاجار به امام اسماعیلی داده است . توضیح انکه امام اسماعیلی را به تحریک اخوندی در یزد کشتند و شاه قاجار برای دلجوئی از فرزند او دختر خود را به او دادو لقب اقا خان به او اعطا کرد و این لقب شد فامیل انهاو. بنابر این خاندان اقا خانیان از نسل دختر فتحعلی شاه قاجار هستند.
  • یک اسماعیلی ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۴
    2 2
    جهت گیری کاملا سیاسی و از روی غرض ورزی است
  • صبا ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    1 1
    منم برای تو متاسفم که معلوم نیست مسلمونید یا وهابی .... دوسته خود من دینش اسماعیله به چشمم می بینم چه کار هایی می کنه...
  • صبا ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    1 1
    خاک تو سر تو که با وجود محکمترین اسناد(قران) هنوز کافری
  • الناز ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
    2 4
    سلام...من امروز فهمیدم که یکی از صمیمی ترین دوستام دینش اسماعیلیه ایا برای من که شیعه هستم گناه داره که با هش دوست بمونم؟؟؟
  • عباس ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
    0 2
    سلام معلومه که گناه داره.هه هه هه
  • ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۵
    0 1
    گناه نمیشه
  • سعيد محمديان ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۱
    3 2
    اين گزارش تان مملو از غرض و آلوده با دروغ است شما كاملاً كافر و گمراه و يزيديان زمانيد!
  • sara ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    0 1
    ای ول حرف دلم رو زدی
  • منتظرالمهدی ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۲
    15 0
    هر انسانی باید با استفاده از عقل و تحقیق بسیار در تمامی ادیان و رجوع به تاریخ و احادیث راه درستو پیدا کنه.وقتی این همه را وجود داره برای رسیدن به خدا درست ترین راه و عقلانی ترین راه باید انتخاب بشه و هیچکس بدون تحقیق کامل نباید دینی رو انتخاب بکنه. خواهشن از توهین به ادیان و مذهب های دیگه بپرهیزید و با مذاهب دیگر(حتی...حتی...و حتی اگر کافر به خدا باشند)با نهایت احترام صحبت کنید.جنگی که سوریه رو گرفته با همین تفرقه ی که مطمین باشید کار دشمنان اسلام هست بپا شد.کاری نکنید که در دنیایی دیگر گناه ایجاد تفرقه هم به گردن مون باشه. کدوم انسان سالمی توهین به مقدساتش را میتواند تحمل کند و دین شخص مقابلش را صحیح بداند. . پس لطفا هر حرفی زده میشود با لحنی ارام و مودبانه وعقلانی باشد.
  • مقدسی ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۲
    1 6
    سلام عالیه واقعا اینا دست نشانده اسرائیل هستند. از نشر این اطلاعات از شما تشکر می کنم بیشتر بنویسید از اهداف پلید آنها فعالیت شان در برخی ازمناطق بنام محرومیت زدائی روز به روز بیشتر می شود فتوای آیات عظام را تو سایت بگذارید...
  • عباس یزدی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    1 2
    آغاخان خلیفه مسلمین / ابوبکر بغدادی خلیفه مسلمین / آل سعود خلیفه مسلمین / یزید و معاویه خلیفه مسلمین / وای بحال مسلمین
  • عباس یزدی ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
    1 5
    فرقه گرایی در هرجا به زیان ملت است . وقتی سیدحسن نصرالله / انصارالله یمن و حتی بشار اسد . در یک صف مقابل آمریکا ایستاده اند . و امروز تشیع یک قدرت مسلم در جهان مطرح است وجود امثال آقاخانها / شیرازی ها / منافقین / بهایی ها / شاهپرستها و ... توطئه آمریکا و انگلیس است .بخصوص که علنا زیرچتر دشمن هم قرار گرفته اند وای بحال مسلمین با این خلیفه های کذاب !!! / یزید/ معاویه / ابوبکر بغدادی / سلمان بن سعود / میرزا . آقا. خان
  • حسین ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
    1 0
    وقتی این همه محقق و فیلسوف توی اینترنت هست من چکاره هستم که تشویق یا مخالفت کنم... همین که امیدوارم خدا نادان ها رو کمک و مخالفان خدا رو هدایت کنه به نظر خودم دینم رو به جامعه ادا کردم... به امید خدا همه ی خوبی ها و خوبی کننده ها موفق باشند...
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۵
    7 0
    من که تا قبل این نمیشناختم اسماعیلیه چیه ولی فکن با نذورات و خمس و زکات ۱۰٪ شیعیان که اسماعیلی هستند اینهمه ثروت داره و بنیاد های خیریه و... داره به قول فامیل دور من دیگه صحبتی ندارم!!! ولی خوب اینا هم شیعه حضرت علی هستند و از همه مهمتر شیعه هستند چه ربطی به بهاییت دارند !؟؟ تاازه خیلی پول شیعه توسط ایران داره تو بلاد سنی ها خرج میشه به نظر من مشکل شرعی داره یک گروه از شیعیان رو بیایید با بهاییت و وهابیت و صهیونیست یه کاسه کنید.
  • حسن عالی نژاد ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    2 2
    اصلا ده درصد شیعیان اسماعیلی نیستند تعداد اسماعیلیان نزاری حداکثر 3 میلیون نفر هستند یعنی 1 درصد شیعیان که سی هزار نفر در ایران پنجاه هزار نفر در پاکستان سیصد هزار نفر در هند دویست هزار در تاجیکستان و سیصد هزار در افغانستان ساکن هستند
  • زینب ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    1 0
    لطفا قبل از قضاوت در مورد این موضوعات کمی تحقیق کنید زود قضاوت کردن ها و گذاشتن نظرات ممکنه باعث دلخوری خیلیا بشه خودتونو الکی مدیون نکنین
    • گلزار حیاتی HK ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۷
      0 0
      بانو زینب بلی عده زیادی اند که بدون تحلیل و تحقیق و پژوهش علمی و منطق قضاوت میکنند که باعث ایجاد مرز میان انسانیت میشود ورنه هر کس را را باید با عملش قضاوت کرد نه از روی تعصبات بیجا ممنون تان.
  • ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    1 0
    ما اخرش نفهمیدیدم اغاخانی ها حالا خوبند یا بدند!!!!!
  • بهار دلکش ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۸
    4 1
    اصل خانه خداست. باقی همه بهانه است.
  • وفا ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    الان کجاش جالبه برات تربچه؟؟چندچندی باخودت؟؟؟
  • ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۹
    12 15
    باسلام کتاب حسن صباح خداوند الموت رو اگر مطالعه بفرمائید دید خوبی از فرقه اسماعیلیه دست خواهد داد. تعصب نسبت به کسی داشتن نشان از جهل و خامی دارد. حتی اگر کسی به پیامبر منتسب و متصل باشد نشان از برتری او نخواهد بود. انسان معصوم دمخور سیاستمدارانی که خون میلیونها انسان را به گروه دارند نمیشود. مقام عصمت بسیار بالاتر از مصلحت اندیشی است. ایشان اگر جانشین برحق اقا امام حسین میبودند مصلحت اندیش نمیبودند و از حقوق فطری که تغییر ناپذیر است عبور نمیکردند. معصوم کسی است که موظف است در برابر ناراستی قدعلم کند. حتی اگر سر بر این راه بگذارد. و لااقل گوشه گیر میشود. خوب است حد خود را بدانیم و متعصبانه سخن نگوییم.
  • مجتبی ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    10 1
    از علی سپاس گزارم. نظراتش پاک و روشن هستن. اسلامی که علی تصویر کرد زیباست. این همان اسلام علی (ع) است که در جامعه امروز مهجور مانده است.
  • محسن IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    0 0
    مفید بو د خدا قوت
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
    5 4
    همش چرند باشی و متهم کردن این و آن به جاسوسی و انحراف جمع کنید این بساط مسخره رو.کل دنیا داره به سرعت نور پیشرفت میکنه ما دنیا اینیم کی کافره کی نیست
  • حمید آغا US ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 0
    حمید آغا هستم از افغانستان مهاجر هستم اسماعیلیه از ولایت تخار از ولسوالی ورسج هستم به کمک نیاز دارم ۱۶ساله هستم پدر و مادرم در افغانستان گر سنه مانده فلان در ایران هستم
  • حمید آغا US ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    0 1
    حمید آغا هستم از افغانستان مهاجر هستم اسماعیلیه از ولایت تخار از ولسوالی ورسج هستم به کمک نیاز دارم ۱۶ساله هستم پدر و مادرم در افغانستان گر سنه مانده فلان در ایران هستم
    • سیدمحمدمصطفی IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      0 0
      درود بر شما و لعنت بر این فرقه های ضاله و استکباری که با پشتیبانی اسرائیل و ملکه های ملعون غربی سراپا ماندند این آقاخانهای بی نماز و زنباره و پول پرست حتی خاک پای ائمه هم نیستند مرگ بر آقاخان های استکباری درود بر امام خامنه ای رهبر آزاده و ولی فقیه و مرجع بزرگ شیعیان اثنی عشری جهان
  • محمد متین IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    0 4
    وضعیت خود آغاخان ملعون امام فرقه ضاله اسماعیلیه بزرگترین دلیل بر بطلان این فرقه است، خانواده اش بی حجاب هستند و اونهم به اینکار رضایت داره و کنارشون با خنده عکس میندازه
  • عامی ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۲
    0 0
    محتویات مقاله منصفانه نبود. نویسنده سعی بر القاء مشابهت اسماعیلیون به بهائیون و وابستگی به غرب دارد. فعالیت‌های مختلف آنها نشان میده که غالب فعالیتها عام‌المنفعه و در کشورهای مختلف است که میتواند مثبت ارزیابی شود. از طرفی در ابتدا آنان را گمراه و منحرف مینامد و در اواخر مقاله مدعی می‌شود که قصد ندارد بخشی از مسلمانان (اسماعیلیه) را تکفیر کند. کاش نویسنده با اطلاعات کامل‌تر و منصفانه گزارش تهیه می‌کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس