وی با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق اهلسنت محب امام حسین(ع) هستند و در جریان عاشورا یزید را نفی و در کنار امام حسین(ع) قرار میگیرند، گفت: قلیلی در این بین هستند که با توجه به نفی مشروعیت هر گونه قیام مسلحانه علیه هر حکومتی از در کنار یزید میایستند و یا نهایتا میگویند امام حسین(ع) و یزید هر دو اهل اجتهاد بودند که همه این نظرات در میان اهلسنت در اقلیت محض است.
* اکثریت اهلسنت از شرق تا غرب جهان اسلام محب با امام حسین(ع) هستند
پورازغدی با بیان اینکه اکثریت اهلسنت از شرق تا غرب جهان اسلام همراه با امام حسین(ع) هستند، افزود: همه مذاهب اهلسنت به ویژه حنفیها و حنبلیها برای اباعبدالله الحسین(ع) عزاداری برگزار میکردند که از جمله آنها ایرانیها بودند که حتی اسم فرزندانشان را بر نام اهلبیت(ع) میگذارند.
وی با بیان اینکه البته موضع اهلسنت درباره یزید و معاویه متفاوت است، ادامه داد: میتوان در حمایت از معاویه مطالبی دید اما اینکه بگویند یکی یزید، یکی حسین(ع)، یکی علی(ع) و یکی معاویه نیست.
پورازغدی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه باید بین اهلسنت و وهابیون مرزکشی کرد، تاکید کرد: وهابیت و اهلسنت از نظر کلامی و فقهی و ... یکی نیستند اما متاسفانه به دلیل قدرت مالی و تبلیغاتی خود را سخنگوی اهلسنت جلوه دادهاند در حالی که رهبران معنوی آنها یعنی محمد عبدالوهاب و ابنتیمیه از سوی بزرگان اهلسنت تکفیر شدهاند.
وی با بیان اینکه در طرف مقابل نیز غلات شیعه به عنوان سخنگوی شیعیان معرفی میشوند، افزود: اگر مرز بین سنی و وهابی حذف شود شاهد خواهیم بود که نسخه سنیمذهب بیداری اسلامی به دام افراطیون میافتد که تیپ رفتاری آنها شبیه خوارج، قشری، خشن، فاقد اخلاق و تکفیری به تمام معناست.
* وظیفه هنرمندان و اهالی رسانه درباره اهلسنت انقلابی
پورازغدی ادامه داد: باید مرز سنی انقلابی و محب اهلبیت(ع) و امام حسین(ع) با وهابیون معلوم شود که در این صورت انقلابها به شکست میانجامد هرچند باید به این نکته هم توجه داشت که نگاه سنیِ محب اهلبیت(ع) با نگاه شیعه متفاوت است و در بعد معرفت و میزان محبت است.
وی با بیان اینکه وظیفه هنرمندان و اهالی رسانه است که این نکته را به همگان و نسل جوان اهلسنت انقلابی انتقال بدهند، گفت: اهلسنت بسیاری از مسئله عاشورا اطلاعات کافی ندارند و مثلا در اندونزی مراسم عزاداری در دهه اول ماه محرم با نام «تابوت» برگزار میشود که اگر از برگزار کنندگان بپرسی که امام حسین(ع) چگونه شهید شد نمیدانند.
حسن رحیمپور ازغدی در ادامه سخنان خود به بحث نوع تربیت یزید بن معاویه اشاره کرد و گفت: یزید در کودکی ندیمهای مسیحی صلیبی به اسم یوحنا داشت که از شاخههایی در حاشیه دربار معاویه بودند.
* دو گروه در حاشیه دربار معاویه و ندیمه یزید چه کسانی بودند
وی با اشاره به دو گروه در حاشیه دربار معاویه افزود: در دربار معاویه و همچنین یزید گروهی از یهودیان متظاهر و حتی غیرمتظاهر به اسلام حضور داشتند که اسرائیلیات میگفتند و دسته دیگر مسیحیهای صلیبی بودند که علیه پیغمبر و اسلام سخنرانی میکردند و کتاب مینوشتند که برخی مطالب فیلمهای موهن این سالها علیه پیامبر اسلام(ص) از آن نوشتهها برگرفته شده است.
پورازغدی با اشاره به چهرههایی چون سرجیوس، تئوفاس، یوحنای دمشقی ندیمه یزید را در این دسته معرفی کرد و تصریح کرد: یوحنا از کلیسای یونانی بود که افکار مسیحی و شرک یونانی را وارد معارف اسلامی کرد؛ وی که پدرش «سرجون» بود مسئول مالی امپراتوری روم قبل از تصرف اسلامی و فتح قدس بود.
وی افزود: بر اساس توافق جالب مسلمانان و مسیحیان حاکم بر قدس نیروهای اداری بر سر کار میماندند و به این ترتیب «سرجون» مسئول مالی دربار دمشق شد و فرزندش ندیمه یزید؛ و این یوحنا کتابهایی نوشته و اسلام و بتپرستی را یکی معرفی کرده و اسلام را نشانه دجال خوانده و این همان صهیونیسم مسیحی صلیبی است که این روزها در غرب میبینید.
* انتقاد بزرگان اهلسنت از جمله ابنخلدون از ابنتیمیه و استنباطهای او
بنابر این گزارش، حسن رحیمپور ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود به نگاه اقلیت اهلسنت در حمایت از یزید، اشاره و تصریح کرد: این افراد که امروز آنها را به نام وهابیت میشناسیم، با انتقاد شدید روبرو شدهاند.
وی با اشاره به حدیثی از «ابوبکر ابن عربی» که به نقل از پیامبر اسلام(ص) میگوید هر کس پس از پیامبر قبر علیه حاکم قیام کرد او را بکشید و نتیجهگیری میکند که امام حسین(ع) بر اساس این حدیث به شهادت رسیده، گفت: ابنخلدون و خیلی از اهلسنت این نتیجهگیری و این استنباط را به شدت محکوم کردهاند.
پورازغدی افزود: ابنخلدون که بر مذهب مالکی است و حتی مرید امویان آندلس بوده است، در مقدمه مشهور خود، مینویسد که این حرف ابن عربی مزخرفترین حرفهاست و باید به آن بخندیم که بگوید کسی که سرور اهلبهشت را کشته اهل اجتهاد بوده است چراکه کسانی که جلوی اباعبدالله(ع) ایستادند از اراذل و اوباش بودند.
وی با بیان اینکه علمای اهلسنت هر اجتهاد را به دو شرط میدانند که اولا نصی نباشد دوما مفتی مجتهد باشد، گفت: یکی از علمای اهلسنت در پاسخ ابنعربی میگوید مگر نه اینکه دعای پیامبر اکرم(ص) برای دوستان و دشمنان حسنین(ع) به تواتر نیامده است؛ اینها اهلسنت حسینی هستند که اکثریت اهلسنت را تشکیل میدهند.
پورازغدی در ادامه به استدلالهای ابنتیمیه در حمایت از یزید نیز اشاره کرد و گفت: او حدیثی از پیامبر اسلام(ص) را نقل کرده که در آن حدیث پیامبر اسلام(ص) امام حسن(ع) و اسامه بن زید را مورد تفقد قرار میدهند و از آن نتیجه میگیرد که این تفقد به دلیل این بوده که این دو علیه هیچ حکومت اسلامی شمشیر نکشیدند و امام حسین(ع) مشمول اینها نبوده است!
* اعتقاد اهلسنت به فضیلت تربت امام حسین(ع)
وی با بیان اینکه ابنتیمیه این روایت را به بیربطترین حالت به قیام کربلا مربوط کرده، افزود: این در حالی است که در اهل سنت آیه تطهیر و مباهله را شامل امام حسن و امام حسین(ع) میدانند.
حسن رحیمپور ازغدی در ادامه سخنان خود به فضلیتهای امام حسین(ع) در صحاح سته و کتب صحیح حدیث اهلسنت اشاره کرد و گفت: در منابع اهلسنت آمده که اولین فردی که برای امام حسین(ع) روضهخوانی کرد پیغمبر اکرم(ص) بوده است.
وی به شعرای مرثیهسرای سنی مذهب، سادات سنیمذهب که متولیان امامزادگان در سنندج هستند و همچنین هیئتهای سنیمذهبی که هر ساله به زیارت امام رضا(ع) میروند اشاره کرد و در ادامه سخنان خود احادیثی از امام احمد ابن حنبل، ابن عباس، انس بن مالک، جامع احمد ترمذی، امام مالک، امام شافعی با موضوعاتی اعم از گریههای پیامبر اسلام در مصیب امام حسین(ع)، فضیلت تربت امام حسین(ع) و همچنین علیه معاویه از جمله شرابخواری، فساد اقتصادی و بدعتهای معاویه را بیان کرد.