ریشه بروز اصطکاک اخیر میان مطالبات نمایندگان مناطق محروم با نحوه بودجه‌ریزی دولت یازدهم را باید در تعطیل شدن سفرهای استانی و بازگشت چارچوب تمرکزگرایی در بودجه‌ریزی دانست.

گروه اقتصادی مشرق -هفته گذشته نمایندگان برخی استان‌های کشور در اعتراض به نحوه توزیع اعتبارات لایحه بودجه سال آینده، تهدید به استعفای دسته‌جمعی کردند.

نمایندگان استان‌های خوزستان، لرستان و مازندران معتقدند که دولت در لایحه بودجه اعتبارات مناسبی برای طرح‌های عمرانی حوزه‌های آنان را لحاظ نکرده است.

سید شریف حسینی -نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی- در این خصوص اظهار داشت: «پس از بررسی بودجه متوجه شدیم حق خوزستان در بودجه سال92 ضایع شده است. در بودجه 93 نگاه مناسبی به خوزستان نشده است و حتی در مواردی که در دوره قبل به ما داده بودند هم کم شده است. به همین خاطر نمایندگان خوزستان به خاطر ظلمی که در بودجه 93 و پولی که برای انتقال آب گذاشته اند، به صورت دسته جمعی استعفا داده  و آن را تقدیم هیأت رئیسه کردند.»

وی بی توجهی به استان خوزستان در لایحه بودجه 93 و تخصیص ردیف مستقل به انتقال آب از سرشاخه های کارون به استان های همجوار را علت اصلی استعفای دسته جمعی نمایندگان خوزستان خواند.

همچنین ایرج عبدی -نماینده خرم‌آباد- هم از تهدید به استعفای نمایندگان استان لرستان خبر داد و گفت: «براساس ماده 180 قانون برنامه پنجم دولت می‌بایست دو درصد بودجه عمومی 220 هزار میلیاردتومانی یعنی 4000 میلیارد تومان برای استان‌های محروم لحاظ می‌کرد که این اتفاق نیفتده است؛ به همین دلیل ما به عنوان نمایندگان استان لرستان که از استان‌های محروم کشور به حساب می‌آید نمی‌توانیم از حق قانونی عدول کنیم. اگر در مورد اعتبار استان در بودجه تجدید نظر صورت نگیرد و اعتبارات مربوط اصلاح نشود استعفایمان را عملی خواهیم کرد. زیرا در آن صورت معتقدیم که ماندن ما در مجلس فایده ندارد.»

عبدالوحید فیاضی -نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی- نیز از احتمال استعفای نمایندگان استان مازندران در اعتراض به لایحه بودجه سال 93 خبر داد و گفت: «در این لایحه بودجه سهم استان مازندران نادیده گرفته شده است که همین باعث پدید آمدن مشکلاتی خواهد شد.»
 
* پاسخ دولت

در پاسخ به اعتراض این نمایندگان، محمدباقر نوبخت -معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور- از محدود بودن درآمدهای دولت در سال آینده سخن گفته و اظهار داشته است که «این طور نیست که پولی ریخته باشیم تا هر نماینده‌ای برای حوزه انتخابی خود کیسه‌ای بیاورد و پُرکند.»

در این که نمایندگان در استعفای خود تا چه حد جدی هستند، قضاوت نمی‌کنیم اما آن چه که مشخص است فاصله احکام لایحه بودجه با واقعیات مناطق محروم و نیازمندی‌های استان‌های مختلف است.


نوبخت معتقد است چون منابع درآمدی دولت، محدود بوده به ناچار برای بسیاری از طرح‌های عمرانی اعتباری در نظر نگرفته است. اگر چه این استدلال، قانع‌کننده و کارشناسی به نظر می‌رسد اما نکته مهم در معیار انتخاب طرح‌هایی است که دولت قصد دارد در بودجه سال 1393 به آنها اعتبار دهد.

از ظواهر امر اینگونه برمی‌آید که بودجه‌ریزان دولت در یک روش تصمیم‌گیری کاملا متمرکز، اقدام به دسته‌بندی طرح‌های عمرانی سراسر کشور و تعیین میزان اعتبار آنها کرده‌اند که همان روش دیرینه سازمان مدیریت تا پیش از انحلال آن از سوی دولت احمدی‌نژاد بود. طبق یک رویه دیرینه، تصمیم‌گیران سازمان مدیریت، بر مبنای داده‌هایی که در اختیار داشتند اقدام به تصمیم‌گیری برای نحوه اختصاص اعتبار برای صدها پروژه عمرانی در سراسر کشور می‌کردند، بدون آن که دقیقا بدانند کدام پروژه، حیاتی‌تر و اضطراری‌تر است.

به عبارت دیگر، کارشناسان بودجه‌نویس این سازمان از قلب پایتخت برای کل کشور اقدام به تعیین اعتبار می‌کردند بدون آن که از مشکلات و نیازهای مناطق مختلف خصوصاً مناطق محروم، اطلاعی داشته باشند.

دولت احمدی‌نژاد تا حدودی توانست این خلأ را با سفرهای استانی پر کند. هرچند زوائدی به سفرهای استانی در دولت دهم عارض شد و آن را تا حد میتینگ‌های تبلیغاتی مشایی پایین آورد، اما نمی‌توان تاثیر این سفرها را در واقعی شدن نگاه دولتمردان و بودجه‌ریزان به شرایط و نیازهای مناطق مختلف کشور، نادیده گرفت.

بنابراین ریشه بروز اصطکاک اخیر میان مطالبات نمایندگان مناطق محروم با نحوه بودجه‌ریزی دولت یازدهم را باید در تعطیل شدن سفرهای استانی و بازگشت چارچوب تمرکزگرایی در بودجه‌ریزی دانست. 

دولت فعلی، سفرهای استانی را تعطیل کرده است و جزئیات لایحه بودجه 1393 هم نشان داده که دولت از مشکلات مناطق مختلف کشور، آنقدر بی‌خبر مانده که با موج اعتراضی نمایندگان مواجه شده است؛ نمایندگانی که برخی آنها مخالف دولت احمدی‌نژاد بودند و نمی‌توان اعتراض آنها به لایحه بودجه را سیاسی دانست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    مردم نظر خود را در نظر سنجی مناظره دادند -
  • لرستانی ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    استان لرستان با نرخ بیکاری بالای 50 محرومترین استان است که هیچگاه به حق و حقوق خود در بودجه نرسیده است واگر خلاف این موضوع بود در حال حاضر با این وضع بغرنج روبرو نمی شد در چها طرف این استان ، استانهایی مثل مرکزی و اصفهان از وفور صنایع مختلف و مشاغل دچار مشکل شده اند و دائم از آلودگی هوا دم می زنند که می توانند با واگذاری تنها چند کارخانه خود به لرستان مشکل آلودگی استان خود و رفع بیکاری در لرستان را حل نمایند ... درد دل زیاد است و متاسفانه گوش شنوا کم ....
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    درست است که کارخانه ها نباید در اراک و اصفهان باشند اما در لرستان هم نباید باشند. چون قرار گرفتن صنایع در فضای بسته ای که کوهها آن را احاطه کرده اند باعث آلودگی شدید هوا خواهد شد. همه صنایع کشور باید به سواحل خلیج فارس و دریای عمان منتقل شوند. جایی که هم می شود از آب دریا برای خنک سازی استفاده کنند و هم در این فضای باز تجمع آلودگی پیش نخواهد آمد. نزدیکی به بنادر هم برای صنایع یک مزیت بزرگ است. در عوض استانهای واقع در مناطق کوهستانی بهترین مناطق برای توسعه دامپروری و صنایع شیلات پرورشی هستند.
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    الان دقیقا مشرق بگه که عبارت :بدون آن که دقیقا بدانند کدام پروژه، حیاتی‌تر و اضطراری‌تر است ..را ازگجای کارشناسی اش آورده مگر شما در فشافویه مینشینید که درد مناطق محروم را میفهمید همان که برای خود میگویید برای کارشناسان بودجه هم بگویید
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    اون سوال نظرسنجی خودش جهت دار بود..
  • صادق ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    براي اين نمايندگان همون احمدي نژاد خوب بود كه بودجه رو تو اسفند ارائه مي كرد تا نمايندگان فرصت نفس كشيدن هم نداشته باشند تا بخواهند اين بازي ها رو دربيارن..
  • لرستانی ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    ببخشید آقای صادق این بازی در آوردن نیست لطفا یه سری به استان لرستان و خوزستان بزن خودت عمق محرومیت رو می فهمی
  • ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    شما سیاهه کارا دلسوزی نماینده رو بازی میدونین فتنه 88 رو بازی با چی میدونین؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    تو را خدا این اشتباه نکنید محمود احمدی نژاد مظهر شرف و خدمت به کشور بود و رئیس جمهور فعلی نیز همینطور قصدشان خدمت است
  • رضا ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    آقای نوبخت چه پاسخ تاسف باری دادند: "این طور نیست که پولی ریخته باشیم تا هر نماینده‌ای برای حوزه انتخابی خود کیسه‌ای بیاورد و پُرکند." این یک توهین از زبان نماینده دولت مثلا معتدله. استان های محروم اگر حق خودشون رو بخواهند چیز زیادیه؟ پاسخ این ظلم رو کی باید بده؟ هموطنان مناطقی که بودجه بیشتری به اون مناطق میرسه اعتراضی که ندارند ان شاءالله؟!
  • lion2007 ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    0 0
    البته کل بودجه نه این بودجه! یارانه ها چی شد ؟هزارویک توجیه برای عدم پرداخت آن به اقشار کم درامدوبه راه انداختن عملیات روانی برعلیه کسانیکه رای دادن به دولت دهم !درسته ؟
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    0 0
    بودجه کشور توسط تیمی نوشته شده که همفکر هاشمی است و میگوید باید یکجا آباد بشه و بقیه جاها خراب بمونه. توسعه همگون باید ملاک بودجه ریزی باشه نه توسعه جاهایی که مسئولین دولت دوس دارن چون ازش سود میبرن. دوستان شهرستانی فکر نکنن که همه ی بودجه به همه ی استان تهران میرسه،نخیر،فقط میره تو جیب همقطاران شمال شهری و مناطق خوش آب و هوا برای رفاه حال مسئولین،لااقل اونجا چهارنفرو داشته باشن هواداریشونو کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس