آنچه از ظواهر امر برمی‌آید، ورود جدی آقای نعمت‌زاده وزیر کنونی صنعت به بخش خصوصی و از جمله تاسیس شرکت‌های مختلف در بخش پتروشیمی توسط وی و نزدیکانش در ۴ سال گذشته است و احتمالاً بخش عمده‌ای از سرمایه‌اندوزی وی مربوط به همین ۴ سال است.

به گزارش مشرق، فارس با انتشار گزارشی نوشت: چندی پیش بدنبال تاکید رئیس جمهور بر عدم عضویت وزرای دولت در هیات مدیره شرکت های خصوصی، گزارشی با عنوان کدام وزیر رکورددار عضویت در هیئت مدیره شرکت‌های خصوصی است؟منتشر شد. داده های این گزارش مستند، روشن می کرد آقای محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در 12 شرکت خصوصی عضو هیات مدیره است.شرکت هایی که تاریخ ثبت اکثر آنها از سال 89 به بعد بوده است. اسامی این شرکت ها به شرح ذیل بود:
 
رسا فارمد به شماره ثبت 333.79
 
پلیمری پویا جم خاورمیانه به شماره ثبت 433737
 
ارگ شیمی پارسا به شماره ثبت 341763
 
مهندسی توسعه پترو فرآیند کرخه به شماره ثبت 435535
 
الوند پترو انرژی کیش به شماره ثبت 10233
 
هرمزان تجارت گستر کیش به شماره ثبت 10249
 
برق انرژی پاینده جم به شماره ثبت 432445
 
توسعه پتروشیمیایی ساحل دریا به شماره ثبت 426582
 
توسعه نگین مکران به شماره ثبت 426868
 
توسعه صنعت نعمت به شماره ثبت 408125
 
تولید برق دژپل انرژی به شماره ثبت 426049
 
شرکت کیمیا صنایع دالاهو به شماره ثبت 292030
 
روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از انتشار این گزارش با ارسال توضیحاتی تاکید کرد که نعمت‌زاده از عضویت در هیئت مدیره این شرکت‌ها برای تصدی پست دولتی استعفا داده است. با این حال مشخص نیست که آیا وزیر صنعت و معدن و تجارت تنها از عضویت در هیئت‌مدیره‌ این شرکت‌ها استعفا داده یا سهام شرکت‌های خود را نیز واگذار کرده است؟ نکته مهم این است که در این شرکت‌ها غیر از آقای نعمت زاده، اسامی برخی منسوبین و نزدیکان وی به نیز عنوان عضو هیات مدیره ثبت شده، ضمن این که بجز آقای وزیر، برخی دیگر از اعضای هیات مدیره این شرکت ها، به رغم اینکه در دولت جدید مسئولیت و منصب گرفته اند، هنوز استعفا نداده اند.  
 
 
 
اما اخیراً موضوع شبهه برانگیز دیگری در خصوص برخی دولتمردان مطرح شده که ضرورت دارد درباره آن به افکار عمومی توضیح قانع کننده ای داده شود.بر اساس زمزمه هایی که در محافل سیاسی و رسانه ای مطرح است، سرمایه و ثروت اعلام شده برخی دولتمردان در آغاز تصدی مسئولیت وزارت، سر به هزارها میلیارد ریال می زند.
 
اگرچه برخورداری افراد از سرمایه مشروع فاقد اشکال بوده و در شرایط کنونی تلاش برای تقویت اقتصاد و تولید ملی از طریق سرمایه گزاری و اشتغال زایی امری مثبت و پسندیده است اما تصدی مقامات دولتی و سیاستگذاری توسط کسانی که در عرصه تجارت و اقتصاد به هر حال رقیب دیگر افراد محسوب می شوند دارای آفات زیادی است به گونه ای که در بسیاری از کشورهای جهان به کسی اجازه داده نمی‌شود هم در دولت در نقش سیاستگذار و هم در بخش خصوصی به عنوان یک ذینفع حضور داشته باشد.
 
نگاهی به شرکت های خصوصی متعددی که آقای نعمت زاده عضو هیات مدیره آنها بوده است، بیانگر آن است که وی در زمره ثروتمندان کابینه یازدهم باشد اما میزان دارایی هایی که به وی منسوب می شود رقمی افسانه ای است و چندین برابر رقمی است که گفته می شد یکی از وزرای دولت احمدی نژاد از آن برخوردار بوده و به همین دلیل تا مدت ها مورد انتقاد و اعتراض قرار داشت.
 
گفته می شود برخی دیگر از وزرای دولت یازدهم نیز از چنین سرمایه و ثروتی برخوردارند. اگرچه تاکید حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری همواره بر این بوده که مسئولان دولتی می بایست از بین طبقات متوسط و پایین انتخاب شوند تا درد محرومین و مستضعفین را بفهمند اما اگر از این فاکتور -البته مهم و اصولی- چشم پوشی کنیم، سابقه این دولتمردان بیانگر آن است که آنها سالیان طولانی و متمادی در بخش خصوصی فعال بوده و سابقه چندانی در مدیریت دولتی ندارند.
 
اما آقای نعمت‌زاده پس از پیروزی انقلاب اسلامی جز مقطعی کوتاه در سال های اخیر، در زمره مدیران دولتی به شمار آمده و می آید. وی از سال 58 تاکنون سابقه 10 ماه سرپرستی وزارت کار، 10 سال تصدی وزارت صنایع و معادن در دولت‌های شهید رجایی و هاشمی رفسنجانی، تصدی مدیریت عامل شرکت ملی پتروشیمی در دولت خاتمی و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت اول احمدی‌نژاد را در کارنامه خود دارد.
 
به عبارت دقیق‌تر، آقای نعمت‌زاده در طول 3 دهه گذشته به عنوان وزیر یا معاون وزیر یا مدیر ارشد، مسئولیت دولتی داشته و تقریباً فقط در ۴ سال دوم دولت احمدی‌نژاد مسئولیت دولتی بر عده وی نبوده است.
 
آنچه از ظواهر امر برمی آید، ورود جدی و صریح  آقای نعمت زاده به بخش خصوصی و از جمله تاسیس شرکت های مختلف در بخش پتروشیمی توسط وی و نزدیکانش در ۴ سال گذشته صورت گرفته و احتمالاً بخش عمده ای از سرمایه اندوزی وی مربوط به همین چهار سال است چون علی‌القاعده فرض بر این است که یک مقام مسئول دولتی - به عنوان مثال وزیر صنایع یا مدیرعامل پتروشیمی- که سیاستگزار دولتی است، خود در قامت یک فعال بخش خصوصی در همان عرصه ظاهر نمی شود.
 
اکنون بدون هیچ قضاوتی درباره شیوه فعالیت اقتصادی وزیر ۶۸ ساله صنعت، ‌معدن و تجارت در بخش خصوصی، این سؤال جدی اذهان صاحب نظران اقتصادی را به خود مشغول کرده است که آیا طی ۴ سال فعالیت در بخش خصوصی بدون بهره گیری از رانت، دستیابی به ثروت کلان منتسب به آقای نعمت زاده امکان پذیر است یا خیر؟
 
پاسخ به این سئوال، فارغ از جنجال ها و حاشیه تراشی های سیاسی، می تواند نقطه آغازینی برای شفاف سازی عرصه اقتصاد و آسیب شناسی فعالیت بخش خصوصی در ایران و نحوه تعامل آن با دولت باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • بنده خدا ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مگه چی شده، این بنده خدا هم زن و بچه داره.با چندرغاز حقوق دولت چطور اهل عیالش را تامین کند.
  • بیصدا ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    به نام خدا اخیرا آقای .... از مسئولان استانی در استانداری... در جلسه ای خصوصی در جمع بعضی از مسئولین گفته است بنده سالانه در آمدی قریب به 25/000/000/000تومان دارم و در 60 شرکت تجاری من 37000 نفر حقوق بگیرند. همچنین وی در اولین روزهای مسئولیتش به خدمت برخی چهره های اقتصادی رفت و در جلسه شورای اداری گفت من می خواهم کار اقتصادی انجام بدهم کاری به کراواتی یا مال خمس نداده ندارم
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    اینها با اینهمه شرکت های که در دست دارند ، مطمئنا بازار را هم در دست دارند ، یعنی میتوانند در طرفه العینی بازار را بهم بریزند...
  • ناشناس ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    با این که احتمالا این نوشته هم چاپ نشود باید این مژده را به مردم بدهم که با رفع مقداری از تحریم های خارجی اکنون این شرکت های..... در پتروشیمی هستند با ازاد شدن صادرات چیزی برای مردم خودمان نخواهد ماند و هنوز رفع تحریم شروع نشده صدای افزایش محصولات پتروشیمی به صدا درآمد یعنی در عمل پایان تحریم پتروشیمی شروع تحریم ملت توسط پتروشیمی ها رقم خواهد خورد مگر اینکه دولت به داد مردم برسد
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خوش بحالش هم قدرت داره هم ثروت
  • مهران ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    خوش به حالشون، ولی این رسمش نیست بالاخره یک روزی باید پاسخگو باشیم نه به کسی بلکه ........
  • امین ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    جالبه روزنامه های زنجیری که در مقابل ثروت محصولی (که یک پنجم ثروت نعمت زاده هم نبود) زمین رو به زمان می دوختند، همگی در مقابل وزرای میلیاردی دولت سکوت محض کردند !!!
  • میترا1 ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    بازگشت اشراف و کاخ نشینان ! ان مردی که از جنس مردم بود و قطار انقلاب را روی ریل اصلیش برگرداند رفته است !
  • امین ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    من تو بورس 6 ماهه سهام دار سیمان تهران هستم و کاملا معاملات و اخبار آن زیر نظر دارم و الان که بورس وضعش خرابه 2 هفته هست که نماد برای افزایش سرمایه بسته است . دوستان تو سایت شرکت و بورس اعضای هیات مدیره رو ببیند به اسم جالبی می رسند اقای .... معاون .... هستند . اونا رانت دارند و .... مردم سبد کالای 80 تومانی با برنج هندی
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    مشرق جان باید یه گزارش 25ساله از فعالیتهای اقتصادی این دست افراد تهیه کنید.هر چند میدونم این کار براتون گرون تموم میشه.
  • ناشناس ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    هر دم از این باغ بری میرسد و جای تاسف است.
  • محمدباقر ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    0 0
    آقایان بدلیل شرایط ویژه باید سکوت کنی ؟ مکر نمیدانی دولت عوض شده و دولت احمدی نژادی نیست .
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    آیا این وزیر از شکمهای گشنه خبرداره
  • مهدي ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    قانون از كجا اورده اي هر وقت اجرا شد همه چيز درست مي شود
  • ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    حتما همگی میدونید که یکی از توافقات ژنو آزاد سازی معاملات پتروشیمی بوده
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    حلال حلال حلال .
  • پریسا ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    میشه یکی بما بگوید از انقلاب شکوهمندی که بنام نامی تنگ دستان اغاز و به سرانجام رسید چه چیزش باقیمانده ؟؟ مرگ بر امریکا ما به هوا است ولی سیستم مان کپی برداری از امریکاست روش مان روش امریکائی است...
  • امیر ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    خب که چی؟! بده کسی که خودش دستش تو کاره وزیر باشه تا بتونه بهتر به صنعت و تجارت کمک کنه؟! باید حتماً مثل وزرای اصولگرا از توی غار برن آدم بیارن که فقط بلد باشه جرف بیخود بزنه؟!
  • وحیر ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    بیشتر مسئولان تاجر هستند....
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    .... اینا هستند نه بابک زنجانی
  • ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    زحمت کشیدند و خدمت کردند و کشور تقسیم شده است بین خاندان ها و ما هستیم که در مانده دارو و درمان،و راه کسب ثروت برای ما چرا نیست و در دیدگاه مردم چه پاسخی دارند که البته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ابری ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    قبه این کارها شکسته شده باید برخورد ها جدی تر باشد باید به قانون عمل کرد بدون کوچکترین اغماض واگر نه در سالهای اینده به مشکلات جدی تری مواجه می شویم .
  • کشاورز ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    چرا وزیرمحترم باتوجیه کیسه های برنج دستوراسفاده ازبرنج وارداتی رامیدهد وتیشه به ریشه تولیدکننده داخلی میزند ان کشاورزی که بافروش محصولش میخواهدپسرش راداماد کندوبه دلیل برخی تصمیمات نمیتواند بایدجوابگوباشند خدا....
  • Mehdi ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    ای بیچاره عامه مردم ایران...
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    خدا از شما نگذرد که با روی کار اوردن احمدی نژادوگند کاری 8 ساله دوستان دیگر باعث خرابی کشور و مملکت شدید وما را وادار کردید از ...هایی حمایت کنیم که مدرسه پیرمردها ست!!بیشتر انها با چنین مسایلی روبرو هستند..
  • علی ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    ببینیم برای 4 سال بعدی چه بهانه ای خواهید آورد...
  • حق گو ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    چنين است دولت اعتدالي ....
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    اگر چه خیلی بی انصاف و فریبخورده هستی. اما فرض کن همینطور است و احمدی نژاد گندکاری کرد. خوب این چه ربطی به قالیباف داشت؟ یا به جلیلی؟ بگویید مریض بودیم.
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    شما یحتمل دولتی هستی یا خود زنگنه من ارزومه یک دهم حقوق چندر 13میلیونی حقوق دولتی اقایون
  • بنده خدا ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    البته این نظری دادم، فکر کنم از طرف دوستان اشتباه برداشت شده. من از عمکرد این وزیر در حقیقت انتقاد کردم و این اقای وزیر نباید اینگونه باشد.
  • کارگر واحد هفتم سیمان تهران ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    جالبه که این شرکت سیمان تهران زیر مجموعه بنیاد مستضعفان است و معاون اول آقای روحانی هم عضو هیات مدیره شرکت هستند و الحمدالله .... میلیون تومان پاداش اخذ می فرمایند در حالی که کارگران این شرکت الان دو سه سال است در پی طرح طبقه بندی مشاغل به وضع اسف باری افتاده اند در برخی مناصب فرزندان دیپلمه آقایان سمت کارشناسی اخذ نموده و از مزایا و حقوق کارشناسی بهرهمند شده و دارندگان مدارک کارشناسی ارشد و کارشناسی بعنوان کارمند لحاظ شده اند و حقوق و مزایای دیپلم می گیرند !! از سوی دیگر بخش عمده ای از افراد بازنشسته و کم سواد سابق بعنوان مدیران شرکت های این هلدینگ با حقوق های آن چنانی همچنان شاغلند !
  • mohammad ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    با سلام به امیرخان عزیز ، خداییش اگه مسلمون نیستی که هیچ ،ولی اگه مسلمونی باتوجه به اینکه در مملکت جمهوری اسلامی ، زنی که 7ماهه حامله است ولی تواین 7ماه گوشت گیرش نبومده بخوره ، باید جلوی فاطمۀ زهرا جواب این متنتو بدی ، کاری به اصولگرایان و دیگران هم ندارم .
  • حسین ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    یادتونه آب پاکی رو ریخت رو دست همه و گفت منتظر ارزون شدن خودرو نباشید؟؟؟؟؟؟؟؟ اینم مسئول دلسوز!!!!!!!!!!!!
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    انوقت گير ميدن به امثال مثل بابك زنجاني ها؟!
  • حمید ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    خدا وکیلی ، با این همه اصراری که آقای رئیس جمهور در استفاده از نیروهای باتجربه داشت (و به همین خاطر این پیرمرد رو سر کار آورد) آقای نعمت زاده در این چند ماه چه گلی به سر صنعت و مردم زد؟ اصلا ً چه برنامه ای برای این کار داره؟ آیا اصلاً برنامه ای داره؟ بهتر نیست ایشون دیگه به فکر بازنشستگی و گذراندن اوقات فراغت با نوه هاشون باشه؟ (وای از این همه قحط الرجال!!!!)
  • مهدی90085 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    در دولت سرمایه داری این چیزا عادیه
  • سینا ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    این خلاف اصل 141 قانونه اساسیه.دولت که مسئول اجرای قانونه نباید آلوده به همچین تخلفاتی باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس