به گزارش مشرق، طبق قوانین جاری کشور واردات هر نوع خودرویی به ایران منوط به اخذ نمایندگی رسمی از شرکت خودروساز خارجی و وجود شبکه خدمات پس از فروش مناسب در داخل کشور است.
با این وجود براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، برخی از برندهای خودروهای وارداتی که حدودا در طول یک سال گذشته وارد کشور شدهاند، فاقد نمایندگی رسمی از خودروساز خارجی و از آن مهمتر فاقد هرگونه شبکه رسمی و نمایندگی خدمات پس از فروش در داخل کشور هستند.
نبود نمایندگی رسمی این برندها در داخل کشور موجب شده که قطعات یدکی مربوط به این خودروهای وارداتی وارد کشور نشود و در نتیجه در صورت بروز هرگونه نقض فنی در این خودروها، رفع عیب و تعمیر آنها با مشکلات زیادی همراه است.
در چنین مواردی مالکان این خودروهای وارداتی به دلیل نبود شبکه رسمی خدمات پس از فروش باید به تعمیرگاههای غیر رسمی مراجعه کرده و در صورت نبود قطعه مربوطه در داخل کشور، سفارش واردات آن از طریق کشوری مانند امارات داده شده و پس از واردات قطعه، خودرو توسط تعمیرکاران غیر متخصص و غیر آشنا به سیستم فنی آن خودرو تعمیر میشود.
به دلیل همین شرایط برخی از فعالان بازار خودروهای وارداتی این خودروها را اصطلاحا "خودروهای یک بار مصرف" نامیدهاند که اگرچه برخی از آنها از نظر برند مربوطه با کیفیت هستند، اما به دلیل نبود شبکه خدمات پس از فروش مناسب و قطعات لازم، در صورت خرابی خودرو تعمیر و راهاندازی مجدد آن با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.
پیش از این مدیرکل نظارت و خدمات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هشدار داده بود: براساس ماده چهار قانون حمایت حقوق مصرفکنندگان، تمام عرضهکنندگان کالاهای سرمایهای و مصرفی بادوام از جمله خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی، تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارائه سرویس خدمات پس از فروش هستند.
به گفته سید جواد احمدی، طبق قوانین جاری کشور تمام اشخاص حقوقی و غیرحقوقی واردکننده و عرضه کننده کالاهای خارجی در ایران باید نسبت به عقد قرارداد با شرکت تولیدکننده خارجی اقدام و برای اخذ گواهی فعالیت در ایران، قرارداد خود با شرکت خارجی را به معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه و با ثبت برند گواهی فعالیت دریافت کنند.
با این وجود براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، برخی از برندهای خودروهای وارداتی که حدودا در طول یک سال گذشته وارد کشور شدهاند، فاقد نمایندگی رسمی از خودروساز خارجی و از آن مهمتر فاقد هرگونه شبکه رسمی و نمایندگی خدمات پس از فروش در داخل کشور هستند.
نبود نمایندگی رسمی این برندها در داخل کشور موجب شده که قطعات یدکی مربوط به این خودروهای وارداتی وارد کشور نشود و در نتیجه در صورت بروز هرگونه نقض فنی در این خودروها، رفع عیب و تعمیر آنها با مشکلات زیادی همراه است.
در چنین مواردی مالکان این خودروهای وارداتی به دلیل نبود شبکه رسمی خدمات پس از فروش باید به تعمیرگاههای غیر رسمی مراجعه کرده و در صورت نبود قطعه مربوطه در داخل کشور، سفارش واردات آن از طریق کشوری مانند امارات داده شده و پس از واردات قطعه، خودرو توسط تعمیرکاران غیر متخصص و غیر آشنا به سیستم فنی آن خودرو تعمیر میشود.
به دلیل همین شرایط برخی از فعالان بازار خودروهای وارداتی این خودروها را اصطلاحا "خودروهای یک بار مصرف" نامیدهاند که اگرچه برخی از آنها از نظر برند مربوطه با کیفیت هستند، اما به دلیل نبود شبکه خدمات پس از فروش مناسب و قطعات لازم، در صورت خرابی خودرو تعمیر و راهاندازی مجدد آن با مشکلات زیادی همراه خواهد بود.
پیش از این مدیرکل نظارت و خدمات سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان هشدار داده بود: براساس ماده چهار قانون حمایت حقوق مصرفکنندگان، تمام عرضهکنندگان کالاهای سرمایهای و مصرفی بادوام از جمله خودرو مکلف به داشتن نمایندگی رسمی، تعمیرگاه مجاز، تامین قطعات یدکی و ارائه سرویس خدمات پس از فروش هستند.
به گفته سید جواد احمدی، طبق قوانین جاری کشور تمام اشخاص حقوقی و غیرحقوقی واردکننده و عرضه کننده کالاهای خارجی در ایران باید نسبت به عقد قرارداد با شرکت تولیدکننده خارجی اقدام و برای اخذ گواهی فعالیت در ایران، قرارداد خود با شرکت خارجی را به معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه و با ثبت برند گواهی فعالیت دریافت کنند.