کد خبر 31686
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۳

مديرعامل سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح از ايجاد زمينه مناسب براي صادرات هواپيماي ايران 140 خبرداد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق به نقل از ايرنا، منوچهر منطقي با بيان اينکه ترکيه نيز به همراه ايران در صنعت هوايي منطقه نقش آفريني مي کند، گفت: تنها مزيت ترکيه بر ايران در صنعت هوايي، دسترسي آن به بازارهاي جهاني است اما منابع تخصصي و انساني ايران از ترکيه برتر است.
وي در عين حال خاطرنشان کرد: در زمينه هدايت نيروهاي انساني در صنعت هوايي مشکلاتي داريم و براي حل اين مشکل در حال شناسايي نيروهاي انساني هستيم تا آنها را در مسير چرخه حرکت و توليد قرار دهيم.
منطقي تاکيد کرد: صنايع هوايي جمهوري اسلامي ايران، دانش محور و مبتني بر نيروي انساني متخصص و وافر است و به همين دليل مي تواند سرآمد باشد.

**ايمني پروازي ايران در سطح خوبي است 
رييس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح در ادامه با اشاره به عمر هواپيماهاي کشور تصريح کرد: هواپيماهاي ايران از نظر کارکردي و خدمتي، جوان و از نظر سنواتي پير است و به همين دليل به لحاظ ايمني پروازي، در سطح خوبي قرار دارند.
منطقي، با مقايسه هزينه هاي اورهال هواپيما در ايران و ساير کشورها اضافه کرد: هم اکنون هزينه اورهال يک هواپيماي بوئينگ 747 در ترکيه 12 تا 16 ميليون دلار است اما در ايران هزينه اورهال اين هواپيما 4 تا 6 ميليون دلار است.
رييس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح در بخش ديگري از سخنانش در جمع مديران و سردبيران خبرگزاري جمهوري اسلامي گفت: کشورها وقتي مي خواهند به سوي اهداف اقتصادي بالاتر برنامه ريزي کنند، دو صنعت خودروسازي و هوايي را مد نظر قرار مي دهند.
منطقي افزود: مجموعه هاي دانش بنيان و علوم نانو در شکل گيري و به کارگيري صنايع هوايي کاربرد دارد و از فناوري هاي پيشرفته در اين صنعت استفاده مي شود.
وي با بيان اينکه صنايع هوايي از دو قسمت خدمات و ساخت تشکيل شده، گفت: اين دو حجم فروش در صنعت هوايي را تشکيل مي دهد، آنهايي بضاعت محدودي دارند به سمت خدمات مي روند و آنهايي که ساختار وسيع انساني و صنعتي دارند هر دو قسمت را با هم پيش مي برند.
منطقي با اشاره به اينکه در کشور ما سرمايه گذاري خوبي در صنعت هوايي قبل و بعد از انقلاب انجام شده است، اظهار داشت: بيشتر اين سرمايه گذاري در نيروهاي مسلح بوده است اما به اين قسمت که روي کل کشور مي تواند تحرک وسيعي ايجاد کند، کمتر توجه شده است.
وي کار هواپيمايي را در سه گروه مسافربري عمومي، جنگنده و هوانوردي عمومي برشمرد و گفت: يکي از برنامه ريزيهاي عمده ما در هوانوردي عمومي است و برنامه ريزي وسيعي براي آن داريم که يکي از آنها طراحي و ساخت مجموعه هواپيماهاست.
منطقي ادامه داد: تيم هاي تخصصي طراحي اين هواپيماها مشخص شده که ترکيبي از نيروهاي دانشگاهي و سازندگان قطعات هواپيما است.
وي با بيان اينکه در اين باره دو مجموعه را طراحي کرده ايم، اعلام کرد: در دوسال آينده شاهد ايجاد مجموعه هاي متعددي در کشور براي ساخت و عرضه اين گونه هواپيماها خواهيم بود.
وي با بيان اينکه طراحي و ساخت اين نوع هواپيماها بين 9 تا 12 ماه به طول مي انجامد، گفت: يکي از بحث هاي مورد توجه ، زنجيره تامين است که شرکت هاي آن بايد دانش بنيان باشند چرا که بيشتر فکربر هستند تا ابزار بر، بخش عمده اي از شرکت هاي دانش بنيان مي توانند در صنايع هوايي شکل بگيرند.
رئيس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح ادامه داد: اين هواپيماها علاوه بر کاربرد آموزشي در زمينه خدمات بيمارستاني، محيط زيست و حمل و نقل محموله هاي کوچک مي توانند، کاربرد داشته و اشتغال ايجاد کند.
منطقي با بيان اينکه به دنبال کاربردي کردن صنعت هوايي هستيم، گفت: نقش اصلي سازمان هواپيمايي کشوري تضمين ايمني پروازهاي هوايي است. قصد داريم اين هواپيماها را در حوزه گردشگري فعال کرده و تعدادي از مراکز را با همکاري سازمان گردشگري فعال کنيم.
وي با اشاره به برنامه اين سازمان براي استفاده شخصي مردم از هواپيما، گفت: قيمت هواپيماهاي دو تا چهار نفره بين 80 تا 120 ميليون تومان است و افراد با 10 ساعت آموزش مي توانند با آن پرواز کنند.
منطقي افزود: اين حوزه پر جذبه است و واحدهاي فناوري را فعال و در جوانان ايجاد هيجان مي کند.
وي اضافه کرد: براي سال آينده برنامه ريزي کرده ايم تا در 20 نقطه ايران امکان پرواز براي جوانان فراهم شود.
منطقي اضافه کرد: بسياري از فرودگاه ها اين قابليت را دارند که مرکز هوانوردي شوند و سرويس دهي کنند، افراد در آن آموزش ببينند و بحث آموزش و نگهداري در آن انجام شود.
وي افزود: هر يک واحد پولي که در صنايع هوايي هزينه مي شود، 3.2 برابر آن مشاغل جنبي را مي سازد يا به عبارتي ايجاد يک شغل در اين زمينه 3.2 شغل ديگر ايجاد مي کند.
منطقي با اشاره به توجه رئيس جمهوري به صنعت هوانوردي، گفت: رئيس جمهور تشويق کرده اند که مردم هواپيماهاي شخصي داشته باشند اما بضاعت ما براي پاسخگويي در اين زمينه کم است.
وي دو عامل توسعه نيافتگي در صنعت هوانوردي را عدم اطلاع رساني و نبود هدايت کننده برشمرد و گفت: براي ايجاد انگيزه و اميد در اين باره ايجاد شرکت هاي دانش محور بسيار مفيد است.
منطقي دو گروه محصولات در بخش هواپيمايي را هواپيماهاي پهن پيکر(200 نفر به بالا) و هواپيماهاي 90 تا 120 نفره اعلام کرد و افزود: 52 درصد پروازهاي هواپيماها 90 تا 120 نفره هستند و اغلب خطوط هوايي 90 تا 120 نفره هستند.
وي با بيان اينکه هم اکنون مجموعه جديدي به نام 'جت هاي منطقه اي' با ظرفيت 90 تا 120 به وجود آمده است، گفت: اين حوزه جديد و پيشرفته است و کشش زيادي دارد.
منطقي افزود: ظرفيت مورد نياز دنيا تا سال 2025 ، شش هزار هواپيما است اما تنها براي ساخت چهار هزار هواپيما ظرفيت وجود دارد.

**'در حال ساخت هواپيماي 52 نفره هستيم'
رئيس سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح با اعلام اينکه هم اکنون در گام اول در حال ساخت هواپيماي 52 نفره هستيم، گفت: شايد در همين ماه يک مدل آن را بتوانيم عرضه کنيم.
منطقي افزود: گام دوم ساخت هواپيماي يکصد نفره به صورت توليد مشترک با دو يا سه کشور ديگر است.
وي در تشريح گام سوم، گفت: بايد به اين حد از توانمندي برسيم که شروع به طراحي هواپيماي 150 نفره کنيم، هم اکنون با چند دانشگاه صحبت کرده ايم تا مباني طراحي آن را شروع کنيم و به زودي وارد عمل خواهيم شد.

مديرعامل سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران گفت: پرواز آزمايشي هواپيماهاي ايران 140 با دو پرواز در مسير تهران- اصفهان آغاز شده و هم اکنون به چهار پرواز رسيده است.
وي همچنين گفت: اين هواپيماها در طبقه بندي خود هواپيماهاي مناسبي هستند و در خطوط پروازي اروپا و مناطقي چون سيبري پرواز مي کنند ، بهره برداران هم از عملکرد اين نوع هواپيما راضي هستند.
مديرعامل صنايع هوايي نيروهاي مسلح ادامه داد : ايران 140 در استان ها و مناطقي که راه هاي زميني مناسبي ندارند، به کار گرفته مي شود.
وي با بيان اينکه تجارت عمده در صنعت هوايي به سمت استفاده از جت هاي منطقه اي درحال حرکت است ، اظهار داشت : اين هواپيماها مسافت حدودي پنج هزار کيلومتررا پوشش مي دهد که با اين برآورد اروپا و بخش اعظم آسيا را در بر مي گيرد.
منطقي با اشاره به اهميت مقوله استانداردهاي بين المللي در صنعت هوايي افزود: صنعت هوايي ايران توانسته استانداردهاي اروپا و آمريکا را دريافت کند و به حدي رسيده که مي توانيم درسال هاي آينده 20 درصد از ظرفيت هاي اين بخش را به تقاضاي بين المللي اختصاص دهيم.
** کريدورهاي هوايي ايران باصرفه ترين مسيرهوايي شرق و غرب
منطقي درباره کريدورهاي هوايي جمهوري اسلامي توضيح داد : اين کريدورها نزديکترين راه ارتباطي بين شرق و غرب مي باشد و استفاده از آن کاهش قابل ملاحظه مصرف سوخت را در پي دارد.
مديرعامل صنايع هوايي نيروهاي مسلح ادامه داد: با اين حال مناطق حفاظتي متعدد درکريدورهاي هوايي ايران قرار دارد که رفع مشکلات ناشي از آن در برنامه پنجم توسعه پيش بيني شده است .
وي ادامه داد:علاوه بر اين صنعت هوايي براي تامين ايمني به فناوري و تجهيزات پيشرفته نيازمند است که با توجه به سرعت تحولات جهاني بايد بيش از پيش در اين زمينه سرمايه گذاري شود.
** همکاري صنعت هوايي پيشرو و دانشگاه
منطقي درخصوص همکاري صنعت و دانشگاه در صنايع هوايي نيز گفت: حدود300 شرکت دانش بنيان در صنايع هوايي فعاليت مي کنند ضمن اينکه به دنبال راه اندازي شهرک هاي علمي فناوري هستيم تا نيروهاي فعال در اين صنعت در کنار هم و به صورت متمرکز فعاليت کنند تا از اين طريق مبادلات علمي هم در پي داشته باشد.
مديرعامل صنايع هوايي نيروهاي مسلح با تاکيد بر توانمندي ايران در صنعت هواپيمايي ادامه داد : هواپيما چهار قسمت سازه، موتور، سيستم هاي ناوبري و ساير اجزا دارد که عمده سرمايه گذاري ايران تاکنون در بخش بال و بدنه بوده و جمهوري اسلامي ايران توانسته با بهره گيري از فرصت هاي تحريم از سوي کشورهاي قدرتمند و هشت سال دفاع مقدس تجارب گرانبهايي را دراين زمينه بدست آورد.
** ساخت موتور هواپيما در پنج سال آينده
وي با بيان اينکه دربخش طراحي و ساخت موتور هواپيما هم از دهه اخير شروع به کار کرديم، افزود: درهمکاري مشترک با تعدادي از دانشگاه هاي داخلي درحال توليد دو تيپ موتورهواپيما هستيم که اين موتورها علاوه بر کاربرد در صنايع هوايي در انتقال خطوط گازو نيروگاه هاي زير 20 مگاوات هم کاربرد دارد .
منطقي با اشاره به حمايت هاي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري و وزارت صنايع و معادن از اين پروژه ،ابراز اميدواري کرد طي سه تا پنج سال آينده اين موتورها عرضه شود.
وي با تاکيد براينکه در صنعت هوايي نيروي انساني قابل ملاحظه اي وجود دارد،گفت: مهمترين مزيت صنعت هوايي ايران در منطقه و حتي در سطح جهاني نيروي متخصص آن است و از اين بابت کمبودي نداريم.
منطقي در باره همکاري صنعت هوايي با مراکز علمي و دانشگاهي تصريح کرد: با راه اندازي پژوهشکده هاي مشترک در مشهد، دانشگاه صنعتي اصفهان و دانشگاه تهران همکاري ها شروع شده و دانشجوياني متقاضي فعاليت در اين صنعت بايد در يکي از سه حوزه کاري طراحي و ساخت،شرکت هاي دانش بنيان و يا در کاربردي کردن اين دانش ها مشغول به کار شوند.
مدير عامل صنايع هوايي نيرهاي مسلح پيش بيني کرد مدت زمان به سرانجام رسيدن طرح و ساخت موتور هواپيما حداکثر پنج سال باشد و از اين مدت شش تا 9 ماه صرف طراحي، دو سال پياده سازي و دوسال هم براي تامين استانداردها زمان لازم است.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينکه صنعت هوايي از حوزه هايي است که با دانشگاه همکاري مستقيم و مستمري دارد، همچنين گفت: صنايع هوايي پيشرفته زمينه برقراري ارتباط نهادينه صنعت و دانشگاه را فراهم مي سازد.
منطقي سپس بر قابليت هاي جمهوري اسلامي در صنعت هوايي تاکيد کرد وافزود: در آينده نزديک از قطب هاي جهاني هوانوردي عمومي خواهيم شد.
وي توانمنديهاي کشورمان در حوزه فناوري فضايي و وجوه اشتراک آن با بخش هوايي را يادآور شد و تصريح کرد: صنعت هوايي با صنعت فضايي 70 درصد وجوه اشتراک دارد و ارتباط اين دو به نحوي است که توسعه هر کدام از اين دو توسعه بخش ديگر را هم در پي دارد.
منطقي درباره استفاده از توان کارشناسي و تجربه ايرانيان خارج از کشور نيز گفت: با توجه به اينکه تا پيش از اين در بخش برنامه ريزي متمرکز شده بوديم،از توان کارشناسي آنها به خوبي استفاده نشده و با توجه به اهميت تجربه در اين صنعت حتما از اين نيروها استفاده خواهيم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس