گروه ورزشی مشرق، در آمریکا با توجه به جمعیت موجود و شکل گرفته از مهاجران سراسر دنیا، ورزش بسیار اهمیت داشته و معمولا در چند اولویت اول دولتمردان برای جلب رضایت مردم بوده است. سرانه ورزش برای هر شهروند آمریکایی معمولا و به استناد آمار رسمی اداره کل آمار در این کشور، معیاری بسیار مهمی برای تخمین رضایت عمومی از دولت است.
مشخص است که آمریکا مانند هر کشور دیگری در جهان، ورزش محبوب و خاص خودش را دارد. مردم از دیرباز به ورزش هایی چون بسکتبال، راگبی، بیسبال و برخی رشته های مادر در دامنه دوومیدانی بسیار علاقه مند بوده و هستند.
اگر صحبت تنها بر سر علاقه مردم باشد، مدیریت ورزش اهمیت استراتژیک خود را از دست می دهد. البته گاه سلیقه مردم با توجه به تبلیغات محیطی، نتیجه گیری تیم های ملی، حوادث ورزشی جهان و از این دست اتفاقات، به طور محسوسی تغییر پیدا می کند.
برای مثال، بیشتر خوانندگان به خوبی میدانند کریکت در پاکستان تا چه اندازه اهمیت و طرفدار دارد، اما تنها در دو سال گذشته به استناد گزارش منتشره در بخش ورزشی روزنامه تایمز 16 سپتامبر 2013، به میزان 14 درصد از علاقه مندان به این رشته در پاکستان دیگر علاقه ای به تماشای آن نداشته و ترجیح می دهند فوتبال تماشا کنند.
مورد عجیب آمریکا
در آمریکا نیز رودخانه علاقه مردم هرجا که راه برایش باز باشد، به راهش ادامه نداده و معمولا همان مسیری را طی می کند که مالکان ورزش در این کشور می خواهند. این البته امر عجیب و غریبی نیست و شاید در بسیاری از کشورهای دنیا همین فرایند طی شود چرا که اهمیت ورزش در همین است و اینکه سیاسیون مدام علاقه دارند در کنار ورزش و ورزشکاران باشند، بی دلیل نیست.
شکی در این حقیقت وجود ندارد که بسکتبال هواداران بسیاری در آمریکا دارد. برای اثبات این ادعا تنها کافی است در چند آکادمی معمولی در ایالت های مختلف، جویای جایگاه این رشته شوید یا در اینترنت در کنار نام آمریکا نام بسکتبال را نیز جستجو کنید.
این ورزش برای سیاه پوستانی که شانس زیادی جهت حضور در اجتماع یا تحصیلات عالی مقابل روی خود نمی بینند، فقط یک ورزش نیست. توپ بسکتبال و حلقه نصب شده روی یک دیوار قدیمی که روی آن پر از شعارهای اعتراضی است، شاید آخرین امید برای برقراری ارتباط با جامعه باشد.
رشته های ورزشی دیگری نیز همچون بیسبال، تنیس، شنا و دوومیدانی هواداران زیادی در آمریکا دارند؛ اما سرمایه گذاری مالکان ورزش بیشتر حول محور NBA می چرخد. دلیل این امر نیز کاملا مشخص است و تنها کافی است به چند نکته افشا شده در سالیان گذشته اشاره شود.
چرا نگاه ها به سمت NBA است؟
حداقل 4300 بنگاه شرط بندی با فعالیت رسمی و اخذ مجوز در 4 منطقه میسوری، تگزاس، لس آنجلس و شمال غرب آمریکا وجود دارند. طبق ادعای فوربس در گزارش ورزش آمریکا 25 اکتبر 2013، گردش مالی این بنگاه های شرط بندی مخصوص بسکتبال با بنگاه های شرط بندی کل جنوب شرق آسیا برابر می کند.
هوادار زیاد و علاقه فراوان به بسکتبال، تکنولوژی روز افزون و قدرت در صنعت، اشتیاق مردم برای خرید نو به نوی لباس های ورزشی و محصولات تیم های باشگاهی مختلف تا جایی که هر شهروند علاقه مند برای هر بازی تیم مورد علاقه خود لباسی تازه خریداری کرده و ترجیح می دهد برای هر هفته لباس تاریخ دار و مخصوص همان هفته را بر تن کند. در چنین محیطی مشخص است که راس هرم فروش لباس ورزشی در آمریکا فرد خوشبخت و موفقی خواهد بود.
اتحادیه ملی بسکتبال یا NBA، لیگ حرفه ای بزرگسالان آمریکا و معتبرترین لیگ جهان است. این لیگ در دو کنفرانس شرق و غرب برگزار می شود و در حال حاضر ۲۹ تیم از آمریکا و یک تیم از کانادا در آن شرکت می کنند. مسابقات NBA هر سال به طور دوره ای و رفت و برگشت در آمریکای شمالی برگزار می شود و سود خالص معاف از مالیات از محل حامیان مالی مستقل و تحت قرارداد با خود این اتحادیه در پایان سال 2013 معادل 850 میلیون دلار بوده است. اگر این مبلغ را در کنار سود خالص پس از کسر مالیات باشگاه های بسکتبال آمریکا قرار دهید، متوجه امپراطوری این رشته در غرب خواهید شد.
نمونه ای از پولشویی در بسکتبال
نزدیک به 8 ما پیش، دو هفته نامه فوربس، اقدام به انتشار با ارزشترین تیمهای حاضر در NBA کرد و نوشت: "تیم نیویورک نیکس با بیش از یک میلیارد دلار ارزش مالی از ثروتمندترین باشگاه های آمریکا محسوب می شود." اما بد نیست بدانید که این ارزش مالی تنها بر اساس گزارش تراز مالی باشگاه تخمین زده شده بود و ماجرای اصلی در پشت پرده باقی ماند؛ ماجرایی که از این قرار است: "حداقل 3 برابر این رقم به عنوان سود خالص و معاف از مالیات در گزارش مالی سالیانه ذکر نشده و کل مبلغ از حساب رسمی باشگاه به مقصدی نامعلوم منتقل شده است."
مدیران این باشگاه متهم به پولشویی شدند و برای آنچه احترام به اذهان عمومی تلقی می شد، دادگاهی نیز تشکیل دادند؛ اما خواننده گرامی به راحتی می تواند حدس بزند که فرجام این دادگاه کاملا نمایشی پس از چند موج اندازی خبری و پاک شدن اثرات اشتیاق مردم به پیگیری خبر، چه بود.
ورزشگاه اصلی تیم، «مدیسون اسکوار گاردن» است. مدیران این تیم اقدام به بازسازی این ورزشگاه کردند. آنها برای بازسازی این ورزشگاه، مبلغ ۹۸۰ میلیون دلار هزینه کرده و در روزهایی که بحران مالی درد اول و آخر مردم این کشور به شمار می رود، چنین هزینه ای را به راحتی به جیب پیمانکاران آلمانی و فرانسوی ریختند. کار بازسازی این ورزشگاه تابستان به پایان رسید. این تیم در فصل گذشته مسابقات، ۲۴۳ میلیون دلار درآمد داشته است.
مورد جالب بوستون سلتیک
به عنوان مثالی دیگر به تیم باشگاه بوستون سلتیک اشاره می شود. در بین تیم های NBA از نظر قیمت بلیت بازی ها در رده سوم گرانترین تیم ها در فصل ۲۰۱۲ -۲۰۱۱ قرار گرفت. برای دیدن هر بازی این تیم به طور متوسط باید ۶۹ دلار پرداخت کرد. این تیم در سال ۱۹۴۶ تاسیس شده است. آنها تاکنون ۱۷ بار به قهرمانی NBA رسیده که بالاترین تعداد در تاریخ این لیگ است. آخرین قهرمانی این تیم در ۱۷ ژوئن ۲۰۰۸ در بازی مقابل لس آنجلس لیکرز به دست آمد.
باشگاه بوستون سلتیک از سوی دو کمپانی بزرگ تولید لباس و وسایل ورزشی در آمریکا و انگلیس حمایت می شود؛ اما سوالی که نیویورک تایمز دو هفته پیش از این باشگاه پرسید و البته هرگز جوابی دریافت نکرد این بود که سود حاصل از فروش لباس، محصولات ورزشی و حمایت مالی به کدام حساب بانکی واریز می شود که این باشگاه در پایان سال مالی خود تنها معادل 850 هزار دلار مالیات پرداخت کرده است؟
بهترین فضا برای پولشویی در NBA فراهم است. کسانی که از این فرصت ناب پول شویی بهره می برند، فقط آمریکایی ها نیستند. ثروتمندان نامی فرانسه، اعراب حاشیه خلیج فارس، ژاپنی هایی که راه بهتری برای خرج کردن پول های خود پیدا نمی کنند و مافیای چرم و پوست غرب آفریقا جایی بهتر از بهشت NBA برای مخفی کرده و پولشویی از ثروت خود نمی یابند.
مشخص است که آمریکا مانند هر کشور دیگری در جهان، ورزش محبوب و خاص خودش را دارد. مردم از دیرباز به ورزش هایی چون بسکتبال، راگبی، بیسبال و برخی رشته های مادر در دامنه دوومیدانی بسیار علاقه مند بوده و هستند.
اگر صحبت تنها بر سر علاقه مردم باشد، مدیریت ورزش اهمیت استراتژیک خود را از دست می دهد. البته گاه سلیقه مردم با توجه به تبلیغات محیطی، نتیجه گیری تیم های ملی، حوادث ورزشی جهان و از این دست اتفاقات، به طور محسوسی تغییر پیدا می کند.
برای مثال، بیشتر خوانندگان به خوبی میدانند کریکت در پاکستان تا چه اندازه اهمیت و طرفدار دارد، اما تنها در دو سال گذشته به استناد گزارش منتشره در بخش ورزشی روزنامه تایمز 16 سپتامبر 2013، به میزان 14 درصد از علاقه مندان به این رشته در پاکستان دیگر علاقه ای به تماشای آن نداشته و ترجیح می دهند فوتبال تماشا کنند.
مورد عجیب آمریکا
در آمریکا نیز رودخانه علاقه مردم هرجا که راه برایش باز باشد، به راهش ادامه نداده و معمولا همان مسیری را طی می کند که مالکان ورزش در این کشور می خواهند. این البته امر عجیب و غریبی نیست و شاید در بسیاری از کشورهای دنیا همین فرایند طی شود چرا که اهمیت ورزش در همین است و اینکه سیاسیون مدام علاقه دارند در کنار ورزش و ورزشکاران باشند، بی دلیل نیست.
نمایی از بهره اقتصادی تیم های فعال در لیگ بسکتبال آمریکا از فقط کپی رایت
شکی در این حقیقت وجود ندارد که بسکتبال هواداران بسیاری در آمریکا دارد. برای اثبات این ادعا تنها کافی است در چند آکادمی معمولی در ایالت های مختلف، جویای جایگاه این رشته شوید یا در اینترنت در کنار نام آمریکا نام بسکتبال را نیز جستجو کنید.
این ورزش برای سیاه پوستانی که شانس زیادی جهت حضور در اجتماع یا تحصیلات عالی مقابل روی خود نمی بینند، فقط یک ورزش نیست. توپ بسکتبال و حلقه نصب شده روی یک دیوار قدیمی که روی آن پر از شعارهای اعتراضی است، شاید آخرین امید برای برقراری ارتباط با جامعه باشد.
رشته های ورزشی دیگری نیز همچون بیسبال، تنیس، شنا و دوومیدانی هواداران زیادی در آمریکا دارند؛ اما سرمایه گذاری مالکان ورزش بیشتر حول محور NBA می چرخد. دلیل این امر نیز کاملا مشخص است و تنها کافی است به چند نکته افشا شده در سالیان گذشته اشاره شود.
چرا نگاه ها به سمت NBA است؟
حداقل 4300 بنگاه شرط بندی با فعالیت رسمی و اخذ مجوز در 4 منطقه میسوری، تگزاس، لس آنجلس و شمال غرب آمریکا وجود دارند. طبق ادعای فوربس در گزارش ورزش آمریکا 25 اکتبر 2013، گردش مالی این بنگاه های شرط بندی مخصوص بسکتبال با بنگاه های شرط بندی کل جنوب شرق آسیا برابر می کند.
هوادار زیاد و علاقه فراوان به بسکتبال، تکنولوژی روز افزون و قدرت در صنعت، اشتیاق مردم برای خرید نو به نوی لباس های ورزشی و محصولات تیم های باشگاهی مختلف تا جایی که هر شهروند علاقه مند برای هر بازی تیم مورد علاقه خود لباسی تازه خریداری کرده و ترجیح می دهد برای هر هفته لباس تاریخ دار و مخصوص همان هفته را بر تن کند. در چنین محیطی مشخص است که راس هرم فروش لباس ورزشی در آمریکا فرد خوشبخت و موفقی خواهد بود.
اتحادیه ملی بسکتبال یا NBA، لیگ حرفه ای بزرگسالان آمریکا و معتبرترین لیگ جهان است. این لیگ در دو کنفرانس شرق و غرب برگزار می شود و در حال حاضر ۲۹ تیم از آمریکا و یک تیم از کانادا در آن شرکت می کنند. مسابقات NBA هر سال به طور دوره ای و رفت و برگشت در آمریکای شمالی برگزار می شود و سود خالص معاف از مالیات از محل حامیان مالی مستقل و تحت قرارداد با خود این اتحادیه در پایان سال 2013 معادل 850 میلیون دلار بوده است. اگر این مبلغ را در کنار سود خالص پس از کسر مالیات باشگاه های بسکتبال آمریکا قرار دهید، متوجه امپراطوری این رشته در غرب خواهید شد.
نمونه ای از پولشویی در بسکتبال
نزدیک به 8 ما پیش، دو هفته نامه فوربس، اقدام به انتشار با ارزشترین تیمهای حاضر در NBA کرد و نوشت: "تیم نیویورک نیکس با بیش از یک میلیارد دلار ارزش مالی از ثروتمندترین باشگاه های آمریکا محسوب می شود." اما بد نیست بدانید که این ارزش مالی تنها بر اساس گزارش تراز مالی باشگاه تخمین زده شده بود و ماجرای اصلی در پشت پرده باقی ماند؛ ماجرایی که از این قرار است: "حداقل 3 برابر این رقم به عنوان سود خالص و معاف از مالیات در گزارش مالی سالیانه ذکر نشده و کل مبلغ از حساب رسمی باشگاه به مقصدی نامعلوم منتقل شده است."
مدیران این باشگاه متهم به پولشویی شدند و برای آنچه احترام به اذهان عمومی تلقی می شد، دادگاهی نیز تشکیل دادند؛ اما خواننده گرامی به راحتی می تواند حدس بزند که فرجام این دادگاه کاملا نمایشی پس از چند موج اندازی خبری و پاک شدن اثرات اشتیاق مردم به پیگیری خبر، چه بود.
مورد جالب بوستون سلتیک
به عنوان مثالی دیگر به تیم باشگاه بوستون سلتیک اشاره می شود. در بین تیم های NBA از نظر قیمت بلیت بازی ها در رده سوم گرانترین تیم ها در فصل ۲۰۱۲ -۲۰۱۱ قرار گرفت. برای دیدن هر بازی این تیم به طور متوسط باید ۶۹ دلار پرداخت کرد. این تیم در سال ۱۹۴۶ تاسیس شده است. آنها تاکنون ۱۷ بار به قهرمانی NBA رسیده که بالاترین تعداد در تاریخ این لیگ است. آخرین قهرمانی این تیم در ۱۷ ژوئن ۲۰۰۸ در بازی مقابل لس آنجلس لیکرز به دست آمد.
باشگاه بوستون سلتیک از سوی دو کمپانی بزرگ تولید لباس و وسایل ورزشی در آمریکا و انگلیس حمایت می شود؛ اما سوالی که نیویورک تایمز دو هفته پیش از این باشگاه پرسید و البته هرگز جوابی دریافت نکرد این بود که سود حاصل از فروش لباس، محصولات ورزشی و حمایت مالی به کدام حساب بانکی واریز می شود که این باشگاه در پایان سال مالی خود تنها معادل 850 هزار دلار مالیات پرداخت کرده است؟
بهترین فضا برای پولشویی در NBA فراهم است. کسانی که از این فرصت ناب پول شویی بهره می برند، فقط آمریکایی ها نیستند. ثروتمندان نامی فرانسه، اعراب حاشیه خلیج فارس، ژاپنی هایی که راه بهتری برای خرج کردن پول های خود پیدا نمی کنند و مافیای چرم و پوست غرب آفریقا جایی بهتر از بهشت NBA برای مخفی کرده و پولشویی از ثروت خود نمی یابند.