کد خبر 390767
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه شورای امنیت چندی پیش النصره و داعش را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد، گفت: ترکیه و عربستان با این مصوبه برای کمک به القاعده یمن با مشکلاتی روبرو شده‌اند.

 به گزارش مشرق، صلاح صدقیان رئیس مرکز مطالعات ایران و عرب، در خصوص تحولات یمن  و قطعنامه صادر شده علیه آن از سوی شورای امنیت گفت: اتفاقی که در شورای امنیت رخ داد و موضع گیری که از سوی کشورهای غربی انجام گرفت را باید در شورای همکاری خلیج فارس جست‌وجو کرد.

وی با اشاره به اجلاس 25 ژانویه شورای همکاری خلیج فارس که در آن تصمیماتی برای یمن گرفته شد، اظهار داشت: سه گزینه در آن زمان مطرح شد. اول اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مداخله نظامی در یمن داشته باشند که روی آن اجماع نشد، گزینه دوم لابی با شورای امنیت و تحریم بین‌المللی و عربی علیه یمن بود و گزینه سوم این بود که از یک طرف فشار به انقلابیون و تحریم اقتصادی و جلوگیری از کمک‌های عربی به یمن دنبال شود و از سوی دیگر گفت‌وگو با حوثی‌ها صورت بگیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: تصور می‌کنم ارتباط جمال‌بن عمر (فرستاده سازمان ملل) با حوثی‌ها و کمیته‌های مردمی در یمن، گزینه سوم شورای همکاری خلیج فارس بود که از سوی سازمان ملل و جامعه بین‌المللی دنبال می‌شود. این گزینه برای دادن حداقل امتیاز به انصارالله است چرا که قانع شده‌اند که حوثی‌ها نیرویی هستند که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت اما نمی‌خواهند امتیاز زیادی به آنها بدهند.

صدقیان یادآور شد: خود حوثی‌ها هم به این بازی مسلط هستند و نیات شورای همکاری، سازمان ملل و غربی‌ها را به خوبی می‌دانند.

وی در خصوص حمایت برخی کشورهای عربی نظیر عربستان از القاعده یمن به منظور فشار به انصار الله و نا امن کردن این کشور گفت: این مسئله جدیدی نیست، اما پس از قطعنامه اخیر شورای امنیت که داعش و جبهه‌النصره را در لیست تروریستی قرار داد وضعیت مهیا نیست تا عربستان و ترکیه به القاعده جنوب یمن کمک کنند و وضعیت برای آنها دشوارتر از 3 هفته پیش شده است.

رئیس مرکز مطالعات ایران و عرب با بیان اینکه فعالیت مهمی که حوثی‌ها انجام می‌دهند، مشارکت با گروه‌های سیاسی و اجتماعی دیگر در یمن است که بسیار مهم می‌باشد، افزود: حوثی‌ها روی گزینه مذکرات یمنی - یمنی تأکید دارند و آن را دنبال می‌کنند. یمنی‌ها هم با گزینه مذاکرات داخلی موافق هستند و همین گفت‌وگوهای داخلی به صورت وسیع و گسترده است که می‌تواند فرش زیر پای کشورهای عربی- غربی را بکشد.

صدقیان در خصوص متهم کردن ایران به دخالت در یمن نیز گفت: اگر قصد متهم کردن کشورهای خارجی را داریم باید اول آمریکا و انگلیس و کشورهای عربی را متهم کنیم. حوثی‌ها که در یمن کم نیستند با طرح شورای همکاری خلیج فارس از قدرت دور شدند که نتیجه آن همین شد و امروز که آنها قیام کرده‌اند به همراهی با ایران متهم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ایران دوست انصارالله است و روسیه و چین هم وقتی می‌بینند آمریکا و فرانسه و انگلیس وارد شده‌اند، مصالح سوق‌الجیشی و منافع خود را در یمن دنبال می‌کنند، یادآور شد: متهم کردن کشورهای دیگر به دخالت در امور یمن هیچ کمکی به حل بحران آن نمی‌کند، بلکه گفت‌وگوهای یمنی - یمنی راه برون‌رفت از مشکلات است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس