"نهنگ عنبر" برداشت ناواقعی از واقعیت جامعه متاخر ایران را به خورد مخاطب می دهد و در حالی که این برداشت سرشار از شوخی های جنسی، زن‌باره‌گی و کاهلی ست می تواند خوب بفروشد. شاید برخی فکر می کنند در دورانی که سینمای ایران با عارضه بی مخاطبی روبرو شده، توسل به این ویژگی ماهوی سینما، بتواند آن را نجات دهد!

گروه فرهنگی مشرق - اگر امروز شاهد آن هستیم که فیلمی چون "نهنگ عنبر" با استقبال فراوانی روبرو می شود علت آن،میل عمده مخاطب برای تماشای شخصیتی hست که تنها چالش زندگی وی ناکامی در رسیدن به عشق دیرینه اش است.

شخصیت فیلم بسیار ملموس و قابل دسترسی ست در عین اینکه ناواقع و خیالی است، ماهیت سینمایی شخصیت اصلی "نهنگ عنبر" در کانون یک برداشت تحمیق آمیز از سیر تاریخی یک شخصیت و در نتیجه سیر تاریخی یک جامعه قرار دارد، هیچ جبر تاریخی و طبقاتی در مسیر زندگی او نیست، او تنها قربانی یک خود شیفتگی احمقانه ای است که اجازه ابراز عشق به شخصت زن داستان را نمی دهد، تنها نقطه چالش برانگیز فیلم همین نکته است و پیام اخلاقی آن نیز خلاصه در همین ویژگی است.

در "نهنگ عنبر" دنیای کنونی ما بهترین جهان ممکن است فقط تنها مشکل خود شیفتگی و خودخواهی افراد آن است که آن هم با عمل‌کردن به پیام اخلاقی فیلم حل خواهد شد و این امر اوج ماهیت ایدئولوژیک فیلم است. اگر کمی دقیق شویم در فیلم پاره روایت هایی را می یابیم که در ساده انگارانه ترین نسبت با جامعه کاملا غیر قابل باور اند به عنوان مثال در قامت یک محافظ مسلح درآمدن شخصیت اصلی فیلم "ارژنگ" و یا مبدل شدن او از یک جوان مفلس به یک سرمایه دار با نفوذ، فرار کردن او از جبهه و جان سالم به در بردن و همچنین دیدار مجدد معشوقه گریزان اش.

اگر به این روایت های نهفته در فیلم نگاه بیاندازیم به اوج سطحی نگری و سهل انگاری فیلم پی می بریم که تا حدودی باور پذیری آن را برای یک مخاطب با کمترین انگیزه پرسش گری سخت می کند؛ اما با این حال چرا "نهنگ عنبر" می فروشد؟ پاسخ به این پرسش بسیار آسان است، زیرا ماهیت خیال انگیز و ایدئولوژیک آن قابلیت تخدیر گرایانه خاصی برای مخاطب واقعیت گریز امروز فراهم می آورد، ماهیتی که او را در سرخوشی فرو می برد.

با آنکه می داند دنیای تجلی یافته در فیلم به انتزاعی ترین شکل ممکن اش درآمده، با آنکه آن را باور ندارد و تنها به برخی از عناصر نوستالژیک آن واکنش نشان می دهد اما آن را با حرص و ولع خاصی می بیند، شاید برای چند بار هم آن را تماشا کند و آن را به دوستانش نیز توصیه کند، او می داند که فیلمی غیر واقعی را می بیند اما همچنان برای دیدن چندین باره آن اشتیاق دارد پرسش اینجاست که این مخاطب چگونه می تواند با علم بر این عوامل همچنان برای دیدن "نهنگ عنبر" اشتیاق داشته باشد؟ باید پاسخ داد که این امر کاربرد تعمدی ایدئولوژیست،آنها می دانند که "نهنگ عنبر" تصویری گزینش شده و خیالی از جامعه ای بحران زده است اما همچنان آن را می بینند و از تماشای آن لذت تخدیر گونه ای می برند.


دلایل استقبال از


ایدئولوژی در تلقی سنتی آن اشاعه یک آگاهی کاذب است که شخص را در ناآگاهی از واقعیت جامعه خود نگاه می دارد اما ایدئولوژی در یک جامعه برزخی، پسا صنعتی و یا پست مدرن شخص را در عین آگاهی نسبت به ساختار غیر واقعی پدیده ای که با آن روبروست، مجذوب آن می کند. در حالی که شخص می داند آنچه می بیند غیر واقعی ست اما باز آن را می بیند و در این میان است که ویژگی غیر مفهومی و بی معنای ایدئولوژی نیز خود را نمایان می سازد،آن زمان که "نهنگ عنبر" برداشت ناواقعی از واقعیت جامعه متاخر ایران را به خورد مخاطب می دهد و در حالی که این برداشت سرشار از شوخی های جنسی، زن‌باره‌گی و کاهلی است می تواند خوب بفروشد.

در دورانی که سینمای ایران با عارضه بی مخاطبی روبرو شده است شاید توسل به این ویژگی ماهوی سینما، بتواند آن را نجات دهد،اما باید دانست که احیا قواعد ژانری - ایدئولوژیک سینما و پناه جستن به آن یعنی نادیده گرفتن جملگی رویکرد های سلبی و انتقادی به ماهیت این پدیده، شاید این احیا گری بتواند فروش فیلم را افزایش دهد؛ اما سینمایی نیست که بتوان توسط آن آگاهی بخشی را مورد نظر داشت. چنانچه اگر به مبداء شکل گیری سینمای کمدی رومانتیک نگاهی بیاندازیم به اوج بحران اقتصادی امریکا در دهه 30 میلادی و نزاع ایدئولوژیک آن با قطب مخالفش کمونیسم بر می خوریم.


مسعود قدیمی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    8 0
    اگر این تحلیل به اصطلاح عالمانه اتان درست باشد دارید به شعور جامعه و مردم ایران توهین می کنید. به فرض که تحلیل شما درست باشد پس دارید می گویید که جامعه و مردم ما در شرایطی هستند که به دنبال عومل تخدیر کننده می گردند تا به نوعی آرامش کاذب برسند.
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    8 0
    بدرد شما همون اخراجی ها با رسوایی میخوره خیلی هم فیلم خوبیه
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    0 0
    فقط پول مهمه ..
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 0
    می شه یه فیلم خوب معرفی کنی؟
  • حق وناحق ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    2 1
    مشرق جان نترس نظرماروهم چاپ کن نترس مثل بعضیانباششششش
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 0
    باور کردیم سانسور نیوز
  • حق وناحق ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    1 0
    چراپس چاپ نکردیدددددددددددد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
    3 0
    آثار ده نمکی،شورجه و سلحشور این دیگه سوال کردن نداره
  • ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    4 0
    یعنی فیلمهای ده نمکی که بااستقبال مواجه شد خیلی عمق داره. فیلم سومش رو ببینید همه جور اهنگ و ترانه ممنوعه و جوکی رو میگه تا فیلمشو نگاه کنن
  • علي ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    6 4
    كاري به جهت گيري‌هاي سياسي نظرات ندارم ولي من خودم اين فيلم را ديدم و واقعا احساس كردم به جز لودگي و توهين به شعور مخاطب و پايين آمدن شأن انسانيت براي خنداندن مردمي كه اصولا زندگيشون با اين اراجيف فاصله بسياري داره چيز ديگه‌اي نداشت...
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    2 0
    به تو چه؟؟
  • ناشناس ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 3
    آقای قدیمی خسته نباشید ، مانند همیشه مطلب زیبا و دلنشین شما را خواندم ، اما ای کاش کمی بیشتر در مورد فیلم می نوشتید نه در مورد مردم و جامعه ایران . باید اشکالات و فسادی که در فیلم هست رو مطرح میکردید . متشکرم
  • سعید ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 1
    سلام آقای نویسنده ی این تحلیل به نظر من یک بخشی از استقبال از این فیلم به دلیل طنز بودن و حضور عطاران و بازیگرهای متعدد و نوع تبلیغ خاص اون هست و خیلی ها که از سینما میان بیرون واقعا از این فیلم رضایت ندارن و البته خیلی ها مثل خود من هم اطلاعی از موضوع فیلم ندارن ولی برای تفریح باید از بین فیلم های موجود یکی را انتخاب کنند
  • علی ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۹
    0 1
    سلام دوستان. من این فیلم دیدم. فیلم بدی ای نبود. موضوعش تکراری بود. ولی خدایش تبلیغات سیگار کشیدن بود. اگه می شد تو سینما سیگار کشید خیلی بیشتر حال میداد.
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۳
    2 0
    هم سرگرم کننده بود و هم جالب. خیلی دنیاروجدی نگیرین
  • monita ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    6 0
    واقعا برای این نقد مسخره متاسفم. جناب (منتقد که نمیشه گفت چون جدیدا هرکی با هر قصد و غرض و هر درجه سوادی دست به قلم شده) همون اسمتونو بگم بهتره. واقعا چقد حقوق میگیری که این چرت و پرت ها رو نوشتی؟؟؟ من دقیقا اون روزا رو یادمه. اینکه کلی از جوونای ما مجبور به جلای وطن شدن تقصیر عشق شونه؟ اینکه جوونی نکرده رفتن جنگ و شهید شدن فقط تقصیر عاشقی خودشونه؟ اینکه بعد اینهمه سال هنوز نمیخان برگردن دلیلش عشق قدیمی شونه؟؟؟ آخه فیلمو نفهمیدی یا نخاستی بفهمی، قلم دست نگیر خزعبلات بنویس. واقعا برات متاسفم. فروش شش میلیاردی این فیلم نشون میده که خیلیا با لحظه لحظه این فیلم زندگی کردن و تمام دقایقشو تجربه کردن. خدا توی قرآن به همین قلم دست شما قسم خورده، جناب قدیمی!!!!
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۴
    2 0
    واقعا عالی بود منکه چندین وچندبار تماشا کردم معرکست بخصوص آقای عطاران که یدونه باشه
  • حسین ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    4 0
    من که حال کردم.گریم بسیار قوی بود.بازیگراش بسیار قوی بودن خیلی خوب بازی کردن. منوبرد دهه 60.خیلی غصه خوردم.خیلی هم لذت بردم.
  • وجیهه وطنخواه ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
    3 0
    چیه چون ی کم مردم رو شاد میکنه زورتون اومده.خیلی ام قشنگ بود عمقی نگر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس