به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی دفتر آیتالله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار با جمعی از طلاب مشهد، تهران و ارومیه ضمن آرزوی موفقیت آنها در امر تحصیل و تبلیغ گفت: یکی از معجزات پیامبر اکرم(ص) مسأله حمایت از علم و عالم و دانشمند است، زیرا زمانی آن حضرت ظهور کردند که عصر جاهلیت بود و جهل همه جا را فرا گرفته بود.
وی افزود: با این حال پیامبر گرامی اسلام(ص) و کتاب آسمانی ایشان، قرآن کریم آنقدر از علم سخن به میان میآورند که از جریان معمول خود خارج است، به بیان دیگر محصول آن جامعه جاهلی نمیتواند اینچنین حمایتی از علم باشد.
آیتالله مکارم شیرازی به سرچشمهای که بر علم تأکید میکند اشاره کرد و افزود: این حمایت از علم سرچشمهاش به حضرت آدم میرسد، خداوند حضرت آدم را به اسم، عالم میکند و به همین دلیل عالم شدن به فرشتههایش دستور میدهد که به ایشان سجده کنند؛ افتخار آدم که به خاطر آن مسجود ملائکه شد داشتن علم بود.
وی با بیان اینکه نخستین چیزی که به پیامبر اکرم(ص) نازل شد علم و خواندن بوده است، ابراز کرد: نخستین وحی به پیامبر اسلام(ص) تأکید بر خواندن بوده است، این نکته بسیار مهم است که ما درک کنیم در عصر تاریک جاهلیت، اسلام تا چه حد از علم دفاع میکند و 70 آیه درباره تفکر و تدبر و اندیشیدن در قرآن کریم وجود دارد و این تکرارها مسائلی نیست که بتوان ساده از کنارشان گذشت.
این مرجع تقلید در ادامه تصریح کرد: بعد از پیغمبر(ص) جانشین آن، حضرت علی علیه السلام نیز بر این امر بسیار تاکید کردهاند، به نهج البلاغه توجه کنید که مملو از این روایات است، مانند کلمه قصاری که حضرت، علم را بر مال برتری میدهند، این در حالی است که امروزه مال را بر علم برتری می دهند.
آیتالله مکارم شیرازی به مشکل اصلی جوامع امروزی اشاره کرد و افزود: امروزه تمام مردم به دنبال مال هستند و علم را نیز خادم مال میدانند، حضرت علی علیه السلام میفرمایند؛ علم پنج فضیلت بر مال دارد؛ اول، علم حافظ شخص است اما مال را باید حفظ کرد؛ دوم، مال را وقتی میبخشی کم میشود اما علم با بخشیدن و انفاق کردن بیشتر میشود.
وی اظهار کرد: تفاوت سوم مال و علم این است، کسی که به خاطر مال و ثروت به دنبال فردی میرود با از بین رفتن مال از او جدا میشود اما علم موجب میشود افراد همیشه به دنبال فرد باشند؛ تفاوت چهارم این است، آنهایی که طالب مال هستند حتی در حال حیات نیز مردهاند اما علما با اینکه فوت کردهاند باز هم آثارشان باقی مانده است، مانند شیخ انصاری و شیخ طوسی.
این مرجع تقلید در خصوص تفاوت پنجم بین علم و مال بیان کرد: علم حاکمیت دارد و مال محکوم است یعنی مال را باید انسانی تنظیم و مدیریت کند ولی علم اینگونه نیست.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام از1400 سال قبل به علم بسیار اهمیت داده است، ابراز کرد: متاسفانه اکنون مال بر جهان حاکم است، عربستان با اموالی که دارد حتی دبیرکل سازمان ملل را با دلارهای نفتیاش تهدید میکند تا نام عربستان را از لیست گروههای کودککش بردارند و آنها نام عربستان سعودی را فورا حذف می کنند.
وی اضافه کرد: در اینجا مشخص میشود که حتی دبیر کل سازمان ملل نیز رشوهخوار آنهاست، در جای دیگر نیز شواهد آمریکا نشان میدهند که عربستان در ماجرای تخریب برجهای دوقلو دست داشته است اما با همین تهدید اسم او را حذف میکنند؛ جنگها و کشتارهایی که امروزه صورت میگیرد به دلیل همین حاکمیت مال است، اگر حاکمیت متعلق به علم بود دیگر شاهد این اتفاقها نبودیم.
آیتالله مکارم شیرازی به توفیقی که نصیب طلبهها شده است تا در مسیر اهل بیت علیهم السلام قدم بردارند اشاره کرد و یادآور شد: افراد بسیاری آرزو دارند در این مسیر قرار بگیرند اما نمیتوانند؛ خداوند به شما لطفی داشته است تا در این مسیر قرار بگیرید و نامتان شاگردان امام صادق و امام باقر(ع) باشد.
وی افزود: ما در زمانی زندگی میکنیم که نیاز به علوم اسلامی از هر زمان دیگری بیشتر است، در گذشته شبهات کم بود اگر هم وجود داشت در منطقه محدودی بود، اکنون شبهات زیاد است و بهوسیله رسانههای مدرن از شرق به غرب و از غرب به شرق میرود که در چنین فضایی ما مسؤولیت زیاد و سنگینی داریم.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب باید نیاز روز را بدانند، افزود: لازم است طلاب نیاز روز را بیاموزند، درسهای حوزوی را خوب خوانده و در کنارش مسائل دیگر نیز دانسته شود، طلبه باید بداند که مسأله تکفیر زادگاهش عربستان سعودی و تعلیمات محمد بن عبدالوهاب آن را ایجاد کرده است، همچنین باید طلبه بداند عرفانهای کاذب از کجا آمدهاند و بتواند پاسخ آنها را بدهد.
وی در پاسخ به این سؤال که اسباب موفقیت در طلبگی چیست، اضافه کرد: اسباب موفقیت طلبه سه چیز است؛ اول منظم بودن، نظم در مطالعه، مباحثه و تمام امور زندگی؛ دوم، پشتکار است. طلبه نباید خسته شود و باید مدام زحمت بکشد؛ سوم، خلوص نیت است، هرچه نیت خالصتر باشد موفقیت بیشتر خواهد بود. بدانید و آگاه باشید که افراد موفق انسانهای مخلصی بودند.
وی افزود: با این حال پیامبر گرامی اسلام(ص) و کتاب آسمانی ایشان، قرآن کریم آنقدر از علم سخن به میان میآورند که از جریان معمول خود خارج است، به بیان دیگر محصول آن جامعه جاهلی نمیتواند اینچنین حمایتی از علم باشد.
آیتالله مکارم شیرازی به سرچشمهای که بر علم تأکید میکند اشاره کرد و افزود: این حمایت از علم سرچشمهاش به حضرت آدم میرسد، خداوند حضرت آدم را به اسم، عالم میکند و به همین دلیل عالم شدن به فرشتههایش دستور میدهد که به ایشان سجده کنند؛ افتخار آدم که به خاطر آن مسجود ملائکه شد داشتن علم بود.
وی با بیان اینکه نخستین چیزی که به پیامبر اکرم(ص) نازل شد علم و خواندن بوده است، ابراز کرد: نخستین وحی به پیامبر اسلام(ص) تأکید بر خواندن بوده است، این نکته بسیار مهم است که ما درک کنیم در عصر تاریک جاهلیت، اسلام تا چه حد از علم دفاع میکند و 70 آیه درباره تفکر و تدبر و اندیشیدن در قرآن کریم وجود دارد و این تکرارها مسائلی نیست که بتوان ساده از کنارشان گذشت.
این مرجع تقلید در ادامه تصریح کرد: بعد از پیغمبر(ص) جانشین آن، حضرت علی علیه السلام نیز بر این امر بسیار تاکید کردهاند، به نهج البلاغه توجه کنید که مملو از این روایات است، مانند کلمه قصاری که حضرت، علم را بر مال برتری میدهند، این در حالی است که امروزه مال را بر علم برتری می دهند.
آیتالله مکارم شیرازی به مشکل اصلی جوامع امروزی اشاره کرد و افزود: امروزه تمام مردم به دنبال مال هستند و علم را نیز خادم مال میدانند، حضرت علی علیه السلام میفرمایند؛ علم پنج فضیلت بر مال دارد؛ اول، علم حافظ شخص است اما مال را باید حفظ کرد؛ دوم، مال را وقتی میبخشی کم میشود اما علم با بخشیدن و انفاق کردن بیشتر میشود.
وی اظهار کرد: تفاوت سوم مال و علم این است، کسی که به خاطر مال و ثروت به دنبال فردی میرود با از بین رفتن مال از او جدا میشود اما علم موجب میشود افراد همیشه به دنبال فرد باشند؛ تفاوت چهارم این است، آنهایی که طالب مال هستند حتی در حال حیات نیز مردهاند اما علما با اینکه فوت کردهاند باز هم آثارشان باقی مانده است، مانند شیخ انصاری و شیخ طوسی.
این مرجع تقلید در خصوص تفاوت پنجم بین علم و مال بیان کرد: علم حاکمیت دارد و مال محکوم است یعنی مال را باید انسانی تنظیم و مدیریت کند ولی علم اینگونه نیست.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اسلام از1400 سال قبل به علم بسیار اهمیت داده است، ابراز کرد: متاسفانه اکنون مال بر جهان حاکم است، عربستان با اموالی که دارد حتی دبیرکل سازمان ملل را با دلارهای نفتیاش تهدید میکند تا نام عربستان را از لیست گروههای کودککش بردارند و آنها نام عربستان سعودی را فورا حذف می کنند.
وی اضافه کرد: در اینجا مشخص میشود که حتی دبیر کل سازمان ملل نیز رشوهخوار آنهاست، در جای دیگر نیز شواهد آمریکا نشان میدهند که عربستان در ماجرای تخریب برجهای دوقلو دست داشته است اما با همین تهدید اسم او را حذف میکنند؛ جنگها و کشتارهایی که امروزه صورت میگیرد به دلیل همین حاکمیت مال است، اگر حاکمیت متعلق به علم بود دیگر شاهد این اتفاقها نبودیم.
آیتالله مکارم شیرازی به توفیقی که نصیب طلبهها شده است تا در مسیر اهل بیت علیهم السلام قدم بردارند اشاره کرد و یادآور شد: افراد بسیاری آرزو دارند در این مسیر قرار بگیرند اما نمیتوانند؛ خداوند به شما لطفی داشته است تا در این مسیر قرار بگیرید و نامتان شاگردان امام صادق و امام باقر(ع) باشد.
وی افزود: ما در زمانی زندگی میکنیم که نیاز به علوم اسلامی از هر زمان دیگری بیشتر است، در گذشته شبهات کم بود اگر هم وجود داشت در منطقه محدودی بود، اکنون شبهات زیاد است و بهوسیله رسانههای مدرن از شرق به غرب و از غرب به شرق میرود که در چنین فضایی ما مسؤولیت زیاد و سنگینی داریم.
استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب باید نیاز روز را بدانند، افزود: لازم است طلاب نیاز روز را بیاموزند، درسهای حوزوی را خوب خوانده و در کنارش مسائل دیگر نیز دانسته شود، طلبه باید بداند که مسأله تکفیر زادگاهش عربستان سعودی و تعلیمات محمد بن عبدالوهاب آن را ایجاد کرده است، همچنین باید طلبه بداند عرفانهای کاذب از کجا آمدهاند و بتواند پاسخ آنها را بدهد.
وی در پاسخ به این سؤال که اسباب موفقیت در طلبگی چیست، اضافه کرد: اسباب موفقیت طلبه سه چیز است؛ اول منظم بودن، نظم در مطالعه، مباحثه و تمام امور زندگی؛ دوم، پشتکار است. طلبه نباید خسته شود و باید مدام زحمت بکشد؛ سوم، خلوص نیت است، هرچه نیت خالصتر باشد موفقیت بیشتر خواهد بود. بدانید و آگاه باشید که افراد موفق انسانهای مخلصی بودند.