گروه فرهنگی مشرق- منوچهر هادی این روزها آماده میشود تا سریالی در شبکه نمایش خانگی بسازد، او از جمله کارگردانهای پرحاشیه است که ید طولانی در شاخ به شاخ شدن با تهیهکنندهها دارد. آیا سریال جدیدش فرجامی خوش خواهد داشت یا خاطره بد «آمین» تکرار میشود؟ این گزارش مروری است بر همه حواشی این کارگردان که به قلم احمد رنجبر در روزنامه هفت صبح منتشر شده است.
آخر هفته پیش خبری به رسانهها راه یافت که براساس جلسه اخیر شورای پروانه نمایش خانگی با موافقت اصولی سریال «تالاب» به تهیهکنندگی مهدی گلستانه و کارگردانی منوچهر هادی موافقت شده است. ظاهر خبر ساده است و میتوان بیتوجه از کنار آن گذشت؛
منوچهر هادی هم مثل خیلی از کارگردانها دوست دارد سریال سازی در شبکه خانگی را تجربه کند و احیاناً جا پای حسن فتحی و «شهرزاد»اش بگذارد. حالا گوی و میدان فراهم است و کارگردانها میتوانند عیار خود را در این میدان محک بزنند. بگذریم؛ آن چه باعث شده از کنار خبر مذکور عبور نکنیم دو دلیل اصلی دارد؛ یک، سابقه منوچهر هادی و اختلافش با تهیهکنندهها و دوم ادعای او که گفته بود با هیچ تهیهکنندهای کار نخواهد کرد و خودش تهیهکننده آثارش خواهد بود. سابقه منوچهر هادی بنیان این گزارش را تشکیل میدهد تا براساس آن بدانیم مراوده این کارگردان محترم با تهیه کنندههایش چگونه بوده است.
1-اوج حاشیه سریال آمین
ماجرا چه بود؟ پرحاشیهترین سریال منوچهر هادی است که در نهایت باعث شد به خاطر اختلاف با تهیه کننده (جواد نوروزبیگی) از پروژه انصراف دهد و بهرنگ توفیقی جایگزین او شود.
«آمین» از جمله پروژههای مشترک ناجی هنر و سیما فیلم است که بنا بود سال 93 در هفته نیروی انتظامی روی آنتن برود. حتی تلویزیون آنونسهای آن را پخش میکرد اما مصاحبه افشاگرانه منوچهرهادی با خبرگزاری ایسنا نشان داد نه تنها سریال به هفته ناجا نمیرسد که کلا سرنوشت آن نامعلوم است: این پروژه به علت اینکه یک میلیارد بدهی بالا آورده از اول آبان خوابیده و تعطیلیاش همچنان ادامه دارد! این نخستین حاشیه سریال نبود، مدتی پیش اعلام شده بود به خاطر افزایش قسمتها «آمین» بودجه بیشتری نیاز دارد. از آن سو هر بار ناله کارگردان از بی پولی به گوش میرسید اما این بار ماجرا جدی بود و پروژه واقعاً خوابید.
چند ماه گذشت تا این که خبر آمد بهرنگ توفیقی ادامه سریال را کارگردانی خواهد کرد. او بر خلاف هادی بیهوده وقت را نکشت و سه ماه بعد تصویربرداری را به پایان رساند. «آمین» سال 94 همزمان با هفته ناجا روی آنتن شبکه یک رفت. این در حالی بود که به خاطر تعویض یکی از بازیگران(مجید واشقانی به جای یوسف تیموری) کارگردان مجبور بوده راشهای قبل را کنار بگذارد و برخی صحنهها را تکرار کند.
طولانی شدن پروسه تولید و در نهایت تعطیلی پروژه یعنی افزایش هزینه تولید. تازه منوچهر هادی مدعی بود برای جمع کردن سریال یک میلیارد پول لازم دارد! اگر از ابتدا کارگردانی مثل بهرنگ توفیقی پشت دوربین میایستاد نیاز به این همه ریخت و پاش و اتلاف سرمایه نمیّبود. وانگهی ناجی هنر همزمان «رهایی»، «زخم»، «قورباغه و قناری»، «میکاییل» و «زاویه هفتم» را در دست ساخت داشت که هیچ کدام به مشکل مالی نخوردند. پس معلوم میَشود ایراد از جناب هادی است نه سرمایه گذار سریال. دیگر اثر مخرب این ناسازگاری،به هم خوردن کیفیت سریال است؛ کار که تعطیل شود و کارگردان تغییر کند عوامل خسته میَشوند، یکدستی فیلمنامه لطمه میبیند و از آن طرف دست تلویزیون خالی میماند. این را هم فراموش نکنیم که کست «آمین» را منوچهر هادی بسته بود و کارگردان دوم ناگزیر از ادامه همکاری با آنهاست. همین میشود که هادی ساعی به رغم کیفیت پایین بازیگری باید نقش یک سریال بماند!
ماجرا چه بود؟
منوچهر هادی امید زیادی به «زندگی جای دیگری است» داشت. بعد از ناکامی در جشنواره مترصد زمان مناسبی برای اکران فیلمش بود. امیر سیدزاده (تهیهکننده) فیلم را در اکران دوم نوروز روانه پرده کرد اما هادی به دلیل همزمانی اکران با مسابقات جام جهانی 2016 و نیز امتحانات پایان سال، اعتراضش را رسانهای کرد. مدتی بعد او این دعوای شخصی را روی آنتن آورد و زمان اکران را کاملا نامناسب دانست و البته از عدم پرداخت کامل دستمزدهای برخی از بازیگران گله داشت. حرفهای تند و تیز او باعث شد سیدزاده روی خط بیاید و پاسخش را بدهد. او معتقد بود بهترین زمان را برای اکران فیلم انتخاب کردهاند و دستمزدها به صورت کامل پرداخت شده است.
دعوا ادامه داشت و مدتی بعد سید امیر سیدزاده مصاحبه کرد و گفت: من در شعبه12 دادگاه رسانه طرح شکایت کردهام و تمام مواردی که آقای هادی مطرح کرده بودند و هیچ مدرکی برای اثباتش ندارند را نیز ضمیمه پرونده کردم،بنابراین به زودی ایشان به دادگاه فراخوانده میشوند و ایشان هم دفاعیات خود را مطرح میکنند. وقتی میبینم که ایشان میگویند سرمایهگذار آوردهاند، از بازیگرها تخفیف گرفتهاند و بسیاری از بازیگرها هنوز با من تسویه نکردهاند شوکه میشوم، آخر مگر میشود روی هوا حرف زد؟ ما طبق اسناد و مدارک با تمام بازیگران تسویه کردهایم و هیچ کس نمیتواند ثانیهای ادعا کند از من طلبی دارد! طبق تحقیقاتی که من کردهام ایشان باید متحمل مجازات سختی شوند و حرفهایشان قطعا زندانی دارد مگر اینکه با وثیقه سنگین بتوانند آزاد شوند. ما البته خبری از دادگاه و نتیجهاش نداریم!
وقتی یک کارگردان عملا میگوید درباره فیلمش حاضر به مصاحبه نیست، کاملا بدیهی است که فیلم در بایکوت خبری گیر میافتد و نتیجه آن که «زندگی جای دیگری است» در اکران شکست میخورد. فیلمی که حامد بهداد در آن بازی میکرد و میتوانست گیشه معقولی داشته باشد به خاطر این مجادله رفت قاطی ناکامهای سال.
ماجرا چه بود؟
سریال بیدار باش را ابتدا منوچهر هادی قصد داشت کارگردانی کند اما در ادامه خودش تصمیم به جدایی گرفت و احمد کاوری، بازیگر سریال، آن را کارگردانی کرد. چرا و به چه دلیل؟ همین قدر میدانیم که ماجرا بدون درگیری رسانهای انجام شد و هیاهویی به همراه نداشت.
سریال روی آنتن رفت و شکایتی از سوی هادی و طرف دوم رسانهای نشد.
سریال «بیدار باش» از تولیدات متوسط تلویزیون است و بود و نبود هادی تأثیری در کیفیت آن ندارد.
ماجرا چه بود؟
مهدی احمدی از منوچهر هادی دعوت میکند که یک فیلم ویدئویی بسازد. این تهیه کننده اما در مرحله تدوین تصمیم میگیرد یک نسخه سینمایی از فیلم آماده کند و نمایش دهد. هادی به این تصمیم معترض بود و روی آنتن زنده هفت اعتراضش را رسانهای کرد.
هادی این بار حق داشت معترض باشد چرا که تهیه کننده با او و دیگر عوامل «دنیای پر امید» قرارداد ساخت فیلم ویدئویی بسته بود، کارگردان هم براساس این فرمت کستش را چید و دستمزد گرفت. هادی معتقد بود حتی اگر قرار است فیلم اکران شود باید دستمزد او پرداخت شود. این اتفاق رخ داد و فیلم روی پرده رفت و اکرانی کوتاه داشت.
آن چه باعث میشود درباره فرجام سریال جدید هادی در شبکه خانگی خوش بین نباشیم، سابقه بد او در تعامل با تهیهکنندهها است. او مشکل را طرف مقابل میداند و برای همین چندی پیش گفته بود خودش فیلمهایش را تهیه خواهد کرد. حالا مهدی گلستانه تهیه کننده «تالاب» است و احتمال شاخ به شاخ شدن این دو وجود دارد! مگر این که رفتار هادی در برابر این سریال، متفاوت از آن چه باشد که در برابر فیلم و سریالهای تلویزیونی داشته. این جا شبکه خانگی است و به دلیل حضور سرمایهگذار بخش خصوصی، کارگردانها نمیتوانند همان رفتاری داشته باشند که در برابر پروژههای دولتی(تلویزیونی) دارند. شاید این اصل، جناب هادی را از حاشیه و هیاهو دور کند؛ شاید.