به گزارش مشرق، ثبتنام مدارس با آغاز ثبتنام کلاس اولیها از ابتدای خرداد به صورت رسمی آغاز شد و با پایان یافتن امتحانات دانشآموزان سایر پایهها روند کلی ثبتنام از روزهای پایانی خرداد وارد فاز جدی خود شد.
هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانشآموزان در تابستان امسال برای نخستینبار از پایه نهم آغاز شد و براین اساس حدود یک میلیون دانشآموز، رشته تحصیلی خود را در این پایه انتخاب کردند.
طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش در روش جدید، عملکرد تحصیلی (نمرات دانشآموزان) 35 و آزمونهای مشاورهای و استعدادسنجی 65 امتیاز دارد. بر این اساس دیگر نمرات تحصیلی ملاک انتخاب رشته نیست و برگه انتخاب رشته دانشآموزان براساس مؤلفههای دیگری همچون آزمونهای استعداد سنجی و رغبت سنجی، نظر مشاور و معلم مدرسه، خانواده و دانشآموز تکمیل میشود.
در برگه هدایت تحصیلی هر دانشآموز 12 اولویت مشخص شده که اولویت نخست رشته پیشنهادی اوست. مسئولان آموزشوپرورش نیز عنوان کردهاند، هدایت تحصیلی اجباری نیست و دانشآموز میتواند در هر یک از اولویتهای مجاز خود ثبتنام کند.
** اجبار یا عدم اجبار در هدایت تحصیلی
حمیدرضا کفاش رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش وپرورش با حضور در شبکه خبر سیما در خصوص برخی اعتراضهای صورت گرفته از سوی خانوادهها مبنی بر بالا بودن معدل یک دانش آموز و لزوم حضورش در یک رشته تحصیلی خاص اذعان کرد: در بعضی موارد اعتراض میشود که معدل فرزند ما خوب است پس چرا به این رشته توصیه شده است که در پاسخ میگویم که معدل تنها یکی از شاخصهای مورد نظر در هدایت تحصیلی است.اگر همه دانش آموزان بخواهند در رشتهای که اولویت نخستشان است حضور پیدا کنند، قطعاً این ظرفیت وجود ندارد و به مصلحت کشور هم نخواهد بود.
وی با بیان اینکه « به هیچ وجه در هدایت تحصیلی الزام و اجبار نیست» گفت: این اجبار و الزام را شرایط، امکانات، معدل و استعدادهای شخص مشخص می کند که ممکن است در مواردی اجبار ایجاد شود.
هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانشآموزان در تابستان امسال برای نخستینبار از پایه نهم آغاز شد و براین اساس حدود یک میلیون دانشآموز، رشته تحصیلی خود را در این پایه انتخاب کردند.
طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش در روش جدید، عملکرد تحصیلی (نمرات دانشآموزان) 35 و آزمونهای مشاورهای و استعدادسنجی 65 امتیاز دارد. بر این اساس دیگر نمرات تحصیلی ملاک انتخاب رشته نیست و برگه انتخاب رشته دانشآموزان براساس مؤلفههای دیگری همچون آزمونهای استعداد سنجی و رغبت سنجی، نظر مشاور و معلم مدرسه، خانواده و دانشآموز تکمیل میشود.
در برگه هدایت تحصیلی هر دانشآموز 12 اولویت مشخص شده که اولویت نخست رشته پیشنهادی اوست. مسئولان آموزشوپرورش نیز عنوان کردهاند، هدایت تحصیلی اجباری نیست و دانشآموز میتواند در هر یک از اولویتهای مجاز خود ثبتنام کند.
** اجبار یا عدم اجبار در هدایت تحصیلی
حمیدرضا کفاش رئیس شورای هدایت تحصیلی وزارت آموزش وپرورش با حضور در شبکه خبر سیما در خصوص برخی اعتراضهای صورت گرفته از سوی خانوادهها مبنی بر بالا بودن معدل یک دانش آموز و لزوم حضورش در یک رشته تحصیلی خاص اذعان کرد: در بعضی موارد اعتراض میشود که معدل فرزند ما خوب است پس چرا به این رشته توصیه شده است که در پاسخ میگویم که معدل تنها یکی از شاخصهای مورد نظر در هدایت تحصیلی است.اگر همه دانش آموزان بخواهند در رشتهای که اولویت نخستشان است حضور پیدا کنند، قطعاً این ظرفیت وجود ندارد و به مصلحت کشور هم نخواهد بود.
وی با بیان اینکه « به هیچ وجه در هدایت تحصیلی الزام و اجبار نیست» گفت: این اجبار و الزام را شرایط، امکانات، معدل و استعدادهای شخص مشخص می کند که ممکن است در مواردی اجبار ایجاد شود.
اگرچه مسئولان آموزشوپرورش از اجباری نبودن هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانشآموزان صحبت میکنند اما تأکید آنها بر توسعه متوازن، اجبار در انتخاب رشته را با خود به همراه دارد.
توجه به توسعه متوازن در انتخاب رشته دانشآموزان یعنی در کنار استعداد، نمرات و علایق دانشآموز باید به نیازها و امکانات کشور نیز توجه داشت و همین موضوع منجر میشود تا برخی دانشآموزان به دلیل کمبود معلم و امکانات از رفتن به رشته مورد علاقه خود بازبمانند. همان اتفاقی که امسال در بحث هدایت تحصیلی رُخ داد و برخی دانشآموزان از ثبتنام در رشته علوم تجربی بازماندند چرا که طبق اعلام آموزشوپرورش هماکنون کشور با تورم دانشآموز در رشته تجربی مواجه است.
** 45 درصد دانشآموزان باید به رشته تجربی بروند
قربانعلی افشانی مدیرکل دفتر متوسطه دوم وزارت آموزشوپرورش درخصوص توسعه متوازن دانشآموزان در رشتههای تحصیلی گفت: بر اساس توزیع متوازن دانشآموزان در 4 رشته شاخه نظری (علوم تجربی، علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی) برای سال تحصیلی 96 ــ 95 بدین شکل است، 22 درصد ریاضی، 45 درصد تجربی، 32 درصد انسانی و یک درصد علوم و معارف اسلامی.
مدیرکل متوسطه دوم وزارت آموزشوپرورش عنوان کرد: در توسعه متوازن سهم هر استان به تفکیک دختر و پسر مشخص شده است به عنوان مثال سهم شهر تهران در رشته ریاضی 44 درصد، تجربی 34 درصد، انسانی 20 درصد و علوم و معارف اسلامی 79 صدم درصد است. در سال تحصیلی 94-95، 46 درصد دانشآموزان کشور رشته تجربی، 31 درصد انسانی، 21 درصد ریاضی و 60 صدم درصد رشته علوم و معارف اسلامی را انتخاب کردند و برای سال تحصیلی جدید کاهش پذیرش دانشآموز در رشته تجربی را داریم.
** رئیسجمهور به اجبار در هدایت تحصیلی معترض شد
تابستان امسال و در جریان انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم، اعتراضاتی در برخی مناطق کشور ایجاد شد و عمده معترضان از اجبار آموزشوپرورش برای ثبتنام در رشتهای خاص (عمدتاً فنیوحرفهای و انسانی) گلایه داشتند، روند اعتراضات تا حدی گسترش یافت که حجت الاسلام حسن روحانی با ورود به ماجرای هدایت تحصیلی عنوان کرد: ما باید در این موارد افراد را آزاد بگذاریم به عنوان مثال من در موضوع هدایت تحصیلی که در آموزش و پرورش اجبار شده بود ورود کردم و گفتم که حق ندارید در این مسئله بچهها را اجبار کنید بلکه ما باید یک چارچوب و مقرراتی را بگذاریم نه اینکه یک فرد بتواند برای دیگران تصمیم بگیرد.زمانی بود میگفتند برای رشته ریاضی در برخی از دروس باید نمره این قدر باشد، ولی فرد تصمیم نگیرد، وقتی تصمیم به فرد واگذار شود آن وقت تصمیم سلیقهای، ظلم و اجحاف میشود.
** فانی: پس از دستور رئیسجمهور هدایت تحصیلی از حالت اجبار خارج شد
پس از صحبتهای رئیسجمهور، علیاصغر فانی در تاریخ 19 مرداد 95 در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه پس از دستور آقای روحانی این موضوع از حالت اجباری بودن خارج شده است، گفت: پس از این دستور با افزایش ظرفیت رشتهها به ویژه در علوم تجربی مشکل را در هدایت تحصیلی برطرف کردیم اما واقعیت این است که تقاضا در رشتههای علوم تجربی چند برابر دیگر رشته هاست. همکاران ما در سطح کشور با دریافت درخواستهای دانشآموزان در تلاش هستند تا ضمن توجه به نظرات دانشآموزان در توزیع متوازن شاخهها و رشتههای تحصیلی نیز موفق باشند.
فانی گفت: در برخی موارد شاهد اصرار دانشآموزان برای ورود به رشتهای خاص هستیم که در چنین شرایطی ممکن است ظرفیت را در برخی نقاط افزایش دهیم و اگر ظرفیت وجود داشته باشد از دانش آموزان در رشتههای تحصیلی که اولویت نخست آنان نیست اما به آن تمایل دارند، ثبت نام میکنیم.
پس از صحبتهای رئیسجمهور مبنی بر حذف اجبار از هدایت تحصیلی دانشآموزان و دستور آموزشوپرورش به استانها برای همراهی بیشتر با دانشآموزان به منظور ثبتنام در رشته مورد علاقهشان، ظرفیت پذیرش دانشآموز در رشتههای پُرطرفدار از جمله تجربی افزایش یافت.
** ثبتنام 39.5 درصد دانشآموزان در رشته تجربی
علی زرافشان رئیس ستاد پروژه مهر وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه پیشبینی میشود برای سال تحصیلی 96 - 95، 13 میلیون و 500 هزار دانشآموز در مدارس کشور حضور مییابند، عنوان کرد: از دانشآموزان پایه نهم، 16.2 درصد در رشته ریاضی، 39.5 درصد در رشته تجربی، 27 درصد در رشته انسانی، 0.7 در رشته معارف، 13.9 درصد در رشته فنیوحرفهای و 2.6 درصد در رشته کاردانش ثبتنام کردهاند.
با وجود افزایش ظرفیت پذیرش دانشآموز در رشتههای پُرطرفدار، به دلیل استقبال زیاد دانشآموزان از برخی رشتهها به ویژه علوم تجربی بازهم عده زیادی از ثبتنام در رشته مورد علاقه خود محروم شده و باید به رشته تعیین شده در برگه هدایت تحصیلی بسنده کنند. از سوی دیگر برخی دانشآموزان نیز قبل از صحبتهای رئیسجمهور و همراهی مناطق با دانشآموزان، اقدام به ثبتنام در رشتههایی تعیین شده کردند که در برخی موارد علاقهای به رشته خود نیز ندارند.
روند انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم در تابستان 95 با تمام مُشکلات و اعتراضات به وجود آمده به پایان رسید اما باید برنامهریزیهای لازم را برای سال آینده انجام داد تا یک بار دیگر اجبار برای حضور در رشتهای خاص تکرار نشود.
توجه به توسعه متوازن در انتخاب رشته دانشآموزان یعنی در کنار استعداد، نمرات و علایق دانشآموز باید به نیازها و امکانات کشور نیز توجه داشت و همین موضوع منجر میشود تا برخی دانشآموزان به دلیل کمبود معلم و امکانات از رفتن به رشته مورد علاقه خود بازبمانند. همان اتفاقی که امسال در بحث هدایت تحصیلی رُخ داد و برخی دانشآموزان از ثبتنام در رشته علوم تجربی بازماندند چرا که طبق اعلام آموزشوپرورش هماکنون کشور با تورم دانشآموز در رشته تجربی مواجه است.
** 45 درصد دانشآموزان باید به رشته تجربی بروند
قربانعلی افشانی مدیرکل دفتر متوسطه دوم وزارت آموزشوپرورش درخصوص توسعه متوازن دانشآموزان در رشتههای تحصیلی گفت: بر اساس توزیع متوازن دانشآموزان در 4 رشته شاخه نظری (علوم تجربی، علوم ریاضی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی) برای سال تحصیلی 96 ــ 95 بدین شکل است، 22 درصد ریاضی، 45 درصد تجربی، 32 درصد انسانی و یک درصد علوم و معارف اسلامی.
مدیرکل متوسطه دوم وزارت آموزشوپرورش عنوان کرد: در توسعه متوازن سهم هر استان به تفکیک دختر و پسر مشخص شده است به عنوان مثال سهم شهر تهران در رشته ریاضی 44 درصد، تجربی 34 درصد، انسانی 20 درصد و علوم و معارف اسلامی 79 صدم درصد است. در سال تحصیلی 94-95، 46 درصد دانشآموزان کشور رشته تجربی، 31 درصد انسانی، 21 درصد ریاضی و 60 صدم درصد رشته علوم و معارف اسلامی را انتخاب کردند و برای سال تحصیلی جدید کاهش پذیرش دانشآموز در رشته تجربی را داریم.
** رئیسجمهور به اجبار در هدایت تحصیلی معترض شد
تابستان امسال و در جریان انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم، اعتراضاتی در برخی مناطق کشور ایجاد شد و عمده معترضان از اجبار آموزشوپرورش برای ثبتنام در رشتهای خاص (عمدتاً فنیوحرفهای و انسانی) گلایه داشتند، روند اعتراضات تا حدی گسترش یافت که حجت الاسلام حسن روحانی با ورود به ماجرای هدایت تحصیلی عنوان کرد: ما باید در این موارد افراد را آزاد بگذاریم به عنوان مثال من در موضوع هدایت تحصیلی که در آموزش و پرورش اجبار شده بود ورود کردم و گفتم که حق ندارید در این مسئله بچهها را اجبار کنید بلکه ما باید یک چارچوب و مقرراتی را بگذاریم نه اینکه یک فرد بتواند برای دیگران تصمیم بگیرد.زمانی بود میگفتند برای رشته ریاضی در برخی از دروس باید نمره این قدر باشد، ولی فرد تصمیم نگیرد، وقتی تصمیم به فرد واگذار شود آن وقت تصمیم سلیقهای، ظلم و اجحاف میشود.
** فانی: پس از دستور رئیسجمهور هدایت تحصیلی از حالت اجبار خارج شد
پس از صحبتهای رئیسجمهور، علیاصغر فانی در تاریخ 19 مرداد 95 در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه پس از دستور آقای روحانی این موضوع از حالت اجباری بودن خارج شده است، گفت: پس از این دستور با افزایش ظرفیت رشتهها به ویژه در علوم تجربی مشکل را در هدایت تحصیلی برطرف کردیم اما واقعیت این است که تقاضا در رشتههای علوم تجربی چند برابر دیگر رشته هاست. همکاران ما در سطح کشور با دریافت درخواستهای دانشآموزان در تلاش هستند تا ضمن توجه به نظرات دانشآموزان در توزیع متوازن شاخهها و رشتههای تحصیلی نیز موفق باشند.
فانی گفت: در برخی موارد شاهد اصرار دانشآموزان برای ورود به رشتهای خاص هستیم که در چنین شرایطی ممکن است ظرفیت را در برخی نقاط افزایش دهیم و اگر ظرفیت وجود داشته باشد از دانش آموزان در رشتههای تحصیلی که اولویت نخست آنان نیست اما به آن تمایل دارند، ثبت نام میکنیم.
پس از صحبتهای رئیسجمهور مبنی بر حذف اجبار از هدایت تحصیلی دانشآموزان و دستور آموزشوپرورش به استانها برای همراهی بیشتر با دانشآموزان به منظور ثبتنام در رشته مورد علاقهشان، ظرفیت پذیرش دانشآموز در رشتههای پُرطرفدار از جمله تجربی افزایش یافت.
** ثبتنام 39.5 درصد دانشآموزان در رشته تجربی
علی زرافشان رئیس ستاد پروژه مهر وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه پیشبینی میشود برای سال تحصیلی 96 - 95، 13 میلیون و 500 هزار دانشآموز در مدارس کشور حضور مییابند، عنوان کرد: از دانشآموزان پایه نهم، 16.2 درصد در رشته ریاضی، 39.5 درصد در رشته تجربی، 27 درصد در رشته انسانی، 0.7 در رشته معارف، 13.9 درصد در رشته فنیوحرفهای و 2.6 درصد در رشته کاردانش ثبتنام کردهاند.
با وجود افزایش ظرفیت پذیرش دانشآموز در رشتههای پُرطرفدار، به دلیل استقبال زیاد دانشآموزان از برخی رشتهها به ویژه علوم تجربی بازهم عده زیادی از ثبتنام در رشته مورد علاقه خود محروم شده و باید به رشته تعیین شده در برگه هدایت تحصیلی بسنده کنند. از سوی دیگر برخی دانشآموزان نیز قبل از صحبتهای رئیسجمهور و همراهی مناطق با دانشآموزان، اقدام به ثبتنام در رشتههایی تعیین شده کردند که در برخی موارد علاقهای به رشته خود نیز ندارند.
روند انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم در تابستان 95 با تمام مُشکلات و اعتراضات به وجود آمده به پایان رسید اما باید برنامهریزیهای لازم را برای سال آینده انجام داد تا یک بار دیگر اجبار برای حضور در رشتهای خاص تکرار نشود.