کد خبر 63511
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۰

۵۰ درصد از مردم نیجریه مسلمان و ۴۰ درصد مسیحی هستند و زبان رسمی این کشور انگلیسی است. نیجریه حداقل 7 میلیون نفر شیعه دارد.

استقبال از ماه رمضان

مردم نیجریه با تمیزکردن مساجد برای اقامۀ نماز و جلسات قرآن و تفسیر، به استقبال ماه مبارک می‏روند. با ثبوت هلال، مردم جشن‏های باشکوهی برگزار می‏کنند و با زدن طبل، در خیابان‏ها می‏چرخند و سرود می‏خوانند.

آغاز ماه

اكثريت مردم، شروع ماه مبارك رمضان را با اعلام و اعلان «سلطان» قبول می‌کنند، اما پیروان صوفیه سخن سلطان را قبول ندارند و تاکید دارند که خودشان باید با چشم هلال ماه را ببينند، لذا معمولاً آنها هر سال 2 روز بعد از اکثریت مردم روزه می‌گیرند.

تغذيه

مردم نيجريه در اين ماه معمولاً غذاهای مخصوصی دارند و مصرف میوه هم در این ماه بيشتر می‌شود. زنان برای افطار غذاهایی همچون "العصیدة"، "الدویا"، "حليم" و "اذنجی"و برای سحر "التو" فراهم می‏کنند. فرنی، شیر، چای و غذاهايي شبيه فلافل نیز جزء خوردنی‏های محبوب این ماه است.

افطار

به دلیل آن که مردم با يكديگر ارتباط دارند، خانواده ها با پهن کردن سفره در مقابل خانه همسایگان، با یکدیگر افطار می کنند اگرچه این رسم در دنیای صنعتی امروز، کمتر شده است.
 
برخی از مردم هم طبق‏هایی را در نزدیکی مساجد قرار می‏دهند و پس از نماز مغرب، با یکدیگر به تناول افطار مشغول می‏شوند.
 
اطعام

ثروتمندان نیجریه در این ماه به ديگران هديه مي‏دهند و فقرا را اطعام مي‌کنند. علاوه یر این، ثروتنمدان در بعضي از ايالت‏های 36گانه تیجریه، بودجه‌اي اختصاص مي‌دهند تا براي فقرا افطار و سحري تهيه شود.

صلوات

از عادات مسلمانان نیجریه در این ماه، فرستادن صلوات بر پیامبر (ص) و خواندن مناجات و دعاهای مخصوص است.

وضعيت امنيتي

به مصداق حدیث پیامبر كه فرمودند «در ماه مبارك رمضان، شیطان در بند می‌شود» گویی گناه در این ماه در نیجریه اسير مي‌شود.در واقع مردم احساس می‌کنند گناهان تعطیل می‌شود. لذا وضعيت امنيتي از تمام ماه‌ها بيشتر مي‏شود، اين مسلّم است. دزدي‏ و سرقت حتی تا 95 درصد كمتر مي‏شود.

شب قدر

مسلمانان نیجریه معتقدند که شب قدر، شب بيست و هفتم ماه رمضان است؛ لذا بعيد است كسي در اين شب بخوابد. مردم به مسجد مي‌روند و به عبادت و احیاء مي‌پردازند و بعد از نماز صبح به منزل بازمی‏گردند.

بازي‏های ويژه

از دهم تا بيستم ماه مبارك رمضان يك نوع بازي فرهنگي بين بچه‌هاي هشت تا پانزده ساله به شكل طنز به مدت يك ساعت، بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار مي‌شود.

بچه‏ها در این بازی، نقش پرنده‌اي را بازي مي‌كنند كه گرسنه است و آب و دانه مي‌خواهد و مردم بايد با مهرباني به آن پرنده‌ كمك كنند؛‌ چرا كه در اين ماه مردم بايد مهربان باشند. نمایش دیگر، بازی در نقش عالمان بي‏عمل است. بعضی‏ها هم در ی ضمن یک بازی محلی، سر به سر كساني كه سنشان زياد شده ولی هنوز ازدواج نكرده‌اند، مي‌گذارند. كسي از یان بازی‏ها ناراحت نمي‌شود، بلکه شیرینی و خاطره‏انگیز بودن ماه مبارک را دوچندان می‏کند.

عيد فطر

عيد فطر را سلطان را از طريق راديو اعلام مي‌كند. (رادیو در نیجریه بسیار فراگیر است و همه ـ حتي چوپان‌ها ـ كنار دستشان راديو دارند).
 
برای عيد فطر و قربان در نیجریه، بايد لباس نو دوخته شود. بچه‌هايي كه لباس نو نپوشند ناراحت مي‌شوند و حتي ممکن است بقيه بچه‌ها آنها را مسخره كنند! مردم در این روز لباس نوی خود را  مي‌پوشند و به نماز و جشن مشغول می‏شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس