کد خبر 64438
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷

جمعیت ازبکستان به 24 ملیون نفر می‌رسد (چهلمین کشور جهان) كه پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی محسوب مي‌شود. دين بيش از نود درصد مردم اين كشور اسلام است.

به گزارش گروه خواندنی مشرق، اربكستان كشوري است در آسياي مركزي كه در دهه نود به همراه بقيه كشورهاي مشترك المنافع، از اتحاد جماهير شوروي مستقل شد. جمعیت ازبکستان به 24 ملیون نفر می‌رسد (چهلمین کشور جهان) كه پرجمعیت‌ترین کشور آسیای مرکزی محسوي مي‌شود. دين بيش از نود درصد مردم اين كشور اسلام است.
 
استقبال از ماه مبارک رمضان
 
کشور ازبکستان قبل از ورود به ماه مبارک رمضان فضای معنوی خاصی پیدا می‌کند. یکی از سنت‌های خوب در اين كشور این است که مردم قبل از ورود ماه مبارک، به صله رحم و زیارت خویشاوندان ـ به خصوص بزرگسالان ـ می‌روند.

قرآن جمعي

 
ازبك‌ها نيز مانند ديگر مسلمانان، در ایام ماه مبارک رمضان بیشتر به قرآن كريم توجه مي‌كنند. مردم در منازل یکدیگر دور هم جمع می‌شوند و يکی از آنها که می‌تواند قرآن را بخواند، می‌خواند و بقیه‌ی افراد که با حروف عربی آشنا نیستند به امید کسب ثواب به قرائت او گوش می‌دهند. قاريان نيز به مساجد اعزام می‌شوند تا مردم به همراه آنان روزانه يك جزء از قرآن كريم را تلاوت كنند.

مسجد

 
مردم این سرزمین در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌ها و عبادات مخصوصي در مساجد خود برگزار مي‌كنند. مساجد ازبكستان در اين ماه از مردم متدین پر مي‌شوند. يكي از اين عبادات خواندن نماز تراویح در آخر شب و بعد نماز عشا است. امام جماعت سعی می کند که هر شب در اثنای خواندن تراویح یک جزء قرآن را ختم کند.
 
تغذيه
 
مردم ازبكستان براي مراسم افطاري، شيريني مخصوصي مي‌پزند که "نشالده ـ neshalde" نام دارد. اين شيريني از سفيده‌ تخم مرغ، شكر و ... تهيه مي‌شود.
 
اطعام
 
بازار اطعام و ميهماني نيز بين ازبك‌ها داغ است. مردم غالبا همديگر را براي افطاري دعوت مي كنند تا در كنار هم افطار كنند.

عيد فطر
 

بزرگ‌ترين اعياد در ازبكستان "عيد فطر" و "عيد قربان" هستند. مردم اين دو عيد را سه شبانه‌روز جشن مي‌گيرند و به آنها بسيار اهميت مي‌دهند. مثلا همه‌ مردم ـ چه بزرگسال وچه كودك، مرد باشند يا زن ـ حتما در اين عيدها لباس نو مي‌پوشند.

 
يكي ديگر از سنت‌هاي عيد فطر در اين كشور اين است كه نوعروسان در اين روز، در منزل خود ميهماني مي‌دهند و خويشاوندان و همسایگان را به اين ميهماني دعوت مي‌كنند.
 
در عيد فطر شيريني‌هاي خاصي از گندم و عسل درست مي‌شود و بزرگ‌ترها به همه‌ی اقوام عیدی می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس