رسانه‌های خبری در تحلیل‌هایی به استفاده از سامانه‌های موشکی و راداری بومی در پدافند هوایی ایران اشاره و عنوان داشتند، ایران با توسعه پدافند موشکی برد بلند و رادارهای جدید عملکرد خود را به نسبت قبل بهبود بخشیده است.

به گزارش مشرق، وبگاه ویژه امور نظامی رژیم صهیونیستی چندی قبل به نقد آزمایش موشک دفاع هوایی بومی«صیاد-3» که ویژه پدافند هوایی در ارتفاعات بالاست، پرداخت.

این وبگاه نظامی با استناد به گزارش رسانه‌های داخلی نوشت: این سامانه برد بلند در آخرین رزمایش پدافند هوایی بزرگ ایران که «مدافعان آسمان ولایت -7» نام داشت مستقر و با موفقیت شلیک شد .

بر اساس این گزارش، این عملیات پدافندی دامنه‌ای  به وسعت نزدیک به نیم میلیون کیلومتر مربع در استان‌های هرمزگان ، بوشهر و خوزستان را پوشش داد.

موشک رهگیر صیاد -3 بخشی از سامانه موشکی دفاع هوایی «تلاش» است که در کنار رهگیرهای صیاد -2  که علیه اهداف برد متوسط هستند، قرار می‌گیرد.

قلمروی هوایی ایران در قرق «صیادهای برد متوسط و بلند»
صیاد-2

بر اساس این گزارش، هر گردان از سامانه دفاع موشکی تلاش از سه پرتابگر موشک بهره می‌برد و این پرتابگرها قادرند موشک صیاد -2 را برای هدف گیری اهداف برد متوسط  و موشک صیاد -3 را برای هدف گیری اهداف برد بالا استفاده نمایند.

سامانه موشکی صیاد -3  اهدافی با برد 150 کیلومتر را هدف می‌گیرد و قادر است همزمان 30 هدف را رهگیری و به سوی 12 هدف شلیک نماید.

این سامانه مجهز به رادارهای هشدار سریع راهبردی  و ارائه تصویر  از تمامی قلمروی هوایی منطقه تحت پوشش خود است که البته مجهز به رادار ایرانی «افق» می‌باشد.

وبگاه یادشده نوشت:  ایران همچین در حال توسعه  سامانه برد بلند «صیاد-4»  برای بکارگیری  در سامانه دفاع هوایی «باور -373» است که مشابه موشک «اس-300 » عمل می‌نماید.

بر ساس دستور سازمانی سامانه موشکی تلاش، هر یک گردان از این سامانه باید مجهز  به موشک‌های صیاد_ 2 و صیاد _3 باشد.

در ادامه این مطلب با اشاره به داشته‌های مختلف دفاع هوایی ایران چون موشک‌های «سام»، چند رادار ویژه با برد بیش از 1000 کیلومتر که دارای بسامدهای عملیاتی مختلف و پوشش سامانه‌های دفاع هوایی چون «رعد»، «مرصاد» و «تلاش» است، آمده است: البته عملکرد این سامانه‌ها مشخص نیست اما بسیاری از آن‌ها متحرک بوده و قادرند به سرعت مستقر شوند. ایران حتی اخیرا مجهز به سامانه‌های روسی دفاع موشکی اس-300 شده که هرکدام می‌توانند بیش از صد هدف را همزمان رصد کنند و به 6 هدف تا برد 200 کیلومتر موشک پرتاب نمایند. این سامانه در حال آزمایش است و البته ایران سامانه بومی «باور- 373» با قابلیت‌های مشابه اس-300 را نیز در اختیار دارد.

یک اندیشکده آمریکایی نیز اخیرا درباره کیفیت پدافند هوایی ایران نوشته بود: رشد قابلیت‌های دفاع هوایی این امکان را به ایران می‌دهد تا آزادی عمل آمریکا و عملیات هوایی متحدانش در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان را به خطر انداخته و آسیب‌پذیری پایگاه‌های هوایی دشمن را بیشتر کند.

قلمروی هوایی ایران در قرق «صیادهای برد متوسط و بلند»
رادار فتح

اندیشکده واشنگتن نوشت: ایران به طور قابل توجهی دفاع هوایی خود را در چند سال گذشته با ایجاد قرارگاه‌های دفاع هوایی مستقل «خاتم الانبیا» «KADHQ» و استقرار سامانه‌های دفاع هوایی برد کوتاه تا بلند، سازماندهی مجدد و بهبود بخشیده است.

بر این اساس، استقرار سامانه دفاع هوایی اس-300 در خلیج فارس تا محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا در «جفیر» بحرین، میدان گازی شمال قطر و کل تنگه هرمز را پوشش می‌دهد. آتش‌بارهای سامانه‌های اس-300 ایران نیز احتمالا با موشک‌های مختلف برد کوتاه تا متوسط «تور ام-1»، «رعد» و «مرصاد» پوشش داده شده و تقویت می‌شوند.

اندیشکده واشنگتن در خاتمه نوشت: افزایش استقرار دفاع هوایی ایران موجب کاسته شدن از آزادی عمل نیروهای آمریکا در خلیج فارس خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس