به گزارش مشرق، «فرزند صبح» فیلمی به کارگردانی بهروز افخمی است که در سال 83 با محوریت زندگی امام خمینی(ره) ساخته شد اما پس از یک بار نمایش در جشنواره فیلم فجر به بایگانی مؤسسه تنظیم نشر امام و انجمن سینمای دفاع مقدس رفت.
با روی کارآمدن محمدحسین نیرومند بر ریاست انجمن سینمای دفاع مقدس در آبان ماه ۹۵ وی اعلام کرد با بهروز افخمی برای به سرانجام رساندن پروژه پرهزینه فرزند صبح با موضوع زندگانی حضرت امام خمینی(ره) به توافق رسیده است و بیان کرد: «پس از مدتها که از اکران فیلم سینمایی «فرزند صبح» در جشنواره فیلم فجر میگذرد و زمینه اکران فیلم به دلیل مشکلاتی که داشت فراهم نشد در صحبتهایی که با بهروز افخمی داشتم به این نتیجه رسیدیم که فیلم تدوین مجدد شود و موسیقی و صداگذاری مجدد زیر نظر ایشان انجام گردد و بتوانیم فیلم را به نمایش درآوریم. فیلم اشکالاتی داشت که انشاءالله با تدوین مجدد و انجام مراحل پس تولید مجدد مرتفع میشود.»
این درحالی است که پس از گذشت هفت ماه از صحبتهای نیرومند همچنان وضعیت فیلم به همان شکل سابق است و حل مشکل آن نیازمند یک مدیریت صحیح در فضای شفاف است که گویا فعلا خبری از آن نیست تا فیلم بنیانگذار جمهوری اسلامی به روی پرده سینماها برود. سینمای هر کشوری به طور طبیعی همواره تحت تأثیر شخصیتهای سیاسی تأثیرگذارش فیلمهایی از زوایای مختلف تولید میکند و نمونه بارز آن سینمای هالیوود است که برای جان اف کندی و آبراهام لینکلن از رئیسجمهوران مهم امریکا فیلمهای پرشمار و بزرگ و کوچکی را ساخته که در تاریخ سینمای امریکا ماندگار شدند یا ساخت اسطورهسازیهای بسیار مانند عمر مختار است که نقش جاودانه آن را آنتونی کویین بازی کرد. به راستی سینمای ایران با این همه نهادهای صاحب پول که صرف ساخت فیلمهای ریز و درشت میشود چرا برای بنیانگذار کشورش دست به اقدامی نمیزند؟
جفا به حضرت امام(ره)
بهروز افخمی و محمدرضا شرف الدین با «فرزند صبح» علاوه بر اینکه بودجه بسیاری را هزینه کردند و دست آخر چیزی عاید سینما و فرهنگ نکردند ضربهای به سینمای ایران و حضرت امام خمینی(ره) وارد کردند، چراکه بسیاری از فیلمسازان را برای نزدیک شدن به این فضا بیمیل کردند و همه این اتفاقات غمانگیز برای فیلمی که قرار بود ماندگار شود از سمت مدیریت ضعیف میآید که هزینه بسیاری را برای بیتالمال به دنبال داشت. زمانی که فیلم فرزند صبح در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، مشخص شد که مشکلات بیشتر از تدوین و موسیقی است. افخمی در پس تولید آن به خارج از کشور رفت و اعلام کرد مشکلات ناشی از کارگردانی ضعیف او نبوده بلکه ناشی از تدوین و موسیقی اشتباه بوده است اما واقعیت این بود که فیلم پرهزینه فرزند صبح چه در شکل روایت و چه در کارگردانی که شامل باورپذیر نبودن شخصیتها و بازیهای تصنعی میشد دارای ضعفهای عدیده بود و به هیچ وجه تناسبی با هزینههایی که برای آن شده بود نداشت و به طور طبیعی در شأن بنیانگذار انقلاب اسلامی ساخته نشده بود. البته هنوز هم میتوان با یک مدیریت درست در انجمن سینمای دفاع مقدس برای احیای حداقلی این فیلم تلاش کرد و از زیادهخواهی عوامل تأثیرگذار آن کاست. بهروز افخمی نیز مؤسسه تنظیم نشر امام و انجمن سینمای دفاع مقدس را نسبت به پروژه فرزند صبح مسئول میداند.
وعدههایی که عملی نشد
مدیرعامل پیشین انجمن سینمای دفاع مقدس بارها از تدوین مجدد
«فرزند صبح» سخن گفته بود که هیچ کدام عملی نشد و یکی از آخرین مصاحبههای شرف الدین در خرداد ۹۴ بود که اعلام کرد: «در آخرین مونتاژی که روی فرزند صبح انجام شد بهروز افخمی در کنار تدوینگر حضور نداشت. این حق طبیعی کارگردان است که چنین فیلمی را نپذیرد، چراکه باید از نحوه تدوین فیلم اطلاع داشته باشد و این هم حق طبیعی وی بود که پیگیر اثری باشد که برایش زحمتهای زیادی کشیده است. اخیراً افخمی با مؤسسه تنظیم نشر آثار امام ارتباط برقرار کرده تا فیلم را مجدداً خودش مونتاژ کند. با توجه به آن تصاویری که از راشهای موجود فیلم دیدم، فکر میکنم پس از پایان تدوین شاهد یک اثر سینمایی خوب و قابل توجه خواهیم بود.» او همچنین گفته بود: «پیرو این خبر من هم به عنوان تهیه کننده این فیلم باید مناسبات گذشته را بررسی میکردم برخی از موضوعات مربوط به تهیه کننده است که باید حل و فصل شود. یکی از این موضوعات بدهکاری پروژه به عوامل سازنده این فیلم است که همواره طی این مدت شرمنده آنها بودهام. مناسبتهای حقوقی و قانونی سد راه این فیلم است. بدین معنی که اگر این فیلم را هم دوستان به اتمام برسانند برای گرفتن پروانه نمایش نیاز به موافقت من دارند و تا زمانی که با عوامل تسویه نشود مطلقاً موافقت نخواهم کرد.»
شرفالدین چندی بعد از مدیرعاملی انجمن سینمای دفاع مقدس کنار رفت و وعدههای او درباره به سرانجام رساندن پروژه فرزند صبح هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفت. باید منتظر ماند و دید که فیلم فرزند صبح در دوره مدیریت محمدحسین نیرومند برای اکران در سینماهای کشور آماده میشود یا خیر؟ در حالی که انقلاب اسلامی دهه چهارم خود را به پایان میرساند و میرود که وارد دهه پنجم این رویداد بزرگ شود و با وجود اینکه ادعا میشود ایران یکی از معدود کشورهای صاحب سینما در جهان است و باید به این سینما در جهان بالید هنوز حتی یک اثر سینمایی درباره بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی ساخته نشده است.
منبع: روزنامه جوان