به گزارش مشرق، ایستاده در غبار به کارگردانی و نویسندگی آقای محمدحسین مهدویان و تهیهکنندگی آقای حبیبالله والینژاد محصول سال ۱۳۹۴ است.این فیلم برای حضور در بخش نگاه نو سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شد. ایستاده در غبار به خاطر خلاقیتهای کمنظیر فیلم سازانش، مورد توجه عموم و منتقدان قرار گرفت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۴ را از آن خود کرد.
سرنوشت یک مرد
احمد متوسلیان یزدی در سال ۱۳۳۲ در خانوادهای مذهبی از اهل یزد در یکی از محلات جنوب شهر تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد.
متوسلیان در دوران خدمت سربازی، فعالیتهای مذهبی و سیاسی داشت و مخالفت خود را با رژیم پهلوی بیان میکرد. پس از پایان دوره سربازی، در یک شرکت تأسیساتی خصوصی استخدام و بعد از چند ماه، به خرمآباد منتقل شد و فعالیتهای سیاسی- تبلیغی خود را ادامه داد. در سال ۱۳۵۴ توسط اکیپی از کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک دستگیر و روانه زندان شد و پنج ماه در زندان فلکالافلاک خرمآباد در یک سلول انفرادی زندانی بود. پس این که از زندان آزاد شد، در قیامهای خونین قم و تبریز در سال ۱۳۵۶، نقش رابط و هماهنگ کننده تظاهرات را در محلات جنوبی تهران برعهده داشت. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسوولیت تشکیل کمیته انقلاب اسلامی محل خویش را عهدهدار شد. پس از شکل گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به این ارگان پیوست و به سازماندهی نیروها همت گماشت.
پس از شروع قیامهای کردستان در اسفند سال ۱۳۵۷ داوطلبانه عازم بوکان شد و بخشی از نا آرامیهای آنجا را سامان بخشید. احمد در سال ۱۳۶۰ پس از بازگشت از مراسم حج، از طرف محسن رضایی (فرمانده کل سپاه) مأمور فرماندهی سپاه مریوان و پاوه تیپ محمد رسولالله شد. او به همراه بروجردی راهی جبهههای جنوب شد. در شب ۱۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۶۱ عملیات الی بیتالمقدس به فرماندهی احمد متوسلیان از منطقه دارخوین به سمت جاده اهواز-خرمشهر آغاز شد که موجب آزادسازی خرمشهر شد.
او در اواخر خرداد سال ۱۳۶۱ در مأموریتی به همراه هیأتی رسمی از مسوولان سیاسی-نظامی ایران راهی سوریه شد تا راههای مساعدت به مردم لبنان علیه حمله و اشغالگری صهیونیستها را بررسی کند.
در ۱۴ تیر سال ۱۳۶۱، اتومبیل سفارت که حامل مسوولان سیاسی-نظامی ایران بود هنگام ورود توسط فالانژیستها متوقف و توسط نیروهایی اسرائیل ربوده و گروگان گرفته شدند. سمیر جعجع یکی از رهبران فالانژها پس از آزادی از زندان اعتراف کرد که گروگانهای ایرانی به نیروهای وی تحویل داده شده و سپس توسط آنان کشته شدهاند ولیکن مقامات ایرانی این ادعا را مشکوک دانستهاند.
نخستین اثر سینمایی از متوسلیان
محمدحسین مهدویان کارگردان جوانی که بنا بر علاقه و ارادت شخصی و حرفهای به مجموعه روایت فتح و سیدمرتضی آوینی روند فیلمسازی خود را از آن خط وام گرفته است، پس از چندین فیلم کوتاه و مستند، مجموعه مستند داستانی «آخرین روزهای زمستان» را کارگردانی کرد.
مستندی سریالی که با شیوهای نو و کم نظیر به زندگی شهید حسن باقری میپرداخت. نوع فیلمبرداری، روایت، طراحی صحنه و لباس و... همگی باعث موفقیت این مجموعه شد.
مهدویان پس از موفقیت آخرین روزهای زمستان، با همان شیوه به سراغ ساخت اولین اثر سینمایی خود با موضوع زندگی احمدمتوسلیان از کودکی تا زمان اسارت رفت.
بازهم روایتی شبه مستند ازیک چهره مؤثر درجنگ؛ شیوهای که قبلاً پردههای سینماهای کشور آن را تجربه نکرده بودند و این احتمال وجود داشت که برای مخاطب سینمایی این نوع روایت جذاب نباشد و مخاطب آن را پس بزند. «ایستاده در غبار» در جشنواره به نمایش درآمد و با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه شد.
موفقیت این فیلم ثابت کرد که اگر به مقوله جنگ و مردان جنگ به شیوهای درست و با نگاهی غیرکلیشهای پرداخته شود میتواند همزمان نظر منتقدان و مخاطبان را به خود جلب کند.
ایستاده درغبار
مهدویان برای تولید این فیلم هم پیرو شیوه آخرین روزهای زمستان، روایتی نیمه مستند دارد و برخی از دیالوگهای داخل فیلم برگرفته از صدا و جملات واقعی به جا مانده از احمد متوسلیان است؛ سبکی که آن را «داکیودرام» مینامند و در بین برخی از مستندسازان حرفهای مرسوم است.
به گزارش مووی مگ، فارغ از تجربهگرایی کارگردان در سبک فیلمسازی نامتعارفش، باید به تصویر ارزشمندی که مهدویان از حاج احمد متوسلیان ترسیم کرده اشاره کرد که در میان آثار مرتبط با دفاع مقدس، تصویری به مراتب واقعیتر و ملموستر است. در «ایستاده در غبار» مهدویان، حاج احمد متوسلیان را فردی زمینی معرفی میکند که خصوصیات اخلاقی خود را دارد و گهگاهی به تندخویی و بداخلاقی شهره بوده. این ویژگی ارزشمند باعث شده تا «ایستاده در غبار» از حیث نزدیک شدن به قهرمان داستان، از دیگر آثار سینمای جنگ ایران پیشی بگیرد.
فیلم همچنین در بخش طراحی صحنه و لباس و همچنین قاب بندی تصاویر، یکی از بهترین آثار سالهای گذشته سینمای ایران محسوب میشود. طراحی صحنه و لباس در « ایستاده در غبار » با دقت و وسواس زیادی انجام شده تا محیط جنگ و سالهای دهه60 را تداعی کند و در انجام این کار نیز موفق بوده است. تصویربرداری فیلم نیز که به تبعیت از آثار مستند اغلب با حرکات متناوب دوربین همراه بوده، کمک شایانی کرده تا مخاطب به فضای داستان نزدیک شود.
پخش درقالب سریال
مجموعه تلویزیونی ایستاده در غبار بر گرفته از نسخه سینمایی این اثر است که در ۶ قسمت تهیه شده و قرار است از جمعه ۹ تیر ساعت ۲۲:۱۵ نخستین قسمت آن پخش شود و ۱۴ تیرماه و همزمان با سالروز ربوده شدن جاویدالاثر حاج احمد متوسلیان قسمت پایانی این سریال به روی آنتن میرود.