رابطه جدید ایران و طالبان برای مقابله با داعش

شورای آتلانتیک روابط میان ائتلاف ایران و روسیه با گروه طالبان را تاکتیک جدید تهران و مسکو برای مقابله با ظهور داعش و هم‌چنین حضور نظامی آمریکا در افغانستان می‌داند.

سرویس جنگ نرم مشرق - از دید رسانه‌ها و سیاست‌مداران غربی، یکی از مؤلفه‌های قدرت ایران در غرب آسیا (خاورمیانه)، نفوذ منطقه‌ای این کشور است که برای آمریکایی‌ها بسیار گران تمام شده است. آنها معتقد هستند که این نفوذ در کشورهایی مانند افغانستان، عراق، سوریه و حتی یمن، توطئه‌های غربی در این کشورها را ناکام گذاشته و هزینه‌های هنگفت نظامی و سیاسی آمریکا را بی‌اثر کرده است؛ تا جایی که یکی از انتقادها از جنگ‌های آمریکا در افغانستان و عراق و سوریه، همواره رقم خوردن پیامدهای این جنگ‌ها به سود ایران پس از چندین سال عملیات نظامی هزینه‌بر واشینگتن است.

یکی از گزارش‌هایی که اخیراً منتشر شده و به موضوع رویکرد ایران در قبال افغانستان پرداخته، گزارش اندیشکده شورای آتلانتیک تحت عنوان «هدف اصلی ایران در افغانستان[۱]» است. «آلکس واتانکا» عضو ارشد اندیشکده «مؤسسه خاورمیانه» و نویسنده این گزارش معتقد است: «قرابت جغرافیایی و روابط تاریخی موجب شده تا هیچ کشور دیگری نتواند نقشی مهم‌تر از ایران را در جامعه افغانستان ایفا کند.» وی در گزارش خود به ابعاد نفوذ ایران در افغانستان می‌پردازد.

 لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.

منافع متقابل ایران و آمریکا در افغانستان

آلکس واتانکا گزارش خود را با تشریح برداشت خود از اهمیت افغانستان برای ایران آغاز می‌کند و توضیح می‌دهد که «دیدگاه ایرانی‌ها درباره افغانستان، مشخصاً امنیت‌محور و ذاتاً دست‌دوم، و بخشی از تلاش گسترده‌تر ایران برای دست‌یابی به نفوذ منطقه‌ای است.» واتانکا خاطرنشان می‌کند که موضوع افغانستان در سیاست خارجی ایران در قالب نوعی بازی «مجموع‌صفر» (بازی‌ای که در آن، سود یک شرکت‌کننده، لزوماً به معنای ضرر بقیه است) قابل تعریف است که در آن ایران با رقبای منطقه‌ای و حتی شرکای خاورمیانه‌ای خود رقابت می‌کند.

نویسنده گزارش، روابط متغیر ایران و آمریکا را یکی از عوامل مهم تأثیرگذار بر نحوه توازن منافع ژئوپلتیک، امنیتی و اقتصادی ایران در افغانستان می‌داند و به عنوان مثالی از این موضوع، یادآور می‌شود که «دولت میانه‌روی محمد خاتمی» اواخر سال ۲۰۰۱ میلادی موفق شد «تندروها» را در ایران متقاعد کند و همکاری با عملیات نظامی واشینگتن علیه طالبان را کلید بزند، هرچند این همکاری عمر کوتاهی داشت.

به اعتقاد کارشناس این اندیشکده، «ایران دارای طیفی از منافع در افغانستان است که از نگرانی‌های اساسی و امنیت تا ملاحظات کوتاه‌مدت‌تر و میان‌مدت‌تر و هم‌چنین از منافع آشکار و علنی تا منافع «در حال ظهور» را شامل می‌شود.» وی «موضع ایران در قبال آن‌چه جبهه آمریکایی-پاکستانی-سعودی در افغانستان می‌پندارد، آمادگی برای تغییرات پیش‌بینی‌شده اجتماعی و اقتصادی در افغانستان، از جمله تغییرات شدید جمعیتی احتمالی، و جمعیت شیعه افغانستان و چگونگی همکاری با آن‌ها به عنوان نیروهای نیابتی بالقوه برای منافع ایران در افغانستان و منطقه گسترده‌تر غرب آسیا (خاورمیانه)» را از جمله منافع تهران در افغانستان برمی‌شمارد.

واتانکا خاطرنشان می‌کند: «یک واقعیت قطعی وجود دارد و آن این‌که ایران، و به‌وضوح آمریکا، هر دو برای بلندمدت در افغانستان خواهند بود، در حالی که هیچ‌یک تا کنون تعریف نکرده‌اند که چه وضعیتی را معادل «بُرد» برای ایران در افغانستان تلقی خواهند کرد.» وی ادامه می‌دهد: «به عبارت ساده، هدف اصلی ایران در افغانستان، دنبال کردن یک استراتژی چندجانبه ناظر بر گسترش قدرت سخت و نرم خود در این کشور و در عین حال، به حداقل رساندن نفوذ قوی‌ترین رقبای خود در کابُل است.»

رؤسای‌جمهور ایران و افغانستان؛ روابط دو کشور، تاریخی و برای هر دو طرف مهم هستند

سیاست استراتژیک ایران در قبال طالبان

آلکس واتانکا بخشی از گزارش خود را به موضوع «دیدگاه در حال تحول [ایران] درباره طالبان» اختصاص می‌دهد و در این بخش توضیح می‌دهد: «موضع رسمی تهران در قبال طالبان برای مدت‌های طولانی، رد هرگونه ارتباط با این گروه و حمله به آن به عنوان یک نهاد «تروریستی» بود. با این وجود، با گذشت سال‌ها، این موضع به طور قابل‌توجهی تغییر کرده است.» وی تغییر موضع ایران مقابل طالبان[۲] را تلاش رقبای منطقه‌ای تهران از جمله ریاض برای برقراری روابط با این گروه افغان (به ویژه با میزبانی از نشست مذاکرات صلح میان طالبان و دولت افغانستان در سال ۲۰۰۸) می‌داند.

واتانکا معتقد است ایران برای جلوگیری از تضعیف نقشش در افغانستان به این تحرکات منطقه‌ای واکنش نشان داد: «سال ۲۰۱۱، ایران شروع به آزمایش [مذاکره با این گروه] کرد و از یک هیأت متشکل از اعضای طالبان برای شرکت در یک کنفرانس اسلامی در تهران دعوت نمود. این احتیاط ایران قابل‌فهم هم بود.»

شورای آتلانتیک علاوه بر نگرانی از کاهش نفوذ در افغانستان، ظهور داعش در این کشور از سال ۲۰۱۴ به این سو را نیز دلیل دیگری می‌داند که ایران به خاطر آن موضع خود را درباره طالبان تغییر داد: «ایران رفته‌رفته طالبان را به عنوان عاملی برای مقابله با ظهور داعش [و گسترش فعالیت این گروه در افغانستان] می‌دید، گروهی که نسبت به طالبان بسیار ضدایرانی‌تر و ضدشیعه‌تر بود.» در ادامه می‌خوانیم: «درون تهران، این تحول رویکرد در مورد طالبان بر این مبنا توجیه می‌شود که رویکرد جدید، ناظر بر واقعیت‌های موجود در افغانستان است. به عبارت دیگر، نادیده گرفتن پتانسیل طالبان به عنوان یک نیروی سیاسی ماندگار در افغانستان نتیجه‌ای جز تضعیف موضع ایران در روند سیاست‌گذاری در این کشور نخواهد داشت.»

هشدار فرمانده ارشد نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان درباره نفوذ ایران و روسیه در این کشور

نویسنده گزارش یادآور می‌شود: «امروز، مقامات ایرانی به طور آشکار به برقراری روابط با طالبان اذعان دارند. ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ «سید رسول موسوی» دیپلمات برجسته ایرانی طی مصاحبه‌ای که به شکل غیرمعمولی بی‌پرده بود[۳]، نشانه‌های واضحی را ارائه کرد[۴] که نشان می‌داد رویکرد تهران نسبت به طالبان در آینده هم هم‌چنان رو به افزایش خواهد رفت. موسوی طی اظهاراتی که به نظر می‌رسد نماینده اجماع مقامات در تهران باشد، گفت که سیاست ایران، تقویت نفوذ در افغانستان «برای حفظ امنیت برای ایران» است.»

به عقیده این کارشناس، «تهران برای دست‌یابی به این هدف، آشکارا با هر جناحی در افغانستان، از جمله با دشمن سابق خود یعنی طالبان، همکاری خواهد کرد. «موسوی اظهار کرده: طالبانی که ایران امروز با آن مواجه است با طالبان طی دوران «ملا عمر» تفاوت دارد... موسوی هم‌چنین به شراکت منفعت‌طلبانه میان ایران و طالبان به عنوان یک عامل مفید برای مقابله با ظهور داعش در افغانستان نیز سخن گفت: طالبان معتقد است که افغانستان برای افغان‌هاست، با حضور نظامی خارجی در این کشور مخالف است. از دیدگاه تهران، می‌توان طالبانِ افغانستان را علیه طالبانِ پاکستان بسیج کرد که همانند داعش در عراق، سوریه و جاهای دیگر است و عمدتاً از میان پاکستانی‌ها و مردم کشورهای آسیای مرکزی نیرو جذب می‌کند، نه از میان افغان‌ها.»

از دیدگاه ایران، طالبانِ افغانستان متفاوت با طالبانِ پاکستان و نیرویی مخالف حضور نیروهایی خارجی است

به گزارش واتانکا، موسوی با رد هرگونه انتقادی درباره روابط ایران با آن‌چه که وی «نوطالبان» توصیف می‌کند، تأکید کرد: «هیچ‌کس نمی‌تواند انتظار داشته باشد که ایران در برابر ظهور داعش ساکت بنشیند... اگر دولت افغانستان به دنبال صلح با طالبان است و چینی‌ها، پاکستانی‌ها و آمریکایی‌ها هم در این روند دخالت می‌کنند، چرا ایران در این موضوع وارد نشود؟» نویسنده هم‌چنین یادآور می‌شود که علاوه بر ایران، روابط روسیه با طالبان نیز طی سال‌های اخیر دچار تحول شده و روس‌ها نیز مانند ایران برای مقابله با حضور نظامی آمریکا در افغانستان با طالبان متحد شده‌اند.

به اعتراف شورای آتلانتیک، موضع آمریکا درباره اتحاد استراتژیک ایران و روسیه با طالبان در افغانستان نیز به نوبه خود تأثیرگذاری این استراتژی جدید را تأیید می‌کند. در گزارش این اندیشکده می‌خوانیم: «ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده ارشد نیروهای آمریکا [و ناتو] در افغانستان ماه فوریه سال جاری میلادی (۲۰۱۷) علناً اعلام کرد که یکی از دلایل حمایت روسیه و ایران از طالبان ایجاد اخلال در مأموریت آمریکا و ناتو در افغانستان است.» کارشناس این اندیشکده، ایجاد این «اتحاد تاکتیکی» ایرانی-روسی در افغانستان را طبق روال گذشته در دهه ۱۹۹۰ و نشانه‌ای از این مطلب می‌داند که آن ذهنیت بازی مجموع‌صفر در افغانستان نه تنها هنوز هم ناپدید نشده، بلکه بار دیگر به عرصه سیاست خارجی این دو کشور در قبال کابُل بازگشته است.

واتانکا در ادامه اذعان می‌کند که ایرانی‌ها به علت مهاجرت افغان‌ها به کشورشان نگرانی‌های واقعی و طبیعی درباره این کشور دارند و هم‌چنین به عنوان کشور همسایه افغانستان، «کاملاً حق دارند درباره تحولات این کشور نگران باشند.» وی با این وجود، موضوع مهم در روابط ایران با افغانستان را موضع تهران درباره حضور نظامی آمریکا در این کشور می‌داند و با ارائه برخی مثال‌ها از مواضع مثبت «اشرف غنی» رئیس‌جمهور کنونی افغانستان در قبال این حضور نظامی، استدلال می‌کند که ایران نیز باید با مأموریت بلندمدت آمریکا در افغانستان کنار بیاید. این کارشناس آمریکایی در نهایت، موضع ایران را از آن جهت حائز اهمیت می‌داند که «تهران با توجه به نفوذ عمیقش در جامعه افغانستان و در میان مقامات رده‌بالا در کابُل، می‌تواند عامل مهمی در شکل دادن به آینده این کشور باشد.»


[۱] Iran's Bottom Line in Afghanistan Link

[۲] مذاکره طالبان با ایران؛ ترس از داعش یا مبارزه با آمریکا؟ لینک

[۳] سید رسول موسوی: صلح در افغانستان بدون ایران، اقدام علیه ایران است لینک

[۴] طالبان با داعش تفاوت دارد/ایران بین ۲ گروه تفکیک قائل است لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    13 53
    ایران دوست طالبان است؟؟،
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
      59 9
      ایران دوست طالبان شده است چون اولا با وجود طالبان داعش شانس چندانی برای جولان دادن در افغاتنستان ندارد. ثانیا آمریکا در حال حمایت از داعش در افغانستان است. در این شرایط باید به طالبان کمک نمود. ثالثا: طالبان برخلاف تصور مردنم ایران تفاوتهای زیادی با داعش دارند. هر چند طالبان هم وهابی هستند اما ناصبی نیستند. با شیعیان دشمنی ندارد و حتی امنیت عزاداری را در خود بامیان و حتی قندهار برای اقلیت شیعه تامین می کردند. همچنین هیچ آسیبی به مرقد مزارشریف که بنا بر باور برخی شیعیان افغانستان حرم امام علی علیه السلام نرساندند. رابعا طالبان به دلیل ایجاد امنیت و فساد به مراتب کمتر نسبت به خود دولت افغانستان محبوبیت زیادی بین مردم افغانستان پیدا کرده است. خامسا طالبان کشت خشخاش را حرام اعلام کردند. جالب اینکه در در همان سالی که طالبان کشت خشخاش را ممنوع کرد آمریکا به افغانستان حمله کرد. سادسا مشخص شد که بسیاری از کشتارهایی که توسط بی بی سی و خبرگزاری های غربی به طالبان نسبت داده می شد اساسا حقیقت ندارد. سابعا مردم ایران باید بدانند عامل شهادت دیپلماتهای ایرانی در مزار شریف عوامل اطلاعاتی پاکستان بودند نه طالبان. نواز شریف می خواست بین ایران و طالبان جنگ ایجاد کند.
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
      37 6
      راندن شیطان با چماق خودش، بد نیست
  • سیدمرتضی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    44 8
    ما با کمک طالبان انشاالله به زودی شر داعشی ها را از سر افغانستان کم میکنیم.
    • محمد AE ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
      15 20
      ما بدون کمک طالبان داعش رو از بین می بریم طالبان یک گروهک تروریستی هستش دوست عزیز
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
      31 8
      باید با هر گروهی که بر ضد صهیونیزم بین الملل و استکبار امپریالیسم مادی مبارزه میکنن متحد شد و جلوی اونا رو گرفت چه کره شمالی باشه چه طالبان یا حماس .نباید اجازه بدیم امریکا بیخ گوشمون هر غلطی دلش خواست بکنه و یک میلیون مردم رو در عراق و 300 هزار در افغانستان قتل عام کنه باید بیدار بشیم و الا روزی نوبت ما خواهد شد .درود بر رهبر بصیر و عزیزمون که خط دشمن رو خوب تشخیص داده وما نباید اما و اگر کنیم حتا اگه لازم باشه با طالبان هم متحد میشیم برا دفع فتنه غرب و اتحاد اسلامی رو شکل میدیم در راه اهداف اسلام و حفظ مسلمین و با گروههایی که بنام اسلام سر مسلمین رو میبرَّن مبارزه میکنیم با هر نامی که باشن
    • GB ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
      3 27
      زنده باد طالبان و زنده باد
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    31 5
    درود بر مشرق
    • قریشی IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
      3 1
      هزاران درود
  • مهیار IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    13 34
    اصلا حس خوبی پیدا نکردم با خوندن این مطلب امیوارم دروغ باشه همکاری با ططالبان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
      48 5
      رهبر طالبان یعنی دکتر ایمن الظواهری در زمان اعلام موجودیت داعش که انشعابی بود از طالبان در عراق نامه ای به ابوبکر البغدادی داد و گفت اجازه چنین رفتارهایی را با مردم عراق و قتل وعام مسلمونا نداری و وظیفه ما فقط نبرد با اشغالگران غیر مسلمان وآمریکا در کشورهای اسلامیست و در پایان بیعت او را از خود برداشت و داعش را گروهی خودسر و منحرف معرفی کرد .خب این طرز تفکر کجا وتفکر داعش کجا این دو از زمین تا زیرزمین با هم متفاوتن و بهتره دفع افسد به فاسد بشه بدلیل اینکه چاره ای نیست و نیز طالبان فقط غیر شیعه هست و هدفش نبرد با اشغالگری کشورشون توسط بیگانگانه و خودشون از ایران خواسته ان تا در برابر نفوذ داعش در افغانستان کمکشون کنن وایران هم ظاهرن حرفی بر خلاف اون نگفته و البته طالبان باید مرام نامَشو تغییراتی بده تا مثل حماس و فتح بتونه از حمایات ایران بهره مند بشه/درود
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
      32 9
      آقا مهیار دقتت رو بیشتر کن و ببین طالبان از اولشم با امریکا مبارزه میکرد واین اصلاح طلبا بودن که سیاست همراهی با امریکا رو بعد از 11 سپتامبر و کوبیدن طالبان بکار گرفتن بدون دقت به عواقب کار وحضور امریکا رو موجب شدن در اطراف ایران
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    33 6
    مرگ بر امریکا و بزک کنندگان چهره منحوس شیطان بزرگ
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    24 4
    مرگ بر امریکا و بزک کنندگان چهره منحوس شیطان بزرگ
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    21 4
    مرگ بر امریکا و بزک کنندگان چهره منحوس شیطان بزرگ
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    22 4
    مرگ بر امریکا و بزک کنندگان چهره منحوس شیطان بزرگ
  • YasharTurk IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    39 5
    درست است که طالبان در اجرای احکام دین اسلام افرطی بود و هست اما در سیاست خارجیش دشمن ایران نبوده و نیست. همانطور که یکی از سفیرهای ایرانی از کشتار سفارت ایران در زمان طالبان نجات یافته و این را فاش کرد که کسانی که سفیران ایرانی را قتل عام کردند پاکستانی بودند نه طالبان افغانستان واین نقشه شوم امریکا برای درگیر کردن ایران با دیگر مسلمانان منطقه بود که با یاری خدا (فرار سفیر ایران )و با درایت رهبر ایران اسلامی شکست خورد
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    17 3
    طالبان اسلام تنده و نه سلفی تکفیری ، طالبان تاحالا به شیعیان و ایرانی ها حمله نکرده ( آی اس آی در لباس طالبان عامل حمله به کنسولگری ایران) ، اما همین طالبان فضایی را ایجاد کرده که آمریکا در افغانستان لنگر بیاندازد و داعش در این منطقه تاسیس بشه و آی اس آی داخل خاک افغانستان بارها و بارها جنایت هایی مثل قتل عام هزاره های شیعه افغان کند حالا ما 2 راه داریم : 1 . با طالبان مذاکره کنیم اجازه دهیم یکسری مناطق افغانستان با شریعت طالبان اداره شود و این ها حزب تشکیل دهند و در مقابل سلاح زمین بگذارن و وارد ارتش و پلیس بشن به مرور با خارج شدن از مناطق کوهستانی و پرت ، تعدیل خواهند شد در نتیجه بساط آمریکا و داعش و شرارت های پاکستان جمع خواهد شد افغانستان کم کم به امنیت می رسد ما هم بسیار بهره امنیتی اقتصادی خواهیم برد 2 . همین فرمان را برویم که نهایتا به تاثیرگذاری داعش و تبدیل طالبان به گروه سلفی تکفیری خواهد شد یعنی چاه ابدی افغانستان و اینبار سرزمین های بزرگ داعش در شرق ما .
  • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    14 20
    مثل رابطه ترکیه با جبه النصره هر کشوری به فکر منافع خودشه
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
      15 5
      حیف که مشرق جدیدا یک بوزگورد رو گذاشته مسئول تایید کامنتها! و کامنت منو منتشر نمیکنه وگرنه میدیدی که بهت گفتم: آخه بچه! این مثال ابلهانه و منافقانه رو برای خودت نگه دار! چرا مزخرف میگی؟ دولت ایران رو با دولت خبیث و تروریست پرور طورچیه مقایسه میکنی؟ یعنی خبیثانه تر و رذیلانه تر و منافقانه تر از این میشه مقایسه کرد؟ تو یا بوزگوردی و یا یک آدم جاهل که نمی فهمه چی میگه!
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    7 14
    مبارک باشه هر دم از این باغ بری میرسد
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    8 11
    انگارهدف وسیله رو روتوجیه میکنه .اگربه اصول انقلاب پایبند باشیم که همان نه شرقی نه غربی بود قاعدتا ارتباط با طالبان خنده دار هست .نکته جالب مقایسه بین بد وبدتر هست یعنی داعش بدترازطالبان هست.طالبان از آخورمدارس وهابیت تو پاکستان وعربستان تامین میشه
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      11 0
      اتفاقا حمایت از جنبشهای اسلامی از شعارهای انقلاب اسلامی ایران بود.
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    4 0
    افغانستان واس ماس یعنی کلش واس ماس!
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    7 2
    من اینو میفهمم که باید جلوی آمریکا ویکّه تازیشو در منطقه گرفت حتی شده با کمک طالبان و میشه نقاط مشترک زیادی که داریم رو برجسته و نقاط منفی رو کم کرد. اگه به جنگ داخلی در جهان اسلام مشغول بشیم این همون خواست غرب و صهیونیستاس و اونا میخوان بدون هزینه مسلط بشن به جهان اسلام و اونو دفن کنن .اینو دوستان دقت کنن بعد نظر بنویسن
  • رضا AE ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    1 0
    تا قبل از این همه پولتیکها توهم بود
  • امیر IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    2 4
    امیدوارم خبر درست نباشد و گرنه این برای کشوری مثل ایران که سیاست ایدئولوژیک دارد بسیار بد است که برای مبارزه با بدتر به بد متوسل شود. جنایات طالبان در قتل عام مردم شهر مزار شریف در سال 77 و همین طور قتل عام مردم میرزا اولنگ در همین سه ماه پیش فراموش نشدنی است
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۸
    3 1
    خیلی جالبه. ایران و طالبان و القاعده سلفی در برابر آمربکا. چه شود؟
  • علی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    12 10
    چرا میخواهیم خودمونو گول بزنیم؟داعش چکیده و عصاره همین طالبان و القاعده هستش,چه زود همه چیزو فراموش میکنیم،انگلیس و آمریکا صراحتاً میگن ما نه دوست دائم داریم و نه دشمن دائم ما هم ظاهراً پیرو همین نظریه هستیم ولی براش هزار تا توجیه پیدا میکنیم،افغانستان سالیان سال هستش از دست همین طالبان روی خوش به خود ندیده،هر کاری خواستین بکنین ولی لطفاً به شعور ملت توهین نکنید.
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    2 0
    بسیار جالب و خوب. متشکرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس