حسین مرعشی

"جبهه اصلاحات" در بیانیه تازه خود با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ تأکید می‌کند که بر سر راه اصلاحات خشونت‌پرهیز مانع ایجاد شده! این تأکید به معنی ورود هسته سخت اصلاحات به فاز میلیتاریزه شدن است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

کسی مراقب فعال شدن ژن مجاهدینی چپ‌های ستادی هست؟

"ناسا" در راه میلیتاریزه کردن اصلاحات

انشعاب حزب کارگزاران پس از میلیتاریزه شدن جبهه اصلاحات/ تهران به این آرامش قبرستانی نیازی ندارد مهندس!

جبهه اصلاحات یا همان تشکیلات ناسا (نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) که دست به تحریم خاموش انتخابات ۱۴۰۰ زد و در اعتراض به نظام و قانون کشور از معرفی نامزد خودداری ورزید اخیراً در یک بیانیه جدید پیرامون نتایج انتخابات ۱۴۰۰ تأکید کرد که بر سر راه اصلاحات خشونت‌پرهیز مانع ایجاد شده است!

در بیانیه ناسا می‌خوانیم: نتیجهٔ انتخابات نشان داد که بخش بزرگی از جامعهٔ ایران امیدش را به اثربخشی راهبردهای اصلاح‌طلبانهٔ حداقلی از دست داده است. تحریم‌های شدید اقتصادی و پاره‌ای از سوء حکمرانی‌ها که منجر به نارضایتی گستردهٔ شهروندان ایران شده است و موانعی که مخالفان اصلاحات در برابر اصلاحات خشونت‌پرهیز و قانونی و حاکمیت ارادهٔ ملت ایجاد کرده‌اند، سهم بزرگی در ایجاد این ناامیدی داشته‌است، اما  پاره‌ای از ضعف‌ها و اشتباهات در میان نیروها و نهادهای اصلاح‌طلبان هم از عوامل این کاهش و ریزش پایگاه اجتماعی بوده است.

به گزارش جماران، در این بیانیه همچنین آمده است:  «جبههٔ اصلاحات ایران» وظیفهٔ خود می‌داند ضمن نقد رفتارهای اقتدارگرایانهٔ بخشی از حکمرانان، بازاندیشی و زمینه‌سازی برای اصلاحات ریشه‌ای تشکیلاتی و گفتمانی در جبههٔ اصلاح‌طلبان را در دستور کار خود قرار دهد. ما نارضایتی بخشی از شهروندان از عملکرد اصلاح‌طلبان را درک می‌کنیم و برای آسیب‌شناسی و بازسازی و نوسازی اندیشه و ساختار جریان اصلاحات خود را آماده‌ خواهیم کرد و نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی خود را به اطلاع شهروندان ایران خواهیم رساند. همچنین ‌امیدواریم مجموعهٔ نهادهای حکمرانی هم صدای این میزان عظیم نارضایتی از شرایط عمومی کشور را بشنوند و برای کاهش آن، اصلاحات رویکردی، سیاستی، ساختاری و نهادی ضروری را در اولویت قرار دهند.[۱]

***

*اینکه یک جبهه سیاسی بیانیه رسمی بدهد و بگوید "اصلاحات خشونت‌پرهیز با مانع مواجه شده"! به این معنیست که یک جبهه معارض مسلح علیه نظام و مردم و امنیت کشور شمشیر را به کمر بسته است.

و این مسئله حتما نیازمند تدقیق و روشنگری خواص کشور و البته تأملات امنیتی است.

پیش از این سعید حجاریان نیز در یک توییت "مرگ اصلاحات صندوق‌محور" را اعلام کرده بود. [۲]

یعنی ما و مردم در حال مشاهده این رخداد هستیم که جبهه اصلاحات در بیانیه‌های خود همانند یک خادم بی‌چون و چرا مشغول تکرار مواضع حجاریان اعم از تأکید بر تحریم خاموش انتخابات و یا میلیتاریزه کردن اصلاحات است و کأنه هیچ عقل خردمداری در جبهه اصلاحات نیست که متوجه مقصد ناکجای این تئوری‌های آنارشیستی باشد!

***

تهران به این آرامش قبرستانی نیازی ندارد مهندس!

انشعاب حزب کارگزاران پس از میلیتاریزه شدن جبهه اصلاحات/ تهران به این آرامش قبرستانی نیازی ندارد مهندس!

محسن هاشمی، فعال اصلاح‌طلب و رئیس شورای شهر پنجم تهران اخیراً در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با اشاره به روی کار آمدن مجدد اصولگرایان در شورای شهر تهران گفته است: یکی از نقاط قوت فعلی مدیریت شهری، آرامشی است که در شهر ایجاد شده است و همچنین کاهش هزینه‌ها و بارمالی اداره شهر و تعداد پرسنل شهرداری از دیگر موارد است، این دستاورد با کاهش هزینه‌های غیرضروری وتشریفاتی، چابک‌سازی بدنه و کاهش پرسنل بدست آمده است.

او همچنین تأکید می‌کند: طبیعی است که تشخیص شرایط و معیارهای انتخاب شهردار آینده تهران به عهده اعضای شورای ششم است و ما باید به این تشخیص احترام بگذاریم، اما از نگاه کارشناسی می‌توان گفت که مدیریت شهری تهران با همه فراز و نشیب‌های خود روندی را در طول ۵ دوره گذشته طی کرده است که باید در دوره ششم نقاط قوت آن تثبیت گردد و نقاط ضعف آن کمرنگ شود.[۳]

*آرامش ادعا شده توسط محسن هاشمی در تهران اصطلاحا یک "آرامش قبرستانی" است که در اثر جمود و ناکارآمدی اجرایی، خواه‌ناخواه پدیدار می‌شود!

و این اصلا پسندیده نیست که فردی بخواهد به چنین نادستاورد تلخی افتخار کند و خواستار ادامه آن هم باشد.

پر واضح است که مردم تهران با رأی جمعی به اصولگرایان و کارنامه کارآمد آنها در کنار رأی ندادن به حتی یک اصلاح‌طلب برای حضور در شورای شهر تهران نشان دادند که از اینهمه ناکارآمدی  و گذراندن وقت آقایان شورای شهر به تهمت پراکنی علیه این و آن جان‌به‌لب شده‌اند و خواستار این هستند که آرامش قبرستانی مورد اشاره هاشمی هرچه زودتر تمام شود.

تهرانی‌ها حالا انتظار دارند روزهای طراوت و پیشرفت روز به روز تهران دوباره فرا برسد و نیروهای انقلابی همچون زمان شهرداری قالیباف؛ کسی را در مسند بلدیه تهران بگذارند که برای ارزان‌سازی تهران، خدمت به مردم و اجرای مگاپروژه‌های بزرگ سر از پا نشناسد.

رأی تمام قد مردم به جریان انقلابی و عدم اجازه آنها به حتی یک اصلاح‌طلب برای ورود به شورای شهر ششم هیچ معنایی جز انتظارات ویژه و خاص مردم از کارنامه اجرایی مطلوب اصولگرایان ندارد.

انتظاری که هم باید درست فهمیده شود و هم به‌موقع! و گرنه چینی نازک اعتماد مردم ترک خواهد برداشت.

***

 

کنایه مرعشی به آنارشیست‌ها؛ چشم دوختن به اعتراضات خیابانی اصلاح‌طلبی نیست!

انشعاب حزب کارگزاران پس از میلیتاریزه شدن جبهه اصلاحات

انشعاب حزب کارگزاران پس از میلیتاریزه شدن جبهه اصلاحات/ تهران به این آرامش قبرستانی نیازی ندارد مهندس!

حسین مرعشی، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اخیراً در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در کنایه به "اصلاح‌طلبان تحریمی" و جبهه اصلاحات که دست به تحریم خاموش انتخابات زده‌اند، گفته است: اصلاح طلبی منهای انتخابات که راهبردی نمی‌تواند داشته باشد. راهبرد اصلاح طلبان باید همیشه انتخابات باشد و راهی غیر از این ندارد و اگر بخواهد از این خارج شود و به اعتراضات اجتماعی کف خیابان چشم بدوزد که دیگر اصلاح طلبی نیست و معنی و مفهوم دیگری دارد.

او همچنین با بیان اینکه راه ما به جای اعتراضات مردمی، راه میانه و کم هزینه یعنی انتخابات است تصریح می‌کند: شما باید تکلیف را با خودتان روشن کنید. اصلاحات منهای صندوق رای چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ اینکه شما بگویید با مردم همراهی کنیم یعنی چه؟ یعنی اگر مردم در انتخابات نیامدند ما به عنوان سیاستمدار نباید مردم را راهنمایی کنیم؟

مرعشی در ادامه گفته است: ما در آینده در ائتلافهایی حضور خواهیم داشت که اصل سیاست مشارکت در انتخابات را پذیرفته باشند. ما با هر نوع گروه سیاسی یا سیاستمداری که مردد در استفاده از ابزار صندوق است، نخواهیم بود. سیاست راهبردی ما استفاده از ظرفیتهای صندوق –رأی- برای اصلاح امور کشور است.

این فعال حزب کارگزاران همچنین درباره توییت اخیر حجاریان درباره مرگ اصلاحات صندوق‌محور پس از انتخابات ۱۴۰۰ نیز تأکید می‌کند:‌ اصلاح‌طلبی نمی‌میرد ممکن است افراد جابه جا شوند.[۴]

*صحبت‌های مرعشی به نحو کاملا گویایی تحلیل‌های مربوط به میلیتاریزه شدن ستاد هسته سخت اصلاحات و انشعابات شکل‌گرفته پس از انتخابات در اردوگاه اصلاحات را توضیح می‌دهد.

تحرّک خطرناک هسته سخت اصلاحات مبنی بر پایان اصلاحات صندوق محور به معنی فعال شدن ژن مجاهدینی ستاد اصلاحات و ورود به فاز مسلحانه است.

چیزی که اصلاح‌طلبان نجیب و امثال حزب کارگزاران و حزب ندا و حزب اعتماد و سایر حاضران در "ائتلاف جمهور" (ائتلافی از اصلاح‌طلبان که مخالف تحریم انتخابات ۱۴۰۰ بود و نامزد خود را رسما معرفی کرد) خطر آنرا استشمام کرده‌اند و در ظاهر امر هیچ قصد و تصمیمی برای همراهی با آن ندارند.

و از همین روست که می‌بینیم مرعشی از انشعاب حزب کارگزاران و همراه نبودن با هیچ ائتلاف تحریمی سخن گفته است.

میلیتاریزه شدن هسته سخت جریان خاص و اعضای جبهه اصلاحات، رخدادی تحلیلی است که می‌رود تا با هم‌آمیختگی با تحلیل‌های مربوط به "فتنه اقتصادی" و یک تهدید ۲۰ ساله؛ خطرات بزرگی را ایجاد کند.

راه جلوگیری از این خطرات، در وهله اول رصد دقیق پروژه از سوی خواص و روشنگری آنها در کنار تأملات امنیتی است.

***

1_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1514880

2_mshrgh.ir/1236543

3_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1095414

4_https://etemadonline.com/content/499329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    8 2
    حزب کارگزاران همچون..... برای همیشه به تاریخ پرتاب خواهد شد.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      9 1
      فک کنم به زباله دان تاریخ پرتاب خواهد شد، درست باشه.
    • سوخته IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      3 2
      تیتر بالا از کلمه انشعاب شروع شده یاد انشعاب فاضل آب افتادم که چه برازنده این جماعت خائن غرب پرست هست
    • شاکی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      3 1
      راست گفتی . البته تهران و کل مردم نیازی به شما مردگان متعفن ندارن
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      0 0
      حزب کارگزاران به تاریخ پیوست .
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    14 2
    امیدوارم ریشه کارگزارن هم مثل مشارکتی هر چه زودتر خشک بشه
  • محمد IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    14 2
    سخن گفتن از تندروی، براندازی و فاز خشونت و شبه نظامی و شورش و ... همه اینها چیزی جز هذیان و یاوه گویی نیست؛ امثال مرعشی البته با دیدگاههایی که دارند ؛ قدری واقع بین تر هستند و سیاست صبر و انتظار را در پیش می گیرند ؛ ولی بی حرف پیش و بی فکر پیش؛ خدایی که با اراده خودش حضرت آقا سید علی را از ظهر شنبه ششم تیر 1360 و از مسجد ابوذر تا اینجا آورده است در بقیه مسیر هم حامی خوبان و دلسوزان و دلبسته گان واقعی این انقلاب خواهد بود و ان شاء الله با این رهبری، راههای بیشتر و بهتری را خواهیم رفت ؛ هر کس نمی خواهد بفهمد، نفهمد به قول خواجه شیراز : « مدعی گر نکند فهم سخن، گو سر وخشت »
  • سید IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    4 2
    سردرگمی و بی تحلیلی ناشی از حذف گسترده جریان تهوع آور اصلاح طلبی در انتخابات دوسال اخیر شوراهای شهر و روستا و مجلس و ریاست جمهوری از هر کلمه و جمله عناصر بی سواد و منحرف این نحله موج می زند! ایشان نمی دانند و یا نمی خواهند بدانند که بر باطل و التقاط سوارند و کج فهمی نسبت به دین و شریعت دارند و اصولاً دین باور نیستند و ولنگارگرایی شان هم ناشی از همین دیدگاه شان است و این که مسیر باطل نهایتاً بن بست است و نتیجه ای جز پشیمانی و سرخوردگی ندارد و سرانجام باطل گرایی و امید به شیطان پس زده شدن و افتادن از چشم مردم و خشم الهی است!!
  • رضا IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    5 2
    یک نفر آقای محسن هاشمی را متوجه کند که آنچه که او آرامش تهران می نامد تعطیلی تهران است نه آرامش. حاصل کار 4 ساله ایشان و همکارانشان حتی به اندازه فعالیت یک ماه از شهرداری قبلی نیست.
  • سعید IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    3 2
    اگرچه انتخابات 1400 همانند جنگ صفین اما به سبک جنگ شفاف سازی تفکرات و عقاید بر خط امام و انقلاب بود، دو موضوع را با خود داشت، اول اینکه شفاف سازی ای که در طیف های مختلف احزاب و گروه ها بوجود آورد در هیچ انتخاباتی هرگز دیده نشده است بنابراین انتظار می رفت که اصلاح طلبان یا کارگزاران و سایر احزاب غربالگری درونی و یک خانه تکانی پس از 40 سال گذشت از انقلاب را داشته باشند. دوم اینکه نباید فراموش شود و اشتباهات دولت 9 و 10 را تکرار کرد، در این صورت شاید حتی اصولگرایان هم دچار خانه تکانی ای عمیق شوند. یکی از مهمترین اشتباهات دولت احمدی نژاد همین بود که تمامی مسئولین از وزرا، استانداران تا نیروهای دولتی مراکز روستایی از دولت قبلی را برکنار و بجای آن کسانی را روی کار آورد که بعضا رنگ رویی از مدیریت و شایستگی و مطلع از بروکراسی اداری نبودند. حتی یادم می آید احمدی نژاد در تعیین مسئولین گفته های اطرافیان خود را ملاک قرار میداد و هر که را سرکار می گذاشتند. در یکی از بخش های روستایی در مرکز بخش شخصی را دیدم که مسئولیت کارشناس طرح ها بود(رئیس بخش یا جانشین نه بلکه یک کارشناس)، در صورتیکه در دولت قبل ایشان فرماندار یکی از شهرهای مهم خراسان بودند، اینگونه تصمیمات در برکناری هر یک از مسئولین ضربه محکمی به بنیان مستحکم انقلاب خواهد زد. بنابراین همانگونه که رئیسی محترم فرمودند ملاک شایسته نگری در مدیریت و خدمت صادقانه به مردم و بر اساس سیاست ها و برنامه های دولت ایشان باشد که در این صورت انشاءا... شاهد اینگونه قلع قمع کردن مسئولین نباشیم.
    • DE ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      5 1
      ...انشاءا... شاهد اینگونه قلع قمع کردن مسئولین نباشیم.....// در دولت جناب آقای رییسی ما شاهد قلع و قمع مسوولین نخواهیم بود بشرطی که شما تعریفی از مسوول در نظام جمهوری اسلامی بفرمایید تا وضع روشن شود.رانتخواران داداچ ها مدیرهای فله ای و دله ای و گله ای و بخور بخور ها و مدیران لاتچری ....جزو مسوولین نیستند .
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    6 1
    اینها چه دل خوشی دارند وسرمستند!؟۴۰سال با این احزابتون بجز نجومیبگیری انواع امتیاز وخرابکاری چه برسرمردم وکشور اوردید که هنوز دنبال حزب وباندبازیهایتان برای ِغارت بیشتر هستید!؟
  • DE ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    6 2
    اصلاحات" در بیانیه تازه خود با اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ تأکید می‌کند که بر سر راه اصلاحات خشونت‌پرهیز مانع ایجاد شده! این تأکید به معنی ورود هسته صفت اصلاحات به فاز میلیشیا شدن است. اصلاحات منافقین پیوندتان سه چارک. اون دورهء بخور بخور و زندگی لاتچری تمام شد .شماها نه از داعش نه از شاهش نه از منافقین با یالش قویترید. تازه اونروز که ملت منافقین را با لگد از کشور انداختند بیرون هنوز هیچ جاسازماندهی نشده بود و تازه اول انقلاب همه چیز بهم ریخته بود حالا که عطسه کنید میخ طویله میره تو بینی تون.
  • كريم IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    3 2
    شاه با تكيه به ميليتاريسم نظامي در سال 56 - 57 مي خواست مردم ايران را سركوب كند تا از ادامه انقلاب دست بر دارند كشته و شهيد كردن 70000 نفر از مردم ايران هم دليل اين مدعاست. در همان زمانها، به اصطلاح ليدر شما اصلاح طلبان، با لباس نظامي مرسوم، آجودان (حافظ منافع شاه) ارتش شاهنشاهي در ارتش بود و به وظايف محوله عمل مي كرد. اما چه شد كه ناگهان پس از پيروزي انقلاب لباس روحانيت پوشيد چون كفه اين صنف محترم را سنگينتر يافت. او در كدام حوزه درس خوانده بود كه ملبس به اين لباس شد. آيا به صرف اينكه پدرش امام جمعه يكي از مراكز استانها بود مي توانست به اين كار مبادرت كند. نه او به دستور سفارت آمريكا در ايران كه هنوز در زمان بازرگان هم فعال بود اين كار را انجام داد. شما ها يكبار در سال 88 به مدت 8 ماه آزگار به بهانه تقلب ساختگي در انتخابات، سوختيد و كشتيد و برديد و رفتيد. آيا اين يك ميليتاريسم واقعي بر عليه يك ملت نبود. اين جنگ با خدا و قرآن و اسلام و ملت شريف ايران بود.
  • FR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 2
    میلیتاریزه شدن به این هسته سخت پیر و پاتال نمیخورد خالی بندی میکنند منتها باید با افرادی که این کد ها را می‌دهند برخورد بشود این مدل آزادی بیان و دموکراسی همراه با تهدید واقعا نوبره !
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      0 0
      ظاهرا شما فتنه 88 و اغتشاشات 96 و 98 را یا ندیدی یا زود فراموش کردی؟ اصلاح طلب ها امروز شرایطی را دارند که منافقین در زمان خلع بنی صدر داشتند. بمب گذاری های عناصر نفوذی شان در دستگاه ها و ترور مسئولین و انتقام از مردم کوچه و خیابان آخرین راهکارشان قبل از فرار به پاریس و عراق بود. اگر خودمان را به خواب بزنیم که نه اتفاقی نمی افتد، ممکن است سخت غافل گیر شویم و خسارتش هم داخلی و هم خارجی خواهد بود
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    0 2
    جناب خاتمی و دار و دسته اش باید تکلیف خود را روشن کنند (البته اگرم نکنند مشکلی نیست مردم تکلیفشون رو معلوم کردند!) بیست و چهار سال از خرداد 76 تا حالا (و بلکه از خرداد 68) این آقای نسبتا محترم همیشه وسط دو تا صندلی نشسته. یکی به نعل زده یکی به میخ. هم میخواد داخل نظام باشه هم اپوزسیون بازی دربیاره. هم جوری حرف بزنه و موضع بگیره که معاندین و مخالفین جمهوری اسلامی و قانون اساسی و براندازها طرفدارش باشن و از یه وقت خدای ناکرده از ایشون ناراحت نشن هم اینکه خودش رو داخل مجموعه حکومت و جزئی از اون و دلسوز ملک و ملت جا بزنه! دودوزه بازی بسه. بیا و حرف دلت رو بزن. شفاف و صریح باش. از چی میترسی فوقش میگیرن زندانیت میکنن دیگه اولا که در زندان به شماها بیشتر از بیرون مردم خوش میگذره ثانیا به فرض که اینطور باشه بالاخره مبارزه هزینه داره. با شرافت باش. نون این نظام رو خوردی هرچی اعتبار و آبرو داری (اگه چیزی ازش مونده باشه با این کارهایی که کردی) از صدقه سر این حکومته. اگه جمهوری اسلامی نبود کسی تو رو چه میشناخت چه برسه که بخوای رئیس جمهور ایران بشی! حالا بیای اینطور از هر فرصتی استفاده کنی نیش بزنی و مثل عقرب این نظام رو بگزی و بیانیه صدمن یه غاز بدی. اوج بی انصافیه
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    2 2
    حرکت تکاملی انقلاب اسلامی بر اساس الگویی که امام ارایه نمود و سپس به توسط شاگرد خالص او پی گیری شد از گردنه های تفکرات نهضت ازادی تمامیت خواه وابسته، منافقین انارشیست التقاط گر و گروههای کوته نظر مقلد کورکورانه غرب عبور کرده و با ایجاد شناخت در توده ها ، گامی دیگر را به سمت جلو برداشته است .
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    3 2
    اینکه این جناب می گوید نارضایتی بخشی از مردم یعنی چه . تا اونجا که ما دیدیم شما در این۸ سال پدر همه را دراوردید . اون عده ای که رای ندادن از شما بودند و نظر شما بود که رای ندهند بجای جواب دادن به مردم حالا شدید طلب کار مردم . چرا نمی گویید چطور صاحب این سرمایه ها و کارخانه ها شدید . از کجا اوردید من یه کارمند دولت بودم شما هم کارمند بودید . چرا ما این پولها را نداریم چون ما پارتی و رانت نداشتیم . باید جوابگوی اعمال خودتون باشید . ننه من غریبم راه نیندازید .
    • DE ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      4 1
      آفرین آفرین آفرین ....اون عده ای که رای ندادن از شما بودند و نظر شما بود که رای ندهند بجای جواب دادن به مردم حالا شدید طلب کار مردم...
  • فهیم IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    2 2
    اقای مرعشی شماها موجوداتی هستید که هاشمی شما هارا خلق کرد دست از سر مردم بردارید .
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    1 0
    واقعیت این است که اکثریت مردم از اصلاحات ناامید شده اند. اما جنابان خشونت دوست بدانید این خشونت همیشه به نفع شما نیست .
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    2 1
    لطفا هر وقت این حجاریان رو اعدام می کردند اعلام عمومی کنید، می خوام برم مرگش رو با چشمهای خودم ببینم. نسسسسسسنااااااااااااااااااااااااسسسسسس
  • DE ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    3 0
    روت رو کم میکنی یا باز به گنجشکک عشی مشی بگم بیاد رو شانه ات ....مرعشی. یک مرغ غشی بهتر است از این مرعش حداقل روزی یک تخم میگذاره بعد غش میکنه این مرعشی فقط نطق میکنه و غش میکنه به طرف امریکا
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    2 0
    مرعشی از اسراییلی هم نحس تره .
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    1 0
    یعنی یکنفر پیدا نمیشه توی دهان این مرعشی بزنه تا دیگه نتواند حرف بزنه
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
    1 0
    باز سر و کله برادر عفت ( مرعشی...... ) پیدا شد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس