علی تاجرنیا

2 سال دیگر درباره کارنامه دولت آقای رئیسی چه خواهیم گفت؟! این گزاره ای است که از هم اکنون باید حقایق مهمی را پیرامون آن بدانیم.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

2 سال دیگر درباره کارنامه دولت رئیسی چه می‌گوییم؟!

اختلاف‌افکنی ناب بین دولت و مجلس!/ گناه نابخشودنی روحانی در حوزه اقتصاد

علی تاجرنیا، فعال اصلاح طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از یک یادداشت در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون دولت جدید نوشته است:

"این حلواحلوا کردن‌هایی که اصولگریان از آقای رئیسی می‌کنند، بیشتر از نیمی از دولت آقای رئیسی دوام نخواهد آورد و بالاخره برخی از این تعارضات علنی خواهد شد."[1]

*درباره نظر تاجرنیا باید در وهله اول دانست که آقای رئیسی وامدار هیچ جریان سیاسی نیست و ایشان در بیانیه نامزدی خود که در اقتفای دعوت برخی محافل اصولگرا صورت گرفت صراحتا خود را مستقل نامید.

پس هیچ اهمیتی ندارد که رنگ رخسار دولت آقای رئیسی در 2 سال آینده از نظر منافع برخی جریانات سیاسی چیست؟!

در گام بعدی و در بحث مهمتر اما باید دانست که آنچه که در 2 سال بعد از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ "کارنامه اجرایی آقای رئیسی در نزد مردم" است نه نظرات فلان جریان سیاسی...

بدیهیست که اگر نظر آن جریان سیاسی مبتنی بر کارنامه واقعی دولت جدید باشد؛ آنگاه میتوان به این نظر ضریب داد و در آن تأمل کرد اما اگر نظر یاد شده مبتنی بر علائق گروهی و منافع طیفی و با کارنامه دولت در تضاد باشد آنگاه هیچ اهمیتی نخواهد داشت که اصولگرا یا اصلاح طلب چه نظری درباره دولت آقای رئیسی دارند و اصطلاحا آنرا حلوا حلوا می کنند یا خیر!

مهم کارنامه آقای رئیسی در نزد مردمی است که به ایشان رأی داده اند و اگر این کارنامه مطلوب باشد آنگاه حریّت جریانات مختلف سیاسی کشور هویدا خواهد شد... که آیا رفتار خود را همسو با این کارنامه مطلوب تنظیم می کنند یا اینکه طریقی دیگر برمی گزینند؟!

***

اختلاف‌افکنی ناب بین دولت و مجلس!

اختلاف‌افکنی ناب بین دولت و مجلس!/ گناه نابخشودنی روحانی در حوزه اقتصاد

علی‌محمد حاضری، از فعالان اصلاح طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا گفته است:

"دولت سیزدهم باید مراقبت کند تا سنگ‌اندازی‌ها لااقل برای دولت از طریق مجلس ایجاد نشود و روند به گونه‌ای پیش برود که مناسبات خوب و مناسبی را با بقیه دنیا در روابط مالی و اقتصادی تجاری انجام دهیم."[2]

*"سنگ اندازی قوا در مسیر یکدیگر" گزاره ای غیر عقلانی است زیرا اگر هدف قوا، خدمت به مردم، نظام و اسلام ناب باشد؛ چنین گزاره ای عملا از معنا تهی می شود.

می ماند مسئله اختلاف سلیقه که آنهم طبیعی است و در صورت قرار داشتن بر مدار عقلانیت؛ اتفاقا موجبات رشد و ترقی را فراهم می کند.

پس آقای حاضری چه در سر داشته که از گزینه سنگ اندازی مجلس در مسیر دولت جدید سخن گفته است؟!

اصلا مگر ایشان اصولگراست که ناگهان دل‌نگران سنگ اندازی مجلس اصولگرا در مسیر دولت آقای رئیسی شده است؟!

ما قضاوت در این باره را بر عهده مخاطبان محترم وامیگذاریم و صراحتا به مقامات قوا عرض می کنیم که مدیریت اختلاف سلایق و داشتن نگرش فلسفی به تفکیک وظایف قوا، لزوم ارائه گزارش های اقناعی به مردم درباره اختلاف سلایق و ناخدا بودن طبیعی دولت در تمام اجرائیات کشور می تواند بهانه ها را از دست بدخواهان داخلی و خارجی بگیرد.

***

 

راهکارهایی که دولت جدید باید به جای روحانی آنها را عملی کند

اختلاف‌افکنی ناب بین دولت و مجلس!/ گناه نابخشودنی روحانی در حوزه اقتصاد

محمد عطریانفر، فعال چپ و از مبرّزین حزب کارگزاران سازندگی در بخشی از یک مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه شرق پیرامون کارنامه روحانی گفته است:

" در مجموع تصور می‌کنم دولت دوم آقای روحانی هم با عطف توجه به محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، کارنامه‌ منفی در حوزه اقتصاد ندارد؛ با این وصف که شرایط فعلی حاکم بر کشور در نظر گرفته شود. وقتی دولت شبکه ارتباط بانکی برای مناسبات اقتصادی با جامعه بین‌الملل ندارد و هرجا قرار است فعالیتی شود، با مانع تحریم‌ روبه‌رو می‌شود، انتظاری نیست که کشور در شرایط عادی به سر ببرد و اصلا چنین امری ممکن نیست."

او در این اظهارات همچنین می گوید: من به صراحت و با شناخت کافی مدعی‌ام حتی دولت‌های مقتدر و کارآمدی مانند دولت سازندگی و اصلاحات هم اگر این شرایط را تجربه می‌کردند، کار ویژه‌ای بیش از روحانی از دستشان برنمی‌آمد و همین گرفتاری‌ها را داشتند و اگر وضعیت به همین منوال باقی بماند و اتفاق مثبتی در عرصه جهانی و در ارتباط با کشورهای قدرتمند رخ ندهد، بعد از گذشت شش‌ماه از کار دولت جدید، همین منتقدان به ستایش عملکرد دولت آقای روحانی خواهند پرداخت. نقدهایی که امروز علیه دولت آقای روحانی می‌شنویم یا ناشی از عدم اطلاع منتقدان از شیوه حکمرانی و کشورداری‌ یا عاری از انصاف است.[3]

*این یک سفیدسازی آشکار در قبال یکی از ناکارآمدترین دولت ها در جمهوری اسلامی است که اصلاح طلبان آنرا در دامن رأی مردم گذاشتند.

بر خلاف آنچه که عطریانفر مبنی بر نبود کارنامه منفی در دولت آقای روحانی می گوید اما همه باید بدانیم که دولت آقای روحانی فقط در بخش واضح مسئله، 3 عملکرد بد و به عبارتی 3 ذنب لایغفر داشت که سبب ساز بخش اعظم مشکلات اقتصادی امروز مردم است.

اول "نداشتن نظارت بر بازار" بود که ام الفساد اصلی و سبب ساز کلان گرانی هاست.

دوم "سیاه نمایی از وضعیت کشور توسط مقامات دولتی" است به نحوی که این مقامات در صف اول سیاه نمایان قرار داشتند و از رئیس جمهور گرفته تا معاون اول او و سخنگوی دولت؛ تندتر از بقیه مشغول پمپاژ سیاه نمایی علیه وضعیتی بودند که خود مسبب الاسباب آن بودند.

کار به جایی رسیده بود که حتی سخنگوی دولت نوید تکرار اغتشاشات آبان 98 را میداد...

این یکی از غامض ترین سوالات و تأملات پیرامون دولت آقای روحانی است که به نظر می رسد مقامات امنیتی باید پاسخی درخور و اقناعی برای آن بیابند. (زیرا پاسخ ندادن به این سوال موجب وقوع فتنه اقتصادی می شود)

و سوم "بیتفاوتی به پیشنهادات اقتصادی کارشناسان متعهد" بود.

در دولت آقای روحانی هرگز و هرگز به پیشنهادات دلسوزانه ای مثل لزوم نظارت دولت بر بازار و یا حفاظت از سبد معیشت اقتصادی خانوارهای مستضعف بوسیله کالابرگ (پیشنهاد دکتر توکلی) وقعی گذاشته نشد.

این بزرگترین اشتباهات کارنامه اقتصادی روحانی در کنار سایر نقاط سیاه دیگری است که در عملکرد این دولت وجود دارد و آقای عطریانفر و دوستان ایشان باید بدانند که قادر به سفیدسازی و پاک کردن این نقاط از ذهن مردم نیستند...

همانطور که تقلای آنها در کارآمد و مقتدر نشان دادن دولت های خودشان در ایام سازندگی و اصلاحات نیز یکی تقلای بی حاصل است.

تأکید بر بی حاصلی تقلای امثال عطریانفر برای پاک کردن نقاط تاریک دولتهای چپ در ذهن مردم (که به تکرار این دولت ها در انتخابات های بعدی می انجامد)؛ منوط به عملکرد صحیح خواص کشور و روشنگری های به موقع آنان است. زیرا طبق خوانش تاریخی می دانیم که در صورت سکوت خواص، حتی امیرالمومنین علی(ع) هم در ذهن افکار عمومی تارک الصلوة شناخته می شود!

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/320091

2_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1114768

3_ https://sharghdaily.com/fa/main/detail/296404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سید IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    24 4
    شرایط روحی اصلاح طلبان تـ...ع آور در اثر نابود شدن پایگاه جعلی اجتماعی شان پس از چند انتخابات اخیر، چنان به هم ریخته و مشوّب است که اصحاب رسانه ای شان آرزوهای خود را به عنوان تحلیل ارائه می دهند! مثلاً به آرزوی عطریان فر دقت کنید که امید دارد مردم چند ماه دیگر آرزوی دولت حسن روحانی را بکنند!
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    8 2
    ای کاش اینطوری که با لطافت از روحانی میگید از احمدی نژاد هم میگفتید ملت بیچاره کردید ولی بلدید چطوری به سیاست برگردید
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 2
    استكبار استكبار، يعنى گردن كلفتى و قلدرى و آدمكشى و شرم نكردن و ابا نكردن و تجاوزِ توأم با وقاحت و سر را بالا گرفتن و سينه را سپر كردن. امروز كه شما به كل نظام غربى نگاه مى‏كنيد، از اين خصوصيت استكبار و سلطه، نشانه‏هايى را مى‏بينيد. البته، در دنيا هيچ دولتى پُرروتر و وقيحتر از رژيم امريكا، سلطه و استكبار را آشكار نمى‏كند؛ اما اين خصوصيت، مخصوص امريكا هم نيست. در كل نظامهاى غربى و كسانى كه تابع آنها هستند - مثل دولتهاى ارتجاعى و وابسته و نظامهايى كه براى خودشان قدرتى هستند - خصوصيات سلطه خودش را نشان مى‏دهد؛
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 2
    استكبار استكبار، يعنى گردن كلفتى و قلدرى و آدمكشى و شرم نكردن و ابا نكردن و تجاوزِ توأم با وقاحت و سر را بالا گرفتن و سينه را سپر كردن. امروز كه شما به كل نظام غربى نگاه مى‏كنيد، از اين خصوصيت استكبار و سلطه، نشانه‏هايى را مى‏بينيد. البته، در دنيا هيچ دولتى پُرروتر و وقيحتر از رژيم امريكا، سلطه و استكبار را آشكار نمى‏كند؛ اما اين خصوصيت، مخصوص امريكا هم نيست. در كل نظامهاى غربى و كسانى كه تابع آنها هستند - مثل دولتهاى ارتجاعى و وابسته و نظامهايى كه براى خودشان قدرتى هستند - خصوصيات سلطه خودش را نشان مى‏دهد؛
  • سامان IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    8 4
    عطریانفر پاسخگو باشد در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی و لیست سیاه اف ای تی اف نبود چرا قیمت دلار و طلا و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و تورم و شاخص فلاکت رکورد زد ؟!
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    7 3
    آقای رئیسی قول دادن فاسد ها رو معرفی کنن ، فاسدهایی که بیت المال و پول مردم را از بین بردن هر کاری هم که برا اقتصاد نکنن انتظار برخورد با مفسدین را داریم
  • مسعود IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    8 4
    دولت روحانی مملکت را شخم زده و زمین سوخته تحویل رئیسی داد و حل مشکلات موجود حداقل 4 سال زمان می برد.
  • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    7 2
    روحانی خودش می داند چه بلایی سر مملکت آورده که تا سال ها قابل ترمیم نیست. زمین سوخته درست کرده است.
  • حامد IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 2
    اداره کشور با دادگاه فرق میکنه متوجه باشیدلطفا. اونم یک کشور که وضعیت عادی نداره
  • DE ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    7 3
    تیتر بایستی مینوشتید از قول یک اصلاح طلب . اینجوری خواننده فکر میکنه که خدای نکرده همون اول کار بین مجلس و رئیس جمهور اختلاف پیش آمده .
  • امیرو IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    6 2
    بخاطر ورود مقدس آقای رئیسی بسیار از افساد طلبها که لال بودند شفا یافتند! از این بابت خداوند را سپاسگزاریم. تاریخ به یاد خواهد داشت که گروهی از بین این همین ملت , وطن فروشی را برگزیدند و سپس بعد از 40 سال تلاش به تاریخ پیوستند. افساد طلبان مرا به یاد پیروان ابو سفیان می اندازند.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    6 1
    بیخیال بابا در دولت عجیب الغریب آقای روحانی خالی الفکر هرگز و هرگز به پیشنهادات دلسوزانه ای مثل لزوم نظارت دولت بر بازار و یا حفاظت از سبد معیشت اقتصادی خانوارهای مستضعف بوسیله کالابرگ (پیشنهاد دکتر توکلی) وقعی گذاشته نشد.
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    0 3
    بنده به عنوان یک شهروند عادی به مقامات قوا عرض می کنیم در دوره دولت بی مسئولیت و بوق که مدیریت اختلاف سلایق و داشتن نگرش فلسفی به تفکیک وظایف قوا، لزوم ارائه گزارش های اقناعی به مردم درباره اختلاف سلایق و ناخدا بودن طبیعی دولت در تمام اجرائیات کشور می تواند بهانه ها را از دست بدخواهان داخلی و خارجی بگیرد.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    3 1
    همین حسن روحانی با استفاده از این مطلب که احمدی نژاد تحریم آورد ما مال خواهیم رفع تحریم کنیم رای آورد در حالیکه تحریم ها دو برابر شد. گفتند محمود عملکرد نداشته ما میایم تا عملکرد خوب داشته باشیم. در حالیکه به خیلی واضح مشاهده کردیم بدترین دولت به لحاظ عملکرد همین دولت بنفش بود. گفتند اگر تحریم نبودیم وضعیت خوب میشد احمدی نژاد که تحریم بود و دو میلیون بشکه نفت می فروخت.
  • حسین IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    4 2
    این اصلاح طلبا چقدر حرف می زنن
    • علیرضا IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۱
      0 0
      اینا مثل اینه که وقتی یه تیم ورزشی نتیجه می گیره، مدعیان سکوت می کنند ولی وقتی می بازه همه کارشناس می شوند و راجع به تاکتیک های ضعیف مربی و اگر من بودم چه و چه صحبت می کنند. اینا همین اند.. اینها همه روحانی دیگرند.
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    2 1
    بدانید که اولین شکاف بین اصولگرایان ایجاد شده
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    3 2
    بهترین کار برای جبران کمبود بودجه دانشگاه های دولتی ، خصوصا در تهران ، افزایش چندین برابری، ظرفیت نوبت دوم یا همان شبانه است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس