افشای ابعاد مهمی از پشت پرده تحولات اخیر قفقاز جنوبی + نقشه

«تغییر ژئوپلیتیک» منطقه، سناریو، چشم‌انداز و کلیدواژه مهمی است که با استناد به آن می‌توان تا حدود زیادی آنچه را که در اطراف مرزهای شمالی جمهوری اسلامی ایران در حال وقوع است، تحلیل کرد.

به گزارش مشرق، حمید خوش‌آیند، طی یادداشتی درباره تحولات قفقاز نوشت:

تحولات منطقه قفقاز جنوبی و اتفاقاتی که در روابط بین ایران و آذربایجان به وجود آمده است و مواضع و صحبت‌هایی که رد و بدل می‌شود، همچنان در کانون توجه محافل سیاسی و رسانه‌ای منطقه و داخل قرار دارد.

«تغییر ژئوپلیتیک» منطقه، سناریو، چشم‌انداز و کلیدواژه مهمی است که با استناد به آن می‌توان تا حدود زیادی آنچه را که در اطراف مرزهای شمالی جمهوری اسلامی ایران در حال وقوع است، تحلیل کرد.

در نوشتار حاضر به اجمال ابعاد و زوایای مهمی از این سناریو تحلیل شده است:

در منتهی‌الیه غربی ایران (گوش چپ گربه در نقشه ایران) یک زائده عجیب و غریب و در واقع باریکه‌ای هست که قره‌سو نام دارد. قره‌سو (نقشه شماره ۱) که یک ناحیه راهبردی است، در ترکیه به «انگشت آتاتورک» معروف است و ۳ و نیم کیلومتر پن‌ها دارد.

افشای ابعاد مهمی از پشت پرده تحولات اخیر قفقاز جنوبی

منطقه قره‌سو، از شمال به ارمنستان، از جنوب به ایران، از شرق به نخجوان جمهوری آذربایجان و از غرب به ترکیه مشرف است که تا قبل از سال ۱۳۱۰ بخشی از خاک ایران بود. در این سال طی مذاکراتی که «محمدعلی فروغی» وزیر خارجه ایران به دستور رضاخان با «توفیق رشدی» وزیر خارجه ترکیه داشت، این باریکه که آتاتورک به آن چشم دوخته بود، به جمهوری تازه تأسیس ترکیه واگذار شد.

در واقع آتاتورک که بنا به اهداف و مقاصد بزرگی که در ذهن داشت، دنبال یک مسیر کوتاه برای دسترسی به قفقاز و از آنجا به دریای خزر و سپس آسیای مرکزی بود، این منطقه کلیدی را با زیرکی تمام از ایران گرفت. درست است که مالکیت ترکیه بر قره‌سو با روی کار آمدن رضاخان به شدت تسهیل شد، اما عهدنامه ترکمانچای مرجع اصلی در خصوص تعیین وضعیت این منطقه است که آن را متعلق به ایران می‌داند.

امروز اگر جمهوری اسلامی اراده کند، با ارائه اسناد تاریخی از جمله عهدنامه ترکمانچای می‌توان در دیوان بین‌المللی دادگستری ثابت کرد که مالکیت ایران بر منطقه قره‌سو، کاملاً قانونی است و می‌توان آن را به ایران عودت داد.

این باریکه کوچک ۳ و نیم کیلومتری که امروز بیش از ۷۰۰ کیلومتر مسیر ترانزیتی ایران در حوزه قفقاز جنوبی را با خطر مواجه کرده، نقش بسیار مهمی در تحقق رؤیای «دالان تورانی» رجب طیب اردوغان (خط زرد در نقشه شماره ۲) دارد که در سال‌های اخیر به‌شدت به دنبال اجرای آن است. در واقع قره‌سو نقطه آغاز و مبدأ اصلی ترسیم و اجرای دالان مجعول تورانی است که دولت کنونی ترکیه در چهارچوب نگاه نوعثمانی‌گرایی آن را پیگیری می‌کند.

افشای ابعاد مهمی از پشت پرده تحولات اخیر قفقاز جنوبی + نقشه

پیشبرد پروژه دالان تورانی اردوغان که هیچ نامی از آن در تحولات اخیر قفقاز جنوبی و در مواضع آشکار و نیمه آشکار و پنهان مقامات عالی ترکیه و آذربایجان و دیگران برده نمی‌شود، فعلاً در سیونیک ارمنستان به مشکل برخورده است. اصرار دولت آذربایجان و دولت ترکیه مبنی بر اجرای دالان موسوم به زنگزور (خط قرمز نقشه شماره ۲) در این ناحیه با هدف رفع «مهم‌ترین مانع» پیش روی دالان تورانی است.

اجرای به اصطلاح دالان زنگزور که باعث قطع خطوط ارتباطی و مرزی ایران با ارمنستان می‌شود، به اندازه‌ای برای ترکیه و آذربایجان دارای «اهمیت راهبردی» است که باکو حاضر است در ازای به دست آوردن این ناحیه که در استان سیونیک ارمنستان قرار دارد، حتی از بخشی از ادعاهایش در نقاط شمالی قره‌باغ دست بکشد! به عبارت دیگر امروز اجرای این دالان توسط باکو – آنکارا، بر بازپس‌گیری قره‌باغ از ارمنستان، اولویت پیدا کرده است!

تحقق دالان مجعول تورانی که فعلاً با مانعی به نام زنگزور مواجه است و تمام تلاش ترکیه و آذربایجان هم معطوف به گشودن زنگزور شده است، دارای پیامدهای راهبردی متعددی برای ایران و همچنین روسیه و چین است. پیامدهایی که اجرای دالان زنگزور که باعث تکمیل خطوط ارتباطی ترکیه به آذربایجان و از آنجا به دریای خزر و آسیای مرکزی می‌شود (آنچه که در ایده‌های بلندپروازانه اردوغان دالان تورانی است) برای ایران را به شکل زیر می‌توان برشمرد:

۱- تضعیف بازیگری ایران در منطقه قفقاز؛

۲- اخلال در مناسبات تجاری ایران و روسیه در قفقاز؛

۳- اخلال در مناسبات تجاری ایران با ارمنستان؛

۴- قطع یکی از راه‌های مهم ترانزیت ایران به اروپا و ایجاد وابستگی صرف به آذربایجان و ترکیه؛

۵- تضعیف موقعیت ایران در کریدور شمال – جنوب و شرق – غرب؛

۶- تضعیف جایگاه ایران و اخلال در همکاری ایران در اتحادیه گمرکی اوراسیا؛

۷- تضعیف جایگاه ایران و اخلال در همکاری‌های ایران در شانگهای؛

۸- تضعیف جایگاه ایران در خط «یک پهنه – یک راه» چین؛

۹- از بین بردن مزیت ژئوپلیتیکی ایران در قفقاز با بر هم زدن موازنه خطوط ترانزیتی در منطقه.

در حقیقت اجرای دالان مجعول تورانی باعث حذف ایران از تمام معادلات انرژی و ترانزیت منطقه قفقاز می‌شود.

پیامدهای راهبردی مهم دالان مجعول تورانی برای روسیه و چین هم شامل موارد زیر است:

۱- کاهش مزیت‌های ژئوپلیتیکی روسیه در قفقاز؛

۲- قطع وابستگی اروپا به روسیه در زمینه انرژی و کاهش اهرم‌های فشار روسیه علیه اروپا؛

۳- تهدیدات راهبردی علیه روسیه از طریق گسترش و تقویت مواضع ناتو در شرق و اتصال ناتو به دریای خزر؛

۴- افزایش نیاز گازی چین به آسیای مرکزی؛

۵- ارتقاء سطح بازیگری کشورهای آسیای مرکزی علیه چین؛

۶- تضعیف پروژه ۵ تریلیون دلاری «یک پهنه - یک راه» چین که بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری تاریخ بشر است؛

۷- تضعیغ پیمان شانگهای؛

۸- تکمیل محاصر روسیه و چین توسط آمرکیا و اروپا با بازیگردانی ترکیه و آذربایجان

بنابراین در بررسی و تحلیل اتفاقات اخیر قفقاز باید همزمان چند مؤلفه را در کنار هم قرار داد. موضوع امروز در قفقاز جنوبی ابعادی فراتر از مناقشه بین آذربایجان و ارمنستان بر سر قره‌باغ پیدا نموده است. امروز مسأله اصلی در قفقاز جنوبی تنها دعوا بر سر قره‌باغ آنهم میان دو کشور نیست، بلکه مسئله اصلی تلاش برای ایجاد و اجرای طرح‌های بلندپروازانه‌ای است که می‌تواند ژئوپلیتیک منطقه را به طور کامل دستخوش دگرگونی کند.

ضمن اینکه تحقق طرح‌های صهیونیستی در حوزه قفقاز جنوبی و در جوار مرزهای ایران را تسهیل کند؛ لذا حساسیت ایران در قبال اتفاقات اخیر که حتی شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به آن واکنش نشان دادند، از روی حکمت و دوراندیشی و اشراف به هر آنچه که با هدف تغییرات ژئوپلیتیکی در حال وقوع بوده، است.

مواضع جمهوری اسلامی ایران در حوزه قفقاز جنوبی کاملاً مشخص و روشن است:

۱- جلوگیری از حضور مخرب رژیم صهیونیستی در مرزهای شمالی ایران با توجه به ابعاد و تهدیداتی که برای کشورمان دارد.

۲- جلوگیری از تغییرات مرزی که به تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه می‌انجامد.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سعید IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    16 12
    اگر بمب اتم نداشته باشیم بدون تعارف تمام تهدیدات بر شمرده در مقاله بدون کم و کاست علیه ایران اجرا خواهد سد،بدانید و آگاه باشید اگر آن دالان تورانی عملیاتی شود ضربه جبران نا پذیری خواهیم خورد،مقابله با این ط ح خبیثانه فقط و فقط یک باز دارندگی دارد و آن هم نام مقدسی است بنام سلاح هسته ای،انتخاب کنبم یا ترس و رودربایستی با جهان و یا دفاع از حقوق خود.راه سومی وجود ندارد.
    • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
      6 5
      ما باید قره سو رو پس بگیریم وگرنه آروم نمیگگیریم نمیزارن آروم بشینیم
  • FR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    4 3
    خب راه حل جز جنگ واقعی چیست ؟!
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    9 8
    ترکیه و آذر-بایجان در اجرای این نقشه آلت دست و عروسک آمریکا و انگل لیس هستند. اسرائیل که خودش اصلا وجود نداره. اسرائیل آپاندیس انگل استانه.
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    13 15
    برای نجات مردم کشور آذربایجان از دست داعشی ها باید ارمنستان قوی شود. داعشی که ارزو دارد سر شیعه ببرد بهست برود را وارد کشور شیعه شده. بمب گذاری ها مثل افغانستان علیه شیعه در آدربایجان اتفاق خواهد افتاد شک نکنید.
  • US ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    7 1
    خوبه معنای ژئوپلیتیک را هم فهمیدیم
  • US ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    11 6
    جان مطلب را آقای علیف گفتن بقیه همش فیلمه
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      1 4
      منظورت الهام صهیونیست ها ؟
  • US ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    7 7
    واقعا خیلی مهمه این مرز ارمنستان برای کشورمان
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    3 6
    خوب چرا ما برای گرفتن قره سو در دادگاه لاهه شکایت نمی کنیم؟
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۵
    0 4
    سلام.طرح ابتکار بازگشت قره سوه و رشته کوهای ارارت به کشور،بد نمی باشد.! اما فکر کنید،کسانی که چنین نقشه شومی کشیده اند! مطمعا به قره سو اکتفاء نمی کنند! در نقشه که اون سرتیپ ترکیه نشان داده بود! ارمنستان خیلی خیلی کوچیک شده بود! مشخصه،نقشه دارن،که فضایی زیادی از قسمت قفقاز رو اشغال کنند! . و رزمایش ها اخیر باکو،نشان میدهد،کوتاه هم نمی خوان بیان! و احتمالا،روش و حیله ها دیگری رو جهت مبارزه انجام خواهند داد(به هر حال لائیک و سکولار هستن دیگه،پول و سرمایه،در جهت نابودی احکام خدا روی زمین..! ) پارسال اگر اینطور اطلاع رسانی میشد،شاید میشد،جلویی کارهای امروز رو گرفت.
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 6
    شهیدان جنگ چالدران یادمان نرود کشتارهای بزرگ ترکیه از اذربایجانی ها در زمان عثمانی یادمان نرود اردوغان پاش بیفته همه مردم باکو رو میکشه بجاش افراد خودش رو از سوریه میاره اونجا. گول نخورید. کلمه «ترک» ذره ای برای یک حرفه ای مثل اردوقان اهمیت ندارده. برای اردوقان و علیف همه ترک و فارس فرق ندارند اینها کارمند سیا هستند.
  • داداشی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    10 3
    حالا اونائی ازخدمات رضا شاه دُم می‌زنند تحویل بگیرند خدمات بود یا خیانت که قره سو و آرارات را در سعدآباد به آتاتورک داد
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 7
    ایران بایدباتمام قدرت بایدپشت ارمنستان بایستدچون اگه ارمنستان پشتشوخالی ببینه ازروی ضعف هیچ بعیدنیست استان هممرزایران روبه علی اف واردوغان واگذارکنه! ازطرف دیگه هم بایدحتماحتمابرای بازپس گیری قره سودردادگاههای بین المللی تعلل نکند!! که اگراین اردوغان تازه به دوران رسیده ضعفی ازایران ببینه صددرصدنقشه های پلیدانه خودشواجراخواهدکرد!! همانطورکه درگذشته تعلل هاباعث چنین پشیمانی شده! همین بایدبرای آینده درس عبرتی باشدباعلی اف کاری ندارم چون عروسک خیمه شببازی بیش نیست امااردوغان ودرگذشته عثمانی نشان دادن که هیچ رحم وانصافی ندارن
  • پسر IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 1
    موندم ایران می‌ترسه ،خجالت می‌کشه یا ......چرا اقدامی برای پس گرفتن قره سو نمیکنه؟
    • ساشا NL ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
      0 0
      روز روشن تو وسط تهران
  • ازاد IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    0 0
    ماشا الله به شما
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۳
    0 0
    ازصبح تاشب برای هرلیوان آب شرب مردم برنامه صرفه جویی پخش میکنیم وبعدش از اونطرف قره سو به ترکیه داده میشه!!!؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس