کد خبر 1289492
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۴
کشف قدیمی‌‌ترین خرچنگ جهان در یک کهربا + عکس - کراپ‌شده

محققان با بررسی فسیل‌های کهربا قدیمی‌ترین خرچنگ دنیا که از زمان دایناسورها در آن گیر کرده بود را کشف کردند.

به گزارش مشرق به نقل از yale، محققان قدیمی ترین خرچنگ مدرن شناخته شده را کشف کردند که از زمان دایناسورها در کهربا به دام افتاده بود. فسیل خرچنگ ۱۰۰ میلیون ساله از نوع Cretapsara athanata بوده و در جنوب شرقی آسیا و میانمار کشف شده است. این کشف تاریخی یک شکاف عمده در پرونده بررسی فسیل خرچنگ‌ها را پر کرده و برنامه مشخصی را برای مطالعه روی خرچنگ‌های دریایی که به داخل این کشور راه یافتند، پیش روی محققان قرار داده است. نتایج این تحقیق که توسط دیرینه شناسان ییل و هاروارد رهبری شده در مجله Science Advances منتشر شده است.

خرچنگ Cretapsara athanata

یافته‌های دانشمندان در مورد قدیمی ترین خرچنگ

خاویر لوک می‌گوید:" جزئیات مشاهده شده این حیوان شامل چشم، آنتن‌ها، قسمت‌های دهان و حتی آبشش‌هاست که قدیمی‌ترین شواهد از هجوم خرچنگ به خشکی و آب های شیرین را نشان می‌دهد. خرچنگ‌ها در درجه اول متعلق به دریا هستند، اما حدود ۵۰ تا ۷۵ میلیون سال پیش، وارد خشکی شدند."

محققان می‌گویند که گونه جدید Cretapsara به احتمال زیاد نه خرچنگ دریایی بوده و نه موجودی کاملاً زمینی. در عوض، Cretapsara یک خرچنگ آب شیرین و به نوعی از دوزیستان بوده که یا در کف جنگل یا در آب‌های کم عمق نزدیک کف جنگل زندگی می‌کرده است. این خرچنگ زیر سایه درختان جان خود را از دست داده و به سبب چکیدن شیره درخت به این شکل درآمده است.

فسیل خرچنگ

زمان ظاهر شدن خرچنگ‌های آب شیرین

بریگز سرپرست دیرینه شناسی بی مهرگان در موزه تاریخ طبیعی ییل گفت:" حشرات و قسمت‌های گیاهی فسیل‌های کهربا را فرا گرفته اند. مشاهده حیوانات ساکن در آب مانند خرچنگ‌های گیر کرده در رزین درختان غیر معمول است. کشف این خرچنگ مهم است، زیرا جزئیات قابل توجهی از جمله آبشش‌های ظریف را که با اسکن نمونه کوچک درون کهربا آشکار می‌شوند را نمایان می‌کند." شواهد مولکولی به دست آمده براساس ژنتیک خرچنگ زنده، نشان می‌دهد که خرچنگ‌های آب شیرین برای اولین بار ۱۳۰ میلیون سال پیش ظاهر شده اند.

لوک گفت:" این یافته نشان می‌دهد خرچنگ‌ها بیش از ۱۲ بار از زمان خرچنگ کرتاسه تا زمانی که تنوع  خرچنگ‌ها در سراسر جهان، آب‌های شیرین و خشکی را فتح کرده اند. لیدا شینگ از دانشگاه علوم زمین چین، الیزابت کلارک از دانشگاه کالیفرنیا، الکس دوک از دانشگاه لین و رایان مک کلار از دانشگاه رجینا از محققان و همکاران این پروژه هستند. حمایت از این پژوهش برعهده موسسه مطالعات بیوسفریک ییل، بنیاد ملی علوم طبیعی چین، انجمن جغرافیای ملی، پروژه ۱۱۱، صندوق‌های تحقیقاتی بنیادی برای دانشگاه‌های مرکزی و علوم طبیعی و تحقیقات مهندسی بوده است."

در ادامه ویدئویی از این خرچنگ را مشاهده می‌کنید:

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    لعنت بر کسانی که قائل به تکامل هستند نه خالق یکتا این هم دلیلی دیگر بر عدم تکامل خرچنگ ۱۰۰ میلیون سال پیش با خرچنگ امروزی تفاوتی ندارد
  • DE ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    جلل الخالق حضرت حق جل جلاله چه قدرت و علم بی حد و مرزی دارد. مگر نه اینکه خداوند متعال خالق است و خلقت نمودن جزو صفات ثبوتیه و ذات مقدس خداوند است ، پس وجود خداوند همرمان با صفات اوست یعنی چون خداوند ازلی و ابدی هست از ازل خالق بوده و واقعا عددی یافت نمیشود که تاریخ اولین خلق خداوند را نشان دهد حتی ۰۱/۰۱/۰۱ و آغاز بدون شروع! و شروعی بدون آعاز زیرا هرچه عقب تر برویم خداوند متعال از عقب ترش بوده است .پس مشخص نیست چند تریلیارد بار خداوند هستی را خلق نموه و بعد از هزاران میلیارد سال آنرا ختم نموده و از نو خلق فرموده است. ولی یک چیز در اینجا مشخص است که او چون خود زیباست هرچه بیافریند زیباست در عین نقایص ظاهری از نظر ما که آنهم پر از حکمت است.خداوند علت العلل است. جلل الخالق
  • شهروند IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    آقای بریگز اگر خواستند بیان بوشهر در خدمتشون هستیم و گونه زنده این خرچنگ رو در محیط طبیعی ش بهشون نشون میدیم! و جالبه که از نوزاد عروس دریایی که بشکل یک قرص لنزی شکل پر آب شیرین هست تغذیه می کنه اونم در شب که آفتاب سوزان نباشه! این مقاله خیلی برام جالب بود ! امیدوارم گردشگران مراقب نقطه های روی ماسه های ساحل که خروجی این خرچنگهاست باشند! و تصور اینکه این خرچنگها به دنبال شهد گیاه هم هستند هنوز هیجان انگیزتره!🌟💐

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس